Holdet 2024 sa-b - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Nyborg Gymnasium
Fag og niveau Samfundsfag C
Lærer(e) Pia Brøgger
Hold 2024 sa-b (1b sa)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Det gode liv (grundforløb)
Titel 2 Ung i det senmoderne samfund
Titel 3 Demokrati, magt og indflydelse
Titel 4 Dansk økonomi og velfærd

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Det gode liv (grundforløb)

Grundforløb om det gode liv med sociologiske, økonomisk og politologiske briller. Eleverne har desuden gennemført en kvalitativ undersøgelser

Fokus har i forløbet været på
- Ideologier
- Partiers adfærd (Molins model).
- Livsstile - Minerva (livsstilssegmenter) og Bourdieu (kapitaler, habitus, felt).
- Velfærdstrekanten (marked, stat, civilsamfund).
- Kvalitativ metode (vs. kvantitativ).
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Ung i det senmoderne samfund

Forløbet har til formål at se den tid, de unge lever i ud fra et sociologisk perspektiv.
Sociologien har fokus på social adfærd. Sociologi omhandler studiet af det sociale liv og mødet mellem enkelt individer, grupper og hele samfundet.

Hvad sker der med vores adfærd, når rammerne for vores liv ændrer sig som følge af f.eks. ny teknologi, nye familiestrukturer mm? Hvordan kan unges mistrivsel forklares?
Hvad er vigtigt for os, hvad tænker vi, hvad bekymrer vi os om, og hvad betyder det for vores adfærd? Det er sådanne spørgsmål, vi har fokus på.

Skønsmæssigt omfang: 40 s.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Demokrati, magt og indflydelse

Forløbet har til formål, at eleverne opnår forståelse for, at demokrati, magt og indflydelse er mere en én ting.
Ud fra forskellige cases undersøges og problematiseres, hvordan man i Danmark opnår politisk magt og indflydelse. Hvad er demokrati og hvilke forskelle er der mellem formelt demokrati, formel indflydelse og formel magt i forhold til reelt demokrati, reel magt og indflydelse. Ligestillingspolitik, køn, EU og arbejdsmarkedet indgår i forløbet.

Skønsmæssigt omfang: 50 s.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Dansk økonomi og velfærd

Forløbet har til formål, at eleverne opnår forståelse for de principper, den danske velfærdsstat bygger på, samt opnår forståelse for, hvilke udfordringer velfærdsstatens står overfor. I den sammenhæng undersøges mulige løsninger med udgangspunkt i andre velfærdsstatsmodeller og ideologiske tilgange.
I forløbet indgår grundlæggende kendskab til nationaløkonomi med udgangspunkt i det økonomiske kredsløb. Økonomiske politikker indgår i mulige løsninger på velfærdsstatens udfordringer.

Skønsmæssigt omfang: 60 sider
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer