Holdet 1g-11 Af (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2025/26
Institution Nyborg Gymnasium
Fag og niveau Afsætning B
Lærer(e) Gitte Ohrt Rosenbaum
Hold 2025 Af 1g-11 (1g-11 Af)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Forløb#1 - introduktion til afsætning

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Forløb#1 - introduktion til afsætning

Forløb 1
Introduktion til grundforløb

Forløbets indhold og fokus:
Eleverne er introduceres til dele af kernestoffet i afsætning, og som de skal arbejde videre med, når de kommer ud i stamklasserne.

Flg emner er introduceret

• Hvad er en virksomhed, inkl. typer af virksomheder samt virksomhedskarakteristik?
• Virksomhedens ide, vision og mål samt kort intro til forretningsmodeller
• Den inter situation dvs. værdikæden samt SWOT - opstillingen
• Den eksterne situation , herunder virksomheders nær- og fjernmiljø
• Målgruppen inkl. Kort om segmenteringsprocessen
• Strategi, herunder de generiske strategier samt marketing mixet

Ovenstående har været introduceret, dog uden at gå i dybden med det

Forbrugeradfærd på konsumentmarkedet, er derimod gennemgået i dybden, hvor flg. Emner er behandlet

• Behov
• Købemotiver
• Beslutningsprocessen
• Købstyper og købsadfærdstyper
• Køberoller
• Referencegrupper og opinonsledere
• SOR- modellen

Faglige mål:
Anvende afsætningsøkonomiske modeller og forklare modellernes forudsætninger
- udarbejde et afsætningsøkonomisk ræsonnement herunder at kunne forklare sammenhængen mellem en række relevante afsætningsmæssige forhold i en given afgrænset kontekst

Kernestof :
Forbrugeradfærd på konsumentmarkedet

Anvendt materiale.
Marketing - En grundbog i afsætning , Østergaard B. R og Mortensen R, Systime

Arbejdsformer Eleverne har haft klasseundervisning med diverse øvelse. Eleverne har tillige arbejdet med øvelser under forbrugeradfærden, hvori de i grupper har taget billeder af tre forskellige produkter. Disse produkter ( i alt 15 forskellige) har været udgangspunktet for analyserne i forbrugeradfærd og segmenteringen.






Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer