Holdet 2024 bk-2 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Nyborg Gymnasium
Fag og niveau Billedkunst C
Lærer(e) Martin Kjær
Hold 2024 bk-2 (1gbk-2)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Billedets virkemidler
Titel 2 Storbyen i kunsten
Titel 3 Stilleben
Titel 4 Figur og abstraktion
Titel 5 Midtvejsudstilling
Titel 6 Kroppen i kunsten
Titel 7 Mønster og identitet - eksamensprojekt
Titel 8 Repetition og eksamen

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Billedets virkemidler

Teoretisk arbejde med billedets formelle virkemidler.

Kreative opgaver: Collage (mixed media) med fokus på former, farver og linjer. Arbejde med komposition og spejling og med at inkorporere tekst, trykte fotos og former fra magasiner og ugeblade i et nyt billede.


Tekster læst: ARTLOVERS - Datingportal for kunst og kunstelskere af Nanna Kronberg Frederiksen. Endelig er en tekst om "Lineær og malerisk" af Anders Troelsen læst. I alt er ca. 18 sider læst.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Storbyen i kunsten

Forløbet om Storbyen i kunsten tager udgangspunkt i afsnittet af samme navn i grundbogen Temaer i kunsten. Forskellige punktnedslag i kunsthistorien fra den tidlige renæssance over impressionisme, ekspressionisme og hyperrealisme.   

Kreativ opgave: Et bybillede baseret på en skyline fra en selvvalgt by, der tegnes af på akvarelpapir og males i akvarel med fokus på farver, linjer og spejlinger. Stregerne tegnes op med en fineliner for at betone bygningernes former. Det færdige billede gives en ramme og beskæres eventuelt.

I alt sider læst i Temaer i kunsten: Storbyen i kunsten, side 31-42, i alt er 12 sider læst.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Stilleben

I teori arbejder vi med kunsthistoriske nedslag om stilleben fra antikken over barokken, kubismen, popkunsten til samtidskunsten. Hvad indeholder et typisk stilleben? Genren præsenteres og forklares. Vi taler om de vanitas-motiver, der gentages i barokken og om, hvordan kubismen bryder med disse og nærmest leger med begrebet 'stilleben'. Eksemplerne fra samtidskunsten behandler genren på endnu en ny måde og får den til at fortælle noget om det omgivende samfund.

Kreative opgaver inden for tegneteknikker: Skyggelægning af en rund form, et enkelt Stilleben med geometriske former, et fotografi af en selvlavet stilleben-komposition med objekter, der kendetegner 2024 og den tid, vi lever i, og en nøjagtig tegning heraf.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Figur og abstraktion

Forløbet handler på flere måder om figuration og abstraktion. Med udgangspunkt i afsnittet om Abstrakt ekspressionisme og popkunst i grundbogen, analyseres fortrinsvis abstrakte værker fra 1950´ernes modernisme og sidenhen figurative værker fra popkunsten. Robert Rauschenberg bygger bro mellem de to gengivelsesstrategier med sin blanding af figurative og abstrakte elementer. Ny popkunst far starten af 00´erne afrunder den teoretiske del.

Kreative opgaver: Maleri i form af stencil baseret på fotografisk selvportræt, der er billedbehandlet i PhotoShop. Baggrunden males med farvet blæk inspireret af Color Field Paintings og især Mark Rothko. Abstrakt blyantstegning til musik (inspireret af Jackson Pollack), der efterfølgende fremhæves med sort og farvet blæk. Maleri, hvor stencil-metoden kombineres med de abstrakte streger, der overføres via manifol-papir og posca-tusser.

10 sider læst i Temaer i kunsten: Side 107-116.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Midtvejsudstilling

Virtuel udstilling af værker lavet indtil nu inklusiv teori i form af analytisk arbejde.

Eleverne vælger hver især 3 af deres bedste værker fra hvilket som helst af de forløb, vi har arbejdet med i løbet af året og indsætter et billede af hvert af de 3 værker på ét slide (kun ét slide pr. elev).

For hvert af værkerne skal eleven skriftligt forklare følgende:

Hvilket forløb værket var en del af?

Hvordan du har arbejdet med komposition, farve, form og rum?

Hvad værket udtrykker?
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Kroppen i kunsten

I dette forløb har der været fokus på Kroppen i kunsten med mange eksempler fra kunsthistorien startende med antikkens skulpturer til renæssancen og barokkens afbildning af kvindekroppen til modernismens ditto inden for maleri og skulptur (fra Édouard Manet til Lucien Freud). Samtidskunsten repræsenteres ved et Michael Kvium-maleri fra 2017.

Kreative øvelser:  Blindtegning, tegning efter hukommelsen og  tegning med den forkerte hånd af gibsafstøbninger af antikke skulpturer (det figurative).

Kreativt produkt: En siddende eller liggende skulptur i ler baseret på tegnede skitser eller fotografisk forlæg. Arbejde med formgivning og akser, samt tekstur og udtryk.

I alt 12 sider læst i Temaer i kunsten: Side 53-65. Webbaseret tekst læst (fra Kunstens stemmer): Cirka 4 sider.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Mønster og identitet - eksamensprojekt

Dette års eksamensprojekt i Billedkunst er en kreativ undersøgelse baseret på temaet: MØNSTER & IDENTITET. Alle lande og alle kulturer har deres eget specifikke mønster som en del af deres kultur. Mønsteret kan repræsentere subkulturer, lokale traditioner, nationale symboler eller tjene som dekorative og arkitektoniske elementer.
Vi kan let genkende et aboriginalt prikmaleri, en islamisk mosaik, en dansk folkedragt, et norsk strikmønster eller et østeuropæisk tæppe osv. I dette projekt vil eleverne individuelt se på mønstertraditionen i deres eget land og kultur eller fra en rejse, de har været på. Værket til eksamensprojektet skal indeholde:

1: En eller flere klare, visuelle referencer til et specifikt mønster fra din kulturelle baggrund eller fra et land, du har besøgt og som har gjort indtryk på dig.

2: Et fotografisk gengivet billede af dig selv eller én, du er i familie med eller tæt forbundet med. Billedelementet kan beskæres, være en silhouette eller på anden vis ind- drages.  

Kunstform: 2D eller mixed media.Du kan frit vælge mellem forskellige teknikker; maleri, tegning, digitalt 2D, broderi, linoleumstryk, collage eller et mix af ovenstående.

Dimensioner: A3 (papir eller lærredspapir).
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Repetition og eksamen

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 2,00 moduler
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer