Holdet 2024 if-x - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Nyborg Gymnasium
Fag og niveau Informatik C
Lærer(e) Jacob Munter
Hold 2024 if-x (1x if)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 1 - Introduktion til informatik
Titel 2 2 - Interaktionsdesign
Titel 3 3 - Computerspil
Titel 4 4 - IT-sikkerhed
Titel 5 5 - Databaser
Titel 6 6 - Webdesign
Titel 7 7 - Repetition og eksamenstræning

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 1 - Introduktion til informatik

Mødet mellem menneske og maskine. Faglige begreber der er behandlet i forløbet:

Computer
• 4 dele: input, output, lager, CPU
• Hardware / software
• Algoritme
• Binære tal, bit, byte, tal, tekst, farver, RGB, billeder, lyd
• Moores lov

Fra ide til IT-system
• Gode / dårlige systemer. Løser opgaven, let for brugeren at anvende.
• Iterativ arbejdsproces
• Brainstorm, test, kravspecifikation, målgrupper, dokumentation, programmering, interaktionsdesign

Som introduktion til den praktiske dimension af faget videreudvikles der på app'en "Farveblander" og til slut konstrueres app'en "Gæt en farve".
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 2 - Interaktionsdesign

Fokus på design af interaktionen mellem menneske og maskine. Faglige begreber:

Interaktionsdesign
• Brugergrænseflade (input/output)
• Brugervenlighed: let at lære, let at huske, effektivt at bruge, forståeligt, tilfredsstillende at bruge
• Flowdiagram
• Prototyper (high/low -fidelity)
• Gestaltlove: nærhed, lighed, lukkethed, forbundethed, figur/baggrund
• Farvelære: farvecirkel, kontrastfarver, varme/kolde, RGB, forgrund/baggrund

Målgrupper
• Gallups kompas (2 akser, individ-fællesskab, traditionel- moderne)
• Minerva (2 akser, pragmatisk-idealistisk, traditionel-moderne)
• A- og B-hold

Praktisk opgave:
• App'en "Problem Solving"
• Modifikation af "Problem Solving" app med fokus på bestemt målgruppe.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 3 - Computerspil

Udvikling af computerspil med fokus på programmering. Faglige begreber:

Computerspil
• Spillertyper: achievers, explorers, socializers, killers
• Spildefinition: interaktivitet, mål, modstand, struktur, endogen betydning
• Flow-zone: færdigheder vs. kompleksitet (angst, stress, flow, kontrol, kedsomhed)
• AIDA-model
• Reklamespil: ekspicit / implicit reklame

Game Lab
• Rect(x, y, w, h) ellipse(x, y, w, h) fill(color) stroke(color)    //comment      background(color)      randomNumber(1,10)
• Variabel (navn, værdi)
• Datatyper (integer, real, string, boolean, array)
• funktion
• 3-lags arkitektur
• Sekvens, forgrening (if-else), gentagelse (for, while)
• Dot-notation (sprite.x , sprite.y , sprite.width, sprite.height)
• CreateSprite(x, y) , setAnimation, scale, SetCollider, drawSprites(), createEdgeSprites, bounceOff, isTouching, setVelocity
• EventListener

Praktisk arbejde:
• Tegning, sprites og bevægelse
• Tennis-spil
• Gribe-spil
• Fange-spil
• Racer-spil
• Afsluttende opgave: Reklamespil
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 4 - IT-sikkerhed

Fokus på privacy, hacking, personoplysninger og GDPR. Faglige begreber:

• God / ond hacking
• Phishing, ddos, keylogger, virus, ransomware
• CIA-model (fortrolighed, integritet, tilgængelighed)
• Privacy, cookies
• GDPR
• Password manager, to-faktor login

Praktisk arbejde:
• Cybermissionen 2024, Mission 1: Operation Cyberguard.
• Afsluttende produkt. Videofremlæggelse løsning på missionen.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 5 - Databaser

Der arbejdes med databaser i AppLab og på Khan Academy. Faglige begreber:

• 3-lags model
• App Lab
• Flad vs. relations-database
• Tabeller
• Atomare data
• E/R diagram (entitet, attribut, relation)
• Tabelskitse, poster
• Nøgleattribut / id / primærnøgle
• Redundans og inkonsistens
• SQL (manipulationer): finde, læse, ændre, skrive, slette, sortere data
• createRecord, readRecords, array, appendItem

Praktisk arbejde:
• Indledende øvelser på Khan Academy
• Afsluttende øvelser med implementering af databaser i AppLab
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 6 - Webdesign

Arbejde med produktion af hjemmesider på Khan Academy og lokale sider i delt mappe på holdet. Faglige begreber:

• HTML: Overskrift, linjeskift, tekstfarve, baggrundsfarve, liste, billede, link, tabel
• CSS: selektor {egenskab: værdi} , id=”eks1” (#eks1) og class=”eks2” (.eks2)
• CSS styling (ekstern, intern, inline)
• Internettets opbygning
• http / https
• Klient-server
• Ddos-angreb

Praktisk arbejde:

• Indledende øvelser i sandkassen på Khan Academy
• Udvikling af individuel hjemmeside med opsamling på og præsentation af skoleårets 6 forløb i informatik. Brug af VS code og delte mapper i OneDrive.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 7 - Repetition og eksamenstræning

Vi ser tilbage i bakspejlet og samler op på skoleårets forløb og ser frem mod eksamen. Praktiske aktiviteter:

• Udfylde begrebslister med forklaringer og eksempler fra forløbene
• Se eksempler på og arbejde med eksempler på tidligere eksamensopgaver
• Se "Ved det grønne bord" og diskutere hvad der virker godt og mindre godt til eksamen
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer