Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Nyborg Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Billedkunst C
|
Lærer(e)
|
Martin Kjær
|
Hold
|
2024 bk-2 (1gbk-2)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Billedets virkemidler
Teoretisk arbejde med billedets formelle virkemidler.
Kreative opgaver: Collage (mixed media) med fokus på former, farver og linjer. Arbejde med komposition og spejling og med at inkorporere tekst, trykte fotos og former fra magasiner og ugeblade i et nyt billede.
Tekster læst: ARTLOVERS - Datingportal for kunst og kunstelskere af Nanna Kronberg Frederiksen. Endelig er en tekst om "Lineær og malerisk" af Anders Troelsen læst. I alt er ca. 18 sider læst.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Storbyen i kunsten
Forløbet om Storbyen i kunsten tager udgangspunkt i afsnittet af samme navn i grundbogen Temaer i kunsten. Forskellige punktnedslag i kunsthistorien fra den tidlige renæssance over impressionisme, ekspressionisme og hyperrealisme.
Kreativ opgave: Et bybillede baseret på en skyline fra en selvvalgt by, der tegnes af på akvarelpapir og males i akvarel med fokus på farver, linjer og spejlinger. Stregerne tegnes op med en fineliner for at betone bygningernes former. Det færdige billede gives en ramme og beskæres eventuelt.
I alt sider læst i Temaer i kunsten: Storbyen i kunsten, side 31-42, i alt er 12 sider læst.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Stilleben
I teori arbejder vi med kunsthistoriske nedslag om stilleben fra antikken over barokken, kubismen, popkunsten til samtidskunsten. Hvad indeholder et typisk stilleben? Genren præsenteres og forklares. Vi taler om de vanitas-motiver, der gentages i barokken og om, hvordan kubismen bryder med disse og nærmest leger med begrebet 'stilleben'. Eksemplerne fra samtidskunsten behandler genren på endnu en ny måde og får den til at fortælle noget om det omgivende samfund.
Kreative opgaver inden for tegneteknikker: Skyggelægning af en rund form, et enkelt Stilleben med geometriske former, et fotografi af en selvlavet stilleben-komposition med objekter, der kendetegner 2024 og den tid, vi lever i, og en nøjagtig tegning heraf.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Jonas Wolter: Temaer i kunsten, Det ny forlag; sider: 83-90, 236
-
Læs om "Stillebenmaleriet og den materielle verden" fra side 83 til side 85 indtil nyt afsnit.
-
Øvelser til tegning, som vi begynder på i dag:
-
Læs om "Stillebenmaleriet og den materielle verden" fra side 85 nederst til side 88 nederst.
-
I den kreative del af timen fortsætter vi med disse tegneøvelser.
-
Læs resten af kapitlet om "Stillebenmaleriet og den materielle verden" fra side 88 til side 90. Afsnittet handler om det moderne stilleben.
-
I den kreative del af timen fortsætter vi med disse tegneøvelser.
-
Genlæs resten af kapitlet om "Stillebenmaleriet og den materielle verden" fra side 88 til side 90 (da der var 17 fraværende sidste gang, lavede vi ikke teori). Afsnittet handler om det moderne stilleben.
-
Vi vil arbejde med opstilling (Stilleben, Nature Morte, Still Life) i dag.
-
Grupperne:
-
Vi vil fortsætte med at arbejde med opstilling (Stilleben, Nature Morte, Still Life) i dag.
-
Lav opgave 1: En formalanalyse af Adrian von Utrechts stilleben med fokus på lys og skygge. Læg din formalanalyse på din OneNote/Billedkunst. I timen vil I i små grupper skulle diskutere jeres analyse, så det er vigtigt, at I hver især når at lave le
-
TEGNETEKNIKKER
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Figur og abstraktion
Forløbet handler på flere måder om figuration og abstraktion. Med udgangspunkt i afsnittet om Abstrakt ekspressionisme og popkunst i grundbogen, analyseres fortrinsvis abstrakte værker fra 1950´ernes modernisme og sidenhen figurative værker fra popkunsten. Robert Rauschenberg bygger bro mellem de to gengivelsesstrategier med sin blanding af figurative og abstrakte elementer. Ny popkunst far starten af 00´erne afrunder den teoretiske del.
Kreative opgaver: Maleri i form af stencil baseret på fotografisk selvportræt, der er billedbehandlet i PhotoShop. Baggrunden males med farvet blæk inspireret af Color Field Paintings og især Mark Rothko. Abstrakt blyantstegning til musik (inspireret af Jackson Pollack), der efterfølgende fremhæves med sort og farvet blæk. Maleri, hvor stencil-metoden kombineres med de abstrakte streger, der overføres via manifol-papir og posca-tusser.
10 sider læst i Temaer i kunsten: Side 107-116.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Jonas Wolter: Temaer i kunsten, Det ny forlag; sider: 90, 107-115, 236
-
Lav opgave 1: En formalanalyse af Adrian von Utrechts stilleben med fokus på lys og skygge. Læg din formalanalyse på din OneNote/Billedkunst. I timen vil I i små grupper skulle diskutere jeres analyse, så det er vigtigt, at I hver især når at lave le
-
TEGNETEKNIKKER
-
Læs om Abstrakt ekspressionisme og popkunst til og med midten på side 109 (se kun maleriet af Mark Rothko).
-
Læs om Abstrakt ekspressionisme og popkunst fra og med nederst side 109 (efter maleriet af Mark Rothko) til og med side 111.
-
Læs resten af kapitlet om Abstrakt ekspressionisme og popkunst.
-
Medbring grundbogen, da vi skal arbejde med de teoretiske opgaver på side 115. Der er 7 opgaver, der passer til de 7 grupper herunder. Gruppe 1 skal arbejde med opgave 1 og så fremdeles. Lektien er at sætte sig ind i den opgave, der hører til ens gru
-
Du skal som lektie lave en playliste indeholdende 5 musiknumre, der er meget forskellige i udtryk, tempo og intensitet. Playlisten skal vare ca. 15 min. Husk at medbringe høretelefoner eller AirPods til timen! Læs også vedhæftede fil med opgaven.
-
Læs den vedhæftede manual til fremstilling af stencil, da vi vil arbejde med stencil i anden halvdel af timen i dag. I første halvdel af timen færdiggør vi de abstrakte tegninger fra i går ved brug af blæk + beskærer motivet og giver det en ramme.
-
Læs den vedhæftede manual til fremstilling af stencil, da vi vil fortsætte arbejdet med stencil. Vi færdiggør også de abstrakte tegninger fra i går ved brug af blæk + beskærer motivet og giver det en ramme.
-
Tegning til musik .docx
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Midtvejsudstilling
Virtuel udstilling af værker lavet indtil nu inklusiv teori i form af analytisk arbejde.
Eleverne vælger hver især 3 af deres bedste værker fra hvilket som helst af de forløb, vi har arbejdet med i løbet af året og indsætter et billede af hvert af de 3 værker på ét slide (kun ét slide pr. elev).
For hvert af værkerne skal eleven skriftligt forklare følgende:
Hvilket forløb værket var en del af?
Hvordan du har arbejdet med komposition, farve, form og rum?
Hvad værket udtrykker?
|
Indhold
|
Kernestof:
-
I dagens time vil jeg introducere jer til en opgave, som I skal lave i forbindelse med den kommende terminskarakter. I vil få tid til at påbegynde opgaven i de kommende timer i Billedkunst (ca. 2 x 30 minutter), resten færdiggøres derhjemme.
-
Læs den vedhæftede manual til fremstilling af stencil, da vi vil fortsætte arbejdet med stencil. Når din stencil er færdig, skal du blande den farve, som du vil male den med - vælg en farve, der passer til din Color Field-baggrund, som du malede med
-
Opgaven: Midtvejs-udstilling
-
Vi færdiggør vores stencils: Lav farveprøver til din Color Field-baggrund, som du malede med flydende akvarelmaling og/eller blæk før jul. Lav en test af din stencil på et andet stykke papir, før du maler den på det, der skal blive dit færdige værk.
-
Vi færdiggør opgaven til Midtvejs-udstilling
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Kroppen i kunsten
I dette forløb har der været fokus på Kroppen i kunsten med mange eksempler fra kunsthistorien startende med antikkens skulpturer til renæssancen og barokkens afbildning af kvindekroppen til modernismens ditto inden for maleri og skulptur (fra Édouard Manet til Lucien Freud). Samtidskunsten repræsenteres ved et Michael Kvium-maleri fra 2017.
Kreative øvelser: Blindtegning, tegning efter hukommelsen og tegning med den forkerte hånd af gibsafstøbninger af antikke skulpturer (det figurative).
Kreativt produkt: En siddende eller liggende skulptur i ler baseret på tegnede skitser eller fotografisk forlæg. Arbejde med formgivning og akser, samt tekstur og udtryk.
I alt 12 sider læst i Temaer i kunsten: Side 53-65. Webbaseret tekst læst (fra Kunstens stemmer): Cirka 4 sider.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Jonas Wolter: Temaer i kunsten, Det ny forlag; sider: 53-63
-
Læs om "Kroppen i kunsten" indtil nederst på side 55.
-
Skulpturanalyse - spørgsmål til besvarelse.docx
-
Læs videre om Kroppen i kunsten til og med nederst på side 59.
-
Læs videre i afsnittet om Kroppen i kunsten indtil midt på side 63.
-
Virtuel time:
-
Vi færdiggør lerskulpturerne og har i den forbindelse fokus på formsprog og overfladens karakter. Overvej, om din skulpturs kontraster er tydelige nok i forhold til, hvad den skal udtrykke.
-
Vi arbejder med teori i dag. Efter analyseøvelse på klassen af skulpturer af Alberto Giacometti og Henry Moore samt maleri af Michael Kvium, laver vi opgaverne 4, 5 og 7 på side 64 i grundbogen. To storgrupper (2 x opgave 4,5,7) fremlægger for hinand
-
Vi ser dette års eksamensudstilling fra 3i og udvælger i mindre grupper et værk, som I vil fortælle om. Det kan være et værk, som overrasker jer, imponerer jer eller får jer til at undre jer. Spørg dernæst jer selv: Hvordan passer dette værk ind i de
-
Eksamensprojekt 1gbk-2 MØNSTER OG IDENTITET
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Mønster og identitet - eksamensprojekt
Dette års eksamensprojekt i Billedkunst er en kreativ undersøgelse baseret på temaet: MØNSTER & IDENTITET. Alle lande og alle kulturer har deres eget specifikke mønster som en del af deres kultur. Mønsteret kan repræsentere subkulturer, lokale traditioner, nationale symboler eller tjene som dekorative og arkitektoniske elementer.
Vi kan let genkende et aboriginalt prikmaleri, en islamisk mosaik, en dansk folkedragt, et norsk strikmønster eller et østeuropæisk tæppe osv. I dette projekt vil eleverne individuelt se på mønstertraditionen i deres eget land og kultur eller fra en rejse, de har været på. Værket til eksamensprojektet skal indeholde:
1: En eller flere klare, visuelle referencer til et specifikt mønster fra din kulturelle baggrund eller fra et land, du har besøgt og som har gjort indtryk på dig.
2: Et fotografisk gengivet billede af dig selv eller én, du er i familie med eller tæt forbundet med. Billedelementet kan beskæres, være en silhouette eller på anden vis ind- drages.
Kunstform: 2D eller mixed media.Du kan frit vælge mellem forskellige teknikker; maleri, tegning, digitalt 2D, broderi, linoleumstryk, collage eller et mix af ovenstående.
Dimensioner: A3 (papir eller lærredspapir).
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Repetition og eksamen
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
2,00 moduler
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/144/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64996864698",
"T": "/lectio/144/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64996864698",
"H": "/lectio/144/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64996864698"
}