Titel
3
|
FIKTION: Katastrofen i flere genrer og formater
Katastrofen kommer i flere genrer og formater - ET FIKTIONSFORLØB
I forløbet vil vi især lægge vægt på genrebegrebet og gå i dybden med genreanalysen. Dette vil vi gøre ved at beskæftige os med katastrofefilms-genren og undersøge, hvilke genremarkører (herunder essentielle filmiske virkemidler samt dramaturgiske forhold), denne fiktionsgenre indeholder.
Eleverne vil både blive introduceret til den overordnede genre, men vil samtidig stifte bekendtskab med de genrer, som katastrofefilmen har det med at blande sig sammen med (herunder særligt horror, som eleverne får særligt kendskab til via The Last of Us, sæson 1 afsnit 1 og 2 samt en enkelt scene fra afsnit 5 (HBO/MAX)) – herved introduceres de også for genrehybrider. Eleverne vil se én spillefilm (The day after tomorrow) eleverne vil lave næranalyse af udvalgte citater som hver repræsenterer hver deres katastrofefilmsgenre: Den monstrøse katastrofe, den menneskeskabte samt den naturskabte og meteorologiske og ydermere den postapokalyptiske.
Eleverne vil desuden blive introduceret for, hvordan der dramaturgisk er forskel på spændingsopbygningen i hhv. Spillefilm og tv-serier. Eleverne vil med særlig fokus på The Last of Us blive introduceret til den 3. guldalder og "The HBO playbook". Eleverne vil desuden via disse genre- og distributionskanalforhold blive bevidstliggjort om særlige målgruppe/seerforhold, der gør sig gældende i denne forbindelse.
Vi kigger desuden på udvalgt computerspilsteori (genre samt dramaturgi) og sammenligner udvalgte scener med The last of US (computerspillet) med The Last of Us (tv-serien) --> tværmedialitet.
Materiale:
Værk/Film: The Day After Tomorrow, 2004
Tv-serie: The Last of Us, sæson 1, episode 1 og 2, HBO, 2023 herudover klip med fokus på western-træk fra episode 6.
-gameplay af The Last of Us 1: https://www.youtube.com/watch?v=GV-fXI5Ti4E
gameplay af The last of Us 2: https://www.youtube.com/watch?v=xHS4AG0-3ho
Vi ser og arbejder med citater fra:
The Silence of the lambs, Godzilla, Independence Day, Armageddon, Deep Impact, world war Z, Dexter, American Horror Story, Orange is the new black, Breaking bad, Paranormal Activity, The Blair Witch project, REC.
De citater, der er set via streamingtjenester er ikke listet her. De citater, der er tilgængelige på youtube følger her:
1. Independence day, Roland Emmerich (1996)
Se indtil 1:45 inde i citatet: https://www.youtube.com/watch?v=vjFG-4Ge668
2. Godzilla (2014) Gareth Edwards
https://www.youtube.com/watch?v=xYVuAlNeF2U
3. Deep Impact (1998) Mimi Leder
https://www.youtube.com/watch?v=vQWmd8REdaE
4. The Day After Tomorrow (2004) Roland Emmerich
https://www.youtube.com/watch?v=GmjAp2eRDH0
5. World War Z (2013)Marc Foster
Spol frem til 1:00 inde i citatet https://www.youtube.com/watch?v=w8ui9l0krZk
6. Armageddon (1998) Michael Bay
https://www.youtube.com/watch?v=Zje91xTd6Lc
Rec.
https://www.youtube.com/watch?v=VfI14lvYHp0
Paranormal Activity:
https://www.youtube.com/watch?v=bKy6BtAbTU8&t=58s
The Blair Which project:
https://www.youtube.com/watch?v=7PfDjA-3RP4
Teori:
Bog: grundbog i mediefag: Levende Billeder s. 12 - 50 (filmiske virkemidler og dramaturgi)
Bog: TV-serier af Per Helmer Larsen om additive og kausale narrative elementer samt generel seriedramaturgi og kort teori om følejeton- og episodeserier.
Fagtekst/teori/mindre kompendium: Katastrofefilmen som genre (Af Freia Andersen, Viborg Kathedralskole)
Modeller: Gallup kompas og Minerva
Fagtekst: Horror (Af Michael Højer, Favrskov Gymnasium)
Fagtekst/pp: Nyere amerikanske TV-serier (Af Andres Halskov) - herunder blik på den længere fagtekst også af Andreas Halskov; Den hvide mands byrde.
Fagtekst/pp: Transmedialitet, tværmedialitet og mediekonvergens
Bog: Gamplay - analyse af videospil i mediefag, Martin Houlind, 2019, side 16-21, side 28-31 samt side 106 - 111 (om computerspillet som genre, adventurespillet samt computerspillets dramaturgi).
Teori om mockumentarygenren fra Levende Billeder.
Fakta- og fiktionsskema samt teori fra Levende billeder om "genrekontrakt".
Mediefaglige metoder:
Shot to shot (næranalyse), genreanalyse, tematisk analyse, komparativ analyse (særligt mellem The Last of Us serien >< computerspillet, receptionsanalyse (med særlig fokus på horror- samt katastrofegenrens ambivalente fascination hos målgruppen).
Arbejdsmetoder:
Kombination af klasseundervisning, gruppearbejde, fremlæggelsesarbejde med citatanalyse.
|