Holdet 1pqid (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2025/26
Institution Nyborg Gymnasium
Fag og niveau Idræt C
Lærer(e) Lars Nielsen Koefoed
Hold 2025 id-pq (1pqid)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Fodbold og energiomsætningen
Titel 2 Pickleball
Titel 3 Crossfit og styrketræningsformer
Titel 4 Opvarmning til musik
Titel 5 Volleyball og sundhed
Titel 6 Musik og bevægelse - aerobic

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Fodbold og energiomsætningen

Fodboldforløbet.
Der arbejdes med fodbold og med fysisk træning til fodbold

Fodbold: I de praktiske lektioner vil der blive arbejdet med spark, tæmninger, angrebsspil ( bande, overlab, boldovertagelse) og træning,af forsvarsspil (opdækning og opbakning).

Hvad bliver du bedømt på i fodbold:
Viden om udførelse af indersidespark og vristspark samt evne til i begrænset omfang at udføre dette
Viden om udførelse af tæmninger og evne til i begrænset omfang at udføre fod og brysttæmning -
Viden om angrebsspil og evne til at udføre og forklare simple øvelser i bandespil, overlab og boldovertagelse.
Viden om forsvarsspil (opdækning og opbakning) og evne til at gøre dette i det færdige spil
Din fysiske form i forhold til fodboldspillet.

Hvad skal du kunne i forhold til teori
Vi arbejder kort med:
Energiomsætning under arbejde: Glykolyse og  respiration
I skal efter forløbet kunne: 
På basalt niveeau kunne forklare om forskellige former for energifrigørelse i musklerne (ATP-spaltning samt glykolyse og respiration) i Skal dernæst på meget basalt niveau kunne forklare hvordan ilten optages i kroppen og efterfølgende transporteres rundt


Litteratur.
Fodbold.
Sider til orientering om spark, tæmninger, forsvarspil og angrebsspil taget fra Jens Bangsbo. FODBOLD – træning og undervisning. Forlaget Frydenlund.  1. udgave,  2013. 29-37, 49-57, 65-68 samt 69-75.

Fysiologi:
6.2 Energisystemet. Fra Idræt C – teori i praksis. Engelbreth, J. M.fl. Systime 2024.<https://idraetc.systime.dk/?id=90>
6.3 Ilttransportkæden. Fra Idræt C – teori i praksis. Engelbreth, J. M.fl. Systime 2024.<https://idraetc.systime.dk/?id=215>

Estimeret sidetal.
Fodbolddelen - 36 sider (inkl videotutorials og sider fra Bangsbo)
Fysiologidelen: 12 sider. ca. 10 læste sider og 2 sider videotutorials)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Pickleball

Faglige mål for forløbet:
At blive introduceret for Pickleball med dets særlige regler. Samtidig at opnå tekniske og taktiske delmål.

Tekniske delmål:
I rimelig grad og med korrekt greb og batføring at kunne udføre diverse slag som serv, returnering, drop, flugtning, dink og lob.  

Taktiske delmål:
I rimelig grad at kunne placere sig hensigtsmæssigt på banen og i forhold til bolden.
I rimelig grad at beherske simple slagserier.

Estimeret sidetal: 21

5 sider tekst med spillets historie, regler, slagteknik mm.
Materiale udleveres af Anders Bergholdt fra GISP-kursus i Pickleball. (kan delvist findes på. https://gym-idraet.dk/nyheder-viden/pickleball-et-velegnet-ketsjerspil-til-gymnasiet/)

Dertil estimeret 16 sider omregnet fra videoklip med greb, serv, dink, regler, third shot drop, lob og no mans land
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Crossfit og styrketræningsformer

Intro til crossfit
Formålet med forløbet er at få:
Kendskab til teori bag crossfit-tankegangen
Kendskab til forskellige typer af WOD´s.
Gennemgået forskellige crossfitøvelser med brug af vægtstænger, medicinbolde, håndvægte såvel som egen kropsvægt.

I skal dertil kende til det knædominante, det hoftedominante bevægemønster samt træk og stød og vide hvordan man udfører korrekte øvelser til dette.

Styrketræningsformer: I skal kende til de 5 styrketræningsformer (muskeludholdenhed, muskelstyrke, muskelvækst, eksplosiv styrke og spændstighed) og kunne forklare hvordan man skal træne hvis man vil arbejde  for at forbedre disse og dertil kunne forklare hvilke ændringer i kroppen  træningen forårsager/medfører.

Teori om Crossfit og styrketræning fra:
Wolf, T og Hammer, M og Hammer, M.T. Systime 2008. C – det er idræt”, Gyldendal 2005. 48-54
Eget materiale fra Copenhagen crossfit.
Hvad er crossfit: https://www.emu.dk/modul/crossfit
Videotutorials fra :Crossfit.com

Estimeret samlet sidetal: 16 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Opvarmning til musik

Opvarmningsprogrammer til musik
Du skal kunne redegøre/forklare om opvarmningens betydning - ud fra den læste teori.
Du skal kunne redegøre/forklare om jeres valg af musik ud fra viden om BPM og øvelserne
Bedømmelsesgrundlag for opvarmningsprogrammet
Et korrekt planlagt og udført program (indhold og varighed)
Musik passer til øvelser (BPM)
I udfører øvelser i takt til musikken
Øvelserne er udvalgt med henblik på at opvarme hele kroppen
Øvelser udføres korrekt – og har en rimelig sværhedsgrad
I kan jeres øvelser og program
Instruktioner til elever er klare og tydelige
Elever er varme og har pulsen oppe efter opvarmningen

Teori om opvarmning fra:
Louise Holte, CPH West/Kongsholm: Opvarmning til musik. https://idraetsportalen.systime.dk/?id=143
og afsnittet ”Opvarmning” s.22n – 25 i Troels Wolf m.fl. ”C – det er idræt”, Gyldendal 2005.
Dertil video-tutorials fra idrætsportalen. https://idraetsportalen.systime.dk/?id=187

Estimeret sidetal: 14 sider. inkl. video-tutorials fra idrætsportalen omkring sving, hop mm.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Volleyball og sundhed

Basisisfoløb i volleyball og  teenvolley -

Vi øver grundslag finger- og baggerslag samt serv. Vi gennemgår angrebs og forsvarsopstillinger og hensigtsmæssige bevægelser på banen.  

Hvad bliver du bedømt på i volleyball:
Viden om udførelse af fingerslag, baggerslag og serv og evne til i begrænset omfang at kunne udføre slagene
Viden om hvordan man skal stille sig på banen og evne til også at gøre dette under spillet.
Evne til at bevæge sig hensigtsmæssigt under spillet ( F.eks at komme ind under bolden)

Vi har derudover kort berørt koblingen mellem idræt og sundhed. I formodes her kort at kunne svare på om det er sundt at dyrke idræt og hvorfor/hvorfor ikke.
Det læste afsnit sundhed og livsstil er fra
Idræt c- teori i praksis. Engelbrecht, j. m.fl. systime 2006. https://ibog-idraetc.systime.dk/index.php?id=37.

Dertil videoklip af slag og benarbejde fra  https://www.dgi.dk/volleyball/oevelser.

Estimeret sidetal: 18 sider inkl. 12 sider omregnet videoklip + billeder om baggerslag, fingerslag, serv og smash
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Musik og bevægelse - aerobic

Vi har i forløbet arbejdet med forskellige danse
I intro til dans arbejdede vi med at lære Macarena, cotton eye joe, yugo og følge simple bevægelser til musik.

I aerobicsessionerne arbejde vi med at følge en fastlagt koreografi for dernæst at bruge de følgende lektioner på at lave vores egen koreografi.

Bedømmelsesgrundlaget/hvad skal jeg kunne efter forløbet.

Din evne til at bevæge dig i takt til et stykke musik

Din evne til at koordinere bevægelser/lære bevægelser

Evne til selv at finde på bevægelser/sætte bevægelser sammen på en ny måde - til musik

Der er ikke meget læst teori i forløbet ud over
Hvad er aerobic. https://www.emu.dk/modul/aerobic-og-step-aerobic.
Dertil videotutorials med forskellige grundtrin og aerobic-serier. Primært fra https://idraetsportalen.systime.dk/?id=540 men også fra Youtube.

Estimeret sidetal. 14 sider
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer