Holdet 2024 Bi-2h3g - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Nyborg Gymnasium
Fag og niveau Biologi B
Lærer(e) Tammes Scheurer
Hold 2024 Bi-2h3g (2h3gBi)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Forløb 1: Crash kursus i cellelære
Titel 2 Forløb 2: DNA og genetik
Titel 3 Forløb 3: Fysiologi og kost
Titel 4 Forløb 4: Nervesystemet
Titel 5 Forløb 5: Proteiner og enzymer
Titel 6 Forløb 6: Evolution
Titel 7 Forløb 7: Når kroppen inficeres
Titel 8 Forløb 8: Naturen i grundtræk

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Forløb 1: Crash kursus i cellelære

Vi vil i dette forløb repetere meget af det i har gennemgået i jeres tidligere biologiundervisning. Vi vil særligt have fokus på cellers opbygning og de transportprocesser der foregår i dem - i denne sammenhæng vil vi lave et osmose forsøg. Vi vil derudover kort gennemgå human forplantning, samt celledelingsprocesser (mitose og meiose).

Faglige mål (STX):
1) Anvende fagbegreber, fagsprog, relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og til analyse af enkle biologiske problemstillinger
2) Tilrettelægge og udføre eksperimenter og undersøgelser i laboratoriet og i felten under hensyntagen til sikkerhed og til risikofaktorer ved arbejde med biologisk materiale
3) Bearbejde data fra kvalitative og kvantitative eksperimenter og undersøgelser og dokumentere eksperimentelt arbejde hensigtsmæssigt ̶ anvende relevante matematiske repræsentationer, modeller og metoder til enkle beregninger, beskrivelse og analyse
4) Analysere og diskutere data fra eksperimenter og undersøgelser med inddragelse af faglig viden, fejlkilder, usikkerhed og biologisk variation ̶ anvende relevante digitale værktøjer, herunder matematiske, i en konkret faglig sammenhæng
5) Formulere sig såvel mundtligt som skriftligt om biologiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer
6) Demonstrere forståelse af sammenhænge mellem fagets forskellige delområder ̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder
7) Anvende fagets viden og metoder til vurdering og perspektivering i forbindelse med samfundsmæssige, teknologiske, miljømæssige og etiske problemstillinger med biologisk indhold og til at udvikle og vurdere løsninger

Kernestof (STX):
1) Cellebiologi: opbygning af pro- og eucaryote celler, eucaryote celletyper og membranprocesser
2) Genetik og molekylærbiolog: Mitose og meiose
3) Fysiologi: Forplantning

Faglige mål (HF):
1) anvende fagbegreber, fagsprog, relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og til analyse af enkle biologiske problemstillinger
2) Bearbejde data fra kvalitative og kvantitative eksperimenter og undersøgelser og dokumentere eksperimentelt arbejde hensigtsmæssigt
3) Anvende relevante matematiske repræsentationer, modeller og metoder til enkle beregninger, beskrivelser og analyser
4) Analysere og diskutere data fra eksperimenter og undersøgelser med inddragelse af faglig viden, fejlkilder, usikkerhed og biologisk variation
5) Anvende relevante digitale værktøjer, herunder matematiske, i en konkret faglig sammenhæng
6) formulere sig såvel mundtligt som skriftligt om biologiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer
7) Demonstrere forståelse af sammenhænge mellem fagets forskellige delområder
8) Demonstrere viden om fagets identitet og metoder
9) Anvende fagets viden og metoder til vurdering og perspektivering i forbindelse med samfundsmæssige, teknologiske, miljømæssige og etiske problemstillinger med biologisk indhold og til at udvikle og vurdere løsninger

Kernestof (HF):
1) Genetik og molekylærbiolog: Celledelinger
2) Cellebiologi: liv; opbygning af pro- og eucaryote celler

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Forløb 2: DNA og genetik

Dette forløb  vil udbygge vores forståelse af DNA, genetik, proteinsyntesen, nedarvning af forskellige egenskaber. Vi vil derudover se nærmere på genetiske sygdomme, herunder genfejl som kan resultere i kræft. Vi vil i sidste nævnte eksempel se nærmere på en case om en kvinde (Valerie), som vi vil undersøge for en fejl i p53-genet og udviklingen af kræft i hendes familie. Vi vil i denne sammenhæng lave et gel-elektroforese forsøg.

Faglige mål for STX
1) Anvende fagbegreber, fagsprog, relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og til analyse af enkle biologiske problemstillinger
2) Tilrettelægge og udføre eksperimenter og undersøgelser i laboratoriet og i felten under hensyntagen til sikkerhed og til risikofaktorer ved arbejde med biologisk materiale
3) Bearbejde data fra kvalitative og kvantitative eksperimenter og undersøgelser og dokumentere eksperimentelt arbejde hensigtsmæssigt
4) Anvende relevante digitale værktøjer, herunder matematiske, i en konkret faglig sammenhæng
5) Indsamle, vurdere og anvende faglige tekster og informationer fra forskellige kilder
6) Formulere sig såvel mundtligt som skriftligt om biologiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer
7) Demonstrere forståelse af sammenhænge mellem fagets forskellige delområder
8) Demonstrere viden om fagets identitet og metoder
9) Anvende fagets viden og metoder til vurdering og perspektivering i forbindelse med samfundsmæssige, teknologiske, miljømæssige og etiske problemstillinger med biologisk indhold og til at udvikle og vurdere løsninger

Kernestof for STX:
1) Makromolekyler: Opbygning og biologisk funktion af protein og nucleinsyrer
2) Genetik og molekylærbiologi: nedarvningsprincipper, replikation, proteinsyntese, mutation og genteknologi

Supplerende stof:
1) Sundhed, sygdom og medicin
2) Bioteknologi

Faglige mål for HF;
1) Anvende fagbegreber, fagsprog, relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og til analyse af enkle biologiske problemstillinger
2) Tilrettelægge og udføre eksperimenter og undersøgelser i laboratoriet og i felten under hensyntagen til sikkerhed og til risikofaktorer ved arbejde med biologisk materiale
3) Bearbejde data fra kvalitative og kvantitative eksperimenter og undersøgelser og dokumentere eksperimentelt arbejde hensigtsmæssigt
4) analysere og diskutere data fra eksperimenter og undersøgelser med inddragelse af faglig viden, fejlkilder, usikkerhed og biologisk variation
5) Indsamle, vurdere og anvende faglige tekster og informationer fra forskellige kilder
6) Formulere sig såvel mundtligt som skriftligt om biologiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer
7) Demonstrere forståelse af sammenhænge mellem fagets forskellige delområder
8) Demonstrere viden om fagets identitet og metoder
9) Anvende fagets viden og metoder til vurdering og perspektivering i forbindelse med samfundsmæssige, teknologiske, miljømæssige og etiske problemstillinger med biologisk indhold og til at udvikle og vurdere løsninger

Kernestof for HF:
1) Makromolekyler: Opbygning og biologisk funktion af protein og nucleinsyrer
2) Genetik og molekylærbiologi: Nedarvningsprincipper, replikation, proteinsyntese, mutation og genteknologi

Supplerende stof for HF:
Omfatter lokale og globale problemstillinger inden for
1) Bioteknologi
2) Sundhed
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Forløb 3: Fysiologi og kost

I dette forløb vil vi se nærmere på kroppen og hvordan den fungere. Vi vil tage udgangspunkt i opbygning af muskler og muskelarbejde - i den sammenhæng repeterer vi kost og fordøjelse.
Senere i forløbet vil vi beskæftige os nærmere med både hjerte, lunger og nervers opbygning og funktion.

Faglige mål for STX:
Anvende fagbegreber, fagsprog, relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og til
analyse af enkle biologiske problemstillinger
Tilrettelægge og udføre eksperimenter og undersøgelser i laboratoriet og i felten under hensyntagen til sikkerhed og til
risikofaktorer ved arbejde med biologisk materiale
Bearbejde data fra kvalitative og kvantitative eksperimenter og undersøgelser og dokumentere eksperimentelt arbejde
hensigtsmæssigt
Anvende relevante matematiske repræsentationer, modeller og metoder til enkle beregninger, beskrivelse og analyse
Analysere og diskutere data fra eksperimenter og undersøgelser med inddragelse af faglig viden, fejlkilder, usikkerhed og
biologisk variation
Anvende relevante digitale værktøjer, herunder matematiske, i en konkret faglig sammenhæng
Indsamle, vurdere og anvende faglige tekster og informationer fra forskellige kilder
Formulere sig såvel mundtligt som skriftligt om biologiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer
Demonstrere forståelse af sammenhænge mellem fagets forskellige delområder
Demonstrere viden om fagets identitet og metoder
Anvende fagets viden og metoder til vurdering og perspektivering i forbindelse med samfundsmæssige, teknologiske,
miljømæssige og etiske problemstillinger med biologisk indhold og til at udvikle og vurdere løsninger

Kernestof for STX:
Fysiologi: oversigt over kroppens organsystemer, åndedrætssystem, blodkredsløb, nervesystem og hormonel regulering
Makromolekyler: opbygning og biologisk funktion af carbohydrater, lipider, proteiner
Biokemiske processer: Respiration og gæring.

Supplerende stof for STX:
Sundhed, sygdom og medicin

Faglige mål for HF:
Anvende fagbegreber, fagsprog, relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og til
analyse af enkle biologiske problemstillinger
Tilrettelægge og udføre eksperimenter og undersøgelser i laboratoriet og i felten under hensyntagen til sikkerhed og til
risikofaktorer ved arbejde med biologisk materiale
Bearbejde data fra kvalitative og kvantitative eksperimenter og undersøgelser og dokumentere eksperimentelt arbejde
hensigtsmæssigt
Anvende relevante matematiske repræsentationer, modeller og metoder til enkle beregninger, beskrivelser og analyser
Analysere og diskutere data fra eksperimenter og undersøgelser med inddragelse af faglig viden, fejlkilder, usikkerhed og
biologisk variation
Anvende relevante digitale værktøjer, herunder matematiske, i en konkret faglig sammenhæng
Indsamle, vurdere og anvende faglige tekster og informationer fra forskellige kilder
Formulere sig såvel mundtligt som skriftligt om biologiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer
Demonstrere forståelse af sammenhænge mellem fagets forskellige delområder
Demonstrere viden om fagets identitet og metoder
Anvende fagets viden og metoder til vurdering og perspektivering i forbindelse med samfundsmæssige, teknologiske,
miljømæssige og etiske problemstillinger med biologisk indhold og til at udvikle og vurdere løsninger

Kernestof for HF:
Fysiologi: Oversigt over kroppens organsystemer, åndedrætssystem, blodkredsløb, nervesystem og andre udvalgte
organsystemer
Biokemiske processer: Respiration og gæring
Makromolekyler: Opbygning og biologisk funktion af carbohydrater, lipider og proteiner, herunder enzymer

Supplerende stof for HF:
Omfatter lokale og globale problemstillinger inden for sundhed
Eksemplificerer fagets praktiske, samfundsmæssige, professionsrettede og etiske aspekter
Der indgår eksempler med relation til elevernes hverdag, og den aktuelle debat. Dele af det supplerende stof vælges i samarbejde med eleverne.


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Forløb 4: Nervesystemet

I dette forløb vil vi skabe et overordnet kendskab til nervesystemet opbygning, samt hvordan aktionspotentialer dannes og omdannes til kemiske signaler som sendes til andre celler. Vi vil herudover blandt andet beskæftige os med stressresponser og lave en øvelse hvor vi ser på hvordan det autonervesystemet påvirkes af forskellige stimuli (vil laver i denne sammenhæng et GSR-forsøg).

Faglige mål (STX):
Anvende fagbegreber, fagsprog, relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og til analyse af enkle biologiske problemstillinger
Tilrettelægge og udføre eksperimenter og undersøgelser i laboratoriet og i felten under hensyntagen til sikkerhed og til risikofaktorer ved arbejde med biologisk materiale
Bearbejde data fra kvalitative og kvantitative eksperimenter og undersøgelser og dokumentere eksperimentelt arbejde hensigtsmæssigt
Anvende relevante matematiske repræsentationer, modeller og metoder til enkle beregninger, beskrivelse og analyse
Analysere og diskutere data fra eksperimenter og undersøgelser med inddragelse af faglig viden, fejlkilder, usikkerhed og biologisk variation
Anvende relevante digitale værktøjer, herunder matematiske, i en konkret faglig sammenhæng
Indsamle, vurdere og anvende faglige tekster og informationer fra forskellige kilder
Formulere sig såvel mundtligt som skriftligt om biologiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer
Demonstrere forståelse af sammenhænge mellem fagets forskellige delområder
Demonstrere viden om fagets identitet og metoder
Anvende fagets viden og metoder til vurdering og perspektivering i forbindelse med samfundsmæssige, teknologiske, miljømæssige og etiske problemstillinger med biologisk indhold og til at udvikle og vurdere løsninger Behandle problemstillinger i samspil med andre fag.


Kernestof (STX):
Cellebiologi: Opbygning af eukariote celler og membranprocesser
Fysiologi: Nervesystemet

Supplerende stof (STX):
Sundhed, sygdom og medicin
Bioetik


Faglige mål (HF):
Anvende fagbegreber, fagsprog, relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og til analyse af enkle biologiske problemstillinger
Tilrettelægge og udføre eksperimenter og undersøgelser i laboratoriet og i felten under hensyntagen til sikkerhed og til risikofaktorer ved arbejde med biologisk materiale
Bearbejde data fra kvalitative og kvantitative eksperimenter og undersøgelser og dokumentere eksperimentelt arbejde hensigtsmæssigt
Anvende relevante matematiske repræsentationer, modeller og metoder til enkle beregninger, beskrivelser og analyser
Analysere og diskutere data fra eksperimenter og undersøgelser med inddragelse af faglig viden, fejlkilder, usikkerhed og biologisk variation
Anvende relevante digitale værktøjer, herunder matematiske, i en konkret faglig sammenhæng
Indsamle, vurdere og anvende faglige tekster og informationer fra forskellige kilder
Formulere sig såvel mundtligt som skriftligt om biologiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer
Demonstrere forståelse af sammenhænge mellem fagets forskellige delområder
Demonstrere viden om fagets identitet og metoder
Anvende fagets viden og metoder til vurdering og perspektivering i forbindelse med samfundsmæssige, teknologiske, miljømæssige og etiske problemstillinger med biologisk indhold og til at udvikle og vurdere løsninger Behandle problemstillinger i samspil med andre fag.

Kernestof (HF):
Cellebiologi: Opbygning af eukariote celler
Fysiologi: Nervesystemet

Supplerende stof (HF):
Omfatter lokale og globale problemstillinger inden for sundhed
Eksemplificerer fagets praktiske, samfundsmæssige, professionsrettede og etiske aspekter
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Forløb 5: Proteiner og enzymer

Dette forløb vil være et kort et af slagsen. Vi repeterer og uddyber vores allerede eksisterende viden om proteiner og enzymer, vi vil i denne sammenhæng lave et forsøg hvor vi omdanner mælkesukker enzymatisk.

Faglige mål (STX):
Anvende fagbegreber, fagsprog, relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og til analyse af enkle biologiske problemstillinger
Tilrettelægge og udføre eksperimenter og undersøgelser i laboratoriet og i felten under hensyntagen til sikkerhed og til risikofaktorer ved arbejde med biologisk materiale
Bearbejde data fra kvalitative og kvantitative eksperimenter og undersøgelser og dokumentere eksperimentelt arbejde hensigtsmæssigt
Analysere og diskutere data fra eksperimenter og undersøgelser med inddragelse af faglig viden, fejlkilder, usikkerhed og biologisk variation
Formulere sig såvel mundtligt som skriftligt om biologiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer
Demonstrere forståelse af sammenhænge mellem fagets forskellige delområder
Demonstrere viden om fagets identitet og metoder
Anvende fagets viden og metoder til vurdering og perspektivering i forbindelse med samfundsmæssige, teknologiske, miljømæssige og etiske problemstillinger med biologisk indhold og til at udvikle og vurdere løsninger

Kernestof (STX):
Makromolekyler: Opbygning og biologisk funktion af proteiner
Enzymer: opbygning, funktion og faktorer, der påvirker enzymaktiviteten

Supplerende stof (STX):
Biologisk produktion
Bioteknologi


Faglige mål (HF)
Anvende fagbegreber, fagsprog, relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og til analyse af enkle biologiske problemstillinger
Tilrettelægge og udføre eksperimenter og undersøgelser i laboratoriet og i felten under hensyntagen til sikkerhed og til risikofaktorer ved arbejde med biologisk materiale
Bearbejde data fra kvalitative og kvantitative eksperimenter og undersøgelser og dokumentere eksperimentelt arbejde hensigtsmæssigt
Analysere og diskutere data fra eksperimenter og undersøgelser med inddragelse af faglig viden, fejlkilder, usikkerhed og biologisk variation
Formulere sig såvel mundtligt som skriftligt om biologiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer – demonstrere forståelse af sammenhænge mellem fagets forskellige delområder
Demonstrere viden om fagets identitet og metoder
Anvende fagets viden og metoder til vurdering og perspektivering i forbindelse med samfundsmæssige, teknologiske, miljømæssige og etiske problemstillinger med biologisk indhold og til at udvikle og vurdere løsninger

Kernestof (HF):
Makromolekyler: opbygning og biologisk funktion af proteiner, herunder enzymer

Supplerende stof (HF):
Omfatter lokale og globale problemstillinger inden for produktion og bioteknologi
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Forløb 6: Evolution

I dette forløb vil vi etablere en grundlæggende forståelse for hvad evolution er og hvordan evolution påvirkes af selektion. Vi vil også se på hvad der forstås ved en art og hvordan nye arter opstår. Herudover vil se taxonomi og fylogeni.
I løbet af forløbet vil vi også se dokumentar og lave et selektions forsøg samt designe stamtræer.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Forløb 7: Når kroppen inficeres

Vi vil i dette forløb se på hvad virus og bakterier i virkeligheden er og hvordan de gør os syge. Vi vil også se på hvordan kroppens immunforsvar bekæmper infektioner og hvordan man ved hjælp af en bioteknologiske metode (ELISA) kan påvise hvilken type af infektion der er tale om.

Faglige mål (STX):
Anvende fagbegreber, fagsprog, relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og til analyse af enkle biologiske problemstillinger
Tilrettelægge og udføre eksperimenter og undersøgelser i laboratoriet og i felten under hensyntagen til sikkerhed og til risikofaktorer ved arbejde med biologisk materiale
Bearbejde data fra kvalitative og kvantitative eksperimenter og undersøgelser og dokumentere eksperimentelt arbejde hensigtsmæssigt
Anvende relevante matematiske repræsentationer, modeller og metoder til enkle beregninger, beskrivelse og analyse
Analysere og diskutere data fra eksperimenter og undersøgelser med inddragelse af faglig viden, fejlkilder, usikkerhed og biologisk variation
Indsamle, vurdere og anvende faglige tekster og informationer fra forskellige kilder
Formulere sig såvel mundtligt som skriftligt om biologiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer
Demonstrere forståelse af sammenhænge mellem fagets forskellige delområder
Demonstrere viden om fagets identitet og metoder
Anvende fagets viden og metoder til vurdering og perspektivering i forbindelse med samfundsmæssige, teknologiske, miljømæssige og etiske problemstillinger med biologisk indhold og til at udvikle og vurdere løsninger Behandle problemstillinger i samspil med andre fag.

Kernestof (STX):
Cellebiologi: Opbygning af pro- og eucaryote celler
Mikrobiologi: vækst og vækstfaktorer, infektionsbiologi og resistens
Virus: opbygning og formering

Supplerende stof (STX):
Sundhed, sygdom og medicin
Biologisk produktion
Bioteknologi
Bioetik

Faglige mål (HF):
Anvende fagbegreber, fagsprog, relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og til analyse af enkle biologiske problemstillinger
Tilrettelægge og udføre eksperimenter og undersøgelser i laboratoriet og i felten under hensyntagen til sikkerhed og til risikofaktorer ved arbejde med biologisk materiale
Bearbejde data fra kvalitative og kvantitative eksperimenter og undersøgelser og dokumentere eksperimentelt arbejde hensigtsmæssigt
Anvende relevante matematiske repræsentationer, modeller og metoder til enkle beregninger, beskrivelser og analyser
Analysere og diskutere data fra eksperimenter og undersøgelser med inddragelse af faglig viden, fejlkilder, usikkerhed og biologisk variation
Indsamle, vurdere og anvende faglige tekster og informationer fra forskellige kilder
Formulere sig såvel mundtligt som skriftligt om biologiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer
Demonstrere forståelse af sammenhænge mellem fagets forskellige delområder
Demonstrere viden om fagets identitet og metoder
Anvende fagets viden og metoder til vurdering og perspektivering i forbindelse med samfundsmæssige, teknologiske, miljømæssige og etiske problemstillinger med biologisk indhold og til at udvikle og vurdere løsninger Behandle problemstillinger i samspil med andre fag.

Kernestof (HF):
Cellebiologi: Opbygning af pro- og eucaryote celler
Virus: opbygning og formering

Supplerende stof (HF):
Omfatter lokale og globale problemstillinger inden for produktion, bioteknologi, miljø og sundhed
Eksemplificerer fagets praktiske, samfundsmæssige, professionsrettede og etiske aspekter
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Forløb 8: Naturen i grundtræk

Vi vil i dette forløb arbejde med en grundlæggende forståelse af naturen og de kredsløb der påvirker os på godt og ondt. Vi vil også se nærmere på planter, hvordan de danner glukose via fotosyntesen, hvordan de optager næringsstoffer, samt hvordan deres vækst er begrænset af disse næringsstoffer. Sidst, men ikke mindst vil vi arbejder med biodiversitet, hvor vi udfører en undersøgelse på skolens jord, som vil strække sig over nogle uger.



Faglige mål (STX):
Anvende fagbegreber, fagsprog, relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og til analyse af enkle biologiske problemstillinger
Tilrettelægge og udføre eksperimenter og undersøgelser i laboratoriet og i felten under hensyntagen til sikkerhed og til risikofaktorer ved arbejde med biologisk materiale
Bearbejde data fra kvalitative og kvantitative eksperimenter og undersøgelser og dokumentere eksperimentelt arbejde hensigtsmæssigt
Anvende relevante matematiske repræsentationer, modeller og metoder til enkle beregninger, beskrivelse og analyse
Analysere og diskutere data fra eksperimenter og undersøgelser med inddragelse af faglig viden, fejlkilder, usikkerhed og biologisk variation
Anvende relevante digitale værktøjer, herunder matematiske, i en konkret faglig sammenhæng
Indsamle, vurdere og anvende faglige tekster og informationer fra forskellige kilder
Formulere sig såvel mundtligt som skriftligt om biologiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer Demonstrere forståelse af sammenhænge mellem fagets forskellige delområder
Demonstrere viden om fagets identitet og metoder
Anvende fagets viden og metoder til vurdering og perspektivering i forbindelse med samfundsmæssige, teknologiske, miljømæssige og etiske problemstillinger med biologisk indhold og til at udvikle og vurdere løsninger
Behandle problemstillinger i samspil med andre fag.

Kernestof (STX):
Økologi: samspil mellem arter og mellem arter og deres omgivende miljø, energistrømme, C-, N- og P-kredsløb og biodiversitet.

Supplerende stof (STX):
Biologisk produktion
Bæredygtighed
Miljøbeskyttelse


Faglige mål (HF):
Anvende fagbegreber, fagsprog, relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og til analyse af enkle biologiske problemstillinger
Tilrettelægge og udføre eksperimenter og undersøgelser i laboratoriet og i felten under hensyntagen til sikkerhed og til risikofaktorer ved arbejde med biologisk materiale
Bearbejde data fra kvalitative og kvantitative eksperimenter og undersøgelser og dokumentere eksperimentelt arbejde hensigtsmæssigt
Anvende relevante matematiske repræsentationer, modeller og metoder til enkle beregninger, beskrivelser og analyser
Analysere og diskutere data fra eksperimenter og undersøgelser med inddragelse af faglig viden, fejlkilder, usikkerhed og biologisk variation
Anvende relevante digitale værktøjer, herunder matematiske, i en konkret faglig sammenhæng
Indsamle, vurdere og anvende faglige tekster og informationer fra forskellige kilder
Formulere sig såvel mundtligt som skriftligt om biologiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer
Demonstrere forståelse af sammenhænge mellem fagets forskellige delområder
Demonstrere viden om fagets identitet og metoder
Anvende fagets viden og metoder til vurdering og perspektivering i forbindelse med samfundsmæssige, teknologiske, miljømæssige og etiske problemstillinger med biologisk indhold og til at udvikle og vurdere løsninger
Behandle problemstillinger i samspil med andre fag.

Kernestof (HF):
Økologi: samspil mellem arter og mellem arter og deres omgivende miljø, energistrømme, stofkredsløb og biodiversitet.

Supplerende stof (HF):
Det supplerende stof:
Omfatter lokale og globale problemstillinger inden for produktion, miljø og sundhed
Eksemplificerer fagets praktiske, samfundsmæssige, professionsrettede og etiske aspekter
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer