Holdet 2024 bk-1 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Nyborg Gymnasium
Fag og niveau Billedkunst C
Lærer(e) Bo Felipe Pedersen
Hold 2024 bk-1 (1gbk-1)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Streetart
Titel 2 Landskaber og samtidens natursyn i kunsten
Titel 3 STILLEBEN I BAROK, KUBISME, POP KUNST...
Titel 4 Mønster og identitet
Titel 5 Samtidskunst

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Streetart

Introforløb:
Streeet art og kunsten uden for museet.
Eleverne skal her arbejde med forskellige teknikker, processer og materialer med det formål at forstå fagets kerne og dets brugbarhed.
Forløbet undersøger gadekunstens forhistorie, formål, forskellige teknikker og materialer.

Der arbejdes praktisk med stencil og mini-installationer med inspiration fra udvalgte kunstnere.

Forløbet afrundes med analyseøvelser af Street art i 2D og 3D og refleksionsskrivning med udgangspunkt i emner som Street art v. museumskunst, Graffiti vs. Street art, Kunst eller hærværk?

PORTFOLIO:
Ved forløbets afslutning skal du have følgende i din portfolio:

En præsentation af street art´ens, formål, forskellige teknikker, materialer og forskellige kunstnere.

Kreativopgave 1: Dokumentation af dit eget street kunstværk + research.
Noteark om kunstneren Slinkachu + billeder af hans værker.
kreativopgave 2: “Little People” og dit færdige værk, incl. titel.
Analyse af kreativopgave 2 + Anvendelse af begreber: “Installation”, “Steds-specifik”, “intervention”.
Noteark om kunstneren Papfar + billeder af hans værker.
Kreativopgave 3: “Mikro/ Makro”.
Analyse af Kreativopgave 3 + Anvendelse af begreber: “Installation”, “Steds-specifik”, “intervention”.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Landskaber og samtidens natursyn i kunsten

Forløb 2: Landskaber og samtidens natursyn i kunsten

https://docs.google.com/presentation/d/1kWiWrv15HhyVmxIOtKgPBRUcjqQVRr-fQkMPRWh7T8Q/edit?usp=sharing

Vi skal i dette forløb se på romantikken og dens betydning for hvordan vi opfatter naturen.
Eleverne skal arbejde med nationalromantikkens visualitet og formsprog.
Som modstykke skal vi se på samtidskunstens portrættering af natur. Herunder Landart, klima-kunst, øko-kritik / øko-kunst, og forestillingen om naturen i kunst som noget uafhængigt

Litteratur:
- Billedkunst: Metode, kronologi og tema: 117-124.
- Samtidskunsten forfra #7 - Kunsten flytter bjerge: https://nycarlsbergfondet.libsyn.com/samtidskunsten-forfra7-kunsten-flytter-bjerge
- https://faktalink.dk/titelliste/land
- https://kunsten.nu/journal/romantikken-som-modgift/
- https://faktalink.dk/titelliste/roma

værker:
P.C. Skovgaard, Bøgeskov i maj. Motiv fra Iselingen
Johan Thomas Lundbye, Gåsetårnet i Vordingborg
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 STILLEBEN I BAROK, KUBISME, POP KUNST...

Ved forløbets afslutning skal kunne:

TEKNIK:
Du skal kunne udtrykke dig via fotografi, tegning, skulptur.  

ANALYSEARBEJDE:
Du skal kunne anvende følgende fagbegreber, når du analyserer dine egne og professionelle kunstværker:

KOMPOSITION: Horisontale og vertikale linjer. Diagonale linjer. Trekantskomposition. Cirkel-& Oval komposition. Det gyldne snit.

RUM: Linearperspektiv. Centralperspektiv. ”Raumflucht”. Fugleperspektiv/ Frøperspektiv. Farveperspektiv. Overlapning. ”Repoussoir”. Gradienter. Skyggelægning.

FARVE: Primærfarver/ sekundærfarver, kold/varm kontrast, lys/mørke kontrast, komplementærkontrast.

Du skal kunne ANALYSERE og SAMMENLIGNE kunstværker med Still-leben som tema fra Grundbogen s.83-90.

Du skal kunne forklare forskelle mellem BAROK, KUBISME, POP-KUNST og SAMTIDSKUNST, når det gælder udtryksform, dvs. måden hvorpå, de udtrykker sig forskelligt (stilarter).

PENSUM: Grundbog + Artikler: https://kunsten.nu/journal/ugens-kunstner-rose-eken/
https://kunsten.dk/da/term/assemblage-79
https://www.tate.org.uk/art/art-terms/a/assemblage
https://www.tate.org.uk/art/art-terms/i/installation-at
https://da.wikipedia.org/wiki/Installationskunst

Ved forløbets afslutning skal din portfolio indeholde:

Skitser fra tegneøvelser (blindtegning/ “wrong hand”/ huske-tegning/detalje).

Kreativ opgave 1: Et fotografisk stilleben.

Kreativ opgave 2: En klassisk tegning af nutidigt stilleben.

Kreativ opgave 3: En skulptur inspireret af din kubistiske version af din klassisk tegnede opstilling.

Analyseøvelse 1: En analyse af et kubistisk stilleben- maleri.

Analyseøvelse 2: En sammenligning af Picasso (kubisme) og Lichtenstein (popkunst).

Analyseopgave 3: Skulpturanalyse.

En præsentation af et samtidskunstværk som har forbindelse til “Stil-leben” som tema.


Dit eget  bud på et samtidsrelevant stilleben i 3D med tydelig reference til “Stil-leben” (Mind map og min. 3 idéskitser/fotografiske skitser).

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Mønster og identitet

Mønster og identitet:

Alle lande og alle kulturer har deres eget specifikke mønster som en del af deres kultur. Mønsteret kan repræsentere subkulturer, lokale traditioner, nationale symboler eller tjene som dekorative og arkitektoniske elementer.
Vi kan let genkende et aboriginalt prikmaleri, en islamisk mosaik, en dansk folkedragt, et norsk strikmønster eller et østeuropæisk tæppe osv.
I dette projekt vil du se på mønstertraditionen i dit eget land og kultur.

DIN OPGAVE
Lav et kunstværk ud fra temaet:    
         
MØNSTER & IDENTITET

Dit værk skal indeholde:

1: En eller flere klare, visuelle referencer til et specifikt mønster fra din kulturelle baggrund eller fra et land, du har besøgt og som har gjort indtryk på dig.

2: Et fotografisk gengivet billede af dig selv eller én, du er i familie med eller tæt forbundet med. Billedelementet kan beskæres, være en silhouette eller på anden vis ind- drages.  

Kunstform: 2D eller mixed media. Du kan frit vælge mellem forskellige teknikker; maleri, tegning, digitalt 2D, broderi, linoleumstryk, collage eller et mix af ovenstående.

Dimensioner: A3 (papir eller lærredspapir).

Hvad skal jeg aflevere, når mit eksamensprojekt er færdigt?
Du skal aflevere 3 slides på Lectio/opgaver, der dokumenterer dit projekt:  

Slide 1: Et foto af dit færdige kunstværk inkl. titel.

Slide 2: En dokumentation af din kreative proces inkl. min. 3 skitser, der viser dine eksperimenter med den overordnede komposition (mønster, farve, form, kombination af fotografi og mønster).

Slide 3: Din analyse af et selvvalgt kunstværk, hvor kunstneren i større eller mindre grad har arbejdet med mønster og/eller fotografi  (inkl. en analyse af de formelle virkemidler og værkets betydning)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Samtidskunst


Ved forløbets afslutning skal du kunne:
TEKNIK:
Du skal kunne udtrykke dig visuelt ved hjælp af udvalgte udtryksformer (foto, skulptur, installation, performance, happening).

ANALYSEARBEJDE:
Du skal have viden om samtidskunstens forskellige udtryksformer og hvilke tematikker samtidskunstnere ofte arbejder med i deres værker.

Pensum:

https://faktalink.dk/titelliste/land
https://kunsten.nu/journal/ugens-kunstner-rose-eken/
https://nycarlsbergfondet.libsyn.com/samtidskunsten-forfra1-hvornr-er-en-vaskemaskine-kunst
Hvad er en Parafrase?
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer