Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Nyborg Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Biologi C
|
Lærer(e)
|
Karin Kirkegaard Rasmussen
|
Hold
|
2024 bi-d (1d bi, 1d bi-ø)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Celler og transport over cellemembraner
Celler og transport over cellemembraner
I forløbet arbejdes med celler, herunder at kunne beskrive strukturerne i virus, bakterier og eukaryote celler. I forlængelse heraf arbejdes med stoftransport over membraner.
Kernestoffet er:
– cellebiologi: overordnet opbygning af pro- og eukaryote celler og membranprocesser
Øvelser: Mikroskopi af plante- og dyreceller
Osmose i kartofler
Biologi i udvikling s. 9-11 og 14-21 (11 sider)
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Kost og sundhed
Forløbet tager udgangspunkt i kostens energigivende stoffer. Fordøjelsen af kulhydrater er herefter gennemgået med udgangspunkt i fordøjelsessystemets opbygning og funktion. Denne viden sættes i perspektiv i forbindelse med appetitregulering og regulering af blodsukkeret
Kernestof:
- makromolekyler: overordnet opbygning og biologisk funktion af carbohydrater, lipider og protein
- enzymer: overordnet opbygning og funktion
- fysiologi: Oversigt over kroppens organsystemer og et udvalgt organsystems opbygning og funktion
- hormonel regulering (af blodsukker)
Eksperimentelt arbejde:
- Undersøgelse af bromelin fra ananas
-Spytamylase
Biologi i udvikling s. 75-92 og 95-97 (19 sider)
https://www.youtube.com/watch?v=ma1qKiW0kmc (blodsukker og blodsukkerregulering)
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Menneskets forplantning
I forløbet gennemgås de mandlige og kvindelige kønsorganers opbygning og funktion. Efter en introduktion af de mandlige og kvindelige kønshormoner bliver reguleringen af menstruationscyklusen gennemarbejdet. I forløbet er også arbejdet med årsager til ufrivillig barnløshed og fertilitetsbehandling.
Kernestof:
- forplantning og hormonel regulering
Supplerende stof:
- eksempel på bioteknologiske metoder og deres anvendelse (Fertilitetsbehandling)
Forsøg: Smittespredning (spredning af kønssygdomme eksemplificeret ved spredning af natriumhydroxid i reagensglas mellem elever)
Biologi i udvikling s. 133-145 og 153-158 (19 sider)
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Genetik: fra DNA til arvelig egenskab
I forløbet gennemgås DNAs opbygning og arvematerialets organisering i kromosomer. Derudover arbejder eleverne med simpel Mendelsk nedarvning.
Det centrale dogme og den genetiske kode sammenkæder opbygningen af arvematerialet DNA og nedarvning.
Kernestof:
- makromolekyler: overordnet opbygning og biologisk funktion af DNA
- genetik og molekylær biologi: nedarvningsprincipper, det centrale dogme og mutation
Supplerende stof:
- den genetiske kode og proteinsyntese
Eksperimentelt arbejde:
- Isolering af DNA fra kiwi
- Bestemmelse af egen blodtype
Biologi i udvikling s. 169-172, 176-187 og 192-194 (19 sider)
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Evolution og anti-biotikaresistente bakterier
Forløbet indeholder introduktion til evolution og evolutionsmekanismer. Som et eksempel på evolution ses på udviklingen af antibiotikaresistente bakterier. I forlængelse heraf arbejdes med mikroorganismer vækst og faktorer, der påvirker deres væksthastighed.
Biologi i udvikling, s. 219-227, og 230-239 (19 sider)
Egebo, Lone A., Biologi til tiden , Nucleus, 2012, s. 141-147 (7 sider)
Forsøg: Bønneforsøg der illustrerer naturlig selektion
Kernestof:
- mikrobiologi: vækst og vækstfaktorer
- biokemiske processer: gæring
- evolutionsmekanismer: eksempler på evolutionsmekanismer
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Økologi og vand
Efter en kort fællesintroduktion til økologiske grundbegreber samt fotosyntese og respiration undersøger eleverne en ferskvandsbiotop og udarbejder en projektrapport over undersøgelsen.
Kernestof:
- biokemiske processer: fotosyntese og respiration
– økologi: samspil mellem arter og mellem arter og deres omgivende miljø, , C-kredsløb og biodiversitet
Eksperimentelt arbejde:
Fotosynteseforsøg
Undersøgelse af Voldgraven i Nyborg
Biologi i udvikling s. 24-30, 35-37, 54-64 og 71-73 (23 sider)
Video fra Undervisningslokalet om Iltsvind i sø/fjord: https://www.youtube.com/watch?v=Bw_VDH-rg38
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/144/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64972328255",
"T": "/lectio/144/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64972328255",
"H": "/lectio/144/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64972328255"
}