Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Nyborg Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Finansiering C
|
Lærer(e)
|
Sanne Møller Skovgaard
|
Hold
|
2024 fn-2g (2gfn)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Forløb#1 Pengeinstitutter
Indhold:
”Finansiering C&B – Læreplan 2017” af Lars Rye og Jens Åge Østergaard, kapitel 1-2.
Diverse supplerende materialer, herunder materialer eleverne selv har fundet.
Omfang: Ca. 20% af undervisningsforløbet.
Særlige fokuspunkter:
• Redegøre for pengeinstitutternes funktion i samfundet
• Redegøre for pengeinstitutternes hovedopgaver
• Forklare hvilke danske og internationale love og regler pengeinstitutterne er underlagt
• Forklare hvad solvenskrav er
• Forklare hvad der menes med ÅOP
• Redegøre for de forskellige indlånsprodukter du finder i banker og sparekasser
• Redegøre for de forskellige udlånsprodukter du finder i banker og sparekasser
• Forklare principperne for en kassekredit
• Redegøre for alternative lånetyper (fx kvik-lån)
• Forklare, hvordan man afgør, hvilket lån man kan og/eller bør vælge
Væsentlige arbejdsformer:
• Klasseundervisning.
• Gruppearbejde.
• Individuel opgaveløsning.
• Brug af it-værktøjer til analyse og præsentation.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
PBL 1 - Billigt billån
|
04-09-2024
|
PBL - Lunar Bank
|
22-09-2024
|
Opgave 3.4
|
25-09-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Forløb#2 Finansielle markeder
Indhold:
”Finansiering C&B – Læreplan 2017” af Lars Rye og Jens Åge Østergaard, kapitel 3, 6, 9
Diverse supplerende materialer, herunder materialer eleverne selv har fun-det.
Omfang:
Ca. 25% af undervisningsforløbet.
Særlige fokuspunkter
• Gøre rede for forskellige aktiebegreber, herunder hvad aktier er, aktieklasser og aktietyper
• Forklare forskellige måder, hvorpå et selskab kan skaffe kapital ved aktieudvidelse
• Gøre rede for fondsbørser og deres opgaver
• Forklare hvad obligationer er, og hvorfor de findes
• Redegøre for hvilke aktører der er involveret i udstedelse af obligationer
• Redegøre for sammenhængene mellem renter og kurser i forbindelse med obligationer
• Redegøre for rente-begreberne: Pålydende, direkte og effektiv rente samt variabel kontra fast rente
• Redegøre for begreberne: Løbetid, amortisationsform og afdragsfrihed
• Redegøre for de forskellige aktører på pengemarkedet
• Redegøre for de forskellige produkttyper på pengemarkedet
• Forklare hvad der menes med "den korte rente"
• Forklare hvilken indflydelse Nationalbanken har på de korte renter
• Forklare hvordan den korte rente har indflydelse på renten på boliglån og forbrugslån
Væsentlige arbejdsformer:
• Klasseundervisning.
• Individuel opgaveløsning.
• Gruppearbejde.
• Brug af Excel til opgaveløsning.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Amok i aktier
|
19-02-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Forløb#3 Realkreditinstitutterne
Indhold:
”Finansiering C&B – Læreplan 2017” af Lars Rye og Jens Åge Østergaard, kapitel 6-7.
Diverse supplerende materialer, herunder materialer eleverne selv har fundet.
Omfang:
Ca. 15% af undervisningsforløbet.
Særlige fokuspunkter:
• Forklare hvad en realkreditobligation er
• Forklare hvad et realkreditinstitut laver
• Redegøre for de regler, der sikrer systemet
• Forklare princippet "Bidrag" – og hvordan økonomien i realkredit-systemet hænger sammen
• Redegøre for en realkredit-låne-proces – hvem er involveret, samt etab-leringen og driften trin for trin
• Redegøre for de forskellige valgmuligheder, når man vælger et realkre-ditlån – og de økonomiske konsekvenser af valget, herunder risiko og rente
Væsentlige arbejdsformer:
• PBL forløb med fokus på køb af fast ejendom
• Klasseundervisning.
• Gruppearbejde.
• Opgavegennemgang.
• Opgaveløsning ved brug af Excel.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
PBL Bolig 1
|
03-11-2024
|
PBL Bolig light
|
13-11-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Forløb#4 Centralbankerne
Indhold:
”Finansiering C&B – Læreplan 2017” af Lars Rye og Jens Åge Østergaard, kapitel 4-5.
Diverse supplerende materialer, herunder materialer eleverne selv har fundet.
Omfang:
Ca. 15% af undervisningsforløbet.
Særlige fokuspunkter:
• Redegøre for Nationalbankens hovedopgaver.
• Forklare hvordan Nationalbanken anvender de pengepolitiske redskaber og hvorfor.
• Forklare hvordan Nationalbanken styrer valutakursen på den danske krone.
• Vurdere hvad Nationalbankens arbejde betyder for renteniveauet i Danmark og den danske krone.
• Redegøre for det internationale penge- og valutasamarbejde
• Redegøre for ECB's og FED's hovedopgaver og funktion
• Vurdere hvad det internationale penge- og valutasamarbejde betyder for renteniveauet i Danmark og dermed for en virksomheds finansiering.
Væsentlige arbejdsformer:
• PBL forløb med fokus på valutasamarbejde
• Klasseundervisning.
• Gruppearbejde.
• Opgavegennemgang.
• Brug af it-værktøjer til analyse og præsentation.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
AI øvelse 3
|
23-01-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Forløb#5 Fondsbørserne
Indhold:
”Finansiering C&B – Læreplan 2017” af Lars Rye og Jens Åge Østergaard, kapi-tel 8-11.
Diverse supplerende materialer, herunder materialer eleverne selv har fundet.
Omfang:
Ca. 25% af undervisningsforløbet.
Særlige fokuspunkter:
• Gøre rede for fondsbørserne, deres hovedopgaver og produkter
• Forklare, hvordan en aktiehandel kan foregå
• Gøre rede for kravene til de børsnoterede selskaber – herunder informa-tionspolitik og børsprospekt
• Forklare og forstå forskellige aktieindekser
• Gøre rede for aktørerne på aktiemarkedet
• Gøre rede for investorprofil og -type
• Analysere de samfundsøkonomiske forhold med betydning for en akties kursudvikling
• Analysere øvrige forhold med betydning for en akties kursudvikling
• Analysere risiko og afkast forbundet med en aktie
• Analysere fortjeneste og tab på en aktie
• Vurdere regnskabs- og børsrelaterede nøgletal samt en akties attraktivi-tet
• Redegøre for hvor der handles obligationer
• Redegøre for processen ved et (privat) obligationskøb - trin for trin!
• Redegøre for obligationsbegreberne: Termin, Nominel værdi, Fondsko-de, Kursværdi, Handelsomkostninger, Valør(dato), samt Vedhængende renter (handelsrenter)
• Forklare prisdannelsen på obligationer - herunder indflydelsen af interne og eksterne faktorer
• Forklare begrebet "varighed"
Væsentlige arbejdsformer:
• PBL forløb med fokus på investeringer
• Klasseundervisning.
• Gruppearbejde.
• Individuel opgaveløsning og præsentation.
• Projektarbejde.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/144/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64538362349",
"T": "/lectio/144/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64538362349",
"H": "/lectio/144/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64538362349"
}