Nyborg Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Nyborg Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2024 Bk-2g3g2h - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2024/25
Institution
Nyborg Gymnasium
Fag og niveau
Billedkunst B
Lærer(e)
Martin Kjær
Hold
2024 Bk-2g3g2h (
2g3g2hBk
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Idégenerering
Titel 2
Figur og rum / Tim Eitel-billeder
Titel 3
Arkitektur og rum
Titel 4
Maleriske tegninger
Titel 5
Kunst og budskab
Titel 6
Museologi
Titel 7
Skulptur
Titel 8
Hjem og identitet - eksamensprojekt
Titel 9
Opsamling og eksamen
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Idégenerering
Indhold
Kernestof:
Opstart på forløbet om Idégenerering, se vedhæftede dokument.
Afsnit
Lektien til i dag er, at du skal have valgt din endelige idé blandt de to forslag, du valgte ud i sidste billedkunsttime. Lav research på din idé - er der andre kunstnere, der har arbejdet med noget lignende? - tag fotos eller saml ting, hvis din idé
Se opgaven her: Idégenerering BkB.docx
Vær parat til at gå i gang med din endelige version af det værk, som er baseret på din idé. Lektien er derfor meget individuel alt efter, hvor langt du er med dine skitser/din indsamling af dele til et konceptuelt værk.
Vi fortsætter med at skabe det færdige værk baseret på jeres individuelle ideer, så vær forberedt på at kunne komme videre i din proces i dag.
Vi fortsætter med at arbejde på det endelige værk til opgaven "Idégenerering". Husk, at du senere hen skal forklare om din proces, så tag derfor fotos af farveprøver, skitser og tidlige versioner af dit værk.
Her er opgaven, hvor der på side 2 står, hvad du skal komme ind på i din præsentation. I din præsentation skal du forklare om din proces og komme ind på: Valg, idégenerering, research, materialeundersøgelse, eksperimenter, kriser, ændringer og færdig
Præsentation af projektet om Idégenerering 2.9. Gruppe 1
Grupper til præsentation.docx
Omfang
Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Figur og rum / Tim Eitel-billeder
Indhold
Kernestof:
Læs siderne 7 og 8 om "Introduktion til arbejdsprocesserne i billedkunst" og "Faget billedkunst". Se vedhæftede fil.
Lektie: Tag et billede af dig selv eller en anden set fra ryggen og lav et s/h-print (altså i sort/hvid). Hvis du arbejder digitalt med foto eller video, behøver du naturligvis ikke at printe dit billede ud. Dit foto skal være taget FØR timen.
Læs fra nederst på side 8 til og med nederst på side 10 og om "Hvad er (god) kunst?". Se vedhæftede fil.
Læs fra nederst på side 10 til og med midt på side 12 og om "Læringsprocesserne i billedkunst". Se vedhæftede fil.
Vi fortsætter med at arbejde på værkerne inspireret af Tim Eitel, og vi ser en kort video, hvor han forklarer om sin kunst.
Link til videoen:
Se opgaven her: Lav dit eget Tim Eitel-værk.docx
Kreativ time, hvor vi fortsætter med Tim Eitel-billederne. Hav fokus på detaljer og farvenuancer. Mere herom ved timens start.
Sidste modul til færdiggørelse af de Tim Eitel-inspirerede værker.
Om den præsentation, du skal lave:
Om lineær og malerisk stil, som jeg vil introducere jer til i timen (så I behøver ikke læse det som lektie):
Omfang
Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Arkitektur og rum
Indhold
Kernestof:
Jonas Wolter: Temaer i kunsten, Det ny forlag; sider: 119-129, 242-243
Læs om "Boligarkitektur i det 20. og 21. århundrede" indtil midt på side 122. Lav en Google-søgning på de to omtalte huse: Schröder-Huis og Villa Savoye og gem 1 eksteriør- og 1 interiør-billede af hvert hus på din OneNote. Skriv arkitektens navn og
Denne opgave vil vi arbejde med i timen:
AD Classics: Rietveld Schroder House / Gerrit Rietveld
Læs om bygningerne "Falling Water" og "Vanna Venturi House" indtil midt på side 125. Lav en Google-søgning og find 2-3 fotos af hvert hus og læg dem på din OneNote/Billedkunst. Se også links herunder.
Gallery of AD Classics: Fallingwater House / Frank Lloyd Wright - 14
Opgave til dekonstruktion.docx
Gør sådan her på OneNote, så du har alle dine værker liggende dér:
Læs om "Den dekonstruktivistiske opdeling af huset" til og med midt på side 126. Lav en Google-søgning og find 2-3 fotos af huset og læg dem på din OneNote/Billedkunst. Se også links herunder.
Gehry Residence / Gehry Partners
Tips til præsentation.pptx
Læs resten af kapitlet, dvs. om "Stedets fænomenologi og den individuelle bolig" og "Det bæredygtige og økonomiske byggeri". Lav en Google-søgning og find 2-3 fotos af hvert hus og læg dem på din OneNote/Billedkunst. Se også links herunder.
MO House / FRPO
Vigtig opgave, som vi vil arbejde med i dag:
Vi vil begynde på opgaven til Dekonstruktion i dag. Der er flere af jer, der mangler at udfylde "Midtvejsudstilling 2024" (se vedhæftede link): Få det gjort som lektie! Det er vigtigt for den kommende karaktergivning.
Grupper Dekonstruktion.docx
Vi fortsætter med den kreative opgave til den arkitektoniske stilretning 'dekonstruktion'.
Opgaven (gruppearbejde):
Billeder af Det Jødiske Museum i Berlin, der er et godt eksempel på dekonstruktivistisk arkitektur og har inspireret mig til den kreative opgave:
Grupperne:
Læs analyseskemaet til formalanalyse af arkitekturværker på side 242-243 i grundbogen. Vi fortsætter med den kreative opgave til den arkitektoniske stilretning 'dekonstruktion'. Herefter præsentationer af modellen. Opgaven (gruppearbejde): Opgave dek
Omfang
Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Maleriske tegninger
Indhold
Kernestof:
Vi vil starte på et nyt forløb i dag kaldet "Maleriske tegninger". Men allerførst vil vi i grupper præsentere arkitekturmodellerne til opgaven om "Dekonstruktion".
Analysemetoder i billedkunst.pdf
Vi fortsætter med det nye forløb "Maleriske tegninger". Lav denne lektie til dagens time:
Tag et foto af et exteriør og medbring det til timen! Hvis du ikke har fået taget et foto af et interiør, skal du også have taget det til i dag!
Se dette katalog om Morten Scheldes kunst:
KUNSTNERRESEARCH: Lektie til torsdag den 28. november
Se slide 14 med lektien til i dag:
Vi færdiggør tegningerne af eksteriør og interiør og grunder malekarton med blæk eller flydende vandfarver.
Vi arbejder videre med tegningerne af eksteriør og interiør og grunder malekarton med blæk eller flydende vandfarver.
Vi arbejder videre med det Morten Schelde-inspirerede billede.
Vi færdiggør det Morten Schelde-inspirerede billede.
Omfang
Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Kunst og budskab
Indhold
Kernestof:
Læs vedhæftede opgave og lav som lektie research på de tre kunstnere: Blek Le Rat, Banksy og Shepard Fairy. Læg din research på din OneNote / Billedkunst.
Manual til fremstilling af stencil.docx
Som lektie til dagens Billedkunst-timer skal I i de mindre grupper have lagt jer fast på en idé, som I vil arbejde videre med i dag. Aftal indbyrdes i grupperne omkring billedmateriale, der skal findes til jeres stencil-billede samt skitser af jeres
Vi arbejder videre med den idé, som I vil arbejde videre til projektet "Kunst og budskab". Aftal indbyrdes i grupperne omkring billedmateriale, der skal findes til jeres stencil-billede samt skitser af jeres idé etc. Læg jeres research på hver jeres
Vi arbejder videre med det fælles stencil-billede til projektet "Kunst og budskab". Aftal indbyrdes i grupperne omkring billedmateriale, der skal findes til jeres stencil-billede samt skitser af jeres idé etc. Læg jeres research på hver jeres OneNote
Vi færdiggør det fælles stencil-billede til projektet "Kunst og budskab". Se opgaven herunder.
Præsenter det fælles stencil-billede til projektet "Kunst og budskab". Se opgaven herunder.
Efter præsentationerne vil vi gå i gang med at udfylde et slide hver til Vinterudstilling 2025:
Omfang
Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Museologi
Indhold
Kernestof:
Som lektie skal du udfylde dit slide til Vinterudstilling 2025:
Vi starter på et nyt forløb i teori om museologi (læren om museer, udstillinger og kulturarv). Se vedhæftede fil.
I denne time arbejder vi med ler. Se opgaven herunder, som jeg vil introducere til i starten af timen:
Læs vedhæftede fil om Samlingen kunsthistorie.
Vi arbejder videre med emnet om museologi og derefter lerskulpturerne.
Læs vedhæftede tekst om at lave kunstudstillinger.
Program for Design:
Program for Billedkunst B-holdet inkl. lille lektie:
Vi får skrevet besvarelserne på opgaverne fra Glyptoteket og DAC ind på OneNote og fremlægger også for hinanden. Derefter færdiggør vi lerskulpturerne.
Ikonoklasme - kunst som kampplads.pdf
Omfang
Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Skulptur
Indhold
Kernestof:
Vi starter på et nyt forløb i teori om museologi (læren om museer, udstillinger og kulturarv). Se vedhæftede fil.
I denne time arbejder vi med ler. Se opgaven herunder, som jeg vil introducere til i starten af timen:
Læs vedhæftede fil om Samlingen kunsthistorie.
Vi arbejder videre med emnet om museologi og derefter lerskulpturerne.
Læs vedhæftede tekst om at lave kunstudstillinger.
Program for Design:
Program for Billedkunst B-holdet inkl. lille lektie:
Vi får skrevet besvarelserne på opgaverne fra Glyptoteket og DAC ind på OneNote og fremlægger også for hinanden. Derefter færdiggør vi lerskulpturerne.
Ikonoklasme - kunst som kampplads.pdf
Omfang
Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Hjem og identitet - eksamensprojekt
Indhold
Kernestof:
Lav opgave 1 på slide 2 i vedhæftede link til eksamensprojektet 2025: Hjem og identitet. Opgaven kommer også her:
Vi ser dette års eksamensudstilling fra 3i og udvælger i mindre grupper et værk, som I vil fortælle om. Det kan være et værk, som overrasker jer, imponerer jer eller får jer til at undre jer. Spørg dernæst jer selv: Hvordan passer dette værk ind i de
Vi arbejder videre med det selvstændige eksamensprojekt. Lektien er at få en idé til dit eksamensprojekt, som du kan præsentere over for 2-3 andre elever fra holdet. Lav skitser og beskriv i ord og inspirationsbilleder, hvad du gerne vil skabe. HJEM
HJEM OG IDENTITET
Kontoret vil lukke op for Billedkunst-lokalet, så I kan arbejde selv i denne time. Læg et foto + en kort beskrivelse (4-5 linjer) af, hvad du har nået i denne time, på din OneNote af det kreative arbejde, du har lavet i dag - skriv tydeligt 'Virtuel
Om præsentationen af dit eksamensprojekt:
I dag skal dit eksamensprojekt blive færdigt. Hvis du allerede er færdig, skal du arbejde med præsentationen. Se filen herunder:
I dag skal din præsentation af eksamensprojektet blive færdig. Den afleveres efter timen på Lectio/Opgaver. Se filen herunder:
Omfang
Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 15
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
Opsamling og eksamen
Indhold
Kernestof:
Læs dette dokument om eksamen til dagens time.
Grupper til præsentationer.docx
Jonas Wolter: Temaer i kunsten, Det ny forlag; sider: 133-140, 223-227, 234-243
Læs om Street art til nederst på side 136. Teksten hører til emnet "Kunst og budskab", som vi vil repetere og arbejde med i dag og i morgen.
Street art.pdf
Læs resten af kapitlet om Street art.
Om analysemetoder i Billedkunst - afsnittet er også i jeres grundbog.
I kigger jeres individuelle portfolio igennem og færdiggør/optimerer værker.
Læs om betydningsanalyse og socialanalyse indtil øverst på side 241.
Læs første afsnit i kapitlet om "Kunsthistoriens historie".
Læs om "Det formalistiske syn på kunsten" (om begreberne "lineær >< malerisk") og om "Betydningsanalytikernes søgen efter indhold".
Analysemetoder sat i skema:
Visuelt leksikon over fagbegreber til formalanalyse.
Læs om "Analysemetoder i billedkunst".
Omfang
Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/144/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64538362130", "T": "/lectio/144/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64538362130", "H": "/lectio/144/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64538362130" }