Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Nyborg Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Matematik C
|
Lærer(e)
|
Morten Dedenroth Jensen
|
Hold
|
2024 ma-p (1p ma)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Tal/ligninger
Kompetencer:
• Grundlæggende regneteknik
• Grundlæggende begreber og notation
• Introduktion til CAS-værktøj
Lærerplanens mål:
• håndtere grundlæggende matematiske færdigheder og kompetencer inden for kernetstoffet. (almen talforståelse og mængdeforståelse, overslagsregning, regnearters hierarki,titalspotenser,brøk/decimaltal., potensregler, parentesregler, simple ligninger.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
2
|
Geometri
Kompetencer:
• Konstruktion af målfaste tegninger
• Beregning i retvinklede trekanter
• Cos, sin og tan i enhedscirklen
• Beregning af areal.
Lærerplanens mål:
Trekanter, herunder ensvinklede og retvinklede trekanter. Pythagoras’ sætning. Sinus, cosinus og tangens anvendt på retvinklede trekanter. Konstruktion af vilkårlige trekanter med dynamisk geometriprogram.
• Opstille og redegøre for simple geometriske modeller og løse simple geometriske problemer
• forholdsberegninger i ensvinklede trekanter, simle konstruktioner af tri-gonometriske beregninger i vilkårlige trekanter.
• anvende it-værktøjer til løsning af givne matematiske problemer.
Grundbogen er suppleret med materiale i onenote.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Lineære sammenhænge
Kompetencer, læreplanens mål, progression
Kompetencer:
• Skelne mellem Lineære og eksponentielle sammenhænge
• Anvende CAS-værktøj til at bearbejde datasæt med forskellige sammenhænge.
Lærerplanens mål:
• Operere med tal og repræsentationer af tal, samt kritisk vurdere resultater af sådanne operationer.
• håndtere simple formler, opstille simple variabelsammenhænge og anvende symbolholdigt sprog til at løse simple problemer med matematisk indhold.
• oversætte mellem de fire repræsentationsformer tabel, graf formel og sproglig beskrivelse.
• anvende simple funktionsudtryk i modellering af data og diskutere rækkevidde af modeller.
• gennemføre simple matematiske ræsonnementer og simple beviser
• demonstrere og formidle viden om matematikanvendelser inden for udvalgte områder, herunder behandling af problemstillinger udsprunget af dagligliv og samfundsliv
• anvende matematiske værktøjsprogrammer til eksperimenter og begrebsudvikling samt symbolbehandling og problemløsning
• anvende lineær og eksponentiel rergression
• funktionsbegrebet, karakteristiske egenskaber ved lineære og eksponentielle funktioner samt deres grafiske forløb
Beviser for at finde a og b ud fra to punkter, samt vækstegenskaber.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Procent og annuiteter
Lærerplanens mål:
• demonstrere og formidle viden om matematikanvendelser inden for udvalgte områder, herunder behandling af problemstillinger udsprunget af dagligliv og samfundsliv
• Kende procent-og rentesregning, absolut og relativ ændring, renteformel.
• Argumentere for kapitalformlen ud fra et eksempel og kun ændre formlen til at finde f.eks. startværdi
Supplerende materiale: opsparings og gældsannuitet er berørt i projektarbejde.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Eksponentialfunktioner
Kompetencer, læreplanens mål, progression
Kompetencer:
• Skelne mellem Lineære- og eksponentielle sammenhænge,
• Anvende CAS-værktøj til at bearbejde datasæt med forskellige sammenhænge.
Bevis for at finde a og b ud fra to punkter, samt vækstegenskaber.
Lærerplanens mål:
• Operere med tal og repræsentationer af tal, samt kritisk vurdere resultater af sådanne operationer.
• håndtere simple formler, opstille simple variabelsammenhænge og anvende symbolholdigt sprog til at løse simple problemer med matematisk indhold.
• oversætte mellem de fire repræsentationsformer tabel, graf formel og sproglig beskrivelse.
• anvende simple funktionsudtryk i modellering af data og diskutere rækkevidde af modeller.
• gennemføre simple matematiske ræsonnementer og simple beviser
• demonstrere og formidle viden om matematikanvendelser inden for udvalgte områder, herunder behandling af problemstillinger udsprunget af dagligliv og samfundsliv
• anvende matematiske værktøjsprogrammer til eksperimenter og begrebs-udvikling samt symbolbehandling og problemløsning
• anvende lineær og eksponentielregression
• funktionsbegrebet, karakteristiske egenskaber ved lineære og eksponentielle funktioner. samt deres grafiske forløb
• Introduktion til titalslogaritmen i forbindelse med fordobling- og halveringskonstant og den tredje logaritmeregneregel.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Sandsynlighed og kombinatorik
Læreplanens mål:
• opnå viden om kombinatorik, grundlæggende sandsynlighedsregning og symmertrisk sandsynlighedsfelt
• A priori og frekventielle sandsynligheder.
• Additions- og multiplikationsprincipperne. Lave beregninger i kombinationer k(n,r), samt forskellen mellem kombinationer og permutationer.
Udover grundbogen er onenote anvendt til supplerende materiale.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Statistik
Kompetencer
• fortolke begreberne hyppighed, frekvens, middelværdi, fraktiler, median, kvartilsæt og kummuleret frekvens.
• Fremstille en sumkurve, boxplot, søjlediagram og histogram.
• Beskrive og sammenligne grafiske repræsentationer ved brug af deskriptorer.
• Import og manipulation af store datasæt i værktøjsprogram.
Læreplanens mål:
• anvende simple statistiske metoder til håndtering af et diskret datamateriale, grafisk præsentation af statistisk materiale, stikprøve og empiriske sta-tistiske deskriptorer
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Andengradspolynomier
Supplerende materiale
• Kende andengradspolynomiers graf ud fra koefficienterne.
• Introduktion til sammenhængen mellem tangenthældning, monotoniforhold og væksthastighed.
• Kunne beskrive monotoniforhold ud fra ekstremaer.
• Funktionsforståelse med definitions og værdimængde.
Gennemgang af betydningen af diskriminanten for et andengradspolynomium, betydningen af koefficienterne, udledningen af betydningen for c, og betydningen af rødder. Samt præsentation af formlerne for løsnings af rødder og toppunkt.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Repetition og eksamenstræning
Genbesøge alle tidligere emner og træne eksamen
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/144/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64842393017",
"T": "/lectio/144/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64842393017",
"H": "/lectio/144/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64842393017"
}