Holdet 2024 SO4-x - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Nyborg Gymnasium
Fag og niveau Øvrige hold -
Lærer(e) Anders Askehøj Rømer, Gitte Ohrt Rosenbaum, Henriette Buchwald Hindse, Mette Brylov, Winnie Brinkmann Jensen
Hold 2024 SO4-x (2x SO4)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 SO4 Bæredygtighed - Markedsanalyse
Titel 2 SO4 Bæredygtighed

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 SO4 Bæredygtighed - Markedsanalyse

Tværfaglig forløb - Markedsanalyse og matematik - også en del af SO 4 forløb

Forløbets indhold og fokus

• Samfundsvidenskabelig metode og markedsanalyse
- Økonomiske kompetencer
- Databaser
- Søgestrategier
- Big data
- Åbne data
- Kvantitative, kvalitative og komparative analysemetoder
- Datakilder: primære og sekundære samt interne og eksterne
- Kildekritik, validitet, reliabilitet og repræsentati-vitet


Faglige mål Indsamle, bearbejde og præsentere informationer om en virksomheds nationale mar-kedsforhold samt vurdere informationernes troværdighed, således at eleven oparbejder  de økonomiske kompetencer.
Fortolke og formidle informationer om afsætning,
herunder i samspil med andre fag. Udvælge og anvende relevante digitale og
matematiske kompetencer i arbejdet med
afsætning
Kernestof Kvantitative og kvalitative metoder
Komparative metoder
Markedsanalyseprocessen
Marketinginformationssystemer (MIS)
Databaser
Søgestrategier
Big data
Åbne data
Kildekritik, validitet, reliabilitet og re-præsentativitet


Anvendt materiale.
Der er primært anvendt litteratur fra kap 2 fra Systime om samfundsvidenskabelige metoder. Hertil kapitlet kvantitative/kvalitative metoder af Brejnrod P et al, Sociologi, Viden, teori og metode , Systime
Arbejds-former

Eleverne har haft klasseundervisning i de ovenstående emner. Hertil har de arbejde med deres grupperapport , hvor de har skulle lave en metoderapport med opstilling af undersøgelsesspørgsmål, hypoteser, indsamling af data herunder arg. for valg af metode, respondentudvælgelse samt lavet spørgeskema.   Krydstabel og Chi2 test er lavet i samarbejde med matematik.
Hertil har de lavet en powerpoint med oplæg af deres metodiske overvejelser og resul-tater samt skriftlig gruppe rapport
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 SO4 Bæredygtighed

SO4 forløbet om bæredygtighed.

Formålet med forløbet er, at eleverne skal udfordres i at se på et emne, bæredygtighed, fra flere forskellige faglige vinkler. På denne måde forberedes eleverne til ved SOP at vælge sag før fag.
Eleverne arbejder i grupper á 4. Der laves nye grupper i hver fase.
SO-forløbet er delt op i to faser:

1. fase:
• Afsætning laver markedsanalyse
• Matematik laver hypotesetest
2. fase:
• Engelsk laver kommunikationsanalyse af CSR rapporter
• Virksomhedsøkonomi laver CSR analyse

Efter hver fase afholdes der "blokke" hvor de to lærere fra fagene vejleder eleverne igennem workshops og med at udfærdige produkterne.

Eleverne skal:
Fra bekendtgørelsen er der for Studieområdet fastsat en række faglige mål, som er listet nedenfor.
De mål, der ikke er i spil i dette milepælsprojekt, er markeret med gråt.
Eleverne skal på et let øvet niveau kunne:
• beherske relevante faglige mål i studieområdets fag
• analysere en problemstilling ved at kombinere viden og faglige metoder fra flere forskellige fag
• perspektivere besvarelsen af en problemstilling i forhold til kulturelle, økonomiske og politiske temaer i samtiden
• reflektere over forskellige fags og faglige metoders muligheder og begrænsninger
• søge, udvælge og behandle relevant faglig information
• forholde sig kritisk til faglig information og eget arbejde
• formidle flerfaglige problemstillinger og resultater mundtligt og skriftligt
beherske mundtlige og skriftlige fremstillingsformer.

Arbejdsformer: Følgende workshops skal afvikles i forbindelse med SO-forløbet:
• Problemformulering
• Metode
• Projektbeskrivelse
• Disposition & PowerPoint

Produkter:
Der skal efter de forskellige faser afleveres en PowerPoint, som speakes, der indeholder følgende:
• Problemformulering
• Metodeafsnit
• Projektbeskrivelse
• Disposition

Eleverne afleverer i grupper én video efter hver fase af 5-10 minutters varighed.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer