Holdet 2024 da-EUX-St - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Nyborg Gymnasium
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Hans Jensen
Hold 2024 da-EUX-St (EUX-St da)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Intro til litterær analyse og fortolkning
Titel 2 At høre hjemme
Titel 3 Kommunikation og sprog
Titel 4 Krimiserien
Titel 5 EO3 rapport
Titel 6 Krimiserien
Titel 7 Dokumentaranalyse
Titel 8 Oplysningstiden
Titel 9 Romantikken
Titel 10 Romantismen
Titel 11 Det moderne gennembrud 1870-1900
Titel 12 Det folkelige gennembrud
Titel 13 Kampagnefilm
Titel 14 Realismerformer: Familien
Titel 15 Modernisme: Individ og samfund
Titel 16 Værk 6
Titel 17 Forløb#8

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Intro til litterær analyse og fortolkning

Intro til litterær analyse og fortolkning.

Grundbog: Perspektiver i dansk
https://perspektiver.ibog.dansklf.dk/?id=130

Kapitel 1:
Der arbejdes med centrale fagbegreber til analyse og fortolkning af korte tekster i grundbogen og noveller.
Tekster:
Thøger Jensen: Udsigten til Randers, 1998
Adda Djørup: Hjem, 2015
Værk 1: Erling Jepsen, Kunsten at græde i kor (udleveret)

Kapitel: 3
I temaet "Syndfaldet" læste vi skabelsesberetningen og A. Bodelsen: Drivhuset. Novellen indgik i en skriftlig aflevering, som opsamling på de faglige begreber fra forløbet.
Faglige begreber: Motiv, tema, synsvinkel, person - og miljøkarakteristik
Anders Bodelsen: Drivhuset (1965)
Skriveøvelser i timerne til temaet "At høre hjemme" og læsning af roman i 1 time.








Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 At høre hjemme

Tema: At høre hjemme
Baggrundsviden til temaet:
I kapitel 9 fra grundbogen "Perspektiver i dansk" har vi haft fokus på "hvad steder betyder for menneskets identitet".
Tekster:
Erling Jepsen:" Kunsten at græde i kor" (Værk 1)  og hans novelle "Hjertets dannelse"
Knud Rohmer: uddrag af "Den som blinker er bange for døden"

Elever har lavet en skriftlig opgave om "Kunsten at græde i kor" og øvrige tekster ovenfor er analyseret og fortolket med fokus på fagligebegreber introduceret i sidste forløb.
Derudover er ovennævnte tekster ingået i et forløb om autofiktion-genren med analyser af fakta og fiktionsmarkører indenfor denne genre.
Udleveret baggrundsstof om autofiktionsgenren og fakta og fiktionsmarkører.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Kommunikation og sprog

Kommunikation og sprog.
Baggrundsviden:
Sproghandlinger: Håndbog til dansk s.179-183 (kap.4)
Kommunikationsmodel, den retoriske diamant, argumentation, sprog, stil og diskurs: https://danskmerkantil.systime.dk/?id=144

I øvelser fra ovenstående bog har eleverne i grupper analyseret tekst og billedmateriale fra hjemmesider. Derudover er "Årstidernes" hjemmeside inddraget til analyser af kommunikation og sprog.

Under temaet "Danmarksbilleder" har der været særligt fokus på billedsprog og stilistiske virkemidler analyser digtene:
Carl-Emil Petersen: Frit land, 2015
Johannes V. Jensen, "Hvor smiler fagert den danske kyst, 1925
Hver halvdel af klassen har analysen og fortolket hver sit digt og fremlagt i timen.






Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 28 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Krimiserien


Værk 2
Vi har analyseret krimiserien "Kastanjemanden", 2021, Søren Sveistrup for Netflix ep.1-6, med fokus på:
Seriens format (antologiserien, føljeton -, mini-serien og periodeserien)
Dens plotstruktur med hovedplot og subplots
Hvordan der skabes spænding (suspense)
Noir-genre-træk: https://www.lectio.dk/lectio/144/lc/70357702544/res/70357702545/Den%20danske%20Nordic%20noir.docx

Baggrundsstoffet har jeg tilpasset klassen ved selv at skrive det ud fra mediefagsmaterialer.
Eleverne har set nogle af afsnittene hjemme og i timerne gruppevist lavet analyser ud fra hele afsnit og næranalyser af scener i afsnittene.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 EO3 rapport

Eleverne har udarbejdet en EO3 rapport
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Krimiserien

Analyse af spænding og anvendelse af filmiske virkemidler i "Kastanjemanden"
Indhold
Omfang Estimeret: 2,00 moduler
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Dokumentaranalyse

Værk 3: Dokumentarfilmen "Ikea Elsker træ, 2025.
Anden dokumentar-materiale:  reality-dokumentarerne;  "Dittes Angst", "Kongerne på Rømø" og 1 afsnit af "Paradise Hotel"
Baggrundsviden: Close up, Jette Meldgaard Harboe og Henrik Poulsen s.115-119.

Der er lagt vægt på en analyse af dokumentargentre-træk samt de forskellige dokumentartyper.  herunder en analyse af filmens og programmernes:
præmis
kildetyper
tema/budskab
troværdighed, anvendelse af autencitetsmarkører, fakta - og fiktionskoder.

Der er arbejdet i grupper med analyser af hele programmet og filmen, samt næranalyser af filmiske virkemidler i forskellige scener.




Indhold
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Oplysningstiden

Baggrundsviden er fra i-bogen: "Dansk i tiden" kapitel 1.

Eleverne har læst  perioden  om periodens menneskesyn og dannelsestanke.
I Holbergs epistel, "Moralske tanker - dyder og laster" har der været fokus på teksten argumentation og nutidige relevans.
Eleverne har således selv øvet argumentation for, hvad der er dyser og laster i vores tilværelse.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 2,00 moduler
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 Romantikken

Der fokus på romantikkens virkelighedssyn og dens forskellige retninger.
I analysen af romantiske digte, eventyr og malerier anvendes faglige begreber indenfor billedsprog og stil-stilfigurer.
Baggrundsviden:
"Litteraturen på langs og på tværs" kap. 5 indtil afsnittet "Grundtvig", samt kapitel 5, afsnittet om "Biedermeir" er læst.
Tekster:
Pocahontas, "Vindens farver", tegnefilm er analyseret, som et eksempel på universalromantik.
HC. Andersen, "Klokken" er analyseret, som et eksempel på universalromantik
Schack Staffeldt: Indvielsen, som et eksempel på nyplatonisme

Biedermeir-romantik:
Maleriet af M. Rørbye, "Kirugen Christian Fenger med hustru og datter", 1829 er analyseret og fortolket,.
Selvvalgt Biedermeir-maleri analyseret i grupper med fremlæggelse
HC. Andersen: "Hist, hvor vejen slår en bugt" er analyseret og fortolket

Nationalromantik:
Baggrundsviden: "Litteraturen på langs og på tværs" kap. 5.
Johs. V Jensen: Hvor smiler fagert den dansk kyst.
HC. Andersen: I Danmark er jeg født
NFS Grundtvig: Er lyset for de lærde blot


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 Romantismen

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 2,00 moduler
Dækker over: 5,3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 11 Det moderne gennembrud 1870-1900

Der er i forløbet lagt vægt på naturalismen og menneskets determinisme  i perioden.
I tekstvalget er der desuden fokus på den sociale  kritik og de tre K`er.
Baggrundsviden:
"Litteraturen på langs og på tværs" kap. 6 s.127-132,
s.137-138, "Det moderne gennembruds genrer" og s.140-144.

Naturalisme:
Tekster:
Værk: J.P. Jacobsen, Mogens, 1882. Udvalgte sider analyseret med fokus på naturalismens sprog og tema.
Henrik Pontoppidan, Ørneflugt, 1899

Kritisk realisme:
Henrik Pontoppidan: En Vandringsmand, 1887
Henrik Pontoppidan: Naadsensbrød (1887)

Kirke/kritisk realisme:
Henrik Pontoppidan: Ane Mette (1887)

Køn:
Amalie Skram: uddrag fra romanen Constance Ring (norsk), 1885
Herman Bang: En balkjole (1887)




Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 12 Det folkelige gennembrud

Der er i forløbet fokus på den sociale kritik, men også opmærksomhed rettet mod hjemstavnsromantikken som perioden også bar præg af.
Baggrundsviden:
"Håndbog til dansk" kap. 7: "Det folkelige gennembrud - Aakjær, Nexø og Bregendahl".
"Brug litteraturhistorien" i kapitlet "Aarhundrdeskiftet - industriens tid"  (markeret med s.1, s.2 og s.3)


Der er i analysen af Pelles tale lagt vægt på dens brug af sproglige- stilistiske virkemidler og appelformer.
I analysen af Jens Vejmand er der fokus på temaet og dens lyriske og prosaiske elementer

Tekster:
Martin A. Nexø uddrag af Pelle Erobreren, 1906
Jeppe Aakjær: Jens Vejmand, 1905.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 2,00 moduler
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 13 Kampagnefilm

Baggrundsviden:
I bogen Textur, forløb 7 / Kampagnefilmens genretræk
Filmiske virkemidler: Filmcentralen.dk

Der er i forløbet fokus på kampagne film og, hvorledes de i større eller mindre grad anvender storytelling.
Med udgangspunkt i "kampagnefilmens diamant" analyseres  kampagnefilmen:
"do it for Denmark" fra Spies rejser.
Derudover har eleverne i grupper analyseret en selvvalgt non-kommerciel kampagnefilm, med efterflg. fremlæggelse.
Her testes eleverne i anvendelse af tilegnet viden om metode og viden om filmiske virkemidler.


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 14 Realismerformer: Familien

Værk 5:
Thomas Korsgaard, Tyverier, 2022.
Uddrag fra Helle Helle: "Film".
Baggrundsviden :
Håndbog til dansk - litteraturhistorien: Ny socialrealisme - fra Sonnergaard, Yahya Hassan til Morten Pape
Min intro om minimalisme og "tomme pladser" i litteraturen.
Grupperne har arbejdet hver deres noveller til fremlæggelse i klasser. Med fokus på person og miljøkarakteristik, tema og "tomme pladser".

Fantastisk realisme:
Analyse af folkevise og noveller som belyser kombinationen af overnaturlige træk og realisme i fortællingen.
Tekster:
Folkevise
Karen Blixen, "Ringen"
Martin A. Hansen; "Agerhønen"
Charlotte Weitze, Villy.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 15 Modernisme: Individ og samfund

Introduktion til modernismen:
Tekster:
Klaus Rifbjerg: Det er blevet os pålagt.
Peter Seeberg: Braget.

De to  tekster er læst af alle elever. Halvdelen af klassen har analyseret og fortolket hver sin tekst og fremlagt teksten i klassen.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 16 Værk 6

Værk: Yahya Hassan: Digte, 2013

Alle elever har læst halvdelen af digtsamlingen  og gruppevist valgt og arbejdet med 2 digte.
Eleverne har lavet eksemplariske digtanalyser med fokus på digtenes social-realisme.

Camilla, Magnus K., Magnus D.:
Tvangsfjernet og flytning
Selma og Alina:
Den arabiske prins
Ferieminder 1.
Silke og Signe:
Tvangsfjernet
Det 6. opholdssted

Øvrige elever var fraværende.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 2,00 moduler
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 17 Forløb#8

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer