Holdet 2024 FY-3g - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Nyborg Gymnasium
Fag og niveau Fysik A
Lærer(e) Kasper Langæble
Hold 2024 FY-3g (3gFY)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Harmonisk bevægelse og cirkelbevægelse
Titel 2 Centralbevægelse
Titel 3 Stød i 1D og 2D
Titel 4 Elektriske og magnetiske felter
Titel 5 Elbilens fysik
Titel 6 Selvvalgt emne
Titel 7 Repetition

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Harmonisk bevægelse og cirkelbevægelse

Forløbet dækkes ud fra FysikABbogen2 3. udgave,  kapitel 6: Newtons love, s. 205-234.

Der repeteres kort med Newtons love og bevægelsesligninger. Herefter arbejdes der harmonisk svingning (udledning af resulterende kraft, Hookes lov og energiforhold ved svningning). På samme måde dækkes jævn cirkelbevægelse med særlig fokus på den resulterende kraft (centripetalkraften).

Der er sideløbende fokus på opgaveregning i emnerne fra B-niveauet.

Forsøg:
1) Simpelt forsøg med lod i fjeder med væg og stopur
2) Avanceret forsøg med lod i fjeder med dataloggerere: kraftmåler og afstandsmåler
3) Simpelt forsøg med konisk pendul med stopur.
4) Avanceret forsøg med cirkelbevægelses-apparat med dataloggere: photogate og kraftmåler.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Centralbevægelse

Forløbet dækkes ud fra FysikABbogen 2, 3. udgave kapitel 7: Centralbevægelse, s. 237- 254.

Her dækkes begreberne: Newtons gravitationslov, energi i centralbevægelse, undvigelseshastighed,  banekurver i centralfelt og Keplers love.

Der er fokus på de to måder at udlede den potentielle energi (Bestemt integral eller stamfunktion)

Der arbejdes kortvarigt med sorte huller og Einsteins almene relativitetsteori. Her inddrages afsnit 22.4. fra i-bogen FysikABbogen, samt en YouTube-viden af Veritasium: "How to understand What Black holes look like".

Forsøg:
Ingen forsøg.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Stød i 1D og 2D

Forløbet dækkes ud fra FysikABbogen2 3. udgave kapitel 8: Stød s. 257-276.

Her arbejdes med begreberne: bevægelsesmængde, kraftens impuls, bevarelse af bevægelsesmængde, elastiske og uelastike stød, stød i 2 dimensioner, fotonens bevægelsesmængde.

Der arbejdes indledningsvist induktivt ved opstille hypoteser om stødprocesser ud fra simple videoer af sammenstød. Videoerne analyseres vha. videoanalyse i LoggerPro og Tracker.

Der laves undersøgelser af Crookes radiometer.

Forsøg:  
1) Videoanalyse af stød i 1 og 2 dimensioner
2) Centralstød med lavfriktionsvogne på bænk med photogates.
Indhold


Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Elektriske og magnetiske felter

Forløbet dækkes ud fra FysikABbogen2 3. udgave kapitel 9: Elektriske og magnetiske felter, s. 278-342.

Der arbejdes med begreberne: Coulombs lov, elektriske felter, elektrisk feltstyrke, energiforhold i det elektriske felt omkring en punktladning, homogene elektriske felter, ladede partiklers bevægelse i homogene elektriske felter, magnetiske felter, magnetisk kraft på en ladet partikel, Laplaces lov, særlige magnetfelter, ladede partiklers bevægelse i homogene magnetfelter, acceleratorfysik, induktion og elektromagnetisme, Lenz' lov, transformator.

I løbet af forløbet blev der også arbejdet med billedanalyse, videoanalyse, dataanalyse og kraftdiagrammer i forbindelse med skriftlige opgaver. Særligt blev eleverne bekendte med Tracker.

Forsøg:
1) e/m forsøget
2) tangensboussolen
3) strømvægten
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Elbilens fysik

Forløbet dækkes ud fra Elbilens fysik - og andre elektriske transportmidler af Morten Stoklund Larsen, s.2-83.

Der arbejdes med begreberne: grundlæggende fysiske størrelser fra ellære, Kirchhoffs love, model for en spændingskilde, nyttevirkning for element, serie- og parallelforbindelse af elementer, op- og afladning af elementer, batterier i elbiler, elektromotorens opgbygning, motorkraft, induceret spændingsfald, mekanisk effekt, model for elektrisk motor, nyttevirkning af DC-motor, gearing, kraftmoment.

Forsøg:
1) Karakteristik af Li-ion batteri vha. dataloggere (og konstantantråd)
2) Forsøg med DC-motor (flere opstillinger bl.a. med photogate og kraftmåler)

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Selvvalgt emne

Længere varende eksperimentelt forløb, hvor eleverne i små grupper selv vælger et emne og en tilhørende eksperimentel problemstilling.

Gruppernes emner:
1) Optik
2) Rotation
3) Aerodynamik


Produktkrav:
Der skal laves en kort introduktion til emnet, som kan afvikles som undervisning for resten af klassen.
Der skal laves et eksperimentelt indslag for klassen (demonstration eller elevforsøg).
Indhold


Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Repetition

Der repeteres indledningsvist i emnet ellære inden Elbilens fysik, senere repeteres B-niveau stoffet og der trænes til mundtlig prøve ved fremlæggelser ved tavler.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer