Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
Nyborg Gymnasium
|
|
Fag og niveau
|
Afsætning B
|
|
Lærer(e)
|
Gitte Ohrt Rosenbaum
|
|
Hold
|
2025 Af 1g-11 (1g-11 Af)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
Forløb#1 - introduktion til afsætning
Forløb 1
Introduktion til grundforløb
Forløbets indhold og fokus:
Eleverne er introduceres til dele af kernestoffet i afsætning, og som de skal arbejde videre med, når de kommer ud i stamklasserne.
Flg emner er introduceret
• Hvad er en virksomhed, inkl. typer af virksomheder samt virksomhedskarakteristik?
• Virksomhedens ide, vision og mål samt kort intro til forretningsmodeller
• Den inter situation dvs. værdikæden samt SWOT - opstillingen
• Den eksterne situation , herunder virksomheders nær- og fjernmiljø
• Målgruppen inkl. Kort om segmenteringsprocessen
• Strategi, herunder de generiske strategier samt marketing mixet
Ovenstående har været introduceret, dog uden at gå i dybden med det
Forbrugeradfærd på konsumentmarkedet, er derimod gennemgået i dybden, hvor flg. Emner er behandlet
• Behov
• Købemotiver
• Beslutningsprocessen
• Købstyper og købsadfærdstyper
• Køberoller
• Referencegrupper og opinonsledere
• SOR- modellen
Faglige mål:
Anvende afsætningsøkonomiske modeller og forklare modellernes forudsætninger
- udarbejde et afsætningsøkonomisk ræsonnement herunder at kunne forklare sammenhængen mellem en række relevante afsætningsmæssige forhold i en given afgrænset kontekst
Kernestof :
Forbrugeradfærd på konsumentmarkedet
Anvendt materiale.
Marketing - En grundbog i afsætning , Østergaard B. R og Mortensen R, Systime
Arbejdsformer Eleverne har haft klasseundervisning med diverse øvelse. Eleverne har tillige arbejdet med øvelser under forbrugeradfærden, hvori de i grupper har taget billeder af tre forskellige produkter. Disse produkter ( i alt 15 forskellige) har været udgangspunktet for analyserne i forbrugeradfærd og segmenteringen.
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/144/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71356664466",
"T": "/lectio/144/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71356664466",
"H": "/lectio/144/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71356664466"
}