Holdet 2024 bi-d - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Nyborg Gymnasium
Fag og niveau Biologi C
Lærer(e) Karin Kirkegaard Rasmussen
Hold 2024 bi-d (1d bi, 1d bi-ø)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Celler og transport over cellemembraner
Titel 2 Kost og sundhed
Titel 3 Menneskets forplantning
Titel 4 Genetik: fra DNA til arvelig egenskab
Titel 5 Evolution og anti-biotikaresistente bakterier
Titel 6 Økologi og vand

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Celler og transport over cellemembraner

Celler og transport over cellemembraner

I forløbet arbejdes med celler, herunder at kunne beskrive strukturerne i virus, bakterier og eukaryote celler. I forlængelse heraf arbejdes med stoftransport over membraner.

Kernestoffet er:
– cellebiologi: overordnet opbygning af pro- og eukaryote celler og membranprocesser


Øvelser: Mikroskopi af plante- og dyreceller
              Osmose i kartofler

Biologi i udvikling s. 9-11 og 14-21 (11 sider)
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Kost og sundhed

Forløbet tager udgangspunkt i kostens energigivende stoffer.  Fordøjelsen af kulhydrater er herefter  gennemgået med udgangspunkt i fordøjelsessystemets opbygning og funktion. Denne viden sættes i perspektiv i forbindelse med appetitregulering og regulering af blodsukkeret


Kernestof:
- makromolekyler: overordnet opbygning og biologisk funktion af carbohydrater, lipider og protein
- enzymer: overordnet opbygning og funktion
- fysiologi: Oversigt over kroppens organsystemer og et udvalgt organsystems opbygning og funktion
- hormonel regulering (af blodsukker)



Eksperimentelt arbejde:
- Undersøgelse af bromelin fra ananas
-Spytamylase


Biologi i udvikling s. 75-92 og 95-97 (19 sider)

https://www.youtube.com/watch?v=ma1qKiW0kmc (blodsukker og blodsukkerregulering)

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Menneskets forplantning

I forløbet gennemgås de mandlige og kvindelige kønsorganers opbygning og funktion. Efter en introduktion af de mandlige og kvindelige kønshormoner bliver reguleringen af menstruationscyklusen gennemarbejdet.  I forløbet er også arbejdet med årsager til ufrivillig barnløshed og fertilitetsbehandling.

Kernestof:
- forplantning og hormonel regulering

Supplerende stof:
- eksempel på bioteknologiske metoder og deres anvendelse (Fertilitetsbehandling)

Forsøg: Smittespredning (spredning af kønssygdomme eksemplificeret ved spredning af natriumhydroxid i reagensglas mellem elever)

Biologi i udvikling s. 133-145 og 153-158 (19 sider)
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Genetik: fra DNA til arvelig egenskab

I forløbet gennemgås DNAs opbygning og arvematerialets organisering i kromosomer. Derudover arbejder eleverne med simpel Mendelsk nedarvning.   
Det centrale dogme og den genetiske kode sammenkæder opbygningen af arvematerialet DNA og nedarvning.


Kernestof:
- makromolekyler: overordnet opbygning og biologisk funktion af DNA
- genetik og molekylær biologi: nedarvningsprincipper, det centrale dogme og mutation


Supplerende stof:
- den genetiske kode og proteinsyntese

Eksperimentelt arbejde:
- Isolering af DNA fra kiwi
- Bestemmelse af egen blodtype

Biologi i udvikling s. 169-172, 176-187 og 192-194 (19 sider)
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Evolution og anti-biotikaresistente bakterier

Forløbet indeholder introduktion til evolution og evolutionsmekanismer. Som et eksempel på evolution ses på udviklingen af antibiotikaresistente bakterier. I forlængelse heraf arbejdes med mikroorganismer vækst og faktorer, der påvirker deres væksthastighed.

Biologi i udvikling, s. 219-227, og 230-239 (19 sider)

Egebo, Lone A., Biologi til tiden , Nucleus, 2012, s. 141-147 (7 sider)

Forsøg: Bønneforsøg der illustrerer naturlig selektion


Kernestof:
- mikrobiologi: vækst og vækstfaktorer
- biokemiske processer: gæring
- evolutionsmekanismer: eksempler på evolutionsmekanismer
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Økologi og vand

Efter en kort fællesintroduktion til økologiske grundbegreber samt fotosyntese og respiration undersøger eleverne en ferskvandsbiotop og udarbejder en projektrapport over undersøgelsen.


Kernestof:
- biokemiske processer: fotosyntese og respiration
– økologi: samspil mellem arter og mellem arter og deres omgivende miljø, , C-kredsløb og biodiversitet

Eksperimentelt arbejde:
Fotosynteseforsøg
Undersøgelse af Voldgraven i Nyborg

Biologi i udvikling s. 24-30, 35-37, 54-64 og 71-73 (23 sider)

Video fra Undervisningslokalet om Iltsvind i sø/fjord: https://www.youtube.com/watch?v=Bw_VDH-rg38

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer