Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
X - Svendborg Gymnasium
|
|
Fag og niveau
|
Musik C
|
|
Lærer(e)
|
Magnus Peter Kjersgaard
|
|
Hold
|
2025 mu g2 (g2 mu)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
Grundforløb: Rytmik og musikalske analyseparametre
Musiklære
Grundforløbets 11 moduler indeholder under en introduktion til de musikalske analyseparametre og til grundlæggende rytmik.
Mål: Eleverne introduceres til
- skelnen mellem musikintern og -eksterne elementer af en genredefinition
- følgende parametre berøres i den forbindelse: Form, klang/instrumentation/sound, rytme og dynamik
- instrumenternes roller: Forgrund, baggrund, melodi, akkompagnement, rytmisk
- tid-rum-skalaen
- at sætte et musikstykke ind i en samfundsmæssig sammenhæng
De analyserede numre:
- Lamb of God: "512" (fra Sturm und Drang, 2015)
- Mozart: "Confutatis" (fra Requiem, 1791)
- Slam: "Catacoustics" (Gary Beck-remix, 2016)
- Yat-Kha: ”Kozhamyk” (strubesang fra Thuva)
I tilknytning til værkerne er læst:
- Espen Fyhrie: "Heavy metal", iBureauet/Dagbladet Information, 2008 (https://faktalink.dk/titelliste/meta?print=yes&no_img=yes [30.05.2017])
- lærerproducerede ark med introducerende rytmik
Musikudøvelse
I grundforløbet arbejdes teoretisk og praktisk med rytmelære - herunder bodypercussion, stomp og online trommemaskine (Drumbit, https://drumbit.app/). Der er endvidere arbejdet med basal stemmebrug og kendskab til rytmegruppens instrumenter.
Sang og sammenspil:
- Inside The Whale - "Hvor er tiden, der ta'r os?" (tre lige stemmer + rytmegruppe); fællesnummer - optræden ved morgensamling for hele skolen sammen med øvrige musikhold
- Bill Withers - "Lean on Me" (tre lige stemmer + rytmegruppe); gruppesammenspil
- Et udvalg af enstemmige sange fra ind- og udland
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
11,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1477/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74607798502",
"T": "/lectio/1477/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74607798502",
"H": "/lectio/1477/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74607798502"
}