Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Nyborg Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Samfundsfag B
|
Lærer(e)
|
Heidi Høyer Nørregaard
|
Hold
|
2024 Sa-2h3g (2h3gSa)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Forløb#1 Familien i det senmoderne samfund
Formålet med forløbet er at give eleverne indsigt i sociologiske fænomener og politiske tendenser i det senmoderne samfund med familien som omdrejningspunkt.
Eleverne skal undersøge konkrete sociale arenaer gennem samfundsvidenskabelige undersøgelsesmetoder (observation og interviews) samt undersøge ideologiske og politiske holdninger til familiens rolle, kønsroller, ligestilling og andre relevante problemstillinger.
Arbejdsformer:
I dette første forløb har undervisningen overvejende været lærerstyret, dog med høj grad af elevaktiverende øvelser fx at konstruerer de forskellige samfundstyper i lego, udarbejde egen model for socialisering, spille et "Bourdieu-spil" om social arv.
Eleverne har også arbejdet selvstændigt med at indsamle og bearbejde primære data, og analyserer dem med anvendt teori.
Kernestof:
Sociologiske steder:
- 7.1 Familier (1.0 i OneNote)
- 7.2 Familiens grundstruktur (2 i OneNote)
- 7.4 Familier og ulighed (2.4 i OneNote)
- 7.6 Fælles måltider (1.0 i OneNote)
Samf på B:
- 2.1 Individ og samfund
- 2.2 Det senmoderne samfund (Giddens og Ziehe)
- 3 Social ulighed/Den "nye" ulighed/Social arv
- 5.1 Politiske ideologier
Supplerende stof:
Studie- og ordensregler samt Menneskesyn for Nyborg Gymnasium
Berlingske: Frit spil - Jeg vil ikke fortælle Loui, at han gør det forkert, af Pernille Dreyer, september 2024.
Familiepolitiske netværk (www.fampol.dk)
Eurotopia - Om familie med Karen Lumholt og Marie Høeg (Youtube)
Dr.dk: Mette Frederiksen anklages for svigt af fattige børn, september 2022.
Dokumentar DR: Min fra var rocker/Thorbjørn
De politiske partiers hjemmesider
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Forløb#3 Dansk og amerikansk økonomi
Formålet med forløbet var at give en introduktion til grundlæggende økonomiske begreber som Det økonomiske kredsløb, Samfundsøkonomiske mål og Prisdannelse.
(Da HF-eleverne kører Samfundsfag C parallelt med B-niveau i faget KS, havde de ikke de samme forudsætninger for at arbejde med økonomiske emner, som hhx-eleverne).
Arbejdsformer:
Primært lærerstyret undervisning med små problemorienterede scenarieopgaver.
HHX-eleverne arbejdede selvstændigt med at undersøge ubalancer i den amerikanske økonomi, som de sluttede af med at formidle til resten af klassen.
Kernestof:
Samf på B:
7.1 Hvad er økonomi?
7.2 Det økonomiske kredsløb
7.3 Samfundsøkonomiske mål
7.4 Økonomisk politik
International Økonomi B:
23.2 Handelshindringer og protektionisme
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Forløb#2 Amerikansk politik
Op til præsidentvalget i USA undersøger eleverne hvordan det politiske system fungerer med fokus på præsidentens magt. Eleverne får indsigt i, hvad Republikanere og Demokraterne er for politiske partier, samt hvem deres vælgere er.
Arbejdsformer:
Eleverne arbejder undersøgende ud fra aktuelle artikler og daglige nyheder, som vi i fællesskab forsøger at forstå med teoretiske forklaringer.
Kernestof:
USA's udfordringer:
Kapitel 1 (uddrag): USA en nation eller en idé?
Kapitel 2 (uddrag): USA - et demokratisk forbillede eller et demokrati i krise?
Kapitel 4 (uddrag): USA - Hegemoni eller supermagt i frit fald?
Supplerende stof:
Zetland: Det farligste ved Donald Trump er ikke Donald Trump. Det er hvad han ved, om amerikanerne, juni 2024.
Formulepleje.dk: Trump triumferer: Hvad betyder det for finansmarkederne og Europa?, november 2024.
Videnskab.dk: Hvad er handelskrig? november 2018.
Statistiske data om dansk eksport til USA, (www.oec.world)
Youtube: How Donald Trump Won: A data Breakdown
Information: Alliancer eller isolationisme? Her er et bud på, hvad Trump og Harris vil med verden, november 2024.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Forløb#4 Politik og Popcorn
Formålet med forløbet er at give eleverne indsigt i de politiske ideologier, skillelinjer og partiadfærd. Herunder har vi arbejdet med magtens tredeling og magtbegreber - især med fokus på klassiske og sociale mediers betydning for demokratiske debat.
Desuden har vi i forbindelse med et besøg i det danske Folketing arbejdet med politiske beslutningsprocesser.
Arbejdsformer:
Ud over en variation af lærer- og elevstyrede aktiviteter, har vi haft fokus på kreative opgaver, hvor eleverne bl.a. skulle fremstille en valgplakat og holde en valgtale, samt producere posts til sociale medier som eksempler på gode/dårlige demokratiske samtaler.
Desuden har vi arbejdet i grupper med analyse af partiadfærd ud fra særligt Molins model.
Kernestof:
Samf på B:
Kapitel 5: Ideologi og Velfærd
Kapitel 4.6 Sociale medier - et nyt politisk forsamlingshus?
Luk samfundet op!
Kapitel 5.8 Partier, vælgere, fordelings- og værdipolitik (4.1 i OneNote)
Kapitel 5.9 Downs og Molins model (3.1 i OneNote)
Kapitel 7.1 Medierne - den fjerde statsmagt (3.2 i OneNote)
Kapitel 7.4 Kampen om den politiske dagsorden (3.2 i OneNote)
Politikbogen:
Kapitel 4 Partiadfærd/Kaare Strøms teori (5.1 i OneNote)
Supplerende stof:
Film: Kongekabale
Altinget.dk: Velkomme til kampen om de ændre. Her er de fem vigtigste pointer fra tirsdagens partilederdebat, januar 2024.
Agriwatch: Hvilke partier er for og imod en CO2-afgift på landbruget, oktober 2022.
Diverse post fra politikkeres sociale medieprofiler.
|
Indhold
|
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Analyse af AfD
|
09-02-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Forløb#5 Populisme
I forlængelse af forløbet om dansk politik undersøger populismens kendetegn og de højrepopulistiske tendenser i både USA og Europa. Ved anvendelse af vælgeradfærdsteorier undersøger vi, hvorfor vælgerne tiltrækkes af disse partier.
Fokus har været på afkodning af tabeller og figurer med kvantitative data samt brug af modeller til analysearbejde.
Arbejdsformer:
Eleverne har individuelt undersøgt det tyske AfD og deres vælgere, og efterfølgende arbejdet i grupper med at undersøge populistiske tendenser ved danske partier.
Kernestof:
Populisme og Identitetspolitik:
Kapitel 1. Hvad er populisme?
Kapitel 5. Årsager til højrepopulisternes fremgang (9.1 i OneNote)
Supplerende stof:
Youtube: Highlights fra Trumps indsættelsestale
Youtube: Inger Støjbergs tale ved Folketingets åbningsdebat, oktober 2024
Dokumentar DR: I Orbans skygge
Diverse socio-økonomiske data om tyske vælgere - fokus på AfD.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Forløb#6 Integration - eller hvad?
Ud fra forskellige teorier om integration undersøger eleverne, hvorvidt integration af flygtninge og indvandrere er lykkes i Danmark. Eleverne analyserer både politiske holdninger og økonomiske aspekter. Desuden undersøger og diskuterer vi også flygtninge-/indvandreproblematikken i et europæisk perspektiv bl.a. ved at diskutere EU's nye aftale på området.
Arbejdsformer:
Eleverne har bl.a. arbejdet med stationsopgaver med fokus på formidling af faglig analyse. Desuden har vi haft fokus på opstille hypoteser og problemstillinger samt synopsistræning.
Vi har lyttet til nogle af elevernes egne livshistorier, da en del af eleverne har anden etnisk oprindelse.
Kernestof:
Samf på B:
Kapitel 3.2 Kulturelle mønstre
Supplerende stof:
DRV Integration: 25 spørgsmål og svar om flygtninge.
Danmark Statistik: Diverse figurer om udviklingen i flygtninge og indvandrere.
Indfødsretsprøve.dk: Er du klar til prøven?
B.T.: Omstridt bederum lukker på universitet, februar 2025.
TV2 Echo: Universitet lukker "bederum" - 24-årig måtte bede under beskidt trappe, februar 2025.
DR.dk: Paradigmeskiftet vedtaget i Folketinget: Her er stramningerne på udlændingeområdet, februar 2019.
Folketinget: L140 Forslag til lov om ændring af udlændingeloven..., fremsat januar 2019.
DFH: Vi tager jo drømmene fra dem! (uddrag), januar 2019.
Europa-Parlamentet: Schengen: En guide til den grænsefrie europæiske zone, opdateret juni 2024.
Folketingets EU-oplysning/Omfattende reform af EU's asyl- og migrationslovgivning er på plads.
Globalnyt: Hård kritik af EU's ny migrationspagt, december 2023.
TV2.dk: Paradigmeskifte, siger DF, men vil det sige? december 2018
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Forløb#7 Valgfrit emne
Formålet er at træne elevernes evne til at formulere en problemstilling, søge information og udarbejde en synopsis på denne baggrund.
Arbejdsform:
Eleverne startede op i grupper, hvor de brainstormede på ideer, som de individuelt kunne arbejde videre med.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Forløb#8 Køn, identitet og ligestilling
Med udgangspunkt i besøg på Arbejdermuseets udstilling: Kvindeliv - ud af skyggen beskæftiger vi os med magt- og demokratiopfattelser samt rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene, samfundsforandringer og forholdet mellem aktør og struktur samt politisk meningsdannelse og medier, herunder adfærd på de sociale medier.
Arbejdsformer:
Besøget på udstillingen var et dialogbaseret undervisningsforløb, hvor eleverne ud fra historiske kilder på stedet blev sat til at diskutere historiske dilemmaer i et nutidigt perspektiv.
Kernestof:
Samf på B, kapitel 2.4 Køn - et begreb under forandring.
Flere sider af køn, kapitel 1.2.10 De nyeste tanker om køn (4 i OneNote)
Supplerende stof:
Arbejdermuseets udstilling "Kvindeliv - ud af skyggen".
Dokumentar DR: Drengene mod pigerne.
Youtube: Taoibas Rahim: Når Mænd Græder.
BBC Stories: Girl toys vs boy toys: The experiment
POV International 2022: Mændenes internationale dag - Hen bror, kan du mærke dig selv? (uddrag)
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/144/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64538362228",
"T": "/lectio/144/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64538362228",
"H": "/lectio/144/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64538362228"
}