Holdet 2024 me-3 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Nyborg Gymnasium
Fag og niveau Mediefag C
Lærer(e) Jesper Vinter-Thomsen
Hold 2024 me-3 (1gme-3)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Pilotprojekt
Titel 2 Horror-films
Titel 3 Dokumentar
Titel 4 Eksamensfilm

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Pilotprojekt

Eleverne laver en copy cat øvelse af kortfilmen "The Date"

Indhold
Filmiske og dramaturgiske virkemidler og pilotprojekt

Særlige fokuspunkter
Billedbeskæring, kameraposition, billedkomposition, kamerabevægelse, lys, klipning, filmisk tid og rum, lyd, optageudstyr, redigeringsudstyr, produktion af pilotprojekt, bølgemodellen, tre-aktermodellen og berettermodellen.

Litteratur
Mimi Olsen m.fl: ”Levende billeder”, 2007. s. 12-36

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Almene (tværfaglige)
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Projektarbejde

Titel 2 Horror-films

Indhold
Horror-films

Særlige fokuspunkter
Frygt og uhygge. Dyster stemning. Uhyggelig musik og lydeffekter. Overnaturlige eller skræmmende elementer. Jump scares. Psykologisk spil. Konflikt mellem godt og ondt. Vold og blod . Hovedpersoner i fare. Klassiske gyservæsner. Temaer som død, skyld, straf og det ukendte.

Væsentlige arbejdsformer
Klasseundervisning/gruppearbejde

Litteratur
Mimi Olsen m.fl: ”Levende billeder”, 2007. p 73 - 75
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Dokumentar

Indhold
Dokumentarprogrammer

Særlige fokuspunkter
Den observerende, den informative, den kritisk-dybdeborende, jeg-dokumentaren og den poetiske.

Væsentlige arbejdsformer
Klasseundervisning/gruppearbejde

Litteratur
Henrik Rytters 5 dokumentarformer (undergenrene, definition)
Mimi Olsen og Hans Oluf Schou: "Levende billeder" 132-134
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Diskutere
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Personlige
  • Initiativ
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Lærerstyret undervisning

Titel 4 Eksamensfilm

Der laves eksamensfilm i grupper á maks 5

Præproduktion
Optageprincipper
Postproduktion

Mimi Olsen m.fl: ”Levende billeder”, 2007. s. 196-253
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 28 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Almene (tværfaglige)
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Projektarbejde