Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Nyborg Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Samfundsfag C
|
Lærer(e)
|
Pia Brøgger
|
Hold
|
2024 sa-b (1b sa)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Det gode liv (grundforløb)
Grundforløb om det gode liv med sociologiske, økonomisk og politologiske briller. Eleverne har desuden gennemført en kvalitativ undersøgelser
Fokus har i forløbet været på
- Ideologier
- Partiers adfærd (Molins model).
- Livsstile - Minerva (livsstilssegmenter) og Bourdieu (kapitaler, habitus, felt).
- Velfærdstrekanten (marked, stat, civilsamfund).
- Kvalitativ metode (vs. kvantitativ).
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Ung i det senmoderne samfund
Forløbet har til formål at se den tid, de unge lever i ud fra et sociologisk perspektiv.
Sociologien har fokus på social adfærd. Sociologi omhandler studiet af det sociale liv og mødet mellem enkelt individer, grupper og hele samfundet.
Hvad sker der med vores adfærd, når rammerne for vores liv ændrer sig som følge af f.eks. ny teknologi, nye familiestrukturer mm? Hvordan kan unges mistrivsel forklares?
Hvad er vigtigt for os, hvad tænker vi, hvad bekymrer vi os om, og hvad betyder det for vores adfærd? Det er sådanne spørgsmål, vi har fokus på.
Skønsmæssigt omfang: 40 s.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Demokrati, magt og indflydelse
Forløbet har til formål, at eleverne opnår forståelse for, at demokrati, magt og indflydelse er mere en én ting.
Ud fra forskellige cases undersøges og problematiseres, hvordan man i Danmark opnår politisk magt og indflydelse. Hvad er demokrati og hvilke forskelle er der mellem formelt demokrati, formel indflydelse og formel magt i forhold til reelt demokrati, reel magt og indflydelse. Ligestillingspolitik, køn, EU og arbejdsmarkedet indgår i forløbet.
Skønsmæssigt omfang: 50 s.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Dansk økonomi og velfærd
Forløbet har til formål, at eleverne opnår forståelse for de principper, den danske velfærdsstat bygger på, samt opnår forståelse for, hvilke udfordringer velfærdsstatens står overfor. I den sammenhæng undersøges mulige løsninger med udgangspunkt i andre velfærdsstatsmodeller og ideologiske tilgange.
I forløbet indgår grundlæggende kendskab til nationaløkonomi med udgangspunkt i det økonomiske kredsløb. Økonomiske politikker indgår i mulige løsninger på velfærdsstatens udfordringer.
Skønsmæssigt omfang: 60 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/144/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64972275993",
"T": "/lectio/144/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64972275993",
"H": "/lectio/144/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64972275993"
}