Holdet g4 Ty (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2025/26
Institution X - Svendborg Gymnasium
Fag og niveau Tysk B
Lærer(e) Mette Brusgaard
Hold 2025 Ty g4 (g4 Ty)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Emne 1: Identität – anders als die Norm (Grundf)

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Emne 1: Identität – anders als die Norm (Grundf)

Forløbsbeskrivelse: "Identität – anders als die Norm"

Emnet "Identität - anders als die Norm" er fælles for alle grundforløbshold (fra skolestart i august til studieretningsstart 1. november). Forløbet har kredset om, hvordan det at adskille sig eller at definere sig som anderledes fra en norm kan være en del af ens identitet. Forløbet afsluttes ved studieretningsstart, hvor det nye tyskhold arbejder med en sidste fælles tekst inden for emnet.

KERNESTOF
- "Bei Dir" af Kummer (2019) m. tilhørende opgaver - 5 sider
- "Wildberry Lillet" af Nina Chuba (2022) m. tilhørende opgaver - 5 sider
- "Der Junge" af Bert Losse, efter Susanne F. Svendsen Textmosaik (Kaleidoscope, 1995) m. tilhørende opgaver - 4 sider
- Eleverne har endvidere arbejdet med én af følgende tre videoer fra Deutsche Welle:
  - "Er ist der Größte" ( https://youtu.be/E8pcJ3C3waM, besøgt 2025-09-27)
  - "Eine gelähmte Tänzerin" ( https://youtu.be/vJRGOCm3NNk, besøgt 2025-09-27)
  - "Topmodel Alpha Dia" ( https://youtu.be/-O6F1CbbLFM, besøgt 2025-05-27)

Grammatik fra Alles in Allem, Lone Häckert og Birgit Lohse, Gyldendal (1998), suppleret med egne øvelser:
- Sætningsanalyse
- Kasus og kendeord
- Hjælpeverber og regelmæssige verber i præsens
- Personlige pronominer
- Possessive pronominer

Samlet sidetal:
I alt ca. 30 sider
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Forberedelse til skriftlighedsmodul 15/9 15-09-2025
Forberedelse til 26-09: test i haben/sein/werden 26-09-2025
Forberedelse til 27-10: test i haben/sein/werden 27-10-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer