Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Nyborg Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Engelsk B
|
Lærer(e)
|
Lise Dixon Kildelund
|
Hold
|
2024 En-EUX-St (EUX-St En)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
2
|
UK / Generation Z / Brexit / Relationships - EXAM
Forløb The UK / Generation Z / Brexit
Indhold Kernestof
Jimmy's Guide To Accents | Jimmy Carr (15 minutes)
20 British Accents in 1 Video (22 minutes)
The seven social classes of 21st century Britain.docx
7.7 EUX B (merkantil)
BBC Learning English | Talking business | Presentations: Opening
What Is An Argumentative Essay.docx Nyttige vendinger til argumentative essay.docx
Why Gen Z Employees Will Be a Critical Part of the Workforce | The Journey
Biords kendetegn og former (Q50)
DRTV - Jordemoderen "Call The Midwife" - England - London - East End - 1950's-60's
The seven social classes of 21st century Britain.docx
The British Class System.docx
Divided Kingdom - What is Brexit?
https://dividedkingdom.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=140
We need to talk about Brexit
https://www.youtube.com/watch?v=x-7rDYo3FR4
The Brexit Effect: How leaving the EU hit the UK
https://www.youtube.com/watch?v=wO2lWmgEK1Y
The Brexit Road To Ruin, 2024
https://www.youtube.com/watch?v=kFIFDKyo3nk
Who Broke Britain? Part 2: Brexit | If You’re Listening
https://www.youtube.com/watch?v=vobIKYrfZwg
Supplerende stof
DRTV - Jordemoderen "Call The Midwife" - England - London - East End - 1950's-60's
Omfang 10 moduler á 90 minutter (12/8-5/9 2024)
Særlige fokuspunkter Kompetencer, læreplanens mål, progression.
Forstå varierede former for autentisk engelsk
Fokus på elevernes evne til at anvende viden om historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien til analyse og perspektivering af aktuelle forhold
-Redegøre sammenhængende for og deltage i samtale om almene, samfundsmæssige og litterære emner.
-Fagligt fokus på Storbritannien generelt, på sprog, klassesystemet, politik og skolesystemer.
Eleverne forventes at kunne anvende deres tilegnede viden om UK/ Generation Z/ Brexit i samtale/diskussion/præsentation i klassen og i kortere, skriftlige opgaver.
Der lægges i højere grad vægt på såvel de mundtlige som skriftlige færdigheder.
Væsentligste arbejdsformer Klasseundervisning, gruppearbejde, pararbejde, klassediskussion, skriftligt produkt, mundtlige oplæg,
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Forløb#2 Entrepreneurship - EXAM
Forløb 2 Entrepreneurship
Indhold Kernestof
Engelsk til EUD/EUX, Entrepreneurship
https://engelskeud.systime.dk/?id=149
5.1 Small business in the spotlight ... The Coconut Merchant**
https://engelskeud.systime.dk/?id=168&L=0
Entrepreneurs are great
Britain"s new entrepreneurs: young guns go for it ** (C)
Supplerende stof
Fraser Doherty - SuperJam - (SchoolSpeakers)
https://www.youtube.com/watch?v=e5aYvxUOULY
Fraser Doherty 'My adventures in jam' at Young Minds 2012
https://www.youtube.com/watch?v=-VQ4ZG6snQo
https://app.minlaering.dk/opgavesaet/196
Omfang
9 moduler á 90 minutter (9/9-7/10 2024)
Særlige fokuspunkter Kompetencer, læreplanens mål, progression
•At træne eleverne i at forstå forholdsvis komplekse engelske tekster og føre samtaler om disse
•At træne eleverne i at udtrykke sig flydende og spontant med formidlings-bevidsthed i præsentation, samtale og diskussion
•At træne eleverne i at læse og forstå forholdsvis lange erhvervsfaglige tekster
•At træne eleverne i at anvende faglige opslagsværker og øvrige hjælpemidler
Væsentligste arbejdsformer Klasseundervisning, gruppearbejde, pararbejde, mundtlige præsentationer med løbende evaluering
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Assignment 2 - Grammar
|
09-09-2024
|
Assignment 3 - Social Class and Education
|
24-09-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Forløb#3 Globalisation - EXAM
Forløb 3 Globalisering
Indhold Kernestof
Film: Babel, 2006, Alejandro González Iñárritu
Supplerende stof
Triangle Shirtwaist Fire - The Race to the Bottom: https://www.youtube.com/watch?v=mXS6ChOO868
The Hidden Face of Globalisation:
https://www.youtube.com/watch?v=8Bhodyt4fmU
Aflevering om filmen Babel: 4 ET
Study questions regarding the film Babel
Omfang
5 moduler á 90 minutter (10/10-11/11 2024)
Særlige fokuspunkter Kompetencer, læreplanens mål, progression.
Hvordan kan en tilfældig hændelse få konsekvenser på en personlig plan i så
forskellige dele af verden som USA, Japan, Mexico og Marokko? Hvorfor er det de fattige (mexicanere, marokkanere og bangladeshere), der betaler prisen?
Fokus på elevernes evne til at anvende relevante hjælpemidler og metoder til erhvervelse, vurdering og formidling af ny viden om globale sammenhænge.
Redegøre sammenhængende for og deltage i samtale om samfundsmæssige og erhvervsrelaterede emner.
Fokus har været på forskellige aspekter og problemstillinger i forbindelse med globalisering.
Eleverne forventes at kunne anvende deres tilegnede viden om den globale verden i samtale/diskussion i klassen og i kortere, skriftlige opgaver.
Der lægges i højere grad vægt på såvel de mundtlige som skriftlige færdigheder.
Væsentligste arbejdsformer Klasseundervisning, gruppearbejde, pararbejde, klassediskussion, skriftligt produkt,
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Forløb#4 E02 Tværfagligt samarbejde med Marketing
Erhvervsområde 2 (EO2) er det andet erhvervsområdeforløb, eleverne skal arbejde med.
I erhvervsområdet skal de arbejde med autentiske og praktiske emner. Det betyder, at de skal bruge viden fra forskellige fag til at komme med bud på løsning af problemstillinger, som findes i en virksomhed.
De problemstillinger eleverne arbejder med i EO2 er mere komplicerede end emnerne på EO1 og stiller større krav til, at de kan arbejde selvstændigt.
Niveauet svarer til den undervisning, de har modtaget i faget. På EO2 er der ikke krav om, at de arbejder med stoffet på et dybere eller højere niveau end den undervisning, de har modtaget. De skal dog arbejde meget praktisk med fagene i forhold til en konkret virksomhed. I dette tilfælde virksomheden 'Give Me Tap'.
Til forskel fra EO1, skal de i EO2 arbejde selvstændigt med en virksomhed og derudover skal de selv udvælge de modeller, de vil bruge i opgaven.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Assignment 4 - Grammar
|
28-10-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Forløb#6 South Africa - EXAM
Forløb 5 South Africa
Indhold Kernestof:
Romanen Disgrace, J.M. Coetzee, 1999
Supplerende stof:
South Africa.docx
White Slums Of South Africa Full Documentary: https://www.youtube.com/watch?v=Jik_MkFD6Fs
Study questions for South Africa.docx
Film: Disgrace
Omfang
10 moduler á 90 minutter (12/11 2024-19/12 2024)
Særlige fokuspunkter Fokus på kultur, tradition, værdier og selvforståelse.
Fokus på analyse, fortolkning og perspektivering af tekster.
Redegøre sammenhængende for og deltage i samtale om almene og samfundsmæssige emner
Eleverne forventes at kunne anvende deres tilegnede viden om den globale verden i samtale/diskussion i klassen og i kortere, skriftlige opgaver.
Der lægges i højere grad vægt på såvel de mundtlige som skriftlige færdigheder.
Væsentligste arbejdsformer Klasseundervisning, gruppearbejde, klassediskussion.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Assignment 6 - grammar Babel
|
25-11-2024
|
Assignment 7 Disgrace
|
16-12-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Forløb#7 Merkantilt emne: Consumerism - EXAM
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
GRAMMAR
|
21-01-2025
|
Assignment 8 Exam paper Ireland
|
28-01-2025
|
Assignment 9 exam paper UK Riots
|
03-03-2025
|
EUX-St En skr. prøve
|
05-03-2025
|
Assignment 10 Animal Testing
|
22-04-2025
|
Final assignment
|
29-04-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
41,3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/144/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64692925395",
"T": "/lectio/144/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64692925395",
"H": "/lectio/144/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64692925395"
}