Holdet 2024 sa-z - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25 - 2025/26
Institution Nyborg Gymnasium
Fag og niveau Samfundsfag C
Lærer(e) Heidi Høyer Nørregaard
Hold 2024 sa-z (1z sa)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Forløb#1 Velfærdsstatens udfordringer
Titel 2 Forløb#2 Ulighed og velfærd
Titel 3 Forløb#3 Ungdomsliv
Titel 4 Forløb#4 Demokrati og Magt
Titel 5 Forløb#5 Økonomi og Klima

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Forløb#1 Velfærdsstatens udfordringer

Tværfagligt forløb i SO1 med matematik og IØ.
Eleverne skal i forløbet arbejde med velfærdsstatens udfordringer og
løsninger herpå. De arbejder i grupper med et selvvalgt emne under overskriften
velfærd. De skal beskrive og dokumentere en udfordring samt diskutere
mulige løsninger.
På grundlag af denne viden skal eleverne opstille gode undringsspørgsmål i relation til forløbets emne, som de skal undersøge og formidle på en poster.
Projektet afsluttes med en fremlæggelse af denne poster.

Kernestof:
Luk samfundet op? Kapitel 9 + Kapitel 8.6/Finanspolitik.

Supplerende:
Diverse kvantitative og kvalitative data, som elever selv søger.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Forløb#2 Ulighed og velfærd

Formålet med forløbet er at give eleverne indblik i, hvad lighed og ulighed er i en dansk kontekst. Der stilles først skarpt på måling af ulighed
samt årsager til ulighed med særligt fokus på ulighed mellem og inden for kønnene. Herefter vender vi blikket mod velfærd og den universelle
velfærdsmodel - herunder hvordan velfærdsmodellen er udfordret. Eleverne skal til sidst selv komme med konkrete forslag til at løse velfærdsstatens
udfordringer med særligt fokus på, om løsningerne skaber mere eller mindre ulighed.

Kernestof:
Vores Samfund: Tema 1: Ulighed og Velfærd (Sociale og kulturelle forskelle, politiske ideologier, velfærdsprincipper, herunder stat, marked og civilsamfund)

Supplerende:
Dokumentar: DR: "Ik' så mange penge", 2023.
Accura: "Når vi beder kvinder om at arbejde mere, prøver vi at fikse kvinden i stedet for systemet."
LA: "Kvinder har færre topstillinger på grund af deres egne prioriteringer."
Dokumentar DR: "Mandefald"
Indhold
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Forløb#3 Ungdomsliv

Omdrejningspunktet for forløbet er at blive klogere på, hvorfor flere og flere unge mistrives, når de lever i en tid med stor frihed og et hav af
muligheder. Forløbet afrundes derfor med en mistrivselskonference, hvor eleverne repræsenterer teoriernes bud på den stigende mistrivsel og i
fællesskab opstilles en model over de forklaringer, som forløbet har kredset om.
Eleverne kommer i den forbindelse blandt andet til at møde Erving Goffmann, Anthony Giddens, Hartmut Rosa, Byung-Chul Han og Andreas
Reckwitz, der alle giver deres teoretiske bud på, hvad der kendetegner ungdomslivet i det senmoderne samfund.

Kernestof:
Vores samfund, Tema 2 (identitetsdannelse, socialisering, kvalitativ og kvantitativ metode)

Supplerende:
Lisa Storinggaard Nygaards tale til Nordisk talefest 12.05.2023.
Indhold


Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Eksamenstræning_senmoderne samfund 20-02-2025
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Forløb#4 Demokrati og Magt

Formålet med dette undervisningsforløb er at øge elevernes indsigt i en række forhold som knytter sig til fagområdet politik. I løbet af forløbet
vil eleverne arbejde med forskellige politiske styreformer (demokrati, autokrati, teokrati), hvordan det demokratiske politiske system fungerer herunder
hvordan den politiske beslutningsproces er. Spørgsmål om hvad magt er og hvem der besidder magt vil ligeledes blive berørt, og eleverne vil arbejde
med hvordan de som medborgere kan øve indflydelse på samfundet, men også hvordan samfundet blandt andet gennem medierne øver indflydelse på
dem. Forløbet vil endeligt rumme mulighederne for eleverne at arbejde med hvorvidt demokratiet i Danmark er udfordret og i så fald hvordan. I den
forbindelse vil eleverne særligt arbejde med at styrke deres argumentation i forhold til hvad der kan tale for og imod at demokratiet er udfordret.

Kernestof:
Vores samfund: Tema 3 (politiske partier og ideologier, politiske beslutningsprocesser, politiske deltagelsesmuligheder, rettigheder og pligter i et demokratisk samfund).

Supplerende:
Dr.dk: "Folketinget har vedtaget Koranloven - Hvad betyder den?"
Statistiske data fra V-Dem Institute: Democracy report 2024.
Moderaterne.dk: Moderate værdier
DR.dk: Meningsmålinger, 1. maj  2025.
Indhold
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Forløb#5 Økonomi og Klima

I dette forløb kommer eleverne til at arbejde med det økonomiske fagområde, og hvordan økonomi og klimakrisen er tæt forbundne. De vil blive introduceret til centrale økonomiske begreber og modeller såsom det økonomiske kredsløb, de økonomiske mål, økonomiske konjunkturer og økonomisk politik. Viden om det økonomiske fagområde suppleres med fokus på de udfordringer, klimaet står over for - og hvordan vores samfundsøkonomiske produktion og forbrug på den ene side har bidraget til et meget rigt samfund, men samtidig har bidraget til den klimakrise, som vi befinder os.

Kernestof:
Vores samfund, Tema 4 (politiske ideologier, økonomiske kredsløb, samfundsøkonomiske mål og økonomiske styringsinstrumenter).

Supplerende:
TV2: "Stort prishop, nu skal klimaomkostninger betales i 2000 tyske supermarkeder, 2023.
DR.dk: "Klimaafgift på dansk landbrug bliver til virkelighed efter flere måneders forhandlinger."
Vismandsspillet.dk.
Indhold
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer