Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Nyborg Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Samfundsfag C
|
Lærer(e)
|
Dorthe Almose Videsen
|
Hold
|
2024 sa-f (1f sa)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Grundforløb - Det gode liv
Grundforløb om det gode liv med sociologiske, økonomisk og politologiske briller. Eleverne har desuden gennemført en kvalitativ undersøgelse
Fokus har i forløbet været på:
- Ideologer.
- Partier.
- Partiers adfærd (fordelings- og værdipolitik, issuevoting, adfærdstrekanten, Molins model. Downs model).
- Liivsstile - Minerva (livsstilssegmenter) og Bourdieu (kapitaler, habitus, felt).
-Levevilkår/ulighed
- Behov og behovsopfyldelse (Maslow).
- Velfærdstrekanten (marked, stat, civilsamfund).
- Hvad er en velfærdsstat?
- Den danske velfærdsstat og dens karakteristika.
- De tre velfærdsmodeller (residual/liberal, universel/socialdemokratisk, korporativ/konservativ).
- Kvalitativ metode (vs. kvantitativ).
Faglige mål:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer
og diskutere løsninger herpå.
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
- undersøge sammenhænge mellem relevante baggrundsvariable og sociale og kulturelle mønstre
- undersøge konkrete prioriteringsproblemer i velfærdssamfundet
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- formulere samfundsfaglige spørgsmål og indsamle, kritisk vurdere og anvende forskellige materialetyper til at dokumentere
faglige sammenhænge
- formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler
- formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber
- argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog.
Kernestof:
Luk samfundet op, 3. udg., s. 93-98, 108-124, 174-184, 205-208
Skønsmæssigt omfang: ca. 40 sider
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
13,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Politik og ideologier - amerikansk valg
Eleverne præsenteres for det politiske system i USA og hvordan valget foregår til kongressen og præsidentposten samt overordnet om det politiske system i USA.
Ligeldes har klassen kikket på Trump’s master plan for a radical reformation of the US government. Populisme som politisk bevægelse i USA og Europa, mediernes betydning for demokratiet
Kernestof:
https://videnskab.dk/kultur-samfund/saadan-vaelges-en-praesident-i-usa/
(se links til forløbet)
Luk samfundet op, 3. udg. - kap. 7 om medier og kap. 6 om politik, politiske systemer og vælgeradfærd
Supplerende:
https://edition.cnn.com/2024/11/07/politics/donald-trump-government-what-matters/index.html
I december har samfundsfag indgået i 2 dages tværfagligt forløb med engelsk med temaet : Medier og senmodernitet
Faglig mål:
Opnå viden om:
• politiske partier og politiske ideologier (USA)
• politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng
• politiske deltagelsesmuligheder, rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder mediernes indflydelse på demokratiet.• anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer og diskutere løsninger herpå
• anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
• undersøge aktuelle politiske beslutninger, herunder betydningen af globale forhold
Skønsmæssigt omfang: 40 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Identitetsdannelse i det senmoderne
Eleverne har individuelt og i grupper læst og arbejdet med emner om socialisering, familien og familietyper, identitetsdannelse og niveauer,sociale grupper og roller, karakteristika - forskellige samfundstyper - tradition, det moderne og senmoderne samfund, forskellige samfundsdiagnoser - herunder Giddens, Ziehe, Goffmann
Særligt fokus har været den stigende mistrivsel blandt unge
Kernestof: sociologi og identitetdannelse
Luk samfundet op, s. 31-88
Supplerende:
Dokumentar : Alt for kliken, afs. 3, DR, 2019
Dokumentar: Presset ungdom, afsnit 2, TV2, 2023
Dokumentar: Den perfekte opdragelse, afs. 1, TV2, 2019
Artikler:
"Vi har skabt et samfund, som mange unge ganske enkelt ikke kan holde til". Dansk psykologforening 22.03.2022
"Undersøgelse tegner et bekymrende billede af særligt pigernes mentale trivsel", DR.dk, 16.08.2023
Faglige mål:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer
og diskutere løsninger herpå.
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
- undersøge sammenhænge mellem relevante baggrundsvariable og sociale og kulturelle mønstre
- undersøge konkrete prioriteringsproblemer i velfærdssamfundet
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- formulere samfundsfaglige spørgsmål og indsamle, kritisk vurdere og anvende forskellige materialetyper til at dokumentere
faglige sammenhænge
- formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler
- formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber
- argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog.
Skønsmæssigt ca. 70 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Politik og demokrati i Danmark
Forløbets formål: Eleverne opnår forståelse for hvad demokrati, magt og indflydelse er i DK - med perspektivering til magten og det politiske system i EU.
Ud fra forskellige mindre cases undersøges og problematiseres hvordan man i Danmark og EU opnår politisk magt og indflydelse. Hvad er demokrati og hvilke forskelle er der mellem formelt demokrati, formel indflydelse og formel magt i forhold til reelt demokrati, reel magt og indflydelse. Herunder også mediernes magt og indflydelse.
Arbejdsformerne har vekslet mellem læreroplæg, gruppe, makkerpar og individuelle opgaver (alle i onenote).
Kernestof:
Politik
• politiske partier i Danmark og politiske ideologier
• politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng
• politiske deltagelsesmuligheder, rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene.
Luk samfundet op, 3. udg., 5. oplag, 2019 s. 118-139, s. 145-173
Supplerende:
Partiernes hjemmesider (elevoplæg om de forskellige danske partier)
Undervisningsfilm fra folketinget om magt og demokrati og lovforberedende arbejde:
https://www.ft.dk/da/undervisning/undervisningsfilm
Danskernes politiske deltagelse - fokus på den politiske forbruger - mindre elevundersøgelse - boykot af amerikanske varer i byens dagligvarebutikker
Filmindslag fra hjemmesiden "Luk samfundet op" om forskellige politiske partier
Debatarrangement på skolen med forskellige politikere om DK og EU´s rolle i en ny global verdensorden
kap. fra bogen "EU som politisk system" - https://detpolitiskeeuropa.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=146
Skønsmæssigt omfang: 100 sider
Faglige mål:
• anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer og diskutere løsninger herpå
• anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
• undersøge aktuelle politiske beslutninger, herunder betydningen af EU og globale forhold
• undersøge sammenhænge mellem relevante baggrundsvariable og sociale og kulturelle mønstre
• undersøge konkrete prioriteringsproblemer i velfærdssamfundet
• behandle problemstillinger i samspil med andre fag
• demonstrere viden om fagets identitet og metoder
• formulere samfundsfaglige spørgsmål og indsamle, kritisk vurdere og anvende forskellige materialetyper til at dokumentere faglige sammenhænge
• formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler
• formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber
• argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Velfærd og økonomi
Forløbets formål: Bygger til dels ovenpå grundforløbet.
Eleverne opnår forståelse for de principper den danske velfærdsstat bygger på samt opnår forståelse for, hvilke udfordringer den danske velfærdsstat står overfor. I den sammenhæng undersøges mulige løsninger med udgangspunkt i andre velfærdsstatsmodeller og ideologiske tilgange og hvordan borgernes behov kan opfyldes af andre aktører end staten.
I forløbet indgår grundlæggende kendskab til nationaløkonomi med udgangspunkt i det økonomiske kredsløb, økonomiske mål og politikker og ses i lyset af den aktuelle økonomiske situation, mulig toldkrig, krigen i Ukraine og øgede forsvarsudgifter.
Arbejdsformer: Læreroplæg, klassedebat og individuelt arbejde. Øvelse: eksamensopgave
Kernestof:
Politik
• politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng vedr. velfærdsopgaver
Økonomi
• velfærdsprincipper, herunder stat, marked og civilsamfund
• det økonomiske kredsløb, økonomiske mål og økonomiske styringsinstrumenter.
Sociologi
-levevilkår
-ulighed og fattigdom
Luk samfundet op, 3. udg. 5 oplag, 2019 s. 98-107, 174-220 + s. 142-145
Supplerende:
Dokumentar "Farvelfærd - DR, 2014"
artikel: "Eksporten til USA styrtdykker". I: Politiken d. 11.maj 2025
Skønsmæssigt omfang: 80 sider
Faglige mål:
• anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer og diskutere løsninger herpå
• anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
• undersøge aktuelle politiske beslutninger, herunder betydningen af EU og globale forhold
• undersøge sammenhænge mellem relevante baggrundsvariable og sociale og kulturelle mønstre
• undersøge konkrete prioriteringsproblemer i velfærdssamfundet
• behandle problemstillinger i samspil med andre fag
• demonstrere viden om fagets identitet og metoder
• formulere samfundsfaglige spørgsmål og indsamle, kritisk vurdere og anvende forskellige materialetyper til at dokumentere faglige sammenhænge
• formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler
• formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber
• argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/144/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64972294831",
"T": "/lectio/144/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64972294831",
"H": "/lectio/144/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64972294831"
}