Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Nyborg Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Kulturforståelse C
|
Lærer(e)
|
Lise Dixon Kildelund
|
Hold
|
2024 kf-2g3g (2g3gkf)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Forløb#1 Kulturmøde: Ungdomskultur og generationsm
Begrebet kultur er ret svært at sætte ord på, for hvad er kultur? Det er nemlig et begreb med mange betydninger og dermed kan kultur af og til i både sociologisk og
antropologisk forstand ses som et mere omfattende begreb. Her handler det
om symboler, værdier, normer og opfattelser af verden. Hvor tit overvejer vi egentlig, hvad det indebærer at være dansk, og hvilke værdier der knytter sig til det?
For de fleste er kultur noget, der mere eller mindre automatisk følger med,
fordi man nu engang er født og opvokset i Danmark. Vi arbejder med en forståelse af selve kulturbegrebet, hvad dansk kultur er, og hvordan den har udviklet sig over tid og har mange forskellige udtryk. Vi ser på, hvordan danskere ser på sig selv, og hvordan danskere har set og ser på omverdenen.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Forløb#2 Kulturelle udtryksformer i tid og rum
Præsident(valget) i USA med kulturbriller
Forløbets indhold og fokus
I forbindelse med præsidentvalget i USA har klassen arbejdet med flere artikler på både dansk og engelsk med det formål at opnå indgående kendskab til USA; historisk, kulturelt og politisk. Herefter er der foretaget en kulturteoretisk analyse samt formidlet kulturteoretiske problemstillinger.
Anvendelse af kulturteori fra flere vinkler bl.a. den hollandske kulturteoretiker Geert Hofstede, en amerikansk professor i engelsk James H. McElroy og danskeren professor og samtidig kulturteoretiker Hans Gullestrup.
I mødet med ’den kulturelle anden’ bevæger begge parter sig – både i forståelsen af den anden – og af sig selv. Undervejs opdager man nye forskelle eller lighedspunkter med en selv - ”kendskab giver venskab”.
Hver gruppe har lavet en PowerPoint præsentation.
Omfang
November 2024 (7.-29.) 4 moduler + Januar (23.+27.) (20.+24. +27.) februar 2025) =9 moduler á 90 minutter= 9 x 90 divideret med 60 = 13,5 timer
Faglige mål identificere og beskrive kulturelle udtryk
redegøre for og anvende forskellige kulturbegreber og -teorier
reflektere over egne og andres værdier som resultat af en kulturel proces
foretage tematiske sammenligninger på tværs af kulturer
præsentere en kulturanalytisk problemstilling med udgangspunkt i eget indsamlet materiale
demonstrere viden om fagets identitet og metoder
Kernestof kulturelle udtryksformer i tid og rum
teorier om kultur og identitet
kulturmøder
interaktion og kommunikation inden for og på tværs af kulturer, herunder mediekultur
kulturelle undersøgelsesmetoder
Anvendt materiale.
ANALYSE USA står ved en skillevej: Første kvindelige præsident eller Trump-comeback?
Det ser ud til, at Trump fik ualmindeligt godt fat i en særlig vælgergruppe
ANALYSE Demokraternes traumatiske nederlag
Kulturanalysemodeller
Hans Gullestrups kulturanalysemodel | Fornyet fokus på kultur
Hofstedes kulturdimensioner | net2change
Geert Hofstedes kulturdimensioner og kulturanalyse mellem lande
https://www.youtube.com/watch?v=zxVAQ7uVv4E
Geert Hofstedes kulturelle dimensioner/Analyse af kultur og sprog SO1 HHX
https://so1.systime.dk/?id=137
Bog: Kulturforståelse, Forlaget Columbus, 2009, s. 32. af forfatterne Geert A. Nielsen og Karen Schmedes, ISBN: 9788779700826
Hofstedes løgdiagram
www.hofstede-insights.com/product/compare-countries/
Kompendiet 'Amerikansk kultur' - kan rekvireres.
Arbejdsformer Tekstlæsning
Individuelt arbejde
Gruppe arbejde
Feltarbejde med brug af kulturelle undersøgelsesmetoder
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Spørgeskema
|
13-12-2024
|
Virtuel asynkron 20 februar 2025
|
20-02-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Forløb#3 Kultursammenligning: Filmen Babel - USA/J
Forløb 3
Kultursammenligning: Babel
Forløbets indhold og fokus
I filmen Babel introduceres eleverne til den samme virkelighed set fra forskellige vinkler. Der er i alt 4 lande repræsenteret i filmen og det er meget almindeligt at portrættere en anden kultur set med egne kulturbriller, men i Babel gøres der op med denne måde at betragte en anden kultur.
Marokkanere bliver ikke kun fremstillet som fattige og man får god indsigt i kulturen i det land. Japanerne er også meget alsidige, hvilket ses tydeligt i Babel.
Mexico har så meget andet at give end fx blot immigranter i USA, hvilket også ses til bryllupsfesten, hvor de store kulturelle forskelle bliver tydelige.
Ofte, når mennesker skal kommunikere, kommer der diverse forhindringer i vejen, så som fx sprog, kultur og følelser - alt dette og meget mere belyses.
Eleverne arbejder i grupper med kulturen i filmen Babel gennem flere kulturteoretikere: Hans Gullestrup, Geert Hofstede og Edward T Hall.
Der bliver også snakket om dansk ungdomskultur gennem tiden - især med henblik på at kultur jo netop er foranderlig.
Mediekultur inddrages i begrænset omfang vha. klip via youtube.
Omfang
December 2024 (2.+12.+16.) + januar 2025 (9.+13.+23.) = 6 moduler á 90 minutter= 6 x 90 divideret med 60 = 9 timer
Faglige mål ̶ identificere og beskrive kulturelle udtryk
̶ redegøre for og anvende forskellige kulturbegreber og -teorier
̶ reflektere over egne og andres værdier som resultat af en kulturel proces
̶ foretage tematiske sammenligninger på tværs af kulturer
̶ præsentere en kulturanalytisk problemstilling med udgangspunkt i eget indsamlet materiale
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder
Kernestof ̶ kulturelle udtryksformer i tid og rum
̶ teorier om kultur og identitet
̶ kulturmøder
̶ interaktion og kommunikation inden for og på tværs af kulturer, herunder mediekultur
̶ kulturelle undersøgelsesmetoder
Anvendt materiale.
CFU-login Babel m. Brad Pitt
https://fokuskultur.systime.dk/?id=140 Edward T. Halls ideer/teorier om kultur
https://fokuskultur.systime.dk/?id=141 Kritik af Edward T. Halls ideer
https://so1.systime.dk/?id=138 Edward T. Hall og interkulturel kommunikation
https://www.youtube.com/watch?v=UR9hTcofU1E TOP 5 Pepsi vs Coke commercials
https://www.dr.dk/drtv/se/saa-laenge-vi-er-stive_-den-var-ikke-gaaet-i-dag_473605
Arbejdsformer
Tekstlæsning
Individuelt og gruppearbejde
Feltarbejde med brug af kulturelle undersøgelsesmetoder
Skriftligt arbejde
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Forløb#4 Ikke-vestlig kultur: Zimbabwe og Sydafrik
Forløbets indhold og fokus
For at opnå indgående kendskab til de ikke-vestlige lande Sydafrika og Zimbabwe historisk, kulturelt og politisk introduceredes eleverne til hvor vanskeligt det kan være at begå sig, når
man glemmer at tage landets kulturelle baggrund i betragtning.
Da læreren har indgående kendskab til kulturen i det sydlige Afrika, blev også dette inddraget
via personlige beretninger, billeder og anekdoter.
Eleverne skulle kunne opnå en slags metablik på kulturelle processer og især at forstå kulturer
og kulturel udvikling.
Omfang
Marts-maj 2025 =8 moduler á 90 minutter= 8 x 90 divideret med 60 = 12t
Faglige mål ̶ identificere og beskrive kulturelle udtryk
̶ redegøre for og anvende forskellige kulturbegreber og -teorier
̶ reflektere over egne og andres værdier som resultat af en kulturel proces
̶ foretage tematiske sammenligninger på tværs af kulturer
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder
Kernestof ̶ kulturelle udtryksformer i tid og rum
̶ teorier om kultur og identitet
̶ kulturmøder
̶ interaktion og kommunikation inden for og på tværs af kulturer, herunder mediekultur
Anvendt materiale.
https://www.youtube.com/watch?v=wN5BqCKO9DY Side effects
https://www.youtube.com/watch?v=VHdBw3k5KcQ South Africa: History, Geography, Economy & Culture (27 minutes)
https://www.youtube.com/watch?v=s-Eiti4i2uc Post-Apartheid South Africa (31 minutes)
Lidt væk fra Trump - og dog...
Måske handler det om noget helt andet.docx
South Africa: History, Geography, Economy & Culture
https://www.youtube.com/watch?v=VHdBw3k5KcQ South Africa: History, Geography, Economy & Culture (27 minutes)
https://www.youtube.com/watch?v=s-Eiti4i2uc Post-Apartheid South Africa (31 minutes)
________________________________________
BBC World Service - Focus on Africa, Zimbabwe in major land ownership shift
________________________________________
Zimbabwe drought: Digging riverbeds in desperate search for water
Case: The Barbecue - kan rekvireres
ANC har et stort og påtrængende problem med troværdigheden
________________________________________
ANC har et stort og påtrængende problem med troværdigheden.docx
Sydafrika - Verdens højeste antal HIV-smittede - og så Corona.pdf
Kulturforståelse og krisehåndtering.docx
Øvelse
[…] Ud fra artiklen og beskrivelsen af landet i undervisningsmaterialet og inspirationsartiklerne herunder, skal I i grupper/par prøve at svare på:
• 1) Hvad er kulturforståelse?
o a. Kom med nogle eksempler
• 2) Hvorfor er kulturforståelse vigtigt?
o a. Kom med mindst 3 bud
• 3) Hvad var problemener med, at WHO og vestlige lande rådgav andre lande om,
hvordan de skulle håndtere Corona pandemien?
• 4) Har I nogle bud på, hvordan vi ellers kunne forstille os, at det var bedst at håndtere Corona-krisen i lande med en anden kultur og andre sociale forhold end i det globale nord?
o a. Er der andre måder at holde afstand og passe på hinanden end nedlukning?
• 5) Hvilke betydninger har det, når befolkningen har tillid til deres stat under kriser
såsom Corona?
o a. Danmark bliver set som en af de lande i verden, der har størst tillid til staten. Troede I på, hvad staten fortalte os i Danmark under Corona?
o b. Hvorfor tror nogle lande ikke på, hvad deres ledere fortæller dem?
o c. Hvorfor kan det være svært at takle kriser, hvis vi ikke tror på, hvad staten fortæller os?
Inspirationsartikler:
https://pov.international/corona-egocentrisme-kun-storre-problemer-afrika/
http://static.uvm.dk/publikationer/2008/forskellighed/print/kap02.pdf
https://www.altinget.dk/eu/artikel/direktoer-viktor-orban-udnytter-coronakrisen-til-at-styrke-egen-magt
https://www.sdu.dk/da/om_sdu/fakulteterne/samfundsvidenskab/sam_nyhedsliste/tillid
Undervisningsmaterialerne er udarbejdet af Emilie Farbæk Johansen, Maja Østerhaab Andersen, Jørgen Madsen og Lisbeth Lyngse.
Connections er støttet af OpEn, Udenrigsministeriets Oplysnings- og Engagementspulje.
Kilde: https://salaam.dk/connections-undervisningsmateriale/
I Sydafrika Går Det Godt | Episode 1 22 minutter
I Sydafrika Går Det Godt | Episode 2 22 minutter
I Sydafrika Går Det Godt | Episode 3 24 minutter
Arbejdsformer
Klasseundervisning, pararbejde, præsentationer med efterfølgende diskussion.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/144/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64538361997",
"T": "/lectio/144/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64538361997",
"H": "/lectio/144/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64538361997"
}