Holdet 2024 if-z - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Nyborg Gymnasium
Fag og niveau Informatik C
Lærer(e) Thomas Aarup Hansen
Hold 2024 if-z (1z if)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Computere og programering
Titel 2 Innovation og interaktionsdesign
Titel 3 Internet, webdesign og IT-sikkerhed
Titel 4 Data og databaser
Titel 5 Kunstig intelligens
Titel 6 Opsamling og repetition

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Computere og programering

Indhold: Eleverne har hørt om grundlæggende principper for hvordan computere er opbygget og arbejdet med App Lab. I App Lab, har de arbejdet med en række tutorials fra code.org, nogle mindre opgaver, samt et mindre projekt, hvor de skulle lave en app til salg af selvvalgte produkter ud fra en skabelon.
Derudover har elverne hørt om sekvenser, forgreninger, løkker og flowdiagrammer.

Materialer:
Playliste fra code.org om computere:
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzdnOPI1iJNcsRwJhvksEo1tJqjIqWbN-
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Innovation og interaktionsdesign

Indhold: Eleverne har lært om iterative arbejdsprocesser og interaktionsdesign. I forbindelse med iterationsdesign, har vi hovedsageligt fokuseret på anvendelighedsmål. Eleverne har haft et projekt hvor de ud fra double diamond modellen har arbejdet på en løsning af et problem for unge. I den forbindelse har vi anvendt: mindmap, iterative metoder, interviews, personaer, storyboards, brainstorm, use-case diagrammer, prototyper og evaluering.
Endelig har eleverne arbejdet med gestaltlovene samt Normans designprincipper.

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Internet, webdesign og IT-sikkerhed

Indhold:
Eleverne lærer om internettets opbygning. De har arbejdet med HTML og CSS og i grupper lavet en hjemmeside til et fiktivt firma.
Eleverne har også set en film om cookies og den data der opsamles når man færdes på nettet. Endelig har de arbejdet med IT-sikkerhed hvor de har arbejdet med krypering og i grupper lavet en præsentation om et emne om IT-sikkerhed

Materialer:
HTML og CSS:
https://www.w3schools.com/html/default.asp
Film om cookies:
https://mitcfu.dk/materialeinfo.aspx?idnr=TV0000033261&cfuid=5
Playliste fra code.org om internettet:
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzdnOPI1iJNfMRZm5DDxco3UdsFegvuB7
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Data og databaser

Relationelle databaser inklusiv nøgler, normalformer og E/R diagrammer, ganske kort om SQL. Om data som værdi for virksomheder samt etiske problemstillinger i forbindelse dataindsamling.
Om datalag i App Lab samt cliet-server og 3-lags arkitektur.
Eleverne har udarbejdet en prototype på en app til en tennisklub med en tilhørende database.

Materialer:
https://www.w3schools.com/sql
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Kunstig intelligens

Om maskinlæring og kunstig intelligens. Eleverne har set en del af videoerne fra playlisten "How AI works" og også lavet udvalgte øvelser fra forløbet "How AI works", begge dele fra code.org.
Vi har set filmen "The social dilemma". Talt om forbrug af telefon/skærmtid og scoiale medier.

Materialer:
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzdnOPI1iJNcsRwJhvksEo1tJqjIqWbN-
https://studio.code.org/s/how-ai-works-2023
https://www.netflix.com/dk/title/81254224
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Opsamling og repetition

Opsamling over hvad det forventes at eleverne kan, samt arbejde med en opgave der kunne være en eksamensopgave.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer