Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Nyborg Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Virksomhedsøkonomi B
|
Lærer(e)
|
Sanne Møller Skovgaard
|
Hold
|
2024 Vø-EUX-St (EUX-St Vø)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Forløb#1 Opsamling C-stof
Indhold:
Anvendt litteratur og andet undervisningsmateriale fordelt på kernestof og supplerende stof
Kernestof:
Virksomhedsøkonomi B til eux, Systime (Læreplan 2018)
https://virksomhedbeux.systime.dk/
Kap.1-10
Omfang:
8 moduler
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Forløb#2 Virksomhedens økonomiske rapportering
Indhold:
Anvendt litteratur og andet undervisningsmateriale fordelt på kernestof og supplerende stof
Kernestof:
Virksomhedsøkonomi B til eux, Systime (Læreplan 2018)
https://virksomhedbeux.systime.dk/
Kap.11 – Årsrapporten
Supplerende stof:
Diverse artikler, årsrapporter mv.
Herunder materialer eleverne selv har fundet.
Omfang:
Ca. 8 moduler a 90 min. varighed
Særlige fokuspunkter:
Uddybning af kernestof:
• Opstilling af resultatopgørelse, balance og noter for en handels- og produktionsvirksomhed
• Årsrapportens formål
• Årsrapportens struktur og regnskabsklasser
• Grundlæggende krav til årsrapporten
• Årsrapportens enkelte elementer
• Årsrapporten på engelsk
• Koncernregnskabet
Væsentlige arbejdsformer:
• Der arbejdes med klasseundervisning (lærerstyret)
• Der arbejdes med opgaveløsning individuelt og i grupper
• Der arbejdes med skriftlighed i afleveringer
• Der arbejdes med anvendelse af teori i virksomheder
• Der arbejdes med præsentation
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Aflevering 2
|
21-10-2024
|
PBL - Kunsten at knække et regnskab
|
05-11-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Forløb#3 Analyse virksomhedens rapportering
Indhold:
Anvendt litteratur og andet undervisningsmateriale fordelt på kernestof og supplerende stof.
Kernestof:
Virksomhedsøkonomi B til eux, Systime (Læreplan 2018)
https://virksomhedbeux.systime.dk/
Kap. 12 – Økonomiske analyser
Kap. 13 – Analyse af rentabilitet
Kap. 14 – Analyse af indtjeningsevnen
Kap. 15 – Analyse af kapitaltilpasningsevnen
Kap. 16 – Analyse af soliditet og likviditet
Supplerende stof:
Brug af flere virksomheders årsrapporter til nøgletalsanalyse,
PBL-forløb i regnskabsanalyse, strategisk analyse og CSR analyse
Omfang;
20 moduler
Særlige fokuspunkter:
Uddybning af kernestof:
• Regnskabsanalysens formål og indhold.
• Analyse af rentabilitet (afkastningsgrad, overskudsgrad og aktivernes omsætningshastighed, egenkapitalens forrentning, gældsrente og gea-ring)
• Analyse af indtjeningsevne (overskudsgrad, udvikling i omsætning-omkostningsforholdet)
• Analyse af kapitaltilpasning (aktivernes omsætningshastighed)
• Analyse af soliditet og likviditet
• Benchmarking med branchen
Væsentlige arbejdsformer:
• Der arbejdes med opgaveløsning individuelt og i grupper
• Der arbejdes med præsentation
• Der arbejdes med skriftlighed i afleveringer
• Der arbejdes med Excel i opgaveløsningen
• Der arbejdes med anvendelse af teori i virksomheder
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Aflevering 3
|
13-11-2024
|
Aflevering 5
|
20-12-2024
|
Genaflevering af Løgismose A/S
|
17-01-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Forløb#4 CSR inkl. EO3
Indhold:
Anvendt litteratur og andet undervisningsmateriale fordelt på kernestof og supplerende stof
Kernestof:
Virksomhedsøkonomi B til eux, Systime (Læreplan 2018)
https://virksomhedbeux.systime.dk/
Kap. 17 – CSR
Kap. 18 – CSR-rapportering og -analyse
Supplerende stof:
EO3 forløb
Omfang;
10 moduler
Særlige fokuspunkter:
Uddybning af kernestof:
• Virksomhedens samfundsansvar
• CSR aktiviteter (Ashridges model)
• CSR rapporteringens formål (lovkrav og retningslinjer)
• Virksomhedens kommunikation af samfundsansvar
• Nøgletal til analyse af CSR indsats
• Analyse af virksomheders CSR indsats
Væsentlige arbejdsformer:
• Der arbejdes med præsentation
• Der arbejdes med skriftlighed i afleveringer med særlig vægt på:
• Argumentation
• Refleksion
• Der arbejdes med anvendelse af teori i virksomheder
|
Indhold
|
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
EO3
|
06-12-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Forløb#5 Strategi
Indhold:
Anvendt litteratur og andet undervisningsmateriale fordelt på kernestof og supplerende stof
Kernestof:
Virksomhedsøkonomi B til eux, Systime (Læreplan 2018)
https://virksomhedbeux.systime.dk/
Kap. 19 – Strategiens kendetegn
Kap. 20 – Strategisk analyse af eksterne forhold
Kap. 21 – Strategisk analyse af interne forhold
Kap. 22 – Den strategiske plan
Kap. 23 – Udvikling af forretningsmodel
Supplerende stof:
Brug af flere virksomheders årsrapporter til strategianalyse
PBL-forløb i strategianalyse
Omfang:
16 moduler
Særlige fokuspunkter:
Uddybning af kernestof:
• Strategibegrebet, strategiernes hovedformål, strategityper, strategi-modeller
• Analyse af værdikæde, vækststrategi, konkurrencestrategi og konkurrencesituationen i branchen
• Analyse af S strategier
Væsentlige arbejdsformer:
• Der arbejdes med præsentation
• Der arbejdes med skriftlighed i afleveringer med særlig vægt på:
• Argumentation
• Refleksion
• Der arbejdes med anvendelse af teori i virksomheder
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Delaflevering
|
13-12-2024
|
Slettet
|
28-01-2025
|
Aflevering 6 Strategi
|
17-02-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Forløb#6 Eksamensprojekt
I henhold til bekendtgørelse udarbejdes eksamensprojektet i VØ. Projektet har et omfang af 15-20 timer. Der afsættes ca. 13 moduler i skema og derudover 9 fordybelsestimer.
Indhold:
Det fremgår af læreplanen, at ”undervisningen omfatter et afsluttende projektforløb. Forløbet
tilrettelægges med en høj grad af autenticitet, og således at elevernes evne til at diskutere og vurdere
virksomhedsøkonomiske problemstillinger med anvendelse af fagets teori i en virkelighedsnær kontekst
udfordres. Projektforløbet tilrettelægges i øvrigt under hensyn til, at eleverne udfordres i forhold til en
bred vifte af fagets mål. Projektforløbets tidsramme er 15-20 timer. Projektforløbet gennemføres individuelt eller i grupper, og projektforløbet dokumenteres i en projektrapport, som jf. 4.2 indgår i
eksaminations- og bedømmelsesgrundlaget ved prøven.”
Projektforløbet kan eksempelvis tilrettelægges som et PBL forløb med udgangspunkt i en case
virksomhed. Projektforløbet kan også tilrettelægges i samarbejde med lokale værtsvirksomheder, hvor
afsættet vil være virksomhedernes økonomiske udvikling og de udfordringer virksomheden står over
for. Der henvises i øvrigt til dokumentet; Notat – projektforløbet i virksomhedsøkonomi B – eux, som
forefindes på emu.dk
|
Indhold
|
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Delaflevering Eksamensopg.
|
25-04-2025
|
VØ Eksamensprojekt
|
02-05-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/144/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64692962444",
"T": "/lectio/144/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64692962444",
"H": "/lectio/144/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64692962444"
}