Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Nyborg Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Erhvervsjura C
|
Lærer(e)
|
Andreas Magaard Nielsen
|
Hold
|
2024 er-x (3x er)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Introduktion til Erhvervsjura
Formål:
Introduktion til faget erhvervsjura C samt forståelse for emnerne demokrati, jura, moral, etik, digital dannelse, retskilder, det danske retssystem og den juridiske metode
Mål:
I skal kunne forstå det demokratiske medborgerskab, juridiske grundprincipper og terminologi. Derudover skal I kunne foretage juridisk informationssøgning og kunne anvende retskilder.
Hjemmearbejde:
Lærebogens kap. 1-4
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
2
|
De danske domstole
Formål: Introduktion til faget erhvervsjura C samt forståelse for emnerne demokrati og domstolenes opbygning.
Mål: I skal kunne forstå det danske rets-system og domstolenes opbygning,.
Det demokratiske medborgerskab, juridiske grundprincipper og terminologi drøftes og diskuteres. Derudover skal I kunne foretage juridisk informationssøgning og kunne anvende retskilder.
Fokusområder: Retssystemets opbygning, civile retssager, principper for retssagers behandling, appel, rets mægling.
Hjemmearbejde: Lærebogens kap. 5.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
2,00 moduler
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
3
|
Erstatningsret
Antal moduler: 8
Formål:
Træning af de faglige mål via kernestoffet om erstatning uden for kontrakt, herunder generelle forsikringsretlige principper
Mål:
I skal kunne forstå juridiske grundprincipper og terminologi, kunne foretage et juridisk ræsonnement, kunne anvende juridisk metode til analyse og vurdering af juridiske problemstillinger, kunne forstå juridiske problemstillinger i samspil med andre fag, kunne udtrykke jer hensigtsmæssigt, kunne foretage juridisk litteratursøgning samt kunne anvende retskilder
Fokusområder:
De fire erstatningsbetingelser
Egen skyld
Objektive ansvarsfrihedsgrunde
Bortfald & Lempelse.
Skadesforsikrings vs. summaforsikring
Hjemmearbejde: Lærebogens Kap. 6-8.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
4
|
Forbrugerret
Formål: Træning af de faglige mål via kernestoffet om forbrugerret, herunder aftaler og køb.
Mål: I skal kunne forstå juridiske grundprincipper og terminologi, kunne foretage et juridisk ræsonnement, kunne anvende juridisk metode til analyse og vurdering af juridiske problemstillinger, kunne forstå juridiske problemstillinger i samspil med andre fag, kunne udtrykke jer hensigtsmæssigt, kunne foretage juridisk litteratursøgning samt kunne anvende retskilder
Fokusområder:
Sælgers pligter
Købers pligter
Sælgers misligholdelse - forsinkelse, mangler, misligholdelsesbeføjelser
Købers misligholdelse - jerntæppereglen
Reklamationsfrister
Formodningsreglen
Uanmodet henvendelse
Negativ aftalebinding
Fortrydelsesret
Hjemmearbejde: Lærebogens kap. 13, 14 og 15.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Aftaleret
Antal moduler: 5
Formål: Træning af de faglige mål via kernestoffet om aftaleret, herunder indgåelse af nationale kontrakter, aftalers ugyldighed og fuldmagt
Mål: I skal kunne forstå juridiske grundprincipper og terminologi, kunne foretage et juridisk ræsonnement, kunne anvende juridisk metode til analyse og vurdering af juridiske problemstillinger, kunne forstå juridiske problemstillinger i samspil med andre fag, kunne udtrykke jer hensigtsmæssigt, kunne foretage juridisk litteratursøgning samt kunne anvende retskilder
Fokusområder:
Aftalers indgåelse - Aftalemodellen
Fuldmagt
Aftalers ugyldighed
Forbrugeraftaler (Kap 14, også en del af forbrugerret).
Hjemmearbejde: Lærebogens Kap. 9, 10, 11 12 + 14
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Projektarbejde
|
Titel
6
|
Markedsføringsret
Formål: Træning af de faglige mål via kernestoffet om markedsføringsret, herunder markedsføringsloven og forbrugerombudsmandens virksomhed
Mål: I skal kunne forstå juridiske grundprincipper og terminologi, kunne foretage et juridisk ræsonnement, kunne anvende juridisk metode til analyse og vurdering af juridiske problemstillinger, kunne forstå juridiske problemstillinger i samspil med andre fag, kunne udtrykke jer hensigtsmæssigt, kunne foretage juridisk litteratursøgning samt kunne anvende retskilder
Fokusområder:
Markedsføringslovens formål
Forbrugerombudsmanden
Generalklausulerne
Vildledende markedsføring
Skjult reklame
Sammenlignende reklamer
Uanmodet henvendelse
Markedsføring rettet mod børn
Salgsfremmende foranstaltninger
Pris
Garanti
Hjemmearbejde: Lærebogens kap. 16
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Søge information
- Projektarbejde
- Personlige
- Selvstændighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
7
|
Handelskøb
Formål: Træning af de faglige mål via kernestoffet om køberet med fokus på nationale regler i handelskøb
Mål: I skal kunne forstå juridiske grundprincipper og terminologi, kunne foretage et juridisk ræsonnement, kunne anvende juridisk metode til analyse og vurdering af juridiske problemstillinger, kunne forstå juridiske problemstillinger i samspil med andre fag, kunne udtrykke jer hensigtsmæssigt, kunne foretage juridisk litteratursøgning samt kunne anvende retskilder
Fokusområder:
Genus/Species
Sælger pligter - Risikoens overgang, SAS-reglen, Fordringshavemora.
Købers pligter
Sælgers misligholdelse - Forsinkelse, mangler, vanhjemmel, force majeure.
Købers misligholdelse
Hjemmearbejde: Lærebogens kap. 17
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Diskutere
- Formidling
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
8
|
Kredit, pant & tinglysning
Formål: Træning af de faglige mål via kernestoffet om forbrugerret, herunder kredit, pant og tinglysning.
Mål: I skal kunne forstå juridiske grundprincipper og terminologi, kunne foretage et juridisk ræsonnement, kunne anvende juridisk metode til analyse og vurdering af juridiske problemstillinger, kunne forstå juridiske problemstillinger i samspil med andre fag, kunne udtrykke jer hensigtsmæssigt, kunne foretage juridisk litteratursøgning samt kunne anvende retskilder
Fokusområder:
Kreditaftaler
Ejendomsforbehold
Pant - håndpant/underpant - sikringsakt
Tinglysning - prioritetsvirkningen & tinglysningsbøgerne
Hjemmearbejde: Lærebogens kap. 18 til kap. 22.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Diskutere
- Formidling
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
9
|
Fysiske personers hæftelse
Formål: Træning af de faglige mål via kernestoffet om fysiske personers hæftelse
Mål: I skal kunne forstå juridiske grundprincipper og terminologi, kunne foretage et juridisk ræsonnement, kunne anvende juridisk metode til analyse og vurdering af juridiske problemstillinger, kunne forstå juridiske problemstillinger i samspil med andre fag, kunne udtrykke jer hensigtsmæssigt, kunne foretage juridisk litteratursøgning samt kunne anvende retskilder
Fokusområder:
Hæftelsesformer
Ægteskab
Formuefællesskabet
Den gensidige forsørgelsespligt
Særråden
Særhæften
Særeje - herunder særejeformer
Bodeling
Udtagelsesret
Hjemmearbejde: Lærebogens kap. 23
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Diskutere
- Formidling
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
10
|
Inkasso - og fogedret
Formål: Træning af de faglige mål via kernestoffet om inkasso og fogedret
Mål: I skal kunne forstå juridiske grundprincipper og terminologi, kunne foretage et juridisk ræsonnement, kunne anvende juridisk metode til analyse og vurdering af juridiske problemstillinger, kunne forstå juridiske problemstillinger i samspil med andre fag, kunne udtrykke jer hensigtsmæssigt, kunne foretage juridisk litteratursøgning samt kunne anvende retskilder
Fokusområder:
Inkassovirksomhed
Eksekutionsgrundlag
Inkassoprocessen og fogedsager
Udlæg
Trangsbenefeciet - det beskedne hjem
Påvisningsretten
Tvangsauktion
Arrest
Hjemmearbejde: Lærebogens kap. 24
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
{
"S": "/lectio/144/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64693006242",
"T": "/lectio/144/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64693006242",
"H": "/lectio/144/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64693006242"
}