Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Nyborg Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Billedkunst C
|
Lærer(e)
|
Bo Felipe Pedersen
|
Hold
|
2024 bk-1 (1gbk-1)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Streetart
Introforløb:
Streeet art og kunsten uden for museet.
Eleverne skal her arbejde med forskellige teknikker, processer og materialer med det formål at forstå fagets kerne og dets brugbarhed.
Forløbet undersøger gadekunstens forhistorie, formål, forskellige teknikker og materialer.
Der arbejdes praktisk med stencil og mini-installationer med inspiration fra udvalgte kunstnere.
Forløbet afrundes med analyseøvelser af Street art i 2D og 3D og refleksionsskrivning med udgangspunkt i emner som Street art v. museumskunst, Graffiti vs. Street art, Kunst eller hærværk?
PORTFOLIO:
Ved forløbets afslutning skal du have følgende i din portfolio:
En præsentation af street art´ens, formål, forskellige teknikker, materialer og forskellige kunstnere.
Kreativopgave 1: Dokumentation af dit eget street kunstværk + research.
Noteark om kunstneren Slinkachu + billeder af hans værker.
kreativopgave 2: “Little People” og dit færdige værk, incl. titel.
Analyse af kreativopgave 2 + Anvendelse af begreber: “Installation”, “Steds-specifik”, “intervention”.
Noteark om kunstneren Papfar + billeder af hans værker.
Kreativopgave 3: “Mikro/ Makro”.
Analyse af Kreativopgave 3 + Anvendelse af begreber: “Installation”, “Steds-specifik”, “intervention”.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
STILLEBEN I BAROK, KUBISME, POP KUNST...
Ved forløbets afslutning skal kunne:
TEKNIK:
Du skal kunne udtrykke dig via fotografi, tegning, skulptur.
ANALYSEARBEJDE:
Du skal kunne anvende følgende fagbegreber, når du analyserer dine egne og professionelle kunstværker:
KOMPOSITION: Horisontale og vertikale linjer. Diagonale linjer. Trekantskomposition. Cirkel-& Oval komposition. Det gyldne snit.
RUM: Linearperspektiv. Centralperspektiv. ”Raumflucht”. Fugleperspektiv/ Frøperspektiv. Farveperspektiv. Overlapning. ”Repoussoir”. Gradienter. Skyggelægning.
FARVE: Primærfarver/ sekundærfarver, kold/varm kontrast, lys/mørke kontrast, komplementærkontrast.
Du skal kunne ANALYSERE og SAMMENLIGNE kunstværker med Still-leben som tema fra Grundbogen s.83-90.
Du skal kunne forklare forskelle mellem BAROK, KUBISME, POP-KUNST og SAMTIDSKUNST, når det gælder udtryksform, dvs. måden hvorpå, de udtrykker sig forskelligt (stilarter).
PENSUM: Grundbog + Artikler: https://kunsten.nu/journal/ugens-kunstner-rose-eken/
https://kunsten.dk/da/term/assemblage-79
https://www.tate.org.uk/art/art-terms/a/assemblage
https://www.tate.org.uk/art/art-terms/i/installation-at
https://da.wikipedia.org/wiki/Installationskunst
Ved forløbets afslutning skal din portfolio indeholde:
Skitser fra tegneøvelser (blindtegning/ “wrong hand”/ huske-tegning/detalje).
Kreativ opgave 1: Et fotografisk stilleben.
Kreativ opgave 2: En klassisk tegning af nutidigt stilleben.
Kreativ opgave 3: En skulptur inspireret af din kubistiske version af din klassisk tegnede opstilling.
Analyseøvelse 1: En analyse af et kubistisk stilleben- maleri.
Analyseøvelse 2: En sammenligning af Picasso (kubisme) og Lichtenstein (popkunst).
Analyseopgave 3: Skulpturanalyse.
En præsentation af et samtidskunstværk som har forbindelse til “Stil-leben” som tema.
Dit eget bud på et samtidsrelevant stilleben i 3D med tydelig reference til “Stil-leben” (Mind map og min. 3 idéskitser/fotografiske skitser).
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Mønster og identitet
Mønster og identitet:
Alle lande og alle kulturer har deres eget specifikke mønster som en del af deres kultur. Mønsteret kan repræsentere subkulturer, lokale traditioner, nationale symboler eller tjene som dekorative og arkitektoniske elementer.
Vi kan let genkende et aboriginalt prikmaleri, en islamisk mosaik, en dansk folkedragt, et norsk strikmønster eller et østeuropæisk tæppe osv.
I dette projekt vil du se på mønstertraditionen i dit eget land og kultur.
DIN OPGAVE
Lav et kunstværk ud fra temaet:
MØNSTER & IDENTITET
Dit værk skal indeholde:
1: En eller flere klare, visuelle referencer til et specifikt mønster fra din kulturelle baggrund eller fra et land, du har besøgt og som har gjort indtryk på dig.
2: Et fotografisk gengivet billede af dig selv eller én, du er i familie med eller tæt forbundet med. Billedelementet kan beskæres, være en silhouette eller på anden vis ind- drages.
Kunstform: 2D eller mixed media. Du kan frit vælge mellem forskellige teknikker; maleri, tegning, digitalt 2D, broderi, linoleumstryk, collage eller et mix af ovenstående.
Dimensioner: A3 (papir eller lærredspapir).
Hvad skal jeg aflevere, når mit eksamensprojekt er færdigt?
Du skal aflevere 3 slides på Lectio/opgaver, der dokumenterer dit projekt:
Slide 1: Et foto af dit færdige kunstværk inkl. titel.
Slide 2: En dokumentation af din kreative proces inkl. min. 3 skitser, der viser dine eksperimenter med den overordnede komposition (mønster, farve, form, kombination af fotografi og mønster).
Slide 3: Din analyse af et selvvalgt kunstværk, hvor kunstneren i større eller mindre grad har arbejdet med mønster og/eller fotografi (inkl. en analyse af de formelle virkemidler og værkets betydning)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/144/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64996862709",
"T": "/lectio/144/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64996862709",
"H": "/lectio/144/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64996862709"
}