Holdet 2024 sa-x - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Nyborg Gymnasium
Fag og niveau Samfundsfag C
Lærer(e) Thomas Christensen
Hold 2024 sa-x (1x sa)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Det gode liv (grundforløb)
Titel 2 Økonomi og velfærd
Titel 3 Identitet samfund og sociale forskelle
Titel 4 Politik, demokrati, ideologier og partier

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Det gode liv (grundforløb)

Det gode liv (grundforløb)

Grundforløb om det gode liv med sociologiske, økonomisk og politologiske briller. Eleverne har desuden gennemført en kvalitativ undersøgelser

Fokus har i forløbet været på
- Ideologer.
- Partier.
- Partiers adfærd (fordelings- og værdipolitik, issuevoting, adfærdstrekanten, Molins model. Downs model).
- Livsstile - Minerva (livsstilssegmenter) og Bourdieu (kapitaler, habitus, felt).
- Behov og behovsopfyldelse (Maslow).
- Velfærdstrekanten (marked, stat, civilsamfund).
- Kvalitativ metode (vs. kvantitativ).

Faglige mål:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer
og diskutere løsninger herpå.
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
- undersøge sammenhænge mellem relevante baggrundsvariable og sociale og kulturelle mønstre
- undersøge konkrete prioriteringsproblemer i velfærdssamfundet
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- formulere samfundsfaglige spørgsmål og indsamle, kritisk vurdere og anvende forskellige materialetyper til at dokumentere
faglige sammenhænge
- formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler
- formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber
- argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog.

Kernestof:

Sociologi:
- sociale og kulturelle forskelle.

Politik:
- politiske partier i Danmark og politiske ideologier

Økonom:
- velfærdsprincipper, herunder stat, marked og civilsamfund

Metode:
- kvantitativ og kvalitativ metode.

SKØNSMÆSSIGT OMFANG: 43 s.

Læst:
Peter Brøndum og Thor Banke Hansen: Luk samfundet op! - 3. udgave, Columbus: s. 93-98, 108-123, 177-184, 205-208,
Indhold
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Økonomi og velfærd

Som en del af forløbet har holdet haft et tværfagligt studieområde i samarbejde med International økonomi og Matematik med overordnet fokus på globalisering, velfærdsstaten og arbejdsmarkedet. Derudover har holdet foretaget deres egen kvalitative og/eller kvantitative undersøgelse omhandlende "danskernes holdninger og forventninger til den fremtidige velfærdsstat i DK".


FAGLIGE MÅL:
- anvende og kombinere viden og kundskaber om sociologi, politik, økonomi til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer, herunder erhvervsmæssige problemer, og diskutere løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
̶    undersøge aktuelle politiske beslutninger, herunder betydningen af EU og globale forhold
̶   undersøge sammenhænge mellem relevante baggrundsvariable og sociale og kulturelle mønstre
̶   undersøge grundlæggende økonomiske sammenhænge med inddragelse af erhvervsmæssige forhold og diskutere aktuelle samfundsøkonomiske prioriteringer
̶   behandle problemstillinger i samspil med andre fag
̶   demonstrere viden om fagets identitet og metoder
̶   formulere samfundsfaglige spørgsmål og indsamle, kritisk vurdere og anvende forskellige materialetyper til at dokumentere faglige sammenhænge
̶   formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler
̶   formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber
̶   argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog.

KERNESTOF

Økonomi
-  velfærdsprincipper, herunder stat, marked og civilsamfund
̶   det økonomiske kredsløb, økonomiske mål og økonomiske styringsinstrumenter
̶  globaliseringens og EU’s betydning for den økonomiske og erhvervsmæssige udvikling i Danmark.

Metode
̶   kvantitativ og kvalitativ metode.

SKØNSMÆSSIGT OMFANG: 47 NS
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Identitet samfund og sociale forskelle

FAGLIGE MÅL:
- anvende og kombinere viden og kundskaber om sociologi, politik, økonomi til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer, herunder erhvervsmæssige problemer, og diskutere løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
̶    undersøge aktuelle politiske beslutninger, herunder betydningen af EU og globale forhold
̶   undersøge sammenhænge mellem relevante baggrundsvariable og sociale og kulturelle mønstre
  ̶   demonstrere viden om fagets identitet og metoder
̶   formulere samfundsfaglige spørgsmål og indsamle, kritisk vurdere og anvende forskellige materialetyper til at dokumentere faglige sammenhænge
̶   formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler
̶   formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber
̶   argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog.

KERNESTOF
Sociologi
̶  identitetsdannelse og socialisering
̶  sociale og kulturelle forskelle.

Metode
̶   kvantitativ og kvalitativ metode.

SKØNSMÆSSIGT OMFANG: 68 NS
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Politik, demokrati, ideologier og partier

Som en del af forløbet har eleverne i grupper foretaget deres egen undersøgelse af et udvalgt politisk parti, med bl.a. deltagelse i politisk debatter (elever udgjprde selv 'panelet') om 1) Velfærdsstatens fremtid 2) Indvandring og integration 3) DK i EU

FAGLIGE MÅL:
- anvende og kombinere viden og kundskaber om sociologi, politik, økonomi til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer, herunder erhvervsmæssige problemer, og diskutere løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
̶    undersøge aktuelle politiske beslutninger, herunder betydningen af EU og globale forhold
̶   undersøge sammenhænge mellem relevante baggrundsvariable og sociale og kulturelle mønstre
  ̶   demonstrere viden om fagets identitet og metoder
̶   formulere samfundsfaglige spørgsmål og indsamle, kritisk vurdere og anvende forskellige materialetyper til at dokumentere faglige sammenhænge
̶   formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler
̶   formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber
̶   argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog.

KERNESTOF
Politik:
̶   politiske partier i Danmark og politiske ideologier
̶   politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng
̶  politiske deltagelsesmuligheder, rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene.

Metode
̶   kvantitativ og kvalitativ metode.

SKØNSMÆSSIGT OMFANG: 43 NS
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer