X - Svendborg Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
X - Svendborg Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2n ks (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2024/25 - 2025/26
Institution
X - Svendborg Gymnasium
Fag og niveau
K og S faggrup. -
Lærer(e)
Birgitte Linnet Dahlberg, Jacob Snogdal, Kristian Nielsen
Hold
2024 ks-n (
1n ks
,
1n ks-hi
,
1n ks-re
,
1n ks-sa
,
2n ks
,
2n ks-hi
,
2n ks-re
,
2n ks-sa
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Gør gode tider bedre - DK efter 2. verdenskrig
Titel 2
Forløb#2 Verdenshistorie
Titel 3
Kulturmøder
Titel 4
Demokrati og medborgerskab (enkeltfagligt forløb)
Titel 5
Forløb#5 Kampen for det Gode Samfund (Historie)
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Gør gode tider bedre - DK efter 2. verdenskrig
Indhold
Kernestof:
Vores klassenotesbog
Kære 1n. I dette modul skal vi begynde vores nye forløb i historie om familien i Danmark. Her skal vi arbejde med hvad en familie er for noget, og hvordan de familier vi kender i dag -måske- er anderledes end de var engang. Jeg glæder mig til at lære
Kære 1n. Sidst arbejdede vi med Anders And! Nu skal vi igang med at lære om familier og samfundet i Danmark i perioden 1950-1970 :-)
Teksten vi læser i modulet: Gode tider
Lektie mens du venter :)
Kære 1n – I dette modul arbejder vi videre med 1960'erne – og så skal vi på biblioteket og lave en skattejagt, så I ved hvordan I bruger det. HUSK DIN BOG "Gør gode tider bedre"!
Hansen, Niels Erik: Gør gode tider bedre, Columbus; sider: 11-13
OCR
Vi mødes kl. 07:10 til fravær indenfor ved Svendborg Station. Toget går 7.20 ca.
1N Studietur Dansk og Historie.docx
Pakkeliste:
Ingen lektie til historie i dag. Vi skal læse lidt tekst og snakke om den. Og så skal vi snakke om forskellen på primære og sekundære kilder. Det bliver hyggeligt! :)
Der er mødepligt hele dagen - kom og skriv din historieopgave :)
Kære alle, I dag skal vi skrive en minihistorieopgave. Hvad er det? Det kan du læse om på linket nedenfor.
Minihistorieopgave - Opgavenøglen
Tidsplan for dagen
Kære 1n, Tak for sidst. Det var en hyggelig dag, synes jeg, selvom jeg ved nogle af jer også var frustrerede over opgaven. Jeres lektie til i dag er at tage bogen med "Gør Gode Tider Bedre". Vi skal arbejde videre med 1960'erne, og denne gang fokuser
Ingen lektier. I dette modul skal vi arbejde med kilder, og så får I respons på jeres Minihistorieopgave. Vi ses :)
Kære 1n, jeg var desværre syg da vi måtte aflyse modulet i sidste uge, så vi prøver igen :)I dette modul skal vi arbejde med en historisk kilde. Medbring din bog "Gør gode tider bedre". Mens I arbejder, får I respons på jeres minihistorieopgave. Vi s
Omfang
Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 15
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Forløb#2 Verdenshistorie
Indhold
Kernestof:
Kære 1n, I dette modul starter vi vores nye forløb om verdenshistorien. I får derfor en ny bog.
Ancient Greece 101 - Youtube
Gudbjerg-Hansen, Larsen, Lavtsen: Flere sider af KS, Praxis; sider: 40-43
Crash Course: Middelalderen
Højmiddelalderen, 1050-1340
Pave Gregors om Investiturstride
I dette modul ser vi film om Feudalismen/Middelalderen
Vi ser resten af filmen om Feudalismen i middelalderen, snakker kildekritik og analyserer filmen. Overvej:
Kort video om Renæssancen
I dette modul skal vi arbejde med oplysningstiden og den absolutte kongemagt (enevælde).
Medbring din bog "Flere sider af KS"
Kilde om oplysningstiden
Tekst om industrialiseringen
Medbring din bog "Flere sider af KS". Vi læser i den sammen i modulet.
Tekst om Imperialismen
I dette modul samler vi op på vores korte forløb om verdenshistorien. Lektie: Tænk over et nøgleord du har lært til hver af følgende: Antikken, Middelalderen, Renæssancen, Oplysningstiden, Revolutioner og Nationernes tidsalder, Industrialiseringen og
Omfang
Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Kulturmøder
Kulturmøder - samfundsfag
I dette forløb arbejder vi med integration og kulturmødet ud fra en samfundsfaglig vinkel. Fokus har været på hvem, hvorfor og med hvilke udfordringer: Hvem kommer til Danmark? Hvorfor kommer de hertil? Og hvad er udfordringerne i det kulturmøde, der sker i det danske samfund, når mennekser kommer hertil?
Som en del af forløbet var vi på ekskursion til Odense, hvor vi besøgte Det Islamiske Trossamfund samt Vollsmose-bydelen. I Vollsmose Kirke hørte vi et oplæg med Sebastian Olesen, der har skrevet bogen "Sjakaler og kartofler i Vollsmose" om at bo i Vollsmose - på godt og ondt. Vi besøgte også B1909, hvor vi fik en god snak med trænere og bestyrelsesmedlemmer om det sportslige og sociale arbejde, de laver for bydelens børn og unge.
Forløbet blev afsluttet med et PP2-forløb, hvor de i grupper skulle undersøge og præsentere den flerfaglige problemformulering: Hvilke udfordringer med indvandring og kulturmøder har det danske samfund stået over for siden 1960'erne, og hvordan forklarer vi de forskellige reaktioner på disse?
Kernestof:
- Identitetsdannelse og socisalisering
- Sociale og kulturelle forskelle
- Politiske partier i Danmark
Centrale spørgsmål og begreber:
- Hvad er kultur? (komplekst og dynamisk kulturbegreb)
- Hvad indeholder en kultur? (Hoftstedes løgmodel)
- Hvordan tilegner vi os en bestemt kultur? (socialisering, normer og sanktioner)
- Har vi en national identitet?
- Det samfundsmæssige kulturmøde: Hvad er integration? (assimilation, segregation, pluralistisk integration)
- Hvad mener partierne om integration? (kort)
- Det individuelle kulturmøde: Hvordan kan man integrere sig, når man har flere kulturer? (den rene identitet, bindestregsidentiteten, den kreolske identitet)
- Hvem kommer til Danmark? Hvor kommer de fra? Og hvorfor? (push- og pull-faktorer)
- Hvad betyder kulturforskelle? (fx ift. familieformer og beskæftigelse?
- Hvad er god integration? (Integrationsbarometeret)
- Hvad betyder fordomme og stereotyper for integrationen?
- Hvad kan modarbejde/fremme integration? (Honneths anerkendelsesbegreb og anerkendelsessfærer)
Primær litteratur:
- Brøndum, P. & T. B. Hansen. 2017. Luk samfundet op! 3. udgave. København: Forlaget Columbus, s. 31-38, 44-52.
- Thorndal, M. H. 2011. Ærkedansker perkerdansker. 1. udgave. København: Forlaget Columbus, s. 11-16
Sekundær litteratur:
- Artikel: Danskerne tror, integrationen går meget værre end i virkeligheden. Dansk Socialrådgiverforening:
https://socialraadgiverne.dk/faglig-artikel/danskerne-tror-integrationen-gaar-meget-vaerre-end-i-virkeligheden/
- Videoklip med borgere i Volsmose:
https://zulu.tv2.dk/video/TVpxZlRlNzRrTldxZzBJYjVjNlFFV1VvYTFyTE8xSUs
- Integrationsbarometer:
https://integrationsbarometer.dk/barometer
- Dokumentar (DR): Kriminelt - Rejs hjem til dit abeland (2020) (cs. 30 min)
- Sang: Tobias Rahim - Jesus (2020)
- Partifilm:
https://gron.luksamfundetop.dk/2/kapitel-2/partifilm/indvandring-og-integration/
- Partiernes egne hjemmesider
- Artikel: Natasha Al-Hariri: “I et land som Danmark kræver det nosser at bære tørklæde”. Af Olivia Nepper Winther. I Costume, 09.04.17.
- Satirevideo:
https://www.youtube.com/watch?v=rhuJyCw06lw
- Indfødsretsprøven:
https://nyheder.tv2.dk/samfund/2023-11-29-test-dig-selv-kan-du-bestaa-den-nye-indfoedsretstest
Indhold
Kernestof:
HUSK KS-Bogen, som vi også skal bruge i religion :-)
Kære 1n! I dette modul påbegynder vi et nyt emne om "kulturmøder". Ingen lektier :)
Plan: Velkommen til KS, Samfundsfag! Forventninger og introduktion til det første forløb 'Kulturmøder'.I skal huske at medbringe jeres KS-bog (Flere sider af KS), og til hver lektion fremover :)
Lektie: Luk samfundet op s. 44-48.pdf (I skal læse s. 44-48 i dokumentet. Start ved afsnit '2.5 Kulturelle forskelle og identitet' og frem til der, hvor der står "Den norske antropolog Thomas Hylland Eriksen…" (første spalte, s. 48).
Gudbjerg-Hansen, Larsen, Lavtsen: Flere sider af KS, Praxis; sider: 192-198, 203-209
I skal have fokus på Koranen og hvordan den kan defineres udefra/indefra.
Lektie: Luk samfundet op s. 48-50.pdf
Ingen lektier, men husk bogen
Lektier: I skal forberede/lave jeres fremlæggelser(Politiske partier og deres perspektiver på integration) færdige. Alle i gruppen skal fremlægge!Plan: Fremlæggelser, og indvandring til DK.
Lektie: Ærkedansker - Perkerdansker 11-16.pdf Læs s. 11-13 i bogen Ærkedansker - Perkerdansker. Stop ved det afsnit, der hedder 'Integration - at forbinde en mangfoldighed til en enhed' (s. 13, 2. spalte) OG svar på følgende arbejdsspørgsmål:
Vi skal arbejde med de 5 søjler. Skim bare lektien, så får I tid til at gå i dybden med en af de 5 søjler.
Lektie:
Plan: Fordomme og stereotyper
Lektie: Læs følgende (s. 50-52) omkring anerkendelse
Kære 1n, I dette modul skal vi arbejde videre med kulturmøderne i 1983-1993. Tænk over hvad du lærte sidst :)
Lektie: Udfyld nedenstående liste med begrebsforklaringer, som I har gennemgået i forløbet. Eks. Normer: Regler for adfærd, der skelnes mellem formelle normer(eks. politiske vedtagne love) og uformelle normer(eks. at snakker ikke i munden på hinanden
Afsnit
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 29
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Demokrati og medborgerskab (enkeltfagligt forløb)
Formål: I dette forløb arbejder vi med de centrale kendetegn ved dansk demokrati og det politiske system.
Kernestof:
- Politiske partier i Danmark og politiske ideologier
- Politiske deltagelsesmulighed, rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene
- Politiske beslutninger i Danmark i en global sammenhæng
Centrale spørgsmål og begreber:
- Hvad er et (godt) demokrati? (styreformer, direkte eller repræsentativt, deliberativt demokrati, dahls demokratikriterier)
- Hvem har magten i Danmark? (magtens tredeling, den parlamentariske styringskæde)
- Hvilke rettigheder og pligter har vi i Danmark? (debat om kvindelig værnepligt)
- Hvordan bliver love til i Danmark?
- Hvad er et borgerforslag?
- Hvordan fungerer det politiske system? (Eastons model)
- Hvad er en ideologi?
- Hvad kendetegner de tre klassiske ideologier?
- Hvilke ideologier er de danske partier rundet af?
- Hvad er fordelings- og værdipolitik? Og hvad kendetegner rød blok og blå blok?
- Hvad kendetegner kernevælgere og marginalvælgere? Og hvad kendetegner det danske 'vælgerhav' lige nu?
- Hvilke indflydelse har EU på dansk lovgivning?
- Hvad er EU? (ultra kort)
- Hvad er på spil ved EP-valget d. 9. juni?
Faglige mål:
- Anvende og kombinere viden, kundskaber metoder fra fagets discipliner til at opnå indsigt i samfundsmæssige sammenhænge i Danmark og i andre lande
- Formulere, forklare, undersøge og diskutere enkeltfaglige problemstillinger ved anvendelse af begreber og viden fra fagets kernestof
- Redegøre for forskellige politiske grundholdninger samt analysere deres betydning i en aktuel sammenhæng
- Undersøge samfundsmæssige sammenhæng, mønstre og udviklingstendenser med brug af begreber samt kvalitative og kvantitative data
Kernestof i fokus:
- Politiske partier i Danmark og politiske ideologier
- Politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng
- Politiske deltagelsesmuligheder, rettigheder og pligter i et demokratisk samfund
Primær litteratur:
- Reimick, C., C. B. Hansen, P. B. Frank & L. Madsen. 2019. Kultur og samfund. Grundbog. 3. udgave. Forlaget Systime. s. 103-104.
- Brøndum, P. & T. B. Hansen. (2017). Luk samfundet op! 3. udgave. København: Forlaget Columbus, s. 119-21, 125-26, 133-135
- Madsen, M., m.fl. (2018). KS-bogen. 2. udgave. Forlaget Columbus, s. 284-286
- Partiernes mærkesager. Fra "Højt til loftet".
https://hoejt-til-loftet.ibog.gyldendal.dk/?id=172
- Statistikker om valgdeltagelse. Fra "Partiledernes kamp om midten" (2024) af Rune Stubager og Kasper Møller Hansen.
- Artikel:
https://www.dr.dk/nyheder/politik/de-har-naerstuderet-valget-og-paa-flere-punkter-opfoerer-vaelgerne-sig-som-aldrig
- Video: Dit demokrati - Hvad bestemmer EU?
https://www.ft.dk/da/undervisning/undervisningsfilm
- Folder: EU på 5 minutter (produceret af Europa-Parlamentet i Danmark)
- Artikel:
https://www.dr.dk/nyheder/politik/ep-valg/her-er-ti-ting-du-skal-vide-om-eu-valget
Sekundær litteratur:
- Debatfilm om det danske demokrati:
https://gron.luksamfundetop.dk/5/kapitel-5/debatfilm/
- Dokumentar (DR). En kongelig rejse (uddrag, ca. 30 minutter)
- Mandatfordeling i FT:
https://www.ft.dk/da/medlemmer/mandatfordelingen
- Meningsmåling:
https://www.dr.dk/nyheder/politik/meningsmaalinger
- Instruktionsvideo om Eastons model:
https://www.youtube.com/watch?v=mXk6tWsJt5I
- Hjemmeside:
https://www.borgerforslag.dk/
- Video: Dit demokrati - fra ide til lov -
https://www.youtube.com/watch?v=glMv32HV0-o
- Øvelse med de klassiske ideologier:
https://www.vucdigital.dk/samf_ideologi/ideologi.html
- Interview til ideologisk farvekodning, udviklet af Vibeke Allerup Petersen til FIP samfundsfag stx 2019
- Video: Dit demokrati - Folketingsvalg -
https://www.ft.dk/da/undervisning/undervisningsfilm
Indhold
Kernestof:
Lektie: Udfyld nedenstående liste med begrebsforklaringer, som I har gennemgået i forløbet. Eks. Normer: Regler for adfærd, der skelnes mellem formelle normer(eks. politiske vedtagne love) og uformelle normer(eks. at snakker ikke i munden på hinanden
Afsnit
Hansen, Niels Erik: Gør gode tider bedre, Columbus; sider: 100-106
Lektie: Læs om hvem der har magten i jeres KS bog, s. 100-106.
Kære 1n, I dette modul skal vi afslutte vores arbejde med kulturmøder. Vi samler op på hvad vi har lært i forløbet og i PP2. Ingen lektier.
Lektie: Læs KS-bogen s. 286-288 Rettigheder og pligter.pdf
Lektie: Læs Luk samfundet op s. 125-126 Eastons model.pdf
Titel
Medbring din nye bog "Verden efter 1914"
Lektie: Jeres videoer skal være færdige, klar til fremvisning + se ideologilektie nedenfor.
Carl-Johan Bryld: Verden efter 1914, 5. udgave, Systime; sider: 185-189
I dette modul skal vi arbejde med Cuba-krisen. Medbring din bog "Verden efter 1914", vi skal arbejde med den i timen.
Lektie: Læs s. 118-119 om Molins model (om partiadfærd + svar på opgaven på side 119).
Gudbjerg-Hansen, Larsen, Lavtsen: Flere sider af KS, Praxis; sider: 118-119
Omfang
Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 25
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Forløb#5 Kampen for det Gode Samfund (Historie)
Indhold
Kernestof:
Kære 2n - velkommen tilbage fra ferie! Vi starter året med vores nye forløb "Det Gode Samfund", som vi skal lede op til PP3. Glæder mig til at høre om jeres ferie, når vi ses :)
Lektie: Repeter jeres noter om de klassiske ideologier(konservatisme, liberalisme, socialisme), og skriv dernæst fysiske noter(på papir) til hver ideologi. Det skal bruges i lektionen.
Husk din bog: "Kampen for det gode samfund"
m. fl.: Kampen for det gode samfund, Systime; sider: 33-42
Dagens modul (Kilde)
I skal læse teksten om myter igen, så I kan svare på sandt/falsk spørgsmålene igen i grupper :-)
Lektie: Læs side 177-179 i følgende link, stop ved Det civile samfund.
Christian Christensen om fattigdom i 1880.docx
Lektien OCR
Til dette modul skal I se dokumentaren "Jagten på den kristne kulturarv" på mit CFU og svare på nedenstående spørgsmål:
Teksten OCR
💀 Husk din bog: "Kampen for det gode samfund" 💀
Læs denne side i OneNote som lektie til i dag. Svar på spørgsmålet: Hvilken del af Jesus forkyndelse er den mest aktuelle i dag?
Titel
Lektie: I 'OneNote', under forløbet, 'Det gode samfund' 'Litteratur' skal I læse side 181-184 (Stop ved afsnittet 'Hvad er god økonomi').
I dette modul skal I fremlægge jeres kildepræsentation og analyse for KNI i grupper. Mens grupperne fremlægger får resten af jer tid til at arbejde indledende med jeres historieopgave.
Find og medbring et billede, der viser noget om næstekærlighed i dag. Et billede, der viser, hvad du forbinder med næstekærlighed.
Lektie: Læs siderne 184-189, i 'OneNote' --> 'Det gode samfund' --> 'Litteratur 2'.
I dette modul arbejder vi videre med kilden "Rold Andersen" om velfærdsstaten, hvor de to sidste grupper (Jeppe+Aisha+Line og Roar+Anton+Momme) fremlægger for KNI. Derudover skal vi arbejde med historieopgaven og yderligere en historisk kilde. Vi ses
Afsnit
Lektie: Læs side 194-198 i OneNote --> Det gode samfund --> Litteratur 2
Lektie: Læs side 198-200 i OneNote --> Det gode samfund --> Litteratur 2
Ingen lektier ud over at huske bogen! Vi arbejder videre med det gode samfund – I får tid til at læse i modulet. Vi ses :)
Læs denne side (igen) i OneNote som lektie. Vi gennemgår plakaterne og den bedste - den der har flest ting med fra skemaet vinder!Titel
Læs om ritualer til i dag.
Lektie: Tænk gerne videre over dit emnevalg til historieopgaven, overvej nye vinkler og led gerne efter materiale online.
I dette modul skal vi arbejde videre med jeres historieopgaver. I får modulet til at lave research/litteratursøgning og vi får besøg af vores bibliotekar, Dorte, som skal hjælpe os med at finde relevant litteratur. Som afslutning skal I aflevere et d
Lektie: Side 205-208, i OneNote, Det gode samfund, Litteratur 3.
Er velfærdsstaten en kristen opfindelse? Læs i OneNote indtil der står "her stopper lektien". Hvem er du mest enig med, hvorfor?Titel
Politikerne skal ikke gamble med pensionsalderen
Husk jeres aflevering om historieopgaven til mandag aften :)
Omfang
Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 31
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/1477/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74607797972", "T": "/lectio/1477/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74607797972", "H": "/lectio/1477/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74607797972" }