Holdet 2r ks (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution X - Svendborg Gymnasium
Fag og niveau K og S faggrup. -
Lærer(e) Kristine Rasmussen, Maria Bruun Bundgård, Niels Secher Hansen
Hold 2024 ks-r (1r ks, 1r ks-hi, 1r ks-re, 1r ks-sa)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Forløb#1Samarbejde og modstand
Titel 2 Kulturmøder (samf)
Titel 3 Sociale forskelle
Titel 4 Politik og demokrati

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)

Titel 2 Kulturmøder (samf)

Forløbet er en del af fællesforløb med historie og religion og har fokus på kulturmøder. I samfundsfag er der arbejdet med socialiseringsbegreberne, normer, roller og social kontrol. Derudover har eleverne fået kendskab til identitetsniveauerne, kulturelle forskelle (Hofstede), integrationstyper, parallelsamfundsloven, de 3 klassiske ideologier, fordelingspolitik og værdipolitik.

Eleverne har trænet læsning af statistik om indvandrere og efterkommere.
Der er arbejdet med en case om bederum på Syddansk Universitet.
Der er læst en artikel skrevet af Roya Moore. Hun argumenterer for, at der er en række danske værdier, som alle bør acceptere, fx at give håndtryk.

Som afslutning på det fælles forløb, besøgte vi Vollsmose. Vi var i en moské, mødte Roya Moore, der fortalte om hendes værdipolitiske arbejde.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 34 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Sociale forskelle

Forløbet har haft fokus på forskellige måder at inddele befolkningen i grupper. Der er gennemgået livsformer, livsstile (Minerva), Bourdieus begreber habitus, kapitaler og felter er anvendt i forhold til social arv og mønsterbrydere. Fattigdomsbegreberne, udviklingen i fattigdom i DK,. Der er sat fokus på ulighed i sundhed ved at se et afsnit af 'En syg forskel' og bruge Bourdieu i denne sammenhæng. Endelig er der sat fokus på, hvordan borgernes behov kan opfyldes, herunder velfærdsstatsmodellernes forskellige vægtning af stat, marked og civilsamfundet.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 27 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Politik og demokrati

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer