Holdet 2024 En-EUX-St - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Nyborg Gymnasium
Fag og niveau Engelsk B
Lærer(e) Lise Dixon Kildelund
Hold 2024 En-EUX-St (EUX-St En)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Dictionaries etc.
Titel 2 UK / Generation Z / Brexit / Relationships - EXAM
Titel 3 Forløb#2 Entrepreneurship - EXAM
Titel 4 Forløb#3 Globalisation - EXAM
Titel 5 Forløb#4 E02 Tværfagligt samarbejde med Marketing
Titel 6 Forløb#5 USA/The Presidential Election - EXAM
Titel 7 Forløb#6 South Africa - EXAM
Titel 8 Forløb#7 Merkantilt emne: Consumerism - EXAM

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Dictionaries etc.

Dictionaries, grammar books and tools for analysing texts

Forløbets indhold og fokus

Tilladt for eksaminanderne at bruge digitalt undervisningsmateriale og hjælpemidler, der på institutionens foranledning er blevet anvendt i undervisningen, og som fremgår af undervisningsbeskrivelsen og ikke kan opbevares lokalt, dvs. ikke kan opbevares på eksaminandens egen computer.

Tilladte online-hjælpemidler er konkrete dybe links til materiale, der ikke kan opbevares på elevens computer, online ordbøger, i-bøger samt online grammatikker.

https://dictionary.cambridge.org/da/thesaurus/
https://www.freecollocation.com
https://getitright.systime.dk/
https://systime.dk/getting-started-engelsk-grammatik
https://engelskgrundgrammatik.systime.dk/
https://engelskfortsaettergrammatik.systime.dk/
https://theenglishhandbook.systime.dk
http://ordbog.gyldendal.dk
http://www.oxfordlearnersdictionaries.com/
http://www.ordbogen.com/
https://www.merriam-webster.com/
http://dictionary.cambridge.org
https://worldsofenglish.systime.dk/?id=171 analysing non-fiction
https://worldsofenglish.systime.dk/?id=134 analysing fiction
the guide to poetry analysis
https://cw.systime.dk/?id=143 analytical terms
https://engelskeud.systime.dk/?id=162         Toolbox for analysis
https://engelskeud.systime.dk/?id=163         How to analyse non-fiction
https://getitright.systime.dk/?id=156             Artikler og pronomener
https://getitright.systime.dk/?id=157             Adjektiver og adverbier
https://getitright.systime.dk/?id=158             Andre ordklasser
https://getitright.systime.dk/?id=159             De 10 ordklasser
https://getitright.systime.dk/?id=160             Sætningsled - verballed og
https://getitright.systime.dk/?id=197             Simpel og udvidet tid
https://getitright.systime.dk/?id=132             Kongruens
https://getitright.systime.dk/?id=164             Adverbialled
https://gettingstarted.systime.dk/?id=164    Adjektiver og adverbier
https://gettingstarted.systime.dk/?id=167    Placering af adverbialled
https://gettingstarted.systime.dk/?id=185    Aktiv og passiv
https://engelskstart.ibog.gyldendal.dk/?id=173    Ordstilling
https://skriftligeksameniengelskhhx.systime.dk/?id=155     TOOLBOX forbinderord
https://skriftligeksameniengelskhhx.systime.dk/?id=149     Sådan anvender du kilder

Særlige fokuspunkter:
• at udnytte det elektroniske medie til at motivere også den grammatikfremmede elev til selvstændigt arbejde med sproget ved hjælp af interaktive opgavers muligheder for differentieret feedback og vejledning samt et støttende netværk af links
• at motivere eleven til at arbejde aktivt med rettelser af skriftligt arbejde
• at forbinde elevens grammatiske arbejde med ordforrådsopbygning og tekstlæsning ved at samle eksempelmateriale og øvelser om bestemte temaer
• Forståelse af det skrevne og talte sprog
• Mundtlig kommunikation
• Sprogtilegnelse og sprogbrug - Udvidelse af ordforråd
• Sprogtilegnelse og sprogbrug - Grammatisk korrekthed
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 90,3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 UK / Generation Z / Brexit / Relationships - EXAM

Forløb The UK / Generation Z / Brexit
Indhold Kernestof

Jimmy's Guide To Accents | Jimmy Carr (15 minutes)
20 British Accents in 1 Video (22 minutes)
The seven social classes of 21st century Britain.docx
7.7 EUX B (merkantil)
BBC Learning English | Talking business | Presentations: Opening  
What Is An Argumentative Essay.docx Nyttige vendinger til argumentative essay.docx
Why Gen Z Employees Will Be a Critical Part of the Workforce | The Journey
Biords kendetegn og former (Q50)
DRTV - Jordemoderen "Call The Midwife" - England - London -  East End - 1950's-60's
The seven social classes of 21st century Britain.docx
The British Class System.docx
Divided Kingdom - What is Brexit?
https://dividedkingdom.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=140
We need to talk about Brexit
https://www.youtube.com/watch?v=x-7rDYo3FR4
The Brexit Effect: How leaving the EU hit the UK
https://www.youtube.com/watch?v=wO2lWmgEK1Y
The Brexit Road To Ruin, 2024
https://www.youtube.com/watch?v=kFIFDKyo3nk
Who Broke Britain? Part 2: Brexit | If You’re Listening
https://www.youtube.com/watch?v=vobIKYrfZwg
Supplerende stof
DRTV - Jordemoderen "Call The Midwife" - England - London - East End - 1950's-60's
Omfang 10 moduler á 90 minutter (12/8-5/9 2024)
Særlige fokuspunkter Kompetencer, læreplanens mål, progression.
Forstå varierede former for autentisk engelsk
Fokus på elevernes evne til at anvende viden om historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien til analyse og perspektivering af aktuelle forhold
-Redegøre sammenhængende for og deltage i samtale om almene, samfundsmæssige og litterære emner.
-Fagligt fokus på Storbritannien generelt, på sprog, klassesystemet, politik og skolesystemer.
Eleverne forventes at kunne anvende deres tilegnede viden om UK/ Generation Z/ Brexit i samtale/diskussion/præsentation i klassen og i kortere, skriftlige opgaver.
Der lægges i højere grad vægt på såvel de mundtlige som skriftlige færdigheder.

Væsentligste arbejdsformer Klasseundervisning, gruppearbejde, pararbejde, klassediskussion, skriftligt produkt, mundtlige oplæg,
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Forløb#2 Entrepreneurship - EXAM

Forløb 2 Entrepreneurship
Indhold Kernestof

Engelsk til EUD/EUX, Entrepreneurship
https://engelskeud.systime.dk/?id=149
5.1 Small business in the spotlight ... The Coconut Merchant**
https://engelskeud.systime.dk/?id=168&L=0
Entrepreneurs are great
Britain"s new entrepreneurs: young guns go for it ** (C)

Supplerende stof

Fraser Doherty - SuperJam - (SchoolSpeakers)
https://www.youtube.com/watch?v=e5aYvxUOULY
Fraser Doherty 'My adventures in jam' at Young Minds 2012
https://www.youtube.com/watch?v=-VQ4ZG6snQo

https://app.minlaering.dk/opgavesaet/196

Omfang
9 moduler á 90 minutter (9/9-7/10 2024)
Særlige fokuspunkter Kompetencer, læreplanens mål, progression
•At træne eleverne i at forstå forholdsvis komplekse engelske tekster og føre samtaler om disse
•At træne eleverne i at udtrykke sig flydende og spontant med formidlings-bevidsthed i præsentation, samtale og diskussion
•At træne eleverne i at læse og forstå forholdsvis lange erhvervsfaglige tekster
•At træne eleverne i at anvende faglige opslagsværker og øvrige hjælpemidler
Væsentligste arbejdsformer Klasseundervisning, gruppearbejde, pararbejde, mundtlige præsentationer med løbende evaluering

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Assignment 2 - Grammar 09-09-2024
Assignment 3 - Social Class and Education 24-09-2024
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Forløb#3 Globalisation - EXAM

Forløb 3 Globalisering
Indhold Kernestof

Film: Babel, 2006, Alejandro González Iñárritu

Supplerende stof
Triangle Shirtwaist Fire - The Race to the Bottom: https://www.youtube.com/watch?v=mXS6ChOO868
The Hidden Face of Globalisation:
https://www.youtube.com/watch?v=8Bhodyt4fmU
Aflevering om filmen Babel: 4 ET
Study questions regarding the film Babel

Omfang
5 moduler á 90 minutter (10/10-11/11 2024)
Særlige fokuspunkter Kompetencer, læreplanens mål, progression.
Hvordan kan en tilfældig hændelse få konsekvenser på en personlig plan i så
forskellige dele af verden som USA, Japan, Mexico og Marokko? Hvorfor er det de fattige (mexicanere, marokkanere og bangladeshere), der betaler prisen?
Fokus på elevernes evne til at anvende relevante hjælpemidler og metoder til erhvervelse, vurdering og formidling af ny viden om globale sammenhænge.
Redegøre sammenhængende for og deltage i samtale om samfundsmæssige og erhvervsrelaterede emner.
Fokus har været på forskellige aspekter og problemstillinger i forbindelse med globalisering.
Eleverne forventes at kunne anvende deres tilegnede viden om den globale verden i samtale/diskussion i klassen og i kortere, skriftlige opgaver.
Der lægges i højere grad vægt på såvel de mundtlige som skriftlige færdigheder.

Væsentligste arbejdsformer Klasseundervisning, gruppearbejde, pararbejde, klassediskussion, skriftligt produkt,


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Forløb#4 E02 Tværfagligt samarbejde med Marketing

Erhvervsområde 2 (EO2) er det andet erhvervsområdeforløb, eleverne skal arbejde med.   

I erhvervsområdet skal de arbejde med autentiske og praktiske emner. Det betyder, at de skal bruge viden fra forskellige fag til at komme med bud på løsning af problemstillinger, som findes i en virksomhed.   

De problemstillinger eleverne arbejder med i EO2 er mere komplicerede end emnerne på EO1 og stiller større krav til, at de kan arbejde selvstændigt.   

Niveauet svarer til den undervisning, de har modtaget i faget. På EO2 er der ikke krav om, at de arbejder med stoffet på et dybere eller højere niveau end den undervisning, de har modtaget. De skal dog arbejde meget praktisk med fagene i forhold til en konkret virksomhed.   I dette tilfælde virksomheden 'Give Me Tap'.

Til forskel fra EO1, skal de i EO2 arbejde selvstændigt med en virksomhed og derudover skal de selv udvælge de modeller, de vil bruge i opgaven.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Assignment 4 - Grammar 28-10-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Forløb#5 USA/The Presidential Election - EXAM

Kernestof:

Compendium with the following articles from various news channels
US election 2024: A really simple guide to the presidential vote
https://www.bbc.com/news/world-us-canada-67285325
What is the electoral college and how does it work?
https://www.bbc.com/news/world-us-canada-53558176
2024 President Results
https://www.nbcnews.com/politics/2024-election/election-day-arrived-harris-vs-trump-final-push-polls-rcna177639
2024 Presidential Election Polls
https://www.270towin.com/2024-presidential-election-polls/
Tracking the swing states
https://www.nytimes.com/interactive/2024/us/elections/presidential-election-swing-states.html
'We're barely scraping by': Gen Z says money matters in US election
https://www.bbc.com/news/articles/czeg87x125ro

‘We are scared’: Gen Z may hold the keys to the White House, and the parties know it - National | Globalnews.ca
https://www.youtube.com/watch?v=NrrQfZqAF4g&t=228s

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 1,00 modul
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Forløb#6 South Africa - EXAM

Forløb 5 South Africa
Indhold Kernestof:

Romanen Disgrace, J.M. Coetzee, 1999

Supplerende stof:
South Africa.docx
White Slums Of South Africa Full Documentary: https://www.youtube.com/watch?v=Jik_MkFD6Fs
Study questions for South Africa.docx
Film: Disgrace


Omfang
10 moduler á 90 minutter (12/11 2024-19/12 2024)

Særlige fokuspunkter Fokus på kultur, tradition, værdier og selvforståelse.
Fokus på analyse, fortolkning og perspektivering af tekster.
Redegøre sammenhængende for og deltage i samtale om almene og samfundsmæssige emner

Eleverne forventes at kunne anvende deres tilegnede viden om den globale verden i samtale/diskussion i klassen og i kortere, skriftlige opgaver.
Der lægges i højere grad vægt på såvel de mundtlige som skriftlige færdigheder.


Væsentligste arbejdsformer Klasseundervisning, gruppearbejde, klassediskussion.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Assignment 6 - grammar Babel 25-11-2024
Assignment 7 Disgrace 16-12-2024
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Forløb#7 Merkantilt emne: Consumerism - EXAM

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
GRAMMAR 21-01-2025
Assignment 8 Exam paper Ireland 28-01-2025
Assignment 9 exam paper UK Riots 03-03-2025
EUX-St En skr. prøve 05-03-2025
Assignment 10 Animal Testing 22-04-2025
Final assignment 29-04-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 41,3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer