Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Nyborg Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Fysik A
|
Lærer(e)
|
Kasper Langæble
|
Hold
|
2024 FY-3g (3gFY)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Harmonisk bevægelse og cirkelbevægelse
Forløbet dækkes ud fra FysikABbogen2 3. udgave, kapitel 6: Newtons love, s. 205-234.
Der repeteres kort med Newtons love og bevægelsesligninger. Herefter arbejdes der harmonisk svingning (udledning af resulterende kraft, Hookes lov og energiforhold ved svningning). På samme måde dækkes jævn cirkelbevægelse med særlig fokus på den resulterende kraft (centripetalkraften).
Der er sideløbende fokus på opgaveregning i emnerne fra B-niveauet.
Forsøg:
1) Simpelt forsøg med lod i fjeder med væg og stopur
2) Avanceret forsøg med lod i fjeder med dataloggerere: kraftmåler og afstandsmåler
3) Simpelt forsøg med konisk pendul med stopur.
4) Avanceret forsøg med cirkelbevægelses-apparat med dataloggere: photogate og kraftmåler.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Centralbevægelse
Forløbet dækkes ud fra FysikABbogen 2, 3. udgave kapitel 7: Centralbevægelse, s. 237- 254.
Her dækkes begreberne: Newtons gravitationslov, energi i centralbevægelse, undvigelseshastighed, banekurver i centralfelt og Keplers love.
Der er fokus på de to måder at udlede den potentielle energi (Bestemt integral eller stamfunktion)
Der arbejdes kortvarigt med sorte huller og Einsteins almene relativitetsteori. Her inddrages afsnit 22.4. fra i-bogen FysikABbogen, samt en YouTube-viden af Veritasium: "How to understand What Black holes look like".
Forsøg:
Ingen forsøg.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Stød i 1D og 2D
Forløbet dækkes ud fra FysikABbogen2 3. udgave kapitel 8: Stød s. 257-276.
Her arbejdes med begreberne: bevægelsesmængde, kraftens impuls, bevarelse af bevægelsesmængde, elastiske og uelastike stød, stød i 2 dimensioner, fotonens bevægelsesmængde.
Der arbejdes indledningsvist induktivt ved opstille hypoteser om stødprocesser ud fra simple videoer af sammenstød. Videoerne analyseres vha. videoanalyse i LoggerPro og Tracker.
Der laves undersøgelser af Crookes radiometer.
Forsøg:
1) Videoanalyse af stød i 1 og 2 dimensioner
2) Centralstød med lavfriktionsvogne på bænk med photogates.
|
Indhold
|
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Elektriske og magnetiske felter
Forløbet dækkes ud fra FysikABbogen2 3. udgave kapitel 9: Elektriske og magnetiske felter, s. 278-342.
Der arbejdes med begreberne: Coulombs lov, elektriske felter, elektrisk feltstyrke, energiforhold i det elektriske felt omkring en punktladning, homogene elektriske felter, ladede partiklers bevægelse i homogene elektriske felter, magnetiske felter, magnetisk kraft på en ladet partikel, Laplaces lov, særlige magnetfelter, ladede partiklers bevægelse i homogene magnetfelter, acceleratorfysik, induktion og elektromagnetisme, Lenz' lov, transformator.
I løbet af forløbet blev der også arbejdet med billedanalyse, videoanalyse, dataanalyse og kraftdiagrammer i forbindelse med skriftlige opgaver. Særligt blev eleverne bekendte med Tracker.
Forsøg:
1) e/m forsøget
2) tangensboussolen
3) strømvægten
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
22 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Elbilens fysik
Forløbet dækkes ud fra Elbilens fysik - og andre elektriske transportmidler af Morten Stoklund Larsen, s.2-83.
Der arbejdes med begreberne: grundlæggende fysiske størrelser fra ellære, Kirchhoffs love, model for en spændingskilde, nyttevirkning for element, serie- og parallelforbindelse af elementer, op- og afladning af elementer, batterier i elbiler, elektromotorens opgbygning, motorkraft, induceret spændingsfald, mekanisk effekt, model for elektrisk motor, nyttevirkning af DC-motor, gearing, kraftmoment.
Forsøg:
1) Karakteristik af Li-ion batteri vha. dataloggere (og konstantantråd)
2) Forsøg med DC-motor (flere opstillinger bl.a. med photogate og kraftmåler)
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Selvvalgt emne
Længere varende eksperimentelt forløb, hvor eleverne i små grupper selv vælger et emne og en tilhørende eksperimentel problemstilling.
Gruppernes emner:
1) Optik
2) Rotation
3) Aerodynamik
Produktkrav:
Der skal laves en kort introduktion til emnet, som kan afvikles som undervisning for resten af klassen.
Der skal laves et eksperimentelt indslag for klassen (demonstration eller elevforsøg).
|
Indhold
|
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Repetition
Der repeteres indledningsvist i emnet ellære inden Elbilens fysik, senere repeteres B-niveau stoffet og der trænes til mundtlig prøve ved fremlæggelser ved tavler.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/144/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64538362054",
"T": "/lectio/144/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64538362054",
"H": "/lectio/144/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64538362054"
}