Holdet 1g-2 En (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2025/26
Institution Nyborg Gymnasium
Fag og niveau Engelsk B
Lærer(e) Lise Silbye
Hold 2025 En 1g-2 (1g-2 En)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 introforløb

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 introforløb


Introforløb

I introforløbet læses et bredt udvalg af tekster for at introducere eleverne til engelskfagets gængse genrer og dertilhørende analysemetoder.

Fagligt fokus:
Non-fiktionsgenren åbnes med Lasswells kommunikationsmodel, appelformer og kort om sprog og stil.
Fiktionen åbnes med særlig fokus på 'characterisation' og 'setting'.
I lyrikanalysen er der fokus på begreberne: 'stanza', line', rhyme scheme', 'speaker'.
De levende billeder åbnes med fokus på de filmtekniske virkemidler: 'angle', 'composition', 'framing', 'lighting' og narrative redskaber:' setting', 'characterisation' og 'setting'.

Arbejdsmetoder:
Klassen arbejder med individuelle øvelser, par- og gruppearbejde. Der er nogle få fremlæggelser for hele klassen.

Mundtlighed:
Det primære formål er at få eleverne til at være trygge ved at tale engelsk sammen.

Skriftlighed:
1: Brevgenren: Letter to myself (2 timer)
2: Essay: A person I admire (2 timer)
3: Summary (1 time) (pararbejde)

Grammatik:
Der arbejdes med genkendelse af ordklasserne: substantiver, verber og adjektiver.
Syntaktisk - og morfologisk analyse.
Desuden arbejdes med kongruens i præsens.


Materiale

Brown, Amba "How to find your path after school" TedEx (11/10 2017)
        https://www.findingyourpathbooks.com/post/2017/10/11/how-to-find-your-path-after-school-the-tedx-talk (tale: 3 ns)
         
Hann, Michael "My son, the football fan" IN The Guardian, 24/8 2013. (rev.)(artikel: 1,8 ns)
        https://www.theguardian.com/lifeandstyle/2013/aug/24/my-son-football-fan-qpr
        
Pratchett, Terry "Troll Bridge" from 'After the King' (1992) (novelle: 7,5 ns)
        https://jerrywbrown.com/wp-content/uploads/2020/02/Troll-Bridge-Pratchett-Terry.pdf
        
Larkin, Philip "This be the Verse" fra Collected Poems (1971) (digt: 0,8 ns)
        https://www.poetryfoundation.org/poems/48419/this-be-the-verse
        
Nuñez, Christina and Leticia Pfeffer "13 Amazing Coming of Age Traditions From Around the World" Global Citizen, 21/6 2016. (blogpost: 1,2 ns)
        https://www.globalcitizen.org/en/content/13-amazing-coming-of-age-traditions-from-around-th/
        
Quora "Why don't young people like to follow the tradition?" (blogpost: 0,4 ns)
        https://www.quora.com/Why-dont-young-people-like-to-follow-the-tradition


Supplerende stof
        
How to shoot great video with your smartphone fra The Verge (26/7 2017)
        https://www.theverge.com/2017/7/26/16026238/smartphone-video-editing-apps-how-to-tips-iphone-android
        
How to write an essay
        https://www.aresearchguide.com/write-character-analysis.html (rev.)
        
Om lommefilm Fra Region Midtjylland
        https://www.rm.dk/siteassets/om-os/organisation/koncern-hr/koncern-hr-udvikling/konsulentydelser/innovation/skave-vinkler/handlekort/lommefilm.pdf

Pratchett, Terry Troll Bridge read by Wictor
        Troll Bridge - Audiobook - Discworld - Terry Pratchett
        
Research Guide for Students "How to Write a Character Analysis"
        https://www.aresearchguide.com/write-character-analysis.html

Subject-verb agreement song
        https://www.youtube.com/watch?v=NHs5UF3QZXo


Samlet sidetal: 14,7 ns


Internetressourcer:

https://www.merriam-webster.com/dictionary

https://www.merriam-webster.com/thesaurus

https://www.thesaurus.com

https://ordbogen.com
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer