Holdet 2q ks (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25 - 2025/26
Institution Nyborg Gymnasium
Fag og niveau K og S faggrup. -
Lærer(e) Anne-Sophie Schmidt, Julie Wilcke, Karl Magnus Bidstrup, Thomas Christensen
Hold 2024 ks-q (1q ks, 2q ks)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Intro til historie (særfagligt)
Titel 2 Europæisk middelalder (særfaglig)
Titel 3 Opdagelserne (Særfagligt forløb)
Titel 4 Særfaglig religion
Titel 5 Oplysning og revolutioner (Særfagligt historie)
Titel 6 Det gode samfund
Titel 7 Religion: islam
Titel 8 Danmark - Fra småstat til global aktør (særfaglig)
Titel 9 Kina - trusler og muligheder

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Intro til historie (særfagligt)

Introduktion til historie.
Eleverne får en kort introduktion til historisk metode og herunder kildekritik.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Europæisk middelalder (særfaglig)

Opstartstema i enkeltfaglig historie.

Forløbet har fokuseret på udviklingen i både dansk og europæiske middelalder, og har især været rettet imod at kunne skrive historieopgave i 1hf.

Kernestof:
̶ dansk historie og identitet
̶ nedslag i verdens og Europas historie fra antikken til i dag, herunder forskellige typer af årsagssammenhænge og
periodiseringsprincipper
̶ globalisering og kulturmøder i historisk og nutidigt perspektiv
̶ historiefaglige metoder
̶ historiebrug.

Materiale: Fokus 1. Side 64-70, 95-113, 125-143
Kilder: Kalif Omars pagt med de kristne.
Spillefilen: Kingdom of Heaven
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Opdagelserne (Særfagligt forløb)

Et kort forløb som fokuserer på kulturmødet mellem europæere og den oprindelige befolkning.

Kernestof:
̶ natur, teknologi og produktions betydninger for mennesker i historisk og nutidigt perspektiv
̶ forholdet mellem aktør og struktur i et historisk og nutidigt perspektiv
̶ historiefaglige metoder
̶ historiebrug.

Materialer: Fokus 2. Side: 9-23.

Kildemateriale:
Richard Hakluyt den Yngre: Afhandling om Vestlig Kolonisering ( London, 1584)
Indhold
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Særfaglig religion

Kristendom (særfagligt forløb):
Introduktion til religion:
- Indefra/Udefra perspektiv

Kristendom:
- Historie og teologi
- Det Gamle og Det Nye Testamente
- Kristendomsretningerne Katolicisme overfor Protestantisme
- Kristne ritualer (Folkekirken)

Baggrundsmateriale:
Lene Madsen m.fl.: "Grundbogen til Religion C" 2012: Kristendom: s.52-62; 72-73; 255-256; 262; 267-268

Kildemateriale:
Tekst 5,17,26,27,36,37,38,43,44,55 (Tekster fra GT+NT) (kompendium).
Samt udvalgte kilder fra Grundbogen til Religion C - opgivne sidetal.
Videoer med nadver, dåb, konfirmation fra den danske folkekirke (dr.dk/gymnasium)
"Luther" - film fra 2003
"Jesu opstandelse er bare et symbol" - Kristeligt Dagblad 2007
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 31 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Oplysning og revolutioner (Særfagligt historie)

Særfagligt forløb i historie.

Vi beskæftiger os med Oplysningstiden som en brydningstid mellem den "gamle verden" og den nye måde at anskue menneske, styreformer og samfundsstruktur på, som indstifter den "nye verden".
Derpå beskæftiger vi os med de af Oplysningstiden afledte revolutioner, (kort) den amerikanske og derpå den franske.

Kernestof:
̶ historiefaglige metoder
̶ historiebrug
̶ styreformer i historisk og nutidigt perspektiv

Materiale: Fokus 2. Side: 34-47, 59-75
Kildemateriale:
Spillefilmen En kongelig affære. (2012)
Voltaire: Tolerance.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 26 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Det gode samfund

Fokuspunkter i historie:
Velfærdsstaten fra 1849 til 2007
Fra enevælde til velfærd.
Forskellige politiske tilgange til velfærd
Velfærdstatens etablering
Velfærdsstaten i op- og nedgangstider.

Materiale:
Fokus 3 - Fra verdenskrig til velfærd. Side 48-62
Uddrag af Grundloven 1849.
Bent Rold Andersen: Den aktive velfærdsstat. (1966)
Dokumentaren: Plads til os alle - gør din pligt og kend din ret.

RELIGION
Fokuspunkter i religion:
Kort om Martin Luther og Grundtvig
Kristendom i det senmoderne Danmark
Folkekirkens forhold til velfærdssamfundet
Civilreligion i Danmark
Folkekirkeretninger i Danmark (Indre Mission, Grundtvigiansime, Tidehverv)
Kristen etik og verdslig etik
Filantropi og diakoni
Kristne hjælpeorganisationer i DK

Materialer anvendt i religion:
Baggrundsmateriale :
Lene Madsen: "Grundbogen til Religion C" 2012: Kristendom s. 11-14; 74-77
Jens Forman: ”De kristnes religion”, 2008, s. 35-39
J.V. Vestergaard m.fl.: "Kultur- og samfundsfagsbogen": Danmark, kirken og det gode samfund s.68-74 + Filantropien s.79-88
Peter Lübeck: “Religionssociologi” i Allan Ahle m.fl. Horisont, 2013
“Civilreligion ubevidst religion for folket” af religion.dk/undervisning, 2007
”Reformationens konsekvenser” - Videnskab.dk, 5 ting du skal vide om: Reformationens konsekvenser

Kildemateriale anvendt i religion:
Danmarks Riges Grundlov: §4, §6, §66, §67, §68, §69, §70
N.F.S. Grundtvig: ”O kristelighed” Den Danske Salmebog.
”Mere eller mindre kristendom?” (tv-udsendelse, Adam og Eva, DR K, 2018)
Bibelen, 1992. (3. mosebog, kap. 19.33-34 og Lukas evangeliet kap 10.25-37)
Anne Rask Pedersen: ”Marie Krarup: Den syriske flygtning er ikke min næste” (Kristendom.dk) 2015
Marie Louise Poulsen: ”Svar til Marie Krarup: Den syriske flygtning i nød er også min næste” (Kristendom.dk) 2015
Mette-Line Thorup: ”Sekulariseringen udeblev” (information.dk), 2013
Forskellige hjælpeorganisationers hjemmeside.


Faglige mål (samf.):
̶ anvende og kombinere viden, kundskaber og metoder fra fagene i faggruppen til at opnå indsigt i historiske,
samfundsmæssige og kulturelle sammenhænge i Danmark og i andre lande
̶ formulere, forklare, undersøge og diskutere flerfaglige og enkeltfaglige problemstillinger ved anvendelse af begreber ogviden fra fagenes kernestof
̶ forklare på hvilken måde fagene kan bidrage til at øge forståelsen af virkelighedsnære problemstillinger, herunder professionsrettede problemstillinger
̶ redegøre for forskellige livsanskuelser, religioner og politiske grundholdninger samt analysere deres betydning i en historisk og aktuel sammenhæng
̶ reflektere over mennesket som historieskabt og historieskabende, herunder en forståelse af samspillet mellem
̶̶ anvende viden om centrale begivenheder og udviklingslinjer til at opnå forståelse af sammenhænge af kulturel og samfundsmæssig art i Danmark i samspil med omverdenen
̶ undersøge samfundsmæssige sammenhænge, mønstre og udviklingstendenser med brug af begreber samt kvalitative og kvantitative data.

Kernestof (samf.):
̶ politiske partier i Danmark og politiske ideologier
̶ politiske beslutninger i Danmark i en global sammenhæng
̶ velfærdsprincipper, herunder stat, marked og civilsamfund
̶ kvantitativ og kvalitativ metode.

Fokuspunkter i samfundsfag:
- Behov/Maslows behovspyramide
- Velfærdstrekanten og de tre arenaer for behovsopfyldelse (stat, marked og civilsamfund).
- Ideologier: Liberalisme, konservatisme og  socialisme
- Politiske partier
- Den danske velfærdsmodel - finansiering (progressivt skattesystem) styrker, svagheder, interne (demografisk/forsørgerbyrden, borgerens forventningspres og stigende individualisering) og eksterne udfordringer (økonomisk globalisering/stigende økonomisk konkurrence/social dumping, immigration) samt muligheder (nedskæringsstrategi: udlicitering, empowerment, brugerbetaling & udvidelsesstrategi/udvidelse af arbejdsstyrken)
- De tre velfærdsmodeller – fordele/ulemper.
- Fattigdom/ulighed
- Social mobilitet, social arv og mønsterbrydning
- Konkurrencestaten: Dens kendetegn og sammenligningen med den traditionelle velfærdsstat


Materialer (samf.):
- Peter brøndum og Thor Banke Hansen: Luk samfundet op! - 2. udgave, Columbus; se sider nedenfor
- Barfoed, Lars: ”Forandre for at bevare”, Politiken, 11.06.2008, s. 111-113, Artiklen er fra: Reimick, Sofie m.fl.: Kultur og samfund (Materialesamling)
- Pind, Søren: "10 teser", s. 113-114, Artiklen er fra: Reimick, Sofie m.fl.: Kultur og samfund(Materialesamling)
- Søvndal, Villy: ”Regeringen svigter de danske værdier”, s. 114-115, Artiklen er fra: Reimick, Sofie m.fl.: Kultur og samfund (Materialesamling)
- Peter Brøndum og Thor Banke Hansen: Luk samfundet op! - 3. udgave, Columbus: side 208-220 (PDF)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 35,00 moduler
Dækker over: 41 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Religion: islam

Samfundsfag: Politisk system, tysk økonomi - økonomiske grundbegreber.


Religion:

Indhold:
- De fem søjler
- Omskæring
- De seks trosartikler
- Gennep og ritualanalyse
- Rent/urent
- Sharia
- Hjärpe
- Integrationsmodel (pluralistisk integration, assimilation og segregation)
- Tørklædedebat og muslimsk feminisme
-       Kvindelige imamer
-       Konversion - Rambo

Materiale:

Baggrundsmateriale
- Madsen, Lene: Grundbog til ReligionC ”Islam”, s.89-113, Systime

Udsendelser
- Omskæring: https://www.dr.dk/nyheder/indland/hvorfor-er-omskaering-
        saa-vigtigt-joeder-og-muslimer?f.
        bclid=IwAR1TLodpJ8HuXbSfGxRauKJsCvl6iCGKCGb2M3RZVONgdI3-
        DRtdtMwFYNs
- Shahada: https://www.youtube.com/watch?v=dFPpSpn7q4s og
- https://www.youtube.com/watch?v=w5hl8Q5bJVI
- Bønnen: https://www.dr.dk/undervisning/religion/islam
- Faste for øjne, ører og tunge:
        https://www.dr.dk/undervisning/religion/islam
- Hajj:  ”Jeg græd af glæde”:  https://www.dr.dk/studie/religion/islam
- Hajj: ” En hellig oplevelse”: https://www.dr.dk/studie/religion/islam#!/
- Parvez Sharmas dokumentar: En synder i Mekka
- Mona Haydar: ”Wrap my hijab”, youtube.com
-       Reformisten: Den kvindelige imam, DR
-       Film: Vejen hjem

Kilder
- Biblen: ”Omskærelsen”
- Ozlem Ceckic ”Ayse får en lillebror”
- Ozlem Ceckic: ”Tørklæde er også frihed”
- ”Du bør ikke vise respekt for kvinder uden tørklæde”, Islaminfo
- Sura 96, Horisont
- Sura 4, Grundbog til Religion C
- Hadith: Fortællingen om Muhammeds åbenbaringer
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 37 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Danmark - Fra småstat til global aktør (særfaglig)


Formålet med forløbet har været at give eleverne viden om og indsigt i Danmarks udenrigspolitiske position i perioden 1945 og frem til i dag under følgende overskrifter:
Danmark i Tysklands skygge.
Danmark i verden fra 1945 til 1989.
Dansk aktivisme fra 1989 til 2001
Dansk aktivisme fra 2001 til 2010


Faglige mål:
– redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks historie, Europas historie og verdenshistorie, herunder sammenhænge mellem den nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
– formulere historiske problemstillinger og relatere disse til deres egen tid
– forklare samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper
– bearbejde forskelligartet historisk materiale og forholde sig metodisk-kritisk til eksempler på brug af historien
– demonstrere viden om fagets identitet og metoder.

Kernestof:
– dansk historie og identitet
– globalisering og kulturmøder i historisk og nutidigt perspektiv
– historiebrug.

Materiale:
Fokus 3. Fra Verdenskrig til velfærd. Side 135-151.
Dokumentar: 24 timer vi aldrig glemmer. Operation bøllebank. (DR)
Dokumentar: Danmark i den kolde krig. Terrorbalancen. (DR)

Kilder: Hans Hedtoft. Optagelse i NATO. (1949)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 37 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 Kina - trusler og muligheder

Indhold:

Indhold:

Historie:

- fra maoisme til kapitalisme.
- Maos mål, midler og resultater med "det store spring fremad" og kulturrevolutionen.
-Deng Xiaopings genoprettelsespolitik.
- Studenterdemonstrationen på Den himmelske Freds Plads 1989
-Diskussion af økonomisk fremgang og et partisystem.

Grundbog:
Holm, Mette: Kina - fra kejserdømme til kapitalisme. 1. udg. Frydenlund, 2001.

Religion:
- Konfuzianismens indflydelse i Kina.
- Kinas religionspolitik.
- Maoismen: Er der tale om en religion?  
- Buddhisme og religionens centrale fænomener - fokus på det ultimative
   mål i henholdsvis klassisk og kinesisk buddhisme.


Samfundsfag:
- Levestandard samt sociale, økonomiske og forskelle i Kina (ulighed, gini-koefficient Bourdieu og Kapitaler i form af hhv. social, økonomisk og kulturel kapital)
- Demokrati (vs. autokrati), polyarkisk styreform og Dahls syv kriterier for det ideelle demokrati
- Menneskerettigheder (menneskerettighedsovertrædelser, det kulturrelativistiske vs. universalistiske
- Kontrol gennem sociale medier, overvågning i en digital tidsalder.
- Politiske forhold, Det politiske system,
- Det kommunistiske Kina, Kinas Kommunistiske Parti, kommunismen som ideologi, sammenhængen mellem kommunisme og socialisme,
- Kinas Økonomiske model/planøkonomi, Mao (femårsplaner, arbejdshold, folkekommuner, "det store spring fremad", kapitalistisk markedsøkonomi som modsætning til markedsøkonomi), Deng Xiaopeng og økonomisk vækst, statskapitalisme/blandingsøkonomi/socialistisk markedsøkonomi
- Xi Jingpings "Kinesiske drøm" samt generelle betydning for det kinesiske samfund (greb om magten, anti-korruptionskampagne, forfatningsændring, en ny Mao?, udenrigspolitisk adfærd og visioner)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 38,00 moduler
Dækker over: 33 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer