Holdet g2 mu (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2025/26
Institution X - Svendborg Gymnasium
Fag og niveau Musik C
Lærer(e) Magnus Peter Kjersgaard
Hold 2025 mu g2 (g2 mu)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Grundforløb: Rytmik og musikalske analyseparametre

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Grundforløb: Rytmik og musikalske analyseparametre

Musiklære
Grundforløbets 11 moduler indeholder under en introduktion til de musikalske analyseparametre og til grundlæggende rytmik.

Mål: Eleverne introduceres til
- skelnen mellem musikintern og -eksterne elementer af en genredefinition
- følgende parametre berøres i den forbindelse: Form, klang/instrumentation/sound, rytme og dynamik
- instrumenternes roller: Forgrund, baggrund, melodi, akkompagnement, rytmisk
- tid-rum-skalaen
- at sætte et musikstykke ind i en samfundsmæssig sammenhæng

De analyserede numre:
- Lamb of God: "512" (fra Sturm und Drang, 2015)
- Mozart: "Confutatis" (fra Requiem, 1791)
- Slam: "Catacoustics" (Gary Beck-remix, 2016)
- Yat-Kha: ”Kozhamyk” (strubesang fra Thuva)

I tilknytning til værkerne er læst:
- Espen Fyhrie: "Heavy metal", iBureauet/Dagbladet Information, 2008 (https://faktalink.dk/titelliste/meta?print=yes&no_img=yes [30.05.2017])
- lærerproducerede ark med introducerende rytmik

Musikudøvelse
I grundforløbet arbejdes teoretisk og praktisk med rytmelære - herunder bodypercussion, stomp og online trommemaskine (Drumbit, https://drumbit.app/). Der er endvidere arbejdet med basal stemmebrug og kendskab til rytmegruppens instrumenter.

Sang og sammenspil:
- Inside The Whale - "Hvor er tiden, der ta'r os?" (tre lige stemmer + rytmegruppe); fællesnummer - optræden ved morgensamling for hele skolen sammen med øvrige musikhold
- Bill Withers - "Lean on Me" (tre lige stemmer + rytmegruppe); gruppesammenspil
- Et udvalg af enstemmige sange fra ind- og udland
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer