Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
X - Svendborg Gymnasium
|
|
Fag og niveau
|
Idræt C
|
|
Lærer(e)
|
Margrethe Runge Sørensen
|
|
Hold
|
2025 id 1h2 (1h id2)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
2
|
Opvarmningsprogrammer
Forløb#2
Færdighedsområde: Musik og bevægelse
Disciplin: Opvarmning til musik
Faglige mål
Eleverne skal:
• gennem alsidig undervisning opnå god fysisk kapacitet og i forbindelse hermed kunne redegøre for centrale begreber inden for træning
• beherske centrale færdigheder inden for musik og bevægelse
• opnå kropsbevidsthed og kropsbeherskelse
• indgå i og opnå forståelse for egne og andres roller i forskellige, idrætsspecifikke samarbejdsrelationer
• udarbejde, gennemføre og evaluere et opvarmningsprogram
• Vide hvad der sker med kroppen under opvarmning
Fagligt indhold
Teknik
Kunne udføre strakte fodled i hop og vise små enkle sammensatte hoppe-sekvenser
Beherske strakte albueled i sving og lave totalbevægelser i sving. Desuden beherske små simple sammensætninger af forskellige sving
Bruge ryggen under sving i alle tre retninger (fremad, sidebøj og vrid)
Kunne vise korrekt teknik i styrkeprægede øvelser som: squat, lunges og planke samt generel styrke i kropsstammen
Musikforståelse
Udvælge musik, der understøtter øvelsesvalget og skaber motivation
Kunne følge musikkens puls og starte på taktslag ét
Opbygning af opvarmningsprogram til musik
Kunne planlægge og gennemføre dele af et opvarmningsprogram, der indeholder elementer med fokus på kredsløbsøvelser (gang/let løb + høj puls), bevægelighed (sving og hop) og muskeløvelser (styrke)
Kan arbejde med progression af intensitet og øvelser
Udvælge øvelser, der skal være målrettet holdet
Kobling af praktik og viden
Viden om basale fysiologiske processer, der sker i kroppen i forbindelse med et opvarmningsprogram
Sætte øvelser og musik sammen - musikforståelse og progressionsforståelse
Litteratur:
Troels Wolf m.fl.: C – det er idræt, Gyldendal 2007, s. 22-27 (Opvarmning + valg af musik) -
Ialt 6 sider
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
3
|
Pickleball
Forløb under færdighedsområdet: Nye og klassiske idrætter:
Ud overover historien bag spillet er der tilknyttet et kort forløb om Sundhed og livsstil i relation til motion.
Forløbsbeskrivelse kort:
#1: Greb, dink, benstilling, vægtoverførsel (forhånd, baghånd)
(lektie: https://www.youtube.com/watch?v=Se7wIlGeo_o) 5min + https://www.youtube.com/watch?v=c8XpasxBrrI&t=7s (om Dink)
#2 Serv, returnering, pointtælling.
(lektie: https://www.youtube.com/watch?v=YOASInnqjq0 (serv) + https://www.youtube.com/watch?time_continue=83&v=I7bAmwXX2PQ&feature=emb_logo (servereturnering)
#3 Flugtninger og betydning af 3.slag i en duel
(lektie: video om flugtninger https://www.youtube.com/watch?v=UTL8YSKFIcg (6min) + video om 3.drop shot: https://www.youtube.com/watch?v=O-VOy2lhtB8)
#4 Lob, smash og slagserie
(lektie: https://www.youtube.com/watch?v=sQd87w4YPEI&t=38s (smash – minus lyd) + https://www.youtube.com/watch?v=AURQbATV5Pg&t=8s (se fra 1.minut))
#5 No-mans-land, Flere slagserier (fremvisning), Winner-loser-bracket, drejebog
(Lektie: Øvelse med No-Mans-land: https://www.youtube.com/watch?v=DHsgVb84tGo&t=42s (5 min video))
Evt. #6 Drejebog, ”Prøve” og Turnering
Teori:
Sundhed og livsstil , C- det er idræt s. 80-83
Idræt C- teorie og praksis s. 19-22
Ialt 8 sider
Videoerne opgives ikke som teori, men som en del af praksis
|
|
Indhold
|
|
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1477/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74607798651",
"T": "/lectio/1477/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74607798651",
"H": "/lectio/1477/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74607798651"
}