Holdet 2024 fy-e - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Nyborg Gymnasium
Fag og niveau Fysik C
Lærer(e) Kasper Langæble
Hold 2024 fy-e (1e fy, 1e fy-ø)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Energi
Titel 2 Solsystemet
Titel 3 Bølger og lyd
Titel 4 Lys
Titel 5 Universet
Titel 6 Repetition

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Energi

Der anvendes til samtlige forløb i-bogen i-Fysik C (https://ifysikc.systime.dk/).

Forløbet dækker afsnittene:
1.1 Energiformer
1.2 Energibevarelse
1.3 Enheder for energi
1.4 Energiomdannelse
1.5 Effekt
1.6 Nyttevirkning
1.7 Mekanisk energi
1.8 Varmelære
1.9 Kalorimetri

Forsøgsoversigt:
Forsøg: Beregning af personlig max effekt (ved løb op ad trapper)
Forsøg: Nyttevirkning ved opvarmning af vand (elkedel og induktionskogeplade) og kugle i fald (Rapport)
Forsøg: Bestemmelse af specifik varmekapacitet af metallodder (kalorimetri)
Klasseforsøg: Specifik varmekapacitet af vand
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Solsystemet

i-fysik c:

4.1 Jordens dannelse
4.2 Jordens rotationer
4.3 Jorden og månen
4.4 Jorden og solen*
4.5 Solsystemet
4.6 Historiske verdensbilleder

*Afsnittet dækkes meget overfladisk. Der arbejdes kun med underafsnittet "Solarkonstanten".

Film: Den bevægede jord
Verdensbilledets udvikling, 52 min

https://filmcentralen.dk/gymnasiet/film/den-bevaegede-jord

Forsøg:
Eleverne arbejder delvist eksperimentelt med betydningen af hhv. solhøjden og dagens længde i forhold til årstiderne.
Der laves et lille modelforsøg med intensitetens vinkelafhængighed.
Solhøjde og dagens længde findes på hjemmesiden:
https://suninfo.dk/solhojde/solhojde.php?lang=da
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Bølger og lyd

i-fysik c:
2.1 Bølger
2.2 Bølgeformlen
2.3 Udbredelse af lyd
2.5 Bølgeegenskaber
2.6 Toner (supplerende)
2.7 Strengeinstrumenter (supplerende)
2.8 Blæseinstrumenter (supplerende)
2.9 Dopplereffekt

Forsøg: Bestemmelse af lydens hastighed med klaptræ og timer
Forsøg: Bestemmelse af periode og frekvens af lyd fra stemmegaffel.
Forsøg: Stående bølger på streng med tonegenerator.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Lys

i-Fysik C:
3.1 Det elektromagnetiske spektrum
3.2 Fotoner
3.3 Synligt lys
3.4 Øjets anatomi
3.5 Gitterligningen
3.6 Snells lov*
3.8 Lys i naturen (supplerende)

*Fra afsnittet inddrages udvalgte dele overfladisk for at eleverne kunne lave gruppepræsentationer om "Lys i naturen".

Forsøg: Bestemmelse af bølgelængde af laserlys vha. optisk gitter.
Aktivitet i undervisningen med brug af håndspektrometre/gitre og spektrofotometer blev der set på diverse lyskilder og en hydrogenlampe.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Universet

i-Fysik C:
5.1 Galakser
5.2 Hubbles lov (minus afsnit om størrelsesklasser)
5.3 Big Bang

Der arbejdes med Hubbles lov ud fra videoen:
Video fra Goodrick science: Afstande i rummet del 3 (frem til 5:20)
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Repetition

Forløbene A-E repeteres og der arbejdes med gruppepræsentationer ud fra et udkast til eksamensspørgsmål.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer