Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Nyborg Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Biologi C
|
Lærer(e)
|
Natacha Kromann Nissen
|
Hold
|
2024 bi-e (1e bi, 1e bi-ø)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
2
|
Forløb#B På opdagelse i generne
Kernestof:
- makromolekyler: overordnet opbygning og biologisk funktion af DNA
- evolutionsbiologi: eksempler på evolutionsmekanismer
- genetik og molekylærbiologi: nedarvningsprincipper, det centrale dogme og mutation
Vigtige fagbegreber:
- Evolutionsteorien og herunder fylogenetisk træ, morfologi, homologe og analoge træk, DNA-sekvenser, naturlig selektion, variation, artsdannelse, population
- Arvematerialets opbygning og herunder cellekerne, DNA, gener, kromosomer, dobbelt helix, baseparringsprincippet og RNA.
- Arvelighedslære og herunder stamtræ, krydsningsskema, genotyper, fænotyper, autosomal dominant arvegang, autosomal recessiv arvegang, kønsbundet recessiv arvegang (X-bundet), dominansforhold herunder codominans og ufuldstændig dominas. Togensnedarvning
- Mutationer og herunder årsager til mutationer, mutationstyperne; kromosom-tals-mutationer, kromosommutationer og genmutationer
- Artsbegrebet
- Klassifikation
- Naturlig selektion
- Den genetiske kode
- Proteinsyntesen (det centrale dogme)
- Replikation
- Cellens livscyklus
- Gregor Mendel
- Charles Darwin
- Mitose
Eksperimentelt arbejde:
- Byg en DNA-model
- Hvad er din genotype?
- Blodtypebestemmelse
- Naturlig selektionsøvelse med perler
Materiale:
Frøsig, Marianne m.fl. "Biologi i udvikling" (2015): s.169-175, 176-195, 198-203, 222-226, 230-236, 240
Links:
1) Det centrale dogme https://www.biotechacademy.dk/e-learning/biostriben/gymnasie/centralt_dogme/
2) Introduktion til genetik https://www.biotechacademy.dk/e-learning/biostriben/gymnasie/genetik/#1516017421712-cfb5e5e3-8168
3) Krydsningsskemaer http://biu.dk/IA/BIU/KAP8/KrydsningsskemaV3/KrydsningsskemaV3.html
4) Dominansforhold i nedarvning https://www.biotechacademy.dk/e-learning/biostriben/gymnasie/genetik/#1516017462635-59fee756-c5c9
5) Om blodtyper https://www.redcrossblood.org/donate-blood/blood-types.html
6) Analyse af stamtræer https://www.youtube.com/watch?v=59qlbGoUcHE
7) Opgaver_ stamtavler http://biu.dk/IA/BIU/KAP8/PedigreeGeneratorV4/PedigreeGeneratorV4.html http://biu.dk/IA/BIU/KAP8/PedigreeGeneratorSexV3/PedigreeGeneratorSexV3.html
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/144/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64972330758",
"T": "/lectio/144/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64972330758",
"H": "/lectio/144/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64972330758"
}