Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Nyborg Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Fysik C
|
Lærer(e)
|
Kasper Langæble
|
Hold
|
2024 fy-e (1e fy, 1e fy-ø)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Energi
Der anvendes til samtlige forløb i-bogen i-Fysik C (https://ifysikc.systime.dk/).
Forløbet dækker afsnittene:
1.1 Energiformer
1.2 Energibevarelse
1.3 Enheder for energi
1.4 Energiomdannelse
1.5 Effekt
1.6 Nyttevirkning
1.7 Mekanisk energi
1.8 Varmelære
1.9 Kalorimetri
Forsøgsoversigt:
Forsøg: Beregning af personlig max effekt (ved løb op ad trapper)
Forsøg: Nyttevirkning ved opvarmning af vand (elkedel og induktionskogeplade) og kugle i fald (Rapport)
Forsøg: Bestemmelse af specifik varmekapacitet af metallodder (kalorimetri)
Klasseforsøg: Specifik varmekapacitet af vand
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Solsystemet
i-fysik c:
4.1 Jordens dannelse
4.2 Jordens rotationer
4.3 Jorden og månen
4.4 Jorden og solen*
4.5 Solsystemet
4.6 Historiske verdensbilleder
*Afsnittet dækkes meget overfladisk. Der arbejdes kun med underafsnittet "Solarkonstanten".
Film: Den bevægede jord
Verdensbilledets udvikling, 52 min
https://filmcentralen.dk/gymnasiet/film/den-bevaegede-jord
Forsøg:
Eleverne arbejder delvist eksperimentelt med betydningen af hhv. solhøjden og dagens længde i forhold til årstiderne.
Der laves et lille modelforsøg med intensitetens vinkelafhængighed.
Solhøjde og dagens længde findes på hjemmesiden:
https://suninfo.dk/solhojde/solhojde.php?lang=da
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Bølger og lyd
i-fysik c:
2.1 Bølger
2.2 Bølgeformlen
2.3 Udbredelse af lyd
2.5 Bølgeegenskaber
2.6 Toner (supplerende)
2.7 Strengeinstrumenter (supplerende)
2.8 Blæseinstrumenter (supplerende)
2.9 Dopplereffekt
Forsøg: Bestemmelse af lydens hastighed med klaptræ og timer
Forsøg: Bestemmelse af periode og frekvens af lyd fra stemmegaffel.
Forsøg: Stående bølger på streng med tonegenerator.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Lys
i-Fysik C:
3.1 Det elektromagnetiske spektrum
3.2 Fotoner
3.3 Synligt lys
3.4 Øjets anatomi
3.5 Gitterligningen
3.6 Snells lov*
3.8 Lys i naturen (supplerende)
*Fra afsnittet inddrages udvalgte dele overfladisk for at eleverne kunne lave gruppepræsentationer om "Lys i naturen".
Forsøg: Bestemmelse af bølgelængde af laserlys vha. optisk gitter.
Aktivitet i undervisningen med brug af håndspektrometre/gitre og spektrofotometer blev der set på diverse lyskilder og en hydrogenlampe.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Universet
i-Fysik C:
5.1 Galakser
5.2 Hubbles lov (minus afsnit om størrelsesklasser)
5.3 Big Bang
Der arbejdes med Hubbles lov ud fra videoen:
Video fra Goodrick science: Afstande i rummet del 3 (frem til 5:20)
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Repetition
Forløbene A-E repeteres og der arbejdes med gruppepræsentationer ud fra et udkast til eksamensspørgsmål.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/144/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64972144365",
"T": "/lectio/144/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64972144365",
"H": "/lectio/144/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64972144365"
}