Holdet 2024 If-EUX-St - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Nyborg Gymnasium
Fag og niveau Informatik B
Lærer(e) Thomas Aarup Hansen
Hold 2024 If-EUX-St (EUX-St If)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Repetition på programmering
Titel 2 Hjemmesidedesign og HTML
Titel 3 Kunstig intelligens
Titel 4 Bagsiden af sociale medier
Titel 5 Data og databaser
Titel 6 Brugerinddragelse
Titel 7 Eksamensprojekt
Titel 8 Opsamling og repetition

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Repetition på programmering

Indhold:
Repetition af programmering i App Lab fra GF2. Især fokus på løkker som mange elever har svært ved. Der er anvendt en række tutorials fra code.org, samt et par App hjemmelavede apps har lavet.

Produkt:
Flere mindre apps.

Materialer:
https://studio.code.org/projects/applab/KY7SJu8OcC6BNoSR-zkGaHNNJik1w52I6HOiHJrZgFE

https://studio.code.org/s/csp4-2023/lessons/10/levels/4?section_id=5158786

https://studio.code.org/s/csp4-2023/lessons/10/levels/8/sublevel/1

https://studio.code.org/s/csp6-2023/lessons/7/levels/9
Indhold
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Hjemmesidedesign og HTML

Indhold:
Arbejde med HTML og CSS.
Der er lavet øvelser på Code.org og arbejdet med turorial på w3schools.com.
Eleverne har lavet deres egen hjemmeside på w3schools.com.
Der er arbejdet med gestaltlovene om nærhed, lighed, lukkethed, erfaring og forbundethed.
Eleverne har arbejdet med design af hjemmeside på Wix.com med fokus på anvendelighedsmål samt gestaltlove.

Produkter:
Hjemmeside med HTML-kode på w3schools.com samt hjemmeside på Wix.com.

Materialer:
Arbejdssider på code.org:
https://studio.code.org/s/csd2-2023/lessons/2/levels/2?section_id=5158786&user_id
https://studio.code.org/s/csd2-2023/lessons/3/levels/1?no_redirect=1
https://studio.code.org/s/csd2-2023/lessons/1/levels/1?no_redirect=1
https://studio.code.org/s/csd2-2023/lessons/6/levels/2?section_id=5158786
https://studio.code.org/s/csd2-2023/lessons/11/levels/2
w3schools.org:
https://www.w3schools.com/html/default.asp
Gestaltlove:
s. 67-69 informatik C, Ken Mathiasen, Praxis
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Kunstig intelligens

Indhold:
Om kunstig intelligens og Turring test, maskinlæring, neurale netværk og store sprogmodeller. Herunder også fokus på hvordan træningsdata påvirker modellen og bias i data.
Arbejde med anvendelse af chatbots og promtning.

Produkt:
Prototype på hjemmeside for rejsebureau med kunstig intelligens for rejseanbefaling.


Materialer:
Playliste fra code.org med videoer om maskinlæring og kunstig inteligens:
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzdnOPI1iJNeehd1RXhnVMBFi1WhWLx_Y
Materialer om anvendelse af chatbots:
https://videnscenterportalen.dk/merkura/2024/09/04/30-minutters-ai-lynkursus-for-elever-chatgpt/?highlight=AI%20promt
https://www.ecomtrainer.dk/chatgpt/chatgpt-saadan-laver-du-en-kampagne-med-chatgpt
Arbejdssider på code.org:
https://studio.code.org/s/how-ai-works-2023/lessons/3/levels/2?no_redirect=1
https://studio.code.org/s/how-ai-works-2023/lessons/4/levels/1?no_redirect=1
https://studio.code.org/s/aiml-2023/lessons/7/levels/1
https://studio.code.org/s/aiml-2023/lessons/10/levels/1?no_redirect=1
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Bagsiden af sociale medier

Vi har set filmen "The social dilemma". Talt om forbrug af telefon/skærmtid og scoiale medier.

Materialer:
https://www.netflix.com/dk/title/81254224
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Data og databaser

Indhold:
Arbejde med datalag i App Lab samt filtrering og søgning i data.
Repetition om relationelle databaser og E/R diagrammer. Derudover arbejde med normalformer og datatyper.
ERP systemer samt Google Analytics og søgemaskineoptimering.

Produkter:
App fra App Lab med data.
Prototype på app til tennisklub med tilhørende database.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Brugerinddragelse

Eleverne udvikler en prototype på et IT-produkt til en lokal virksomhed. Fokus er på brugerinddragelse og alle grupper skal præsentere deres produkt til den pågældende virksomhed.

Produkt.
Opgave med præsentation af virksomhed, prototype samt interviews og feedback.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Eksamensprojekt

Indhold:
Eleverne arbejder med deres eksamensprojekt.

Projektoplæg:
I skal komme med et forslag til en app til en lokal virksomhed. Appen skal have en anden funktionalitet end bare salg (den kan godt også indeholde salg) og der skal være argumenter for at det er en fordel med en app, fremfor bare en hjemmeside.
I skal udarbejde en prototype af appen og præsentere appens muligheder.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Opsamling og repetition

Indhold:
Om præsentation af eksamensprojekt samt opsamling på hvad eleverne forventes at kunne.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer