Holdet 2n ks (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25 - 2025/26
Institution X - Svendborg Gymnasium
Fag og niveau K og S faggrup. -
Lærer(e) Birgitte Linnet Dahlberg, Jacob Snogdal, Kristian Nielsen
Hold 2024 ks-n (1n ks, 1n ks-hi, 1n ks-re, 1n ks-sa, 2n ks, 2n ks-hi, 2n ks-re, 2n ks-sa)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Gør gode tider bedre - DK efter 2. verdenskrig
Titel 2 Forløb#2 Verdenshistorie
Titel 3 Kulturmøder
Titel 4 Demokrati og medborgerskab (enkeltfagligt forløb)
Titel 5 Forløb#5 Kampen for det Gode Samfund (Historie)

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Gør gode tider bedre - DK efter 2. verdenskrig

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer


Titel 3 Kulturmøder

Kulturmøder - samfundsfag

I dette forløb arbejder vi med integration og kulturmødet ud fra en samfundsfaglig vinkel. Fokus har været på hvem, hvorfor og med hvilke udfordringer: Hvem kommer til Danmark? Hvorfor kommer de hertil? Og hvad er udfordringerne i det kulturmøde, der sker i det danske samfund, når mennekser kommer hertil?

Som en del af forløbet var vi på ekskursion til Odense, hvor vi besøgte Det Islamiske Trossamfund samt Vollsmose-bydelen. I Vollsmose Kirke hørte vi et oplæg med Sebastian Olesen, der har skrevet bogen "Sjakaler og kartofler i Vollsmose" om at bo i Vollsmose - på godt og ondt. Vi besøgte også B1909, hvor vi fik en god snak med trænere og bestyrelsesmedlemmer om det sportslige og sociale arbejde, de laver for bydelens børn og unge.

Forløbet blev afsluttet med et PP2-forløb, hvor de i grupper skulle undersøge og præsentere den flerfaglige problemformulering: Hvilke udfordringer med indvandring og kulturmøder har det danske samfund stået over for siden 1960'erne, og hvordan forklarer vi de forskellige reaktioner på disse?

Kernestof:
- Identitetsdannelse og socisalisering
- Sociale og kulturelle forskelle
- Politiske partier i Danmark

Centrale spørgsmål og begreber:
- Hvad er kultur? (komplekst og dynamisk kulturbegreb)
- Hvad indeholder en kultur? (Hoftstedes løgmodel)
- Hvordan tilegner vi os en bestemt kultur? (socialisering, normer og sanktioner)
- Har vi en national identitet?
- Det samfundsmæssige kulturmøde: Hvad er integration? (assimilation, segregation, pluralistisk integration)
- Hvad mener partierne om integration? (kort)
- Det individuelle kulturmøde: Hvordan kan man integrere sig, når man har flere kulturer? (den rene identitet, bindestregsidentiteten, den kreolske identitet)
- Hvem kommer til Danmark? Hvor kommer de fra? Og hvorfor? (push- og pull-faktorer)
- Hvad betyder kulturforskelle? (fx ift. familieformer og beskæftigelse?
- Hvad er god integration? (Integrationsbarometeret)
- Hvad betyder fordomme og stereotyper for integrationen?
- Hvad kan modarbejde/fremme integration? (Honneths anerkendelsesbegreb og anerkendelsessfærer)


Primær litteratur:
- Brøndum, P. & T. B. Hansen. 2017. Luk samfundet op! 3. udgave. København: Forlaget Columbus, s. 31-38, 44-52.
- Thorndal, M. H. 2011. Ærkedansker perkerdansker. 1. udgave. København: Forlaget Columbus, s. 11-16


Sekundær litteratur:
- Artikel: Danskerne tror, integrationen går meget værre end i virkeligheden. Dansk Socialrådgiverforening: https://socialraadgiverne.dk/faglig-artikel/danskerne-tror-integrationen-gaar-meget-vaerre-end-i-virkeligheden/
- Videoklip med borgere i Volsmose: https://zulu.tv2.dk/video/TVpxZlRlNzRrTldxZzBJYjVjNlFFV1VvYTFyTE8xSUs
- Integrationsbarometer: https://integrationsbarometer.dk/barometer
- Dokumentar (DR): Kriminelt - Rejs hjem til dit abeland (2020) (cs. 30 min)
- Sang: Tobias Rahim - Jesus (2020)
- Partifilm: https://gron.luksamfundetop.dk/2/kapitel-2/partifilm/indvandring-og-integration/
- Partiernes egne hjemmesider
- Artikel: Natasha Al-Hariri: “I et land som Danmark kræver det nosser at bære tørklæde”. Af Olivia Nepper Winther. I Costume, 09.04.17.
- Satirevideo: https://www.youtube.com/watch?v=rhuJyCw06lw
- Indfødsretsprøven: https://nyheder.tv2.dk/samfund/2023-11-29-test-dig-selv-kan-du-bestaa-den-nye-indfoedsretstest
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 29 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Demokrati og medborgerskab (enkeltfagligt forløb)

Formål: I dette forløb arbejder vi med de centrale kendetegn ved dansk demokrati og det politiske system.


Kernestof:
- Politiske partier i Danmark og politiske ideologier
- Politiske deltagelsesmulighed, rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene
- Politiske beslutninger i Danmark i en global sammenhæng


Centrale spørgsmål og begreber:
- Hvad er et (godt) demokrati? (styreformer, direkte eller repræsentativt, deliberativt demokrati, dahls demokratikriterier)
- Hvem har magten i Danmark? (magtens tredeling, den parlamentariske styringskæde)
- Hvilke rettigheder og pligter har vi i Danmark? (debat om kvindelig værnepligt)
- Hvordan bliver love til i Danmark?
- Hvad er et borgerforslag?
- Hvordan fungerer det politiske system? (Eastons model)
- Hvad er en ideologi?
- Hvad kendetegner de tre klassiske ideologier?
- Hvilke ideologier er de danske partier rundet af?
- Hvad er fordelings- og værdipolitik? Og hvad kendetegner rød blok og blå blok?
- Hvad kendetegner kernevælgere og marginalvælgere? Og hvad kendetegner det danske 'vælgerhav' lige nu?
- Hvilke indflydelse har EU på dansk lovgivning?
- Hvad er EU? (ultra kort)
- Hvad er på spil ved EP-valget d. 9. juni?


Faglige mål:
- Anvende og kombinere viden, kundskaber metoder fra fagets discipliner til at opnå indsigt i samfundsmæssige sammenhænge i Danmark og i andre lande
- Formulere, forklare, undersøge og diskutere enkeltfaglige problemstillinger ved anvendelse af begreber og viden fra fagets kernestof
- Redegøre for forskellige politiske grundholdninger samt analysere deres betydning i en aktuel sammenhæng
- Undersøge samfundsmæssige sammenhæng, mønstre og udviklingstendenser med brug af begreber samt kvalitative og kvantitative data


Kernestof i fokus:
- Politiske partier i Danmark og politiske ideologier
- Politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng
- Politiske deltagelsesmuligheder, rettigheder og pligter i et demokratisk samfund


Primær litteratur:
- Reimick, C., C. B. Hansen, P. B. Frank & L. Madsen. 2019. Kultur og samfund. Grundbog. 3. udgave. Forlaget Systime. s. 103-104.
- Brøndum, P. & T. B. Hansen. (2017). Luk samfundet op! 3. udgave. København: Forlaget Columbus, s. 119-21, 125-26, 133-135
- Madsen, M., m.fl. (2018). KS-bogen. 2. udgave. Forlaget Columbus, s. 284-286
- Partiernes mærkesager. Fra "Højt til loftet". https://hoejt-til-loftet.ibog.gyldendal.dk/?id=172
- Statistikker om valgdeltagelse. Fra "Partiledernes kamp om midten" (2024) af Rune Stubager og Kasper Møller Hansen.
- Artikel: https://www.dr.dk/nyheder/politik/de-har-naerstuderet-valget-og-paa-flere-punkter-opfoerer-vaelgerne-sig-som-aldrig
- Video: Dit demokrati - Hvad bestemmer EU? https://www.ft.dk/da/undervisning/undervisningsfilm
- Folder: EU på 5 minutter (produceret af Europa-Parlamentet i Danmark)
- Artikel: https://www.dr.dk/nyheder/politik/ep-valg/her-er-ti-ting-du-skal-vide-om-eu-valget




Sekundær litteratur:
- Debatfilm om det danske demokrati: https://gron.luksamfundetop.dk/5/kapitel-5/debatfilm/
- Dokumentar (DR). En kongelig rejse (uddrag, ca. 30 minutter)
- Mandatfordeling i FT: https://www.ft.dk/da/medlemmer/mandatfordelingen
- Meningsmåling: https://www.dr.dk/nyheder/politik/meningsmaalinger
- Instruktionsvideo om Eastons model: https://www.youtube.com/watch?v=mXk6tWsJt5I
- Hjemmeside: https://www.borgerforslag.dk/
- Video: Dit demokrati - fra ide til lov - https://www.youtube.com/watch?v=glMv32HV0-o
- Øvelse med de klassiske ideologier: https://www.vucdigital.dk/samf_ideologi/ideologi.html
- Interview til ideologisk farvekodning, udviklet af Vibeke Allerup Petersen til FIP samfundsfag stx 2019
- Video: Dit demokrati - Folketingsvalg - https://www.ft.dk/da/undervisning/undervisningsfilm
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 25 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Forløb#5 Kampen for det Gode Samfund (Historie)

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 31 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer