Holdet 2024 mu - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Nyborg Gymnasium
Fag og niveau Musik C
Lærer(e) Mette Lemche Toftdahl, Nanna Monrad
Hold 2024 mu (1gmu)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Pop og rock
Titel 2 Folkemusik og viser
Titel 3 Blues
Titel 4 Soul - vikar overtager

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Pop og rock

Intro til, hvad musik er, med nyere/klassisk stof fra pop- og rockmusikken, på begynderniveau med visse differentieringsmuligheder opad efter det muliges kunst.

Musikkundskab/relationsopbygning:
At udveksle favoritsange og tale om, hvor forskellig musiksmag man har på holdet
Analysere form på en selvvalgt sang fra top 10, og diskutere nutidige pop/rock-trends og referencer, man har forhåndskendskab til.

Analyse/musikteori:
- Eleverne introduceres til de musikalske parametre med lytteøvelser til populærmusik, hvor vi arbejder med at gå fra oplevelse og musikfan-lytning til analytisk lytning.

- Desuden laves både udfyldningsøvelser og praktisk klaverspil med intro til nodesystemet: stamtoner, fortegn, G- og F-nøgle samt dur- og moltreklang, nodeværdierne inkl. punktering, buer og trioler

I sammenspilssituationer læres:
• Ved fællessang, at læse en node i WH-sangbogen, med volter og gentagelsestegn, Da Capo, Segno og Coda
• At holde en stemme ved tostemmige passager (differentiering: nogle skal blot holde melodien)
• Visse elever mere end andre på de forskellige instrumentroller:
○ At lave opstilling med guitar, bas og mikrofoner
○ At læse en grebstabel for guitar, bas og klaver
○ At læse rytmenoder og møde rytmiske grundbegreber, samt overføre underdeling/krydskoordinering til trommesættet
• At øve i mindre grupper med perioder uden lærerstøtte - tælle ind, samarbejde/hjælpe, forpligte sig på at øve hjemme, og være tålmodig og problemløsende mht. hinandens forskellige niveauer.
• Performance: At optræde for holdet som afslutning på "grundforløbet"


Stof:
Fællessange: "Imagine" af John Lennon, 1971, "Joanna" af Kim Larsen, 1983

Flerstemmigt SAB: "I Want It That Way" (1999) af Martin/Carlsson (Backstreet Boys)

Sammenspilsnumre:
Fælles (1-2-3-sammenspil, dog uden rotation mellem instrumenter): Midt om Natten af Kim Larsen, 1983 (uden codaen - som lagkage).

Gruppe 1: "Get Lucky" (2013) af Williams/Rodgers/Daft Punk, på rytmegruppe + tværfløjte
Gruppe 2: "Tarzan Mamma Mia" (1989), af Kim Larsen, på rytmegruppe.

Lyttet/analyseret:
"Buongiorno", Kidd, 2021
"Electric Feel", MGMT, 2012

Teori:
C-nøglen, afsnit om stamtoner, nøgler, fortegn og treklange
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Folkemusik og viser

I dette forløb arbejder vi med:

- musikkundskab: folkemusikkens særlige overleveringsformer og kulturelle praksiser, som en af de tre overordnede musikformer ud over kunstmusik og popmusik.
Læsning og udfyldning af skema.

- Analyse: Særlige kendetegn ved forskellige typer folkemusik og hybridgenrer, med fokus på form, instrumentering, tempo og dynamik:
"Halmværket" af Phonix
"Hønsefødder og Gulerødder" af Lang Linken
" Skoven skulle være gilde", Cæsar  (perspektiv: "I skoven skull' vær' gilde" af Ane Kirstine Sørensen)
"Mareridt" af Myrkur (perspektiv: "Kulning: IV", Karin Edvardsson, Elin Lisslass)
Kun lyttet/gennemgået meget kort:
"Totur fra Vejle - 1973" af Bror Kalles Kapel  
"Visa från Utanmyra", Jan Johansson (perspektiv: "O, tysta ensamhet: II" af Finn Jonas Jonsson)

Arbejdsform her:
Lytning og notetagning med fælles gennemgang

Formanalyse m. henblik på at sammenligne tekststruktur med blues, som kommer i næste forløb + fællessang: Det var en lørdag aften, WHS I s.23

- Praksisspil med intro til nummerets musikhistoriske kontekst:
Nuanneq Niperput (grønlandsk festsang med samisk yoik-inspiration - egen transkription MLT). Sunget som fællessang + spillet på div. instrumenter i rytmisk sammenspil.


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Blues

Som afsæt for arbejde med musikteori og musikalske parametre, men primært til baggrund for en dybere forståelse af Soulmusikken som bliver det særligt studerede emne for dette hold har vi et forløb om bluesmusikken.

Det drejer sig om klassisk blues, genrens opståen og grundlæggende kendetegn, som har basis i den smeltedigel af afrikansk musikkultur, der mødtes med den europæiske salme/visetradition og gik den "djævelske" vej, modsat gospelmusikken, som vi tager et sammenlignende kik til - også som baggrund til analyse og performance af soulmusik.

Materiale
"Blues" af Bjarne Mørup (2008), s. 7-17
"Form, musikkens hus", Fra bogen Rockmusik i tid og rum af Aare, Grønager og Rønnenfelt, 2000-2007, s. 30-33
uddrag af "skalaer" i C-nøglen (Grønager 2005) s. 21, 24 + 28-29

Analyserede numre:
St. Louis Blues (1925), Bessie Smith (komponist W.C. Handy) m. Louis Armstrong på trompet - trinanalyse + melodisk analyse med fokus på blå toner
I Got a Woman, Ray Charles (1954) - trinanalyse

Udøvelse/performance:
Mannish boy af Muddy Waters ("I'm a woman" - alternativ tekst af Coco Taylor)
Sammenspilsnummer: St. Louis Blues, m. alm. rytmegruppe.
I Got a Woman: Unison sang.

Differentieringsmulighed: Solospil af bluesskalaer på hvert sit instrument (inkl. vokaler), øvning af soloer, fills og de licks, man kan træne, som kan bruges til begge.


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer