Holdet 2024 fy-a - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Nyborg Gymnasium
Fag og niveau Fysik C
Lærer(e) Kasper Langæble
Hold 2024 fy-a (1afy, 1afy-ø)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Energi
Titel 2 Naturvidenskabelige verdensbillede 1
Titel 3 Bølger
Titel 4 Verdensbillede 2 (Universet)
Titel 5 Repetition

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Energi

FysikABbogen1 (1. udgave) af Finn Elvekjær og Torben Benoni: Kapitel 1, 7 og 8 og 9.

I forløbet introduceres der til fysikfaget (Kapitel 1) og der arbejdes med energi. Dette omfatter mekanisk energi , samt termisk energi, herunder faseovergange.

Delen omkring arbejde dækkes overfladisk, da holdet er samlæst C/B.

Forsøgsoversigt:
Persons effekt op ad trapper.
Nyttevirkning ved opvarmning af vand (elkedel og induktionskogeplade) og kugle i fald.
Kalorimeterforsøg (rapport). Bestemmelse af specifik varmekapacitet af messing og aluminium
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Naturvidenskabelige verdensbillede 1

FysikABbogen1: Kapitel 2 og 3. s, 26- 35, 59-67.

I forløbet dækkes:
- kosmisk zoom
- naturens mindste byggesten, herunder atomer som grundlag for forklaring af makroskopiske egenskaber ved stof og elementarpartiklerne og de fire naturkræfter (overfladisk)
- Jorden som planet i solsystemet som grundlag for forklaring
af umiddelbart observerbare naturfænomener, bl.a. dagens længde, årstider, månens faser og sol- og måneformørkelse.

Film: Den bevægede jord
Verdensbilledets udvikling, 52 min
https://filmcentralen.dk/gymnasiet/film/den-bevaegede-jord

Eleverne arbejder delvist eksperimentelt med betydningen af hhv. solhøjden og dagens længde i forhold til årstiderne.
Der laves et lille modelforsøg med intensitetens vinkelafhængighed.
Solhøjde og dagens længde findes på hjemmesiden:
https://suninfo.dk/solhojde/solhojde.php?lang=da
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Bølger

FysikABbogen1: Kapitel 10, s. 202-231, 247-254.

Der arbejdes med bølgeegenskaberne interferens, refleksion og diffraktion (afbøjning).
For lyd arbejdes der med stående bølger og resonans i instrumenter herunder frekvensanalyse i LoggerPro (FFT).  
For lys arbejdes der med det optiske gitter og gitterligningen.

Eleverne arbejder i grupper med emnet "Lys i naturen". Her arbejdes udarbejdes præsentationer omkring hhv. observerede farver, øjets anatomi, synsbedrag, brydning og totalrefleksion, brydning i prisme, regnbuer, luftspejlinger, himlens farver, sæbebobler, nordlys.  

Forsøg:
Bestemmelse af lydens fart.
Bestemmelse af periode og frekvens.
Test af instrumenters resonatortype.
Stående bølger på streng med tonegenerator
Bestemmelse af bølgelængde (optisk gitter).
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Verdensbillede 2 (Universet)

Forløbet fortsætter komisk zoom fra forløbet verdensbillede 1. Nu med fokus på universet udenfor solsystemet.

Der bruges følgende YouTube video "Universe Size Comparison | Cosmic Eye (Original HD)" (3 minutter)
Link: Universe Size Comparison | Cosmic Eye (Original HD) .

Efterfølgende arbejdes med enheden lysår.

Galakseklassifikation ud fra video "The Classification Of Galaxies | Astronomic" (8 min)
Link: The Classification Of Galaxies | Astronomic
Efterfølgende undersøges nattehimlen vha. Stellarium Web Online Star Map og billederne Hubble Ultra Deep Field (og eXtreme).

Der arbejdes med Hubbles lov ud fra videoen:
Video fra Goodrick science: Afstande i rummet del 3 (frem til 5:20)

Universets alder estimeres ud fra Hubblekonstanten.

Der arbejdes med rødforskydning, afstandsbestemmelse, evidens for Big Bang ud fra noter i OneNote.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Repetition

Forløbene repeteres og der arbejdes med gruppepræsentationer ud fra et udkast til eksamensspørgsmål.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer