Holdet g3 SP (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2025/26
Institution X - Svendborg Gymnasium
Fag og niveau Spansk A
Lærer(e) Anya Wihlborg Petersen
Hold 2025 SP g3 (g3 SP)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Grundforløbet: Buena Idea kap. 1-5

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Grundforløbet: Buena Idea kap. 1-5

Materiale:
"Buena Idea", kapitel 1-5, L&R Uddannelse, 2006. (10ns + opgaver)

Indhold/ hvad introduceres:
- udtale af de spanske lyde, samt alfabetet
- hilse, alder, bosted
- tallene 1-100 (kun intro. repeteres senere igen)
- ser + estar (betydninger + bøjning),
- ar,er,ir bøjningerne (regelmæssige i præsens -  især fokus på -ar) KORT
- bøjning af uregelmæssige verber: tener (tengo, tienes, tiene, tenemos, tenéis,tienen)
- bestemt (el/la/los/las) + ubestemt artikel (un/una/unos/unas)
- subjektspronominerne (yo, tú, él, ella, usted, nosotros, vosotros, ellos, ellas, ustedes)
- placering af "no" (før verbet)
- adjektivernes kongruens (skal bøjes i køn og tal efter substantivet – obs. nationaladjektiver)
- spørgeord (¿qué?¿quién?¿cómo?¿dónde?¿de dónde?¿cuál/-es?¿por qué?¿cuánto/-s/-a/as)
- intonation + sammentrækning
- trykregler (andensidste stavelse ved vokal + -s,-n)(sidste stavelse ved konsonant til sidst)
- Substantivernes køn og flertal.
- genitiv (ejefald): bestemt artikel + (det som ejes) + de + (den/det som ejer) fx ”El libro de la profesora” eller ”La madre de Adela.” Ultra kort.
- gloser fra de kapitler I har læst (kan trænes med quizletterne)
-gloser: tøj, farver, adjektiver, tegn og gæt substantiver, lande, sprog Intro. ultra kort

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer