Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
Nyborg Gymnasium
|
|
Fag og niveau
|
Engelsk B
|
|
Lærer(e)
|
Dorthe Bruun
|
|
Hold
|
2025 En 1g-5 (1g-5 En)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
Traditions and culture
I introforløbet læses et bredt udvalg af tekster for at introducere eleverne til engelskfagets gængse genrer og dertilhørende analysemetoder.
Fagligt fokus:
Non-fiktionsgenren introduceres med fokus på appelformer og kort om sprog og stil.
Fiktionen åbnes med særlig fokus på 'characterisation' og 'setting'.
I lyrikanalysen er der fokus på begreberne: 'stanza', line', rhyme scheme', 'speaker'.
De levende billeder åbnes med fokus på de filmtekniske virkemidler: 'angle', 'composition', 'framing', 'lighting' og narrative redskaber:' setting', 'characterisation' og 'setting'.
Arbejdsmetoder:
Klassen arbejder med individuelle øvelser, par- og gruppearbejde. Der er nogle få fremlæggelser for hele klassen.
Mundtlighed:
Det primære formål er at få eleverne til at være trygge ved at tale engelsk sammen.
Skriftlighed:
1: Brevgenren: Letter to myself (2 timer)
2: Essay: A person I admire (2 timer)
3: Summary (1 time) (pararbejde)
Grammatik:
Der arbejdes med genkendelse af ordklasserne: substantiver, verber og adjektiver.
Syntaktisk - og morfologisk analyse.
Desuden arbejdes med kongruens i præsens.
Materiale: dette justeres undervejs....
Brown, Amba "How to find your path after school" TedEx (11/10 2017)
https://www.findingyourpathbooks.com/post/2017/10/11/how-to-find-your-path-after-school-the-tedx-talk (tale: 3 ns)
Flood, Theodore Carl "Family Tradition" From Vimeo (2013)
Family Tradition (kortfilm: 11 min = 2 ns)
Hann, Michael "My son, the football fan" IN The Guardian, 24/8 2013. (rev.)(artikel: 1,8 ns)
https://www.theguardian.com/lifeandstyle/2013/aug/24/my-son-football-fan-qpr
Pratchett, Terry "Troll Bridge" from 'After the King' (1992) (novelle: 7,5 ns)
https://jerrywbrown.com/wp-content/uploads/2020/02/Troll-Bridge-Pratchett-Terry.pdf
Larkin, Philip "This be the Verse" fra Collected Poems (1971) (digt: 0,8 ns)
https://www.poetryfoundation.org/poems/48419/this-be-the-verse
Nuñez, Christina and Leticia Pfeffer "13 Amazing Coming of Age Traditions From Around the World" Global Citizen, 21/6 2016. (blogpost: 1,2 ns)
https://www.globalcitizen.org/en/content/13-amazing-coming-of-age-traditions-from-around-th/
Quora "Why don't young people like to follow the tradition?" (blogpost: 0,4 ns)
https://www.quora.com/Why-dont-young-people-like-to-follow-the-tradition
Supplerende stof:
How to write an essay
https://www.aresearchguide.com/write-character-analysis.html (rev.)
Pratchett, Terry Troll Bridge read by Wictor
Troll Bridge - Audiobook - Discworld - Terry Pratchett
Research Guide for Students "How to Write a Character Analysis"
https://www.aresearchguide.com/write-character-analysis.html
Subject-verb agreement song
https://www.youtube.com/watch?v=NHs5UF3QZXo
Internetressourcer:
https://www.merriam-webster.com/dictionary
https://www.merriam-webster.com/thesaurus
https://www.thesaurus.com
https://ordbogen.com
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/144/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71353613855",
"T": "/lectio/144/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71353613855",
"H": "/lectio/144/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71353613855"
}