X - Svendborg Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
X - Svendborg Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2r ks (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2024/25
Institution
X - Svendborg Gymnasium
Fag og niveau
K og S faggrup. -
Lærer(e)
Kristine Rasmussen, Maria Bruun Bundgård, Niels Secher Hansen
Hold
2024 ks-r (
1r ks
,
1r ks-hi
,
1r ks-re
,
1r ks-sa
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Forløb#1Samarbejde og modstand
Titel 2
Kulturmøder (samf)
Titel 3
Sociale forskelle
Titel 4
Politik og demokrati
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Forløb#1Samarbejde og modstand
Churchillklubben:
https://www.dr.dk/skole/historie/udskoling/churchillklubben#
!/
Danske skæbner i Mindelunden. CFU
Indhold
Kernestof:
Ingen læselektie.
I modulet læser og arbejder vi med "Oprop", som ligger i OneNote (øverste fane)
Samarbejdspolitikken. .pdf
Læs det vedhæftede dokument. I modulet skal vi arbejde med at undersøge Danmarks fordele og ulemper ved samarbejdspolitikken. Notér nøgleord (og ord, som skal forklares)
Samarbejde og modstand #3: Folkestrejkerne i august 1943 blev samarbejdspolitikkens endeligt - politikenhistorie.dk
Program 1r København HF 2024.docx
Afløsningsopgave historie 1r.docx
Ingen læselektie - men overvej hvilke gode historiske oplysninger/pointer, du fik med fra Frihedsmuseet og Mindelunden i København.
Nogle har problemer med OneNote -herunder kan I se de relevante dokumenter til arbejde med minihistorieopgaven.
Mini-historie-opgave - 1r 24.docx
30´erne og besættelsen .pdf
Eksempelopgave mini-historieopgave 1 HF.docx
Medbring bogen: Danmark besat og befriet.
Medbring din bog - i klassen - Danmark besat og befriet
Omfang
Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 17
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Kulturmøder (samf)
Forløbet er en del af fællesforløb med historie og religion og har fokus på kulturmøder. I samfundsfag er der arbejdet med socialiseringsbegreberne, normer, roller og social kontrol. Derudover har eleverne fået kendskab til identitetsniveauerne, kulturelle forskelle (Hofstede), integrationstyper, parallelsamfundsloven, de 3 klassiske ideologier, fordelingspolitik og værdipolitik.
Eleverne har trænet læsning af statistik om indvandrere og efterkommere.
Der er arbejdet med en case om bederum på Syddansk Universitet.
Der er læst en artikel skrevet af Roya Moore. Hun argumenterer for, at der er en række danske værdier, som alle bør acceptere, fx at give håndtryk.
Som afslutning på det fælles forløb, besøgte vi Vollsmose. Vi var i en moské, mødte Roya Moore, der fortalte om hendes værdipolitiske arbejde.
Indhold
Kernestof:
Godt nytår!
Peter Brøndum, Thor Banke Hansen: Luk samfundet op! 3. udgave, Columbus; sider: 36-40, 43-50, 110-115
Læs s. 133-137 i Fra Huguenotter til Afghanere (vedhæftet)
Fra Huguenotter til Afghanere - Peter Bejder - Kap 9 - s. 133-144.pdf
I modulet læser vi og arbejder med kildekritik af tekst 32, s. 138, Fremmedarbejderen - en konkurrent.
Studierejsebrev HF.docx
Indvandrere i Danmark 2023.docx
Indvandring i krisetider.pdf
Læs det vedhæftede dokument.
Læs tekst 2 + tekst 3. Svar på spørgsmålene nedenfor, hvis du ikke nåede det i timen sidst
KS kompendium islam.docx
Læs fanen Forstædernes beton i OneNote
Som lektie skal du kunne forklare følgende fra seneste modul:
Ingen lektie.
Læs den vedhæftede tekst og besvar: Nye kritiske røster.pdf
Spørgsmål til Kulturelle forskelle i børneopdragelse.docx
Statistik_integration.docx
Værdier. Vi kan ikke tage særhensyn til islam.pdf
Test: Kan du bestå den nye indfødsretsprøve i 2024? - TV 2
Læs hele tekst 7 (3 sider fra side 11-13)KS kompendium islam.docx i vedhæftede kompendium. Findes også på Onenote
Islam opsamlingsøvelse 2025
Hvis man ikke læste tekst 7 til sidste gang, så gør man det til i dag (genlæs evt. hvis du ikke føler, at du har nogenlunde styr på det)
Vi gennemgår spørgsmålene om dansk-test og statsborgerskab fra seneste modul.
KS islam kildekritik.doc
Læs: Indvandrerdebatten i 90´erne, som ligger som en fane i OneNote.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 34
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Sociale forskelle
Forløbet har haft fokus på forskellige måder at inddele befolkningen i grupper. Der er gennemgået livsformer, livsstile (Minerva), Bourdieus begreber habitus, kapitaler og felter er anvendt i forhold til social arv og mønsterbrydere. Fattigdomsbegreberne, udviklingen i fattigdom i DK,. Der er sat fokus på ulighed i sundhed ved at se et afsnit af 'En syg forskel' og bruge Bourdieu i denne sammenhæng. Endelig er der sat fokus på, hvordan borgernes behov kan opfyldes, herunder velfærdsstatsmodellernes forskellige vægtning af stat, marked og civilsamfundet.
Indhold
Kernestof:
Peter Brøndum, Thor Banke Hansen: Luk samfundet op! 3. udgave, Columbus; sider: 89-98, 174-181, 183-184
I modulet skal vi repetere viden og begreber om Kulturmøder.
Hvem kom til Danmark 1993.pdf
Læs det vedhæftede dokument, og udfyld de to kolonner for henholdsvis somaliske og bosniske flygtninge på den sidste side.
De vigtigste ting at vide om buddhismen
I skal undersøge mindst én persons livsstil med de spørgsmål, I lavede i sidste time.
Hvem kom til Danmark 1993.pdf Læs det vedhæftede dokument, og udfyld de to kolonner for henholdsvis somaliske og bosniske flygtninge på den sidste side.
Læs Muhammedkrisen – Jyllands-Posten: Muhammed-tegningerne (2005), som ligger som en fane nederst i OneNote under Kulturmøder.
Minerva livsstilsmodel by Henrik Dahl
Afsnit
Hvilken klasse er min familie i?
Skærmbillede 2025-04-22 152813.png
Ulighed i sundhed.docx
I modulet får I udleveret et repetitionskildesæt til forløbet om Kulturmøder - og som forberedelse til en evt. årsprøve. I grupper skal I læse og arbejde med sættet over de næste moduler. Se de vigtigste begreber til forløbet i OneNote.
I modulet skal I læse og besvare opgavesættet til repetition af forløbet om kulturmøder. Sættet kan ses i OneNote - sammen med grupperne, hvis man var fraværende i sidste modul.
•Åben dokumentet på modulet og læs alle figurerne. •Hvilke forskelle i sundhed er der mellem befolkningerne i de to bydele i Aalborg? I skal både bruge figurerne og udsendelsen. Skriv en konklusion. •Hvilke forklaringer kan der være på forskellene i
Sæt jer i denne rækkefølge:
Buddhismekompendium WORD 2025.docx
Sørg for at have læst tekst 6,7 og 8 i buddhismekompendiet hjemme. I får 40 min i timen til at gøre jeres præsentation klar, så det er vigtigt, at I har læst/tænkt lidt hjemmefra :-)
I grupper fremlægges besvarelsen af kildesæt i klassen for Niels. Vi mødes alle i klassen kl. 10.
image.png
Frederiksen, Peter: DANMARK - BESAT OG BEFRIET, Systime
I skal sætte jer i følgende rækkefølge. Ali sidder tættest på vinduet.
Et modul om historisk metode - ingen lektie
Sæt jer i rækkefølge nedenfor. Karoline sidder nærmest vinduet.
Modul 10.pptx
Afslutningsmodul.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 27
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Politik og demokrati
Indhold
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/1477/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74607797974", "T": "/lectio/1477/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74607797974", "H": "/lectio/1477/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74607797974" }