Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Nyborg Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Mediefag C
|
Lærer(e)
|
Hans Jensen
|
Hold
|
2024 me-1 (1gme-1)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Dramaturgi: Plotanalyse
Læse Close up s.46-51
Der fokus, ud fra aktantmodellen at bestemme, hvad der kendtegner et plot (konflikt) og vi har fokus på, hvordan vidensfordeling, samt suspense fungerer.
Film: Helium,
Eleverne har i grupper analyseret plottet i Helium, Anders Walther, 2016
3 aktermodellen har kort været inddraget. Uddybes senere i kortfilmforløbet.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
2,00 moduler
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Katastrofefilm
Bagrundsviden:
Fagtekst, selvproduceret materiale s.1-11. om katastrofefilmgenren
Close up s.22-39, s.46-49
Film:
The day after tomorrow (2004), Roland Emmerich.
Elever har arbejdet i grupper med hele filmen og lavet en shot to shot analyse af en sekvens, hvor de filmiske virkemidler er blevet næranalyseret.
Fokus i analysen har også været på det dramaturgiske i sekvensen og hele filmen: hvilke teknikker anvendes for at skabe suspense og fremdrift i handlingen?
Eleverne har fremlagt resultaterne af deres undersøgelse i klassen.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Praktisk øvelse 1
Link til FEMO
: http://www.16-9.dk/2016/05/femo/
Øvelse i tænke og skrive scenisk (i billeder), samt kamerapositioner.
Der skrives en kort synopsis med fokus på personernes adfærd i handling og replikker.
Der laves en gulvplan for kameraets forskellige positioner. der skal være 12 indstillinger.
Femo anvendes og 180 grader overholdes.
Scenen optages og redigeres på elevernes mobil.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Praktisk forløb 2
Læse Close Up s.65 om mastershot og singleshot-teknikken
Eleverne hvor handlingen er skrevet ind som sætninger på en indstillingsliste.
De skal selv udfylde hvilke billedudsnit der er hensigtsmæssige at anvende.
Derefter tegnes en gulvplan til hver af de enkelte scener i sekvensen, som angiver kamera-positioner i scenerne.
Så er de klar til optagelser og efterfølgende redigering.
Skal forberede eleverne på, hvad der kræves i en præproduktion til eksamenfilmen.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Den postapokalyptiske katastrofeserie
Læse om genren i fagtekster "Katastrofefilm" s.10.
Læse Close Up s.92-95 om serieformater.
Serie: The last of us, HBO, 2023, de første 2 episoder
Eleverne har læst om serieformater og plotstruktur i serier. I grupper tegnes et plottræ ud fra de første 2 episoder i serien.
Der anvendes i undersøgelsen af format og plotstruktur fagbegreber , som præsenteres i fremlæggelser i klassen. De grafiske oversigter hænges op i klassen.
Derudover vises forskellige scener fra serien, hvor eleverne skal analysere, hvorledes der i scenerne anvendes suspense.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Praktisk øvelse 3
Øvelsens mål: Fremdriftsteknikker
"The room" er titlen på en kort film, en sekvens, hvor de skriver en synopsis om en person, som er fanget i et værelse og derfor på alle mulige måder forsøger at komme ud derfra.
Der er følgende "benspænd":
- der skal være mindst 3 forskellige slags fremdriftsteknikker
- femo i alle indstillinger
- prædroduktion af gulvplan
- variation af billedudsnit
Eleverne forbereder, optager og redigerer i deres i deres produktionsgrupper.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Kortfilmgenren 1
Læse kap.1-3 i "Shorts",2024, Dorte Granild og Mette Wolfhagen.
Link er i One Note til I-Bogen "Shorts":
https://shorts.systime.dk/?id=146#c353
Kortfilmen: Fauve, Jeremy Comte (2018)
Kortfilmen: Die Jacke, Patrick Vollrath (2014).
Filmene finder man i "Shorts". Link er i One Note
Der er fokus på den klassisk fortællende kortfilmtypes karakteristika.
Ud fra 3-aktermodellen analyseres de to fortællende kortfilm, derudover undersøges i filmene karakterbeskrivelsen og filmenes gennemgående "ting".
Eleverne arbejder i deres produktionsgrupper og fremlægger for hinanden.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Slice og life - kortfilmen
Læse om "Slice of life-kortfilmen" kapitel 1 i "Shorts".
3 kortfilm:
Pistol, 2016, Andreas Talov
I follow you, 2015, Jonathan Etzler
Vis mod, 2014, Anders Walther
Filmene finder man i "Shorts"
I produktionsgrupperne analyseres de 3 kortfilm med fokus på plottet og karakterne.
Derefter skriver elever selv en synopsis om "et møde" med fokus på plottet og karakterne.
Skal ses som en del af idé-fasen til egne eksamensfilm.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Præproduktion eksamensfilm
Ud fra sidste del af kortfilm forløbet, hvor eleverne skrev en synopsis går eleverne videre med deres idèer og skal følge en deadlline med følgende krav:
- Skrive en synopsis med brug af vendepunkter i 3 akter
- skrive en stepoutline
- research på locations . Tage fotos fra locations
- lave gulvplaner
- optageplaner
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Optagelser
Optage-modulerne er placeret i ydermodulerne så eleverne har en længere eftermiddag til optagelser.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Short dox
Læse Close Up s.35-39 og klipning med særligt fokus på montageklipning
Dexter, introsekvens, "En morgen rutine".
Morning Routine' Title Sequence | Dexter | SHOWTIME (you-tube)
Analyse af sekvens brud af billedudsnit og især dens brug af montage. Hvor eleverne i grupper
laver en fokuseret undersøgelse af montagebrugen.
Læse i "Shorts" kap.4 om genren shot dox.
Læse Close Up om dokumentarens fortælleformer s.35-39.
Læse min oversigt om autenscitetsmarkører, faktakoder og fiktionskoder.
Shot dox:
Ubermensch, 2017, Jesper Dalgaard
Hotel 22, Elisabeth Lo
Begge film er tilgængelige i "Shorts"
Eleverne arbejder i deres produktionsgrupper med begge film, hvor fokus i spørgsmålene er at de skal begrunde om filmene er troværdige på baggrund af om der er lav eller høj iscenesættelse/dramatisering. Her inddrages næranalysen af fakta-, fiktionskoder og autencitetsmarkører.
Derefter har samme grupper selv valgt en shortdox fra listen over gode shortdox. De har igen haft fokus på fortælleformer, fakta - og fiktionskoder samt autencitetsmarkøre.
Hvorefter grupperne har fremlagt med en ppt for klassen
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Redigering af eksamensfilm
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Dokumentarserie
Film:
Estonia, dokumentarserie i 5 afsnit, HBO.
Klassen har set 1 afsnit.
Eleverne er blevet introduceret fra dokudramagenren. Efter de har set filmen har de i grupper undersøgt afsnittets brug af suspense og filmiske virkemidler, der dramatiserer historien. Desuden har de analyseret afsnittets brug berettermodellen, som et led i dramatiseringen af de faktiske begivenheder.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
2,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
14
|
Forberede eksamensoplæg
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
2,00 moduler
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
15
|
Forløb#8
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
16
|
Forløb#14
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/144/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64996867240",
"T": "/lectio/144/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64996867240",
"H": "/lectio/144/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64996867240"
}