Holdet 2024 ec-x - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Nyborg Gymnasium
Fag og niveau Erhvervscase -
Lærer(e) Gitte Ohrt Rosenbaum, Mette Brylov
Hold 2024 ec-x (2x ec)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Forløb#1 Case 1 - Fårup Sommerland
Titel 2 Forløb#2 Case 2 - Fusion ApS
Titel 3 Forløb#3 Case 3 - Naturli'

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Forløb#1 Case 1 - Fårup Sommerland

Første forløb i Erhvervscase

Case 1 - Fårup Sommerland

Undervisning i Erhvervscase, hvor eleverne får lektier for i Systimes Erhvervscasebog. Gennemgang af casemetoden og centrale begreber i Erhvervscase.

Eleverne arbejder sideløbende med den første case om Fårup Sommerland.

Progression i undervisningen og i synopsis.

Fokus på gruppedannelse ud fra personlige kompetencer i Belbins roller, samt fokus på kreative processer til idégenerering med Lotusblomsten og tænkehatte.

Skriftligt og mundtligt feedback på den første case.

Til hele Erhvervscaseforløbet er der anvendt Systimes bog - Erhvervscase

Hassing, Jeanette m.fl.: Erhvervscase, Systime 2018.

https://erhvervscase.systime.dk/
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Forløb#2 Case 2 - Fusion ApS

Andet forløb af Erhvervscase

Case 2 - Fusion ApS - Eksamenscase fra 2022.

Mere progression i undervisningen og i synopsis.

Fokus på kreative processer til idégenerering med Lotusblomsten og tænkehatte, samt konsekvenser og konsekvensberegninger.

Fremlæggelse for én lærer og to andre grupper fra klassen, som opponerer og giver feedback.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Forløb#3 Case 3 - Naturli'

Tredje forløb af Erhvervscase

Case 3 - Naturli' - Eksamenscase fra 2024.

Progressionen i det sidste forløb består i, at eleverne får 48 timer til at løse erhvervscasen. På denne måde får de lov til at prøve, hvordan Erhvervscase vil være til eksamen.

De 48 timer forløb fra tirsdag 22/4 kl. 8 til torsdag 24/4 kl. 8.

Fælles introduktion og igangsætning for alle tre klasser og efterfølgende vejledning fra lærerne.

Fremlæggelse for begge klassens lærere i en fuld time den 1. maj.

En lektion efterfølgende 8. maj til eksamensforberedelse, hvor der eleverne så "det grønne bord".
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer