Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Nyborg Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Biologi C
|
Lærer(e)
|
Lene Nissen
|
Hold
|
2024 bi-a (1abi, 1abi-ø)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
1. Hvad er liv
Kernestof der dækkes i dette forløb:
Cellebiologi:
○ opbygning af pro- og eukaryote celler
○ membranprocesser
Mikrobiologi:
○ vækst og vækstfaktorer
Biokemiske processer:
○ fotosyntese, respiration og gæring
Biologisk definition af liv herunder en gennemgang af forskellige celletyper: eukaryot celler (plante og dyreceller) og prokaryot celler samt virus og deres organeller.
Cellemembranens opbygning og funktion herunder transportprocesser.
Forløbet afsluttes med artikellæsning om tarmbakterierne betydning for helbredet, herunder gennemgås vækst og vækstfaktorer, gæringsproces og respirations proces samt antibiotika og resistens
Forsøg:
Mikroskopi af plante og dyreceller- farvning af cellekerne og osmose
Osmose i planteceller (kartofler) (Journal )
Gæringsforsøg (rapport-lavet på klassen)
Virtuelt resistensforsøg
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Osmose
|
13-12-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
2. Diabetes
Kernestof der dækkes i dette forløb:
- Makromolekyler: overordnet opbygning og biologisk funktion af carbohydrater, lipider,
proteiner
- Enzymer: Overordnet opbygning og funktion
- Fysiologi: organsystem- fordøjelsen opbygning og funktion, hormoner
- Sundhed, sygdom og medicin, Diabetes og insulin
Gennem en gennemgang af fordøjelses systemet, kostrådene og de energigivende stoffer får eleverne kendskab til betydning af kosten, hvordan kroppen bearbejder kosten. Desuden får de indblik i hvordan en sygdom som diabetes kan skyldes arv og miljø og hvilken konsekvenser diabetes kan have for den enkelte og samfundet
forsøg:
påvisning af stivelse i fødevare
Bromelin i ananas (enzymforsøg)
energiberegning af en sandwich
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Enzymøvelse
|
29-01-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
3. Forplantning
Kernestof der dækkes i dette forløb:
• forplantning og hormonel regulering
• Sundhed og sygdom
Forløbet introduceres med at eleverne undersøger årsagerne til mænds nedsatte frugtbarhed vha. hjemmesiderne: Sundhed.dk, netdoktor og patienthåndbogen
Eleverne får kendskab til kommuniker i kroppen, med særlig fokus på hormoners funktion og feedback mekanismer herunder menstruationscyklus og sædcelledannelse.
Derudover bliver opbygningen og funktionen af kønsorganerne, befrugtningen og udviklingen fra befrugtet æg til barn gennemgået. Her har undersøges HCG´s rolle og hvordan en graviditetstest. I forlængelse af introen til emnet får eleverne kendskab til hvilke udfordringer der kan være i forbindelse med at blive gravid og her inddrages LH test
Forløbet blev afsluttet med at kigge på forskellige kønssygdomme og præventionsmidler
Forsøg
- Demo forsøg påvisning af HCG og LH
- Smittespredningsforsøg
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Videoaflevering
|
21-02-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
4. Menneskets genetik
Kernestof der dækkes i forløbet:
- makromolekylers opbygning og funktion:
- DNA
- RNA
- Genetik og molekylærbiologi:
- nedarvningsprincipper
- det centrale dogme
- mutation
I forløbet gennemgås den grundlæggende genetik
Eleverne har fået kendskab til opbygningen af DNA og RNA og "Det centrale dogme" (Replikation, Transskription--> translation--> protein) herunder er cellecyklussen gennemgået samt celledelingen mitose og meiose.
Genetiske kode og hvordan egenskaber kan nedarves via hhv. autosomal og kønsbunden nedarvning. Eleverne har lavet blodtypebestemmelse og via krydsningsskemaer og stamtavler, undersøgt forskellige nedarvningsmønstre (dominant, recessiv, Co-dominant).
I forbindelse med blodtypebestemmelsen undersøgte de også hvem der hhv. kunne donere/ modtage blod.
Genmutationer/kromosommutationer blev gennemgået hvilke typer der sker når der er hhv. mitosen og meiosen.
Eleverne får kendskab til hvordan man vha. PCR og elektroforese kan undersøge om man har en sygdom, samt hvorfor DNA analyse er bedre til a afgøre faderskabssager.
Forsøg:
Blodtypebestemmelse
Oprensning af DNA i Kiwi
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
5. Tre mutationer der ændrede mennesket
Kernestof der dækkes i forløbet
- Evolutionsbiologi
• Eksempler på evolutionsmekanismer
Eleverne får kendskab til artsbegrebet og hvad der definere en population.
Forudsætningerne for evolution (genetisk variation, selektion, mutationer) og undersøger selv fænomenet naturlig selektion vha "biller" (brune og hvide perler).
Forløbet afsluttes med artiklen: " Tre mutationer der ændrede mennesket".
Hvor der forklares hvorledes mutationer i mennesket har gjort at hjernen er blevet større, nogle mennesker har udviklet laktosetolerans og "modstand" med malaria- seglcelleanæmi
Forsøg:
Naturselektion ( Biller=perler)
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Naturlig selektion biller
|
22-04-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
6. Økologi
Lectio-beskrivelse:
Eleverne får kendskab til planten som primærproducent (autotrofe organisme), der sørger for energi (Bpp = Npp + R) og byggesten til resten af de øvrige trofiske niveauer( de heterotrofe organismer) i fødekæden. Forskelle og ligheder mellem græsnings- og nedbryderfødekæden.
Kulstofkredsløbet gennem gås og kort perspektivering til hvordan menneskets øget udledning af CO2 påvirker havet
Med udgangspunkt i Skjern å som økosystem får eleverne kendskab til hvordan forskellige dyr har tilpasset sig livet i vandet i forhold til iltoptag samt hvilke andre abiotiske faktorer, der påvirke livet i vandet.
Desuden undersøges det hvordan mennesket har påvirket åen og hvilke konsekvenser det har haft for biodiversiteten, hvad der sker i i vandløb der forurenes, samt hvad man har gjort for at genoprette naturen herunder succession og randzoner til beskyttelse af vandløbene.
Øvelser:
Fotosyntese og respiration i vandpest
Makroindeks.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Fotosyntese og respiration
|
01-05-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/144/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64972301968",
"T": "/lectio/144/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64972301968",
"H": "/lectio/144/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64972301968"
}