Holdet 2024 dr - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Nyborg Gymnasium
Fag og niveau Dramatik C
Lærer(e) Bianca Skovgaard Larsen
Hold 2024 dr (1g3gdr)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Intro forløb basis viden
Titel 2 Commedia Dell'Arte og improvisation
Titel 3 Naturalistisk vs. Episk teater
Titel 4 Introduktion til monologer
Titel 5 Eksamensprojekt

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Intro forløb basis viden

Kernestof: ca. 26 sider
Karen Sørensen: ”Dramatik. En grundbog”. Systime, 2009. s.  11-21, 27- 30, 47-48, 50-59, 62, 65

Supplerende stof:
Karen Sørensen: ”Dramatik. En grundbog”. Systime, 2009. s.  8-10, 20-22, 33-36, 38-45, 49, 60.

Vi arbejder med uddrag af kapitel 2,3, og 4 i "Dramatik, en Grundbog"
Gennemgang af læsning - inkluderer øvelser fra grundbogen.
særlig fokus på:
- Rum-Figur-Forløb
- Blikretninger
- montagemodellen
- Mimik & gestik
- teatralske udtryk
- stiliserede udtryk
- karakter versus type
- Replikker - regibemærkninger
- forskelle på tilskuere roller.
- lys og lyd
- monolog og dialog
- Udtryksniveau
- observation af kropssprog

Klasse og gruppe arbejde: arbejde med samarbejde og åbenhed.
Arbejde med at ”forstå og anvende begreber fra drama og teater”
• Kropskontrol og bevidsthed, blikretninger, udtryksniveauer og virkemidler.
• Dialog og monolog arbejde
• Aktion /reaktion
• Krop og stemme øvelser
• Publikum og deres rolle
• Scenografiens betydning
• Dramaets komposition
• Refleksion
• Teaterhistorie (kort intro til de forskellige tider)
• Info om Eksamen

Ekskursion:
Fyns Gadeteaterfestival i Nyborg - 27/8-24
- Green Conedy Kitchen
- Due Des Dames
- La Baronnade
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 11,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Commedia Dell'Arte og improvisation

Formål:

• ”Skabe og forstå konkrete sceniske udtryk”
• ”Forstå og anvende centrale teknikker” fra denne scenekunsttradition
• ”Reflektere over den skabende proces og produktet”
• ”Arbejde kreativt, innovativt og selvstændigt i samspil med andre”
• ”Forstå og anvende udvalgte teorier om europæisk drama og teater og se dem i en kulturhistorisk sammenhæng”
• ”Demonstrere viden om fagets identitet og metoder”
• ”Begreber, teknikker og metoder, der knytter sig til arbejdet med fysiske udtryk, dialoger, improvisation og rollespil”

Fokus:  
Fokus på de faste karaktertyper og deres karakteristika
Ord Lazzi
Episode Lazzi
Pantomime Lazzi
Slagsmålslazzi
Status skift
Take-double take
Arbejde med mimik & gestik
Arbejde med masker
• Realisering af idé i grupper og fremvisning af teaterstykket for resten af klassen.
- tretrinsraketten
• Refleksion
o Evaluering af valg af teknikker
o Iagttagelse og refleksion af sceniske udtryk - af resten af klassen
- Dramaturisk analyse (tandudtrækningen fra klar scene)
- "En introduktion til improviseret teater" (ukendt ophav)

Impro:
Anvende dramaets og teatrets teknikker i problemløsning og idéudvikling
”reflektere over den skabende proces og produktet”
”Arbejde kreativt, innovativt og selvstændigt i samspil med andre”
Improvisationsøvelser:
• Lyt til din mavefornemmelse
• Sig ”ja”

YouTube:

The World of Commedia dell’arte
https://www.youtube.com/watch?v=h_0TAXWt8hY&index=4&t=2s&list=PLLxenHniN7LOy5lmD4VqN0UxSno2lBa1k

Friends episode with joey's thesaurus
https://www.youtube.com/watch?v=9s0LqZMsfTQ&index=3&list=PLLxenHniN7LOy5lmD4VqN0UxSno2lBa1k

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Naturalistisk vs. Episk teater

Formål: Indsigt og forståelse for det episke og det naturalistiske teater, samt forskellen på disse.

Indhold:
- Gennemgang af Naturalistiske teater (Konstantin Stanislawskij - Systemet)
- Øvelser til det Naturalistiske teater
- Gennemgang af Episk teater (Bertolt Brecht - Verfremdung)
- Øvelser til det Episke teater
- Arbejde med iscenesættelse, lys, lyd, kostume.

KERNEBEGREBER GENNEMGÅET:

Naturalistisk:
- Det Magiske HVIS
- Den fjerde Væg
- Virkelighedsillusion
- Indlevelse
- Berettermodellen
- Kukkassescenen
- Scenografi

Episk:
- Verfremdung
- Den fjerde væg
- Montagemodellen
- Re-teatralisering
- Fremmedgørelse
- Anti-illusionsteater

Øvelser:

Nauturalistisk:
- Psykisk motivation
- Tomtekster
- Det Magiske HVIS
- Koncentrationsøvelser

Episk:
- Forestillingsevne
- Giv mening til bevægelser
- Fortællereffekt
- forestillingsevne med publikum (The Circle of Life)

Sammensat:
- Spil en naturalistisk forestilling i den episke spillestil.
Tekster:
"En Folkefjende" - Henrik Ibsen

Endte ud i en forestilling der blev vist for resten af holdet.
Der blev skrevet logbog, eleverne skulle fortælle om deres forestilling og der blev givet en karakter

Forestilling på Odense teater: "børnene" af Lucy Kirkwood - hovedsageligt naturlistisk forestilling.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Introduktion til monologer

Et kort forløb hvor eleverne fik følgende lektier for:
Vælg/skriv en kort monolog/tanke tekst (ca. 50 ord +/-). I bestemmer helt selv hvad den handler om.
I skal kunne jeres tekst udenad -  øv ikke andet end teksten. Teksten SKAL være på papir, som skal medbringes. Sæt jeres tekst og udviklingen i OneNote.


Modul 1:
Eleverne står 2 og 2 overfor hinanden, de hjælper hinanden med at udforske, forstå og performe deres monolog skiftevis.

Eleverne har fået som lektie, at se nogle monologer fra bl.a. optagelsprøver så de kan få inspiration.

Videoer:
"Biffs monolog" (2021) https://www.youtube.com/watch?v=dKTEv3Kl9UI&ab_channel=VictorJohansen

"Jernbyrd monolig som Ingrid": https://www.youtube.com/watch?v=hHx7Iv96_ck&ab_channel=FrederikkeSmedMikkelsen

"UNDSKYLD, jeg arbejder på det..." (2020) https://www.youtube.com/watch?v=0lgEDWe-AWY&ab_channel=LunaStage

Modul 2:

Eleverne gør monologen færdig, sammen eller alene (valgfrit), tilføjer evt. kostumer og/eller få rekvisitter.  Samt installere lys og skaber scenen.

Eleverne performer skiftevis deres monolog for holder, som kommer med komplimenter og feedback. Vi tager en slutvis en diskussion om mulighederne i monologer og med tekstbearbejdelse.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 2,00 moduler
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Eksamensprojekt

Eksamensprojekt

Eleverne finder tekster og beslutter hvordan de skal fremvise denne til eksamen.

Eleverne øver og skaber selv deres forestillinger.

De vil i sidste modul vise forestillingerne for venner og familie og vil her modtage feedback som skal tages med i overvejelserne om det færdige projekt.

Gennemgang af de forskellige teaterhistoriske perioder for eleverne, samt grundteorien.

Tekster valgt til eksamen:

- "En lille fornøjelsestur med toget" af Jytte Borberg

- Uddrag af "Mens vi venter" af Thomas Markmann

- Uddrag af "Mungo Parks Kvinde Kend din Krop"  af Kamilla Wargo Brekling

Drama kulminerede i, at eleverne har vist deres ufærdige eksamensbidrag for et inviteret publikum, som efterfølgende har givet feedback.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer