Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Nyborg Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Mediefag C
|
Lærer(e)
|
Jesper Vinter-Thomsen
|
Hold
|
2024 me-3 (1gme-3)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Pilotprojekt
Eleverne laver en copy cat øvelse af kortfilmen "The Date"
Indhold
Filmiske og dramaturgiske virkemidler og pilotprojekt
Særlige fokuspunkter
Billedbeskæring, kameraposition, billedkomposition, kamerabevægelse, lys, klipning, filmisk tid og rum, lyd, optageudstyr, redigeringsudstyr, produktion af pilotprojekt, bølgemodellen, tre-aktermodellen og berettermodellen.
Litteratur
Mimi Olsen m.fl: ”Levende billeder”, 2007. s. 12-36
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Diskutere
- Projektarbejde
- Almene (tværfaglige)
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Initiativ
- Ansvarlighed
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
2
|
Horror-films
Indhold
Horror-films
Særlige fokuspunkter
Frygt og uhygge. Dyster stemning. Uhyggelig musik og lydeffekter. Overnaturlige eller skræmmende elementer. Jump scares. Psykologisk spil. Konflikt mellem godt og ondt. Vold og blod . Hovedpersoner i fare. Klassiske gyservæsner. Temaer som død, skyld, straf og det ukendte.
Væsentlige arbejdsformer
Klasseundervisning/gruppearbejde
Litteratur
Mimi Olsen m.fl: ”Levende billeder”, 2007. p 73 - 75
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Dokumentar
Indhold
Dokumentarprogrammer
Særlige fokuspunkter
Den observerende, den informative, den kritisk-dybdeborende, jeg-dokumentaren og den poetiske.
Væsentlige arbejdsformer
Klasseundervisning/gruppearbejde
Litteratur
Henrik Rytters 5 dokumentarformer (undergenrene, definition)
Mimi Olsen og Hans Oluf Schou: "Levende billeder" 132-134
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Diskutere
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Personlige
- Initiativ
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
4
|
Eksamensfilm
Der laves eksamensfilm i grupper á maks 5
Præproduktion
Optageprincipper
Postproduktion
Mimi Olsen m.fl: ”Levende billeder”, 2007. s. 196-253
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Vi screener alle dialogscenerne
-
I skal lave træningsmontage
-
The Remarkable Life of Ibelin (2024) - IMDb
-
Vi mødes til timen, og så skal I ud at lave træningsmontagen færdig.Ca. 3 minutter3 akter: begyndelse, mmidte og slutningCrop alle billeder i enten kamera eller redigeringIngen vind i mikrofonenSent ind, tidlig ud
-
Alle træningsmontager skal være færdige og klar til fremvisning
-
Vi ser Ibelin færdig
-
I skal lave en film der hedder "Time"1) Der skal være minimum 1 af hver: flash back, flash forward, Slow motion, fast motion og freeze frame2) Minimum 3 minutter færdig film3) Crop alle billeder enten i kamera eller i redigering4) Filmen skal følge 3
-
Fremvisning af "Time"-filmene
-
Husk mig lige på at vi skal have nedskrevet jeres eksamensgrupperEksamensgrupper 1gme-3
-
Opgave: "Dunkirk" (lyddesign)Tag denne scene og lav hele lydsiden.Det er helt normalt at der kører 5-10 forskellige lydspor på samme tid. Dvs. flere lydlag der ligger ovenpå hinanden. Man må selvfølgelig IKKE bruge lydeffekterne fra den oprindelige s
-
"Dunkirk"
-
Screening af "Dunkirk"
-
Beetlejuice Beetlejuice (2024) - IMDb
-
"Beetlejuice Beetlejuice"
-
Eksamensprojekt. Deadline + test (som jeg siger noget om)
-
Filmøvelse "Et glas vand"Stilen skal være 100% "Wes Anderson-style"4 min kortfilm3 akter1. akt (1 min): En karakter opdager han er tørstig, hvorfor?2. akt (2 min): han leder forgæves efter et glas vand, men kan ikke finde noget, hvorfor?3. akt (1 min
-
Wes Anderson style:1) Symmetri. Alle billeder skal være symmetriske. Alt skal "foregå" i midten.2) Pastelfarver. Alle billeder skal være i pastel. Læg et filter ind over billederne. Fx en lys orange. 3) Stiliseret dialog. Meget formel og præcis dialo
-
"Et glas vand"...
-
Screening af "Et glas vand" (alle produktioner skal være færdige)
-
Dokumentarens fem hovedgenrer_NY.doc
-
Midsommar (2019) - IMDb
-
Eksamensproduktion
-
"Midsommar"
-
Vi mødes i klassen og snakker sksamensproduktion
-
The Horror of MIDSOMMAR Explained
-
Top 15 Mistakes Beginner Filmmakers Make
-
MediefagstestTil prøven er det venstre kolonne der er fjernet som I så skal udfyldeFilmfaglige begreber.docx
-
Screning af eksamensfilm. Alle film skal være 100% færdige
-
Absolut sidste deadline for eksamensfilm
-
Gyserfilm.docx Dokumentarfilm.doc Eksamen i mediefag.docx
-
Prøveeksamen, mediefag
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
28 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Diskutere
- Projektarbejde
- Almene (tværfaglige)
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Selvtillid
- Initiativ
- Ansvarlighed
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
- Åbenhed og omgængelighed
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Projektarbejde
|
{
"S": "/lectio/144/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66320973201",
"T": "/lectio/144/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66320973201",
"H": "/lectio/144/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66320973201"
}