|
Titel
8
|
Det multikulturelle Danmark (fællesfagligt forløb)
Det flerfaglige forløb sætte spot på, hvorvidt Danmark er et multikulturelt samfund.
Faglige mål:
̶ anvende og kombinere viden, kundskaber og metoder fra fagene i faggruppen til at opnå indsigt i historiske, samfundsmæssige og kulturelle sammenhænge i Danmark og i andre lande
̶ formulere, forklare, undersøge og diskutere flerfaglige og enkeltfaglige problemstillinger ved anvendelse af begreber og viden fra fagenes kernestof
̶ redegøre for forskellige livsanskuelser, religioner og politiske grundholdninger samt analysere deres betydning i en historisk og aktuel sammenhæng
̶ reflektere over mennesket som historieskabt og historieskabende, herunder en forståelse af samspillet mellem aktør og struktur
̶ diskutere egne og andres kulturelle værdier i forhold til nutidige og fortidige værdier
̶ anvende viden om centrale begivenheder og udviklingslinjer til at opnå forståelse af sammenhænge af kulturel og samfundsmæssig art i Danmark i samspil med omverdenen
̶ sætte religionerne og deres virkningshistorie i relation til udvalgte aspekter af dansk, europæisk og global kultur og tænkning
- undersøge samfundsmæssige sammenhænge, mønstre og udviklingstendenser med brug af begreber samt kvalitative og kvantitative data
̶ kritisk indsamle, udvælge, analysere og anvende forskelligartede materialetyper, herunder tekster, statistisk materiale og billedmateriale
̶ formidle faglige sammenhænge både mundtligt og skriftligt på fagenes taksonomiske niveauer med anvendelse af faglig terminologi
̶ argumentere for et synspunkt på et fagligt grundlag og kunne indgå i en faglig dialog
̶ kunne indgå i en demokratisk debat og diskutere konsekvenserne af forskellige synspunkter.
Religion:
Fokuspunkter:
Islams historie og udvikling (Muhammed, shia-sunni-islam osv.)
Teologi (Koranen, Hadith)
Sharia (islamisk lov)
Ritualer (De fem søjler, helligsteder osv.) - miniprojekt
Islam som minoritetsreligion i Danmark (forskellige typer muslimer, moskeer, kønsroller, tørklædedebat m.m.)
Materialer anvendt i religion:
Lene Madsen m.fl.: "Grundbogen til Religion C" 2012-19 (3.udg.): s.116-147
Jakob Skovgaard-Petersen: "Moderne islam" 1995: Tekst 2,3,8,9,13,28,29 (Korantekster om teologi + sharia)
Allan Ahle m.fl.: "Horisont" 2013: Tekst 7-14+23 (kildetekster om ritualer: Koran, hadith, repræsentative tekster)
Sherin Khankan: "Sharia er islamisk vejledning" (Jyllands-Posten 2004)
"5 skarpe om islam" (dr.dk.)
Kate Østergaard: "Danske verdensreligioner - Islam" 2007: Muslimer som minoritet i Danmark s.76-79 + Forholdet mellem kønnene s.214-222
Lene Kühle: "Moskeer i Danmark" 2006+2017 (statistik + billedmateriale):
http://samtidsreligion.au.dk/moskeer-i-danmark-ii/
Imam Ali-moskeens hjemmeside: http://www.imamalimoske.dk/dk
Indslag fra TV2 ved åbningen af Imam Ali-moskeen i Kbh. i 2015:
https://nyheder.tv2.dk/samfund/2015-10-01-danmarks-stoerste-ny-moske-aabnet-i-koebenhavn
Anders Kronborg (S) "Det er åbenlyst, at Iman Ali-moskeen bør lukke" (Berlingske 2024):
https://www.berlingske.dk/laesere/s-det-er-aabenlyst-at-imam-ali-moskeen-boer-lukke
"Perkerdansk" - Religion (DR3 2016)
Samfundsfag
Kernestof:
̶ identitetsdannelse og socialisering
̶ sociale og kulturelle forskelle
̶ politiske partier i Danmark og politiske ideologier
̶ politiske deltagelsesmuligheder, rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene
̶ velfærdsprincipper, herunder stat, marked og civilsamfund
Fokuspunkter i samfundsfag:
Multikulturel vs. multietnisk
Integrationsbegreber
Danskhed
Identitetsdannelse, dobbeltsocialisation og identitetstyper
Stereotyper og fordomme
Axel Honneth og Pierre Bourdieu
Politiske perspektiver på indvandring og integrationspolitik
De politiske partiers holdninger til flygtninge og indvandrere
Materiale i samfundsfag:
Morten Hansen Thondal: Ærkedansker - Perkerdansker, Forlaget Columbus, 2 udg. afsnit 1.0: Hvem er det, der skal integreres?, 1.2: Integration - "at forbinde en mangfoldighed til en helhed", Kapitel 3: Integration og de sociologiske perspektiver samt afsnit 2.1: Indvandrere og integrationspolitik - en værdipolitisk skillelinje og 2.3: Indvandring og integration - en ny skillelinje
Video fra Danmarkshistorien.dk om indvandring af arbejdskraft i efterkrigstiden: https://www.youtube.com/watch?v=VUEdBMxWsLc
TV-dokumentar: Perkerdansker-danskhed (https://mitcfu.dk/materialeinfo.aspx?mode=2&page=1&pageSize=6&search=serietitel:%20PerkerDansk&orderby=title&SearchID=22acc709-3e26-4e37-89a5-9cf4ab6d5337&index=1)
Uddrag af TV-dokumentar: I politiets vold - mørk og mistænkt (2018) https://www.dr.dk/drtv/se/i-politiets-vold_-moerk-og-mistaenkt_192717
Artikel: Nadeen Aiche: Politiets diskrimination af etniske minoritetsmænd er et produkt af samfundets fordomme, Information d. 25.03.2022
Diverse statistikker: Integrationsbarometer (https://integrationsbarometer.dk/tal-og-analyser/filer-tal-og-analyser/arkiv/BaggrundstabellerfraMedborgerskabsundersgelsen2024_august2024.pdf)
TV-dokumentar: Ghettostjerner (https://www.dr.dk/drtv/serie/ghettostjerner_223371)
TV-dokumentar: Gæstearbejde - Anders Agger - Indefra (https://mitcfu.dk/MaterialeInfo/?faust=TV0000031228&s=45822091&n=5&o=hits)
Historie:
Hovedvægt på Danmark efter 1945.
Udviklingen af det danske velfærdssamfund med universelle velfærdsydelser samt gæstearbejdere, indvandring og flygtninge.
Forløbet har haft forskellige foki.
Vi har arbejdet med årsagerne til den økonomiske vækst, der prægede Danmark og Vesteuropa generelt. velfærdskagens vækst og den øgede beskatning men også den øgede indkomst hos de danske forbrugere, der generelt har haft en øget realløn i perioden efter 1945 frem mod 1973 samt den indvandring den øgede økonomiske vækst afstedkom ifa. gæstearbejdere, indvandrere samt flygtninge.
Vi har arbejdet med årsagerne til oliekrisen i 1973 0g 1979 og set på de afledte effekter heraf ift. realløn og øget gældssætning for Danmark og det ændrede blik der kom på fremmede i Danmark.
Vi har set på mulige årsager til at nedturen vendte i start 90´erne og set på den opdeling i samfundet i flere forskellige lag og ghettodannelse.
Eleverne skal kunne:
̶ redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
̶ redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
̶ reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
̶ anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
̶ opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Kernestof
̶ hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
- stats- og nationsdannelser, herunder Danmarks
̶ nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
̶ demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
̶ politiske ideologier, herunder ideologiernes kamp i det 20. århundrede
̶ globalisering
̶ historiebrug og -formidling
̶ historiefaglige teorier og metoder
|