Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Nyborg Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Informatik C
|
Lærer(e)
|
Thomas Aarup Hansen
|
Hold
|
2024 if-z (1z if)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Computere og programering
Indhold: Eleverne har hørt om grundlæggende principper for hvordan computere er opbygget og arbejdet med App Lab. I App Lab, har de arbejdet med en række tutorials fra code.org, nogle mindre opgaver, samt et mindre projekt, hvor de skulle lave en app til salg af selvvalgte produkter ud fra en skabelon.
Derudover har elverne hørt om sekvenser, forgreninger, løkker og flowdiagrammer.
Materialer:
Playliste fra code.org om computere:
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzdnOPI1iJNcsRwJhvksEo1tJqjIqWbN-
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Innovation og interaktionsdesign
Indhold: Eleverne har lært om iterative arbejdsprocesser og interaktionsdesign. I forbindelse med iterationsdesign, har vi hovedsageligt fokuseret på anvendelighedsmål. Eleverne har haft et projekt hvor de ud fra double diamond modellen har arbejdet på en løsning af et problem for unge. I den forbindelse har vi anvendt: mindmap, iterative metoder, interviews, personaer, storyboards, brainstorm, use-case diagrammer, prototyper og evaluering.
Endelig har eleverne arbejdet med gestaltlovene samt Normans designprincipper.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Data og databaser
Relationelle databaser inklusiv nøgler, normalformer og E/R diagrammer, ganske kort om SQL. Om data som værdi for virksomheder samt etiske problemstillinger i forbindelse dataindsamling.
Om datalag i App Lab samt cliet-server og 3-lags arkitektur.
Eleverne har udarbejdet en prototype på en app til en tennisklub med en tilhørende database.
Materialer:
https://www.w3schools.com/sql
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Opsamling og repetition
Opsamling over hvad det forventes at eleverne kan, samt arbejde med en opgave der kunne være en eksamensopgave.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/144/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64904088046",
"T": "/lectio/144/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64904088046",
"H": "/lectio/144/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64904088046"
}