Holdet 2024 me-1 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Nyborg Gymnasium
Fag og niveau Mediefag C
Lærer(e) Hans Jensen
Hold 2024 me-1 (1gme-1)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Dramaturgi: Plotanalyse
Titel 2 Katastrofefilm
Titel 3 Praktisk øvelse 1
Titel 4 Praktisk forløb 2
Titel 5 Den postapokalyptiske katastrofeserie
Titel 6 Praktisk øvelse 3
Titel 7 Kortfilmgenren 1
Titel 8 Slice og life - kortfilmen
Titel 9 Præproduktion eksamensfilm
Titel 10 Optagelser
Titel 11 Short dox
Titel 12 Redigering af eksamensfilm
Titel 13 Dokumentarserie
Titel 14 Forberede eksamensoplæg
Titel 15 Forløb#8
Titel 16 Forløb#14

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Dramaturgi: Plotanalyse

Læse Close up s.46-51
Der fokus, ud fra aktantmodellen at bestemme, hvad der kendtegner et plot (konflikt) og vi har fokus på, hvordan vidensfordeling, samt suspense fungerer.

Film: Helium,
Eleverne har i grupper analyseret  plottet i Helium, Anders Walther, 2016
3 aktermodellen har kort været inddraget. Uddybes senere i kortfilmforløbet.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 2,00 moduler
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Katastrofefilm

Bagrundsviden:
Fagtekst, selvproduceret materiale s.1-11. om katastrofefilmgenren
Close up s.22-39, s.46-49
Film:
The day after tomorrow (2004), Roland Emmerich.

Elever har arbejdet i grupper med hele filmen og lavet en shot to shot analyse af en sekvens, hvor de filmiske virkemidler er blevet næranalyseret.
Fokus i analysen har også været på det dramaturgiske i sekvensen og hele filmen: hvilke teknikker anvendes for at skabe suspense og fremdrift i handlingen?
Eleverne har fremlagt resultaterne af deres undersøgelse i klassen.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Praktisk øvelse 1

Link til FEMO
: http://www.16-9.dk/2016/05/femo/     

Øvelse i tænke og skrive scenisk (i billeder), samt kamerapositioner.
Der skrives en kort synopsis med fokus på personernes adfærd i handling og replikker.
Der laves en gulvplan for kameraets forskellige positioner. der skal være 12 indstillinger.
Femo anvendes og 180 grader overholdes.

Scenen optages og redigeres på elevernes mobil.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Praktisk forløb 2

Læse Close Up s.65 om mastershot og singleshot-teknikken

Eleverne hvor handlingen er skrevet ind som sætninger på en indstillingsliste.
De skal selv udfylde hvilke billedudsnit der er hensigtsmæssige at anvende.
Derefter tegnes en gulvplan til hver af de enkelte scener i sekvensen, som angiver kamera-positioner i scenerne.
Så er de klar til optagelser og efterfølgende redigering.
Skal forberede eleverne på, hvad der kræves i en præproduktion til eksamenfilmen.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Den postapokalyptiske katastrofeserie

Læse om genren i fagtekster "Katastrofefilm" s.10.
Læse Close Up s.92-95 om serieformater.

Serie: The last of us, HBO, 2023, de første 2 episoder

Eleverne har læst om serieformater og plotstruktur i serier. I grupper tegnes et plottræ ud fra de første 2 episoder i serien.
Der anvendes i undersøgelsen af format og plotstruktur fagbegreber , som præsenteres i fremlæggelser i klassen. De grafiske oversigter hænges op i klassen.
Derudover vises forskellige scener fra serien, hvor eleverne skal analysere, hvorledes der i scenerne anvendes suspense.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Praktisk øvelse 3

Øvelsens mål: Fremdriftsteknikker

"The room" er titlen på en kort film, en sekvens, hvor de skriver en synopsis om en person, som er fanget i et værelse  og derfor på alle mulige måder forsøger at komme ud derfra.
Der er følgende "benspænd":
- der skal være mindst 3 forskellige slags fremdriftsteknikker
- femo i alle indstillinger
- prædroduktion af gulvplan
- variation af billedudsnit

Eleverne forbereder, optager og redigerer i deres i deres produktionsgrupper.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Kortfilmgenren 1

Læse kap.1-3 i "Shorts",2024, Dorte Granild og Mette Wolfhagen.
Link er i One Note til I-Bogen "Shorts":
https://shorts.systime.dk/?id=146#c353

Kortfilmen: Fauve, Jeremy Comte (2018)
Kortfilmen: Die Jacke, Patrick Vollrath (2014).
Filmene finder man i "Shorts". Link er i One Note

Der er fokus på den klassisk fortællende kortfilmtypes karakteristika.
Ud fra 3-aktermodellen analyseres de to fortællende kortfilm, derudover undersøges i filmene karakterbeskrivelsen og filmenes gennemgående "ting".
Eleverne arbejder i deres produktionsgrupper og fremlægger for hinanden.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Slice og life - kortfilmen

Læse om "Slice of life-kortfilmen" kapitel 1 i "Shorts".
3 kortfilm:
Pistol, 2016, Andreas Talov
I follow you, 2015, Jonathan Etzler
Vis mod, 2014, Anders Walther

Filmene finder man i "Shorts"

I produktionsgrupperne analyseres de 3 kortfilm med fokus på plottet og karakterne.
Derefter skriver elever selv en synopsis om "et møde" med fokus på plottet og karakterne.
Skal ses som en del af idé-fasen til egne eksamensfilm.
Indhold
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 Præproduktion eksamensfilm

Ud fra sidste del af kortfilm forløbet, hvor eleverne skrev en synopsis går eleverne videre med deres idèer og skal følge en deadlline med følgende krav:

- Skrive en synopsis med brug af vendepunkter i 3 akter
- skrive en stepoutline
- research på locations . Tage fotos fra locations
- lave gulvplaner
- optageplaner
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 Optagelser

Optage-modulerne er placeret i ydermodulerne så eleverne har en længere eftermiddag til optagelser.
Indhold
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 11 Short dox

Læse Close Up s.35-39 og klipning med særligt fokus på montageklipning
Dexter, introsekvens, "En morgen rutine".

Morning Routine' Title Sequence | Dexter | SHOWTIME (you-tube)

Analyse af sekvens brud af billedudsnit og især dens brug af montage. Hvor eleverne i grupper
laver en fokuseret undersøgelse af montagebrugen.

Læse i "Shorts" kap.4 om genren shot dox.
Læse Close Up om dokumentarens fortælleformer s.35-39.
Læse min oversigt om autenscitetsmarkører, faktakoder og fiktionskoder.

Shot dox:
Ubermensch, 2017, Jesper Dalgaard
Hotel 22, Elisabeth Lo
Begge film er tilgængelige i "Shorts"

Eleverne arbejder i deres produktionsgrupper med begge film, hvor fokus i spørgsmålene er at de skal begrunde om filmene er troværdige på baggrund af om der er lav eller høj iscenesættelse/dramatisering. Her inddrages næranalysen af fakta-, fiktionskoder og autencitetsmarkører.

Derefter har samme grupper selv valgt en shortdox fra listen over gode shortdox. De har igen haft fokus på fortælleformer, fakta - og fiktionskoder samt autencitetsmarkøre.
Hvorefter grupperne har fremlagt med en ppt for klassen
Indhold
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 12 Redigering af eksamensfilm

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 13 Dokumentarserie

Film:
Estonia, dokumentarserie i 5 afsnit, HBO.

Klassen har set 1 afsnit.
Eleverne er blevet introduceret fra dokudramagenren. Efter de har set filmen har de i grupper undersøgt afsnittets brug af suspense og filmiske virkemidler, der dramatiserer historien. Desuden har de analyseret afsnittets brug berettermodellen, som et led i dramatiseringen af de faktiske begivenheder.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 2,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer


Titel 15 Forløb#8

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 16 Forløb#14

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer