Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
X - Svendborg Gymnasium
|
|
Fag og niveau
|
Tysk B
|
|
Lærer(e)
|
Mette Brusgaard
|
|
Hold
|
2025 Ty g4 (g4 Ty)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
Emne 1: Identität – anders als die Norm (Grundf)
Forløbsbeskrivelse: "Identität – anders als die Norm"
Emnet "Identität - anders als die Norm" er fælles for alle grundforløbshold (fra skolestart i august til studieretningsstart 1. november). Forløbet har kredset om, hvordan det at adskille sig eller at definere sig som anderledes fra en norm kan være en del af ens identitet. Forløbet afsluttes ved studieretningsstart, hvor det nye tyskhold arbejder med en sidste fælles tekst inden for emnet.
KERNESTOF
- "Bei Dir" af Kummer (2019) m. tilhørende opgaver - 5 sider
- "Wildberry Lillet" af Nina Chuba (2022) m. tilhørende opgaver - 5 sider
- "Der Junge" af Bert Losse, efter Susanne F. Svendsen Textmosaik (Kaleidoscope, 1995) m. tilhørende opgaver - 4 sider
- Eleverne har endvidere arbejdet med én af følgende tre videoer fra Deutsche Welle:
- "Er ist der Größte" ( https://youtu.be/E8pcJ3C3waM, besøgt 2025-09-27)
- "Eine gelähmte Tänzerin" ( https://youtu.be/vJRGOCm3NNk, besøgt 2025-09-27)
- "Topmodel Alpha Dia" ( https://youtu.be/-O6F1CbbLFM, besøgt 2025-05-27)
Grammatik fra Alles in Allem, Lone Häckert og Birgit Lohse, Gyldendal (1998), suppleret med egne øvelser:
- Sætningsanalyse
- Kasus og kendeord
- Hjælpeverber og regelmæssige verber i præsens
- Personlige pronominer
- Possessive pronominer
Samlet sidetal:
I alt ca. 30 sider
|
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
| Titel |
Afleveringsdato |
|
Forberedelse til skriftlighedsmodul 15/9
|
15-09-2025
|
|
Forberedelse til 26-09: test i haben/sein/werden
|
26-09-2025
|
|
Forberedelse til 27-10: test i haben/sein/werden
|
27-10-2025
|
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1477/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74607798493",
"T": "/lectio/1477/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74607798493",
"H": "/lectio/1477/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74607798493"
}