Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Nyborg Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Fysik C
|
Lærer(e)
|
Kasper Langæble
|
Hold
|
2024 fy-a (1afy, 1afy-ø)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Energi
FysikABbogen1 (1. udgave) af Finn Elvekjær og Torben Benoni: Kapitel 1, 7 og 8 og 9.
I forløbet introduceres der til fysikfaget (Kapitel 1) og der arbejdes med energi. Dette omfatter mekanisk energi , samt termisk energi, herunder faseovergange.
Delen omkring arbejde dækkes overfladisk, da holdet er samlæst C/B.
Forsøgsoversigt:
Persons effekt op ad trapper.
Nyttevirkning ved opvarmning af vand (elkedel og induktionskogeplade) og kugle i fald.
Kalorimeterforsøg (rapport). Bestemmelse af specifik varmekapacitet af messing og aluminium
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Naturvidenskabelige verdensbillede 1
FysikABbogen1: Kapitel 2 og 3. s, 26- 35, 59-67.
I forløbet dækkes:
- kosmisk zoom
- naturens mindste byggesten, herunder atomer som grundlag for forklaring af makroskopiske egenskaber ved stof og elementarpartiklerne og de fire naturkræfter (overfladisk)
- Jorden som planet i solsystemet som grundlag for forklaring
af umiddelbart observerbare naturfænomener, bl.a. dagens længde, årstider, månens faser og sol- og måneformørkelse.
Film: Den bevægede jord
Verdensbilledets udvikling, 52 min
https://filmcentralen.dk/gymnasiet/film/den-bevaegede-jord
Eleverne arbejder delvist eksperimentelt med betydningen af hhv. solhøjden og dagens længde i forhold til årstiderne.
Der laves et lille modelforsøg med intensitetens vinkelafhængighed.
Solhøjde og dagens længde findes på hjemmesiden:
https://suninfo.dk/solhojde/solhojde.php?lang=da
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Bølger
FysikABbogen1: Kapitel 10, s. 202-231, 247-254.
Der arbejdes med bølgeegenskaberne interferens, refleksion og diffraktion (afbøjning).
For lyd arbejdes der med stående bølger og resonans i instrumenter herunder frekvensanalyse i LoggerPro (FFT).
For lys arbejdes der med det optiske gitter og gitterligningen.
Eleverne arbejder i grupper med emnet "Lys i naturen". Her arbejdes udarbejdes præsentationer omkring hhv. observerede farver, øjets anatomi, synsbedrag, brydning og totalrefleksion, brydning i prisme, regnbuer, luftspejlinger, himlens farver, sæbebobler, nordlys.
Forsøg:
Bestemmelse af lydens fart.
Bestemmelse af periode og frekvens.
Test af instrumenters resonatortype.
Stående bølger på streng med tonegenerator
Bestemmelse af bølgelængde (optisk gitter).
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Verdensbillede 2 (Universet)
Forløbet fortsætter komisk zoom fra forløbet verdensbillede 1. Nu med fokus på universet udenfor solsystemet.
Der bruges følgende YouTube video "Universe Size Comparison | Cosmic Eye (Original HD)" (3 minutter)
Link: Universe Size Comparison | Cosmic Eye (Original HD) .
Efterfølgende arbejdes med enheden lysår.
Galakseklassifikation ud fra video "The Classification Of Galaxies | Astronomic" (8 min)
Link: The Classification Of Galaxies | Astronomic
Efterfølgende undersøges nattehimlen vha. Stellarium Web Online Star Map og billederne Hubble Ultra Deep Field (og eXtreme).
Der arbejdes med Hubbles lov ud fra videoen:
Video fra Goodrick science: Afstande i rummet del 3 (frem til 5:20)
Universets alder estimeres ud fra Hubblekonstanten.
Der arbejdes med rødforskydning, afstandsbestemmelse, evidens for Big Bang ud fra noter i OneNote.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Repetition
Forløbene repeteres og der arbejdes med gruppepræsentationer ud fra et udkast til eksamensspørgsmål.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/144/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d69772199452",
"T": "/lectio/144/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d69772199452",
"H": "/lectio/144/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d69772199452"
}