Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Nyborg Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Samfundsfag C
|
Lærer(e)
|
Thomas Christensen
|
Hold
|
2024 sa-x (1x sa)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Det gode liv (grundforløb)
Det gode liv (grundforløb)
Grundforløb om det gode liv med sociologiske, økonomisk og politologiske briller. Eleverne har desuden gennemført en kvalitativ undersøgelser
Fokus har i forløbet været på
- Ideologer.
- Partier.
- Partiers adfærd (fordelings- og værdipolitik, issuevoting, adfærdstrekanten, Molins model. Downs model).
- Livsstile - Minerva (livsstilssegmenter) og Bourdieu (kapitaler, habitus, felt).
- Behov og behovsopfyldelse (Maslow).
- Velfærdstrekanten (marked, stat, civilsamfund).
- Kvalitativ metode (vs. kvantitativ).
Faglige mål:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer
og diskutere løsninger herpå.
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
- undersøge sammenhænge mellem relevante baggrundsvariable og sociale og kulturelle mønstre
- undersøge konkrete prioriteringsproblemer i velfærdssamfundet
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- formulere samfundsfaglige spørgsmål og indsamle, kritisk vurdere og anvende forskellige materialetyper til at dokumentere
faglige sammenhænge
- formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler
- formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber
- argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog.
Kernestof:
Sociologi:
- sociale og kulturelle forskelle.
Politik:
- politiske partier i Danmark og politiske ideologier
Økonom:
- velfærdsprincipper, herunder stat, marked og civilsamfund
Metode:
- kvantitativ og kvalitativ metode.
SKØNSMÆSSIGT OMFANG: 43 s.
Læst:
Peter Brøndum og Thor Banke Hansen: Luk samfundet op! - 3. udgave, Columbus: s. 93-98, 108-123, 177-184, 205-208,
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
1 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Økonomi og velfærd
Som en del af forløbet har holdet haft et tværfagligt studieområde i samarbejde med International økonomi og Matematik med overordnet fokus på globalisering, velfærdsstaten og arbejdsmarkedet. Derudover har holdet foretaget deres egen kvalitative og/eller kvantitative undersøgelse omhandlende "danskernes holdninger og forventninger til den fremtidige velfærdsstat i DK".
FAGLIGE MÅL:
- anvende og kombinere viden og kundskaber om sociologi, politik, økonomi til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer, herunder erhvervsmæssige problemer, og diskutere løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
̶ undersøge aktuelle politiske beslutninger, herunder betydningen af EU og globale forhold
̶ undersøge sammenhænge mellem relevante baggrundsvariable og sociale og kulturelle mønstre
̶ undersøge grundlæggende økonomiske sammenhænge med inddragelse af erhvervsmæssige forhold og diskutere aktuelle samfundsøkonomiske prioriteringer
̶ behandle problemstillinger i samspil med andre fag
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder
̶ formulere samfundsfaglige spørgsmål og indsamle, kritisk vurdere og anvende forskellige materialetyper til at dokumentere faglige sammenhænge
̶ formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler
̶ formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber
̶ argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog.
KERNESTOF
Økonomi
- velfærdsprincipper, herunder stat, marked og civilsamfund
̶ det økonomiske kredsløb, økonomiske mål og økonomiske styringsinstrumenter
̶ globaliseringens og EU’s betydning for den økonomiske og erhvervsmæssige udvikling i Danmark.
Metode
̶ kvantitativ og kvalitativ metode.
SKØNSMÆSSIGT OMFANG: 47 NS
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
13,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Identitet samfund og sociale forskelle
FAGLIGE MÅL:
- anvende og kombinere viden og kundskaber om sociologi, politik, økonomi til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer, herunder erhvervsmæssige problemer, og diskutere løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
̶ undersøge aktuelle politiske beslutninger, herunder betydningen af EU og globale forhold
̶ undersøge sammenhænge mellem relevante baggrundsvariable og sociale og kulturelle mønstre
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder
̶ formulere samfundsfaglige spørgsmål og indsamle, kritisk vurdere og anvende forskellige materialetyper til at dokumentere faglige sammenhænge
̶ formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler
̶ formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber
̶ argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog.
KERNESTOF
Sociologi
̶ identitetsdannelse og socialisering
̶ sociale og kulturelle forskelle.
Metode
̶ kvantitativ og kvalitativ metode.
SKØNSMÆSSIGT OMFANG: 68 NS
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
11,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Politik, demokrati, ideologier og partier
Som en del af forløbet har eleverne i grupper foretaget deres egen undersøgelse af et udvalgt politisk parti, med bl.a. deltagelse i politisk debatter (elever udgjprde selv 'panelet') om 1) Velfærdsstatens fremtid 2) Indvandring og integration 3) DK i EU
FAGLIGE MÅL:
- anvende og kombinere viden og kundskaber om sociologi, politik, økonomi til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer, herunder erhvervsmæssige problemer, og diskutere løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
̶ undersøge aktuelle politiske beslutninger, herunder betydningen af EU og globale forhold
̶ undersøge sammenhænge mellem relevante baggrundsvariable og sociale og kulturelle mønstre
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder
̶ formulere samfundsfaglige spørgsmål og indsamle, kritisk vurdere og anvende forskellige materialetyper til at dokumentere faglige sammenhænge
̶ formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler
̶ formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber
̶ argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog.
KERNESTOF
Politik:
̶ politiske partier i Danmark og politiske ideologier
̶ politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng
̶ politiske deltagelsesmuligheder, rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene.
Metode
̶ kvantitativ og kvalitativ metode.
SKØNSMÆSSIGT OMFANG: 43 NS
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
11,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/144/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64904053859",
"T": "/lectio/144/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64904053859",
"H": "/lectio/144/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64904053859"
}