Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Vestfyns Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Matematik A
|
Lærer(e)
|
Allan Solhøj Simonsen, Marianne Faddersbøll
|
Hold
|
2022 MA/x (1x MA, 2x MA, 3x MA)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Polynomier
Løsning af andengradsligningen
Egenskaber ved parabler
Toppunkt
Nulpunkter
Polynomier af højere grad end 2
Vendepunkter
Beviser: Løsningsformel for andengradsligningen og toppunksformlen
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Vektorer
Regning med vektorer
Skalarprodukt
Determinanter
Projektion
Trigonometriske funktioner, herunder cosinus- og sinusrelationerne
Beviser: Projektionsformlen og sin/cos for retvinklede trekanter
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Sammenhænge
Procenter
Rentesregning
Annuiteter
Eksponentielle sammenhænge
Logaritmer
Potenssammenhænge
Beviser: Annuitetsformlen, gældsformlen, formel for a og b i en eksponentiel funktion, formel for a og b i en potens funktion, fordoblingskonstanten
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Intro til differentialregning
Kort intro til differentialregning. Der arbejdes videre med det i 2g.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Differentialregning
Differentialkvotient og tangent
Bestemmelse af differentialkvotienter for simple funktioner, sammensatte funktioner, produktet af to funktioner samt division af to funktioner
Differentialkvotient som væksthastighed
Tangentbestemmelse
Monotoniforhold
Optimering
Beviser for: f(x)=x, f(x)=x^2, f(x)=1/x, f(x)=sin(x), brøkreglen og produktreglen
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
22 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Statistik og sandsynlighed
Deskriptiv matematik:
Ugrupperede data:
- Middelværdi
- Varians og spredning
- Frekvens, kumuleret frekvens og spredning/standardafvigelse
- Fraktiler, kvartiler
- Boksplot, pindediagram, stolpediagram
Grupperede data:
- Middelværdi
- Varians og spredning
- Frekvens, kumuleret frekvens og spredning/standardafvigelse
- Fraktiler, kvartiler
- Boksplot, histogram, sumkurve
Stikprøver, population og skjulte variable
Sandsynlighedsregning:
- Sandsynlighedsfelter, symmetriske og usymmetriske
- Udfaldsrum, sandsynlighedsfunktion
- Hændelser: komplementære, fælles, forenings, tom
- Kombinatorik:
- Additions- og multiplikationsprincip
- Permutationer og fakultet
- Kombinationer, anvendelse af binomialformlen/kombinationsformlen
- Diskrete og kontinuerte sandsynligheder
- Binomialfordelingen og binomialtest
- Normalfordelingen og koblingen til integralregning
- Lineær regression
- Konfidensintervaller
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Linjer og cirkler
Vektorer i planen brug i plangeometrien
Linjer som linjens ligning og parameterfremstilling
Cirkler på normal form og udvidet form
Cirklens tangent
Skæring mellem linjer og cirkler
Bevis: Linjens ligning, dist-formlen
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Trigonometriske funktioner og SRO
Omregning mellem gradtal og radiantal
Grundlæggende egenskaber for sinus og cosinus
Differentialkvotienten for sinus og cosinus
Betydning af konstanterne i sinusfunktionen
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Integralregning
Bestemmelse af stamfunktioner for simple funktioner
Integrationsprøve
Ubestemte og bestemte integraler
Integration ved substitution
Bestemmelse af arealer under funktionen og mellem funktioner
Bestemmelse af rumfanget af et omdrejningslegeme
Bestemmelse af kurvelængde
Bevis: Areal under funktion
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Binomialfordeling
Formulering af nulhypotese
Signifikansniveau
Konfidensinterval for andel
Binomialtest for andel
Binomialtest af simulering
Binomialfordelingen
Middelværdi og spredning for binomialfordelingen
Udregning af mest sandsynlige udfald
Normalfordelingsapproksimation
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Supplerende emne - talteori
Eleverne arbejder med et tidligere forberedelsesmateriale for at have trænet denne form, når det bliver aktuelt i slutningen af 3.g.
Holdet arbejder emnet om talteori fra 2018. De har 5 moduler (ca. 7 klokketimer) til at arbejde med emnet på egen hånd, hvorefter vi samler op på klassen.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Differentialligninger
I forløbet arbejdes med forståelse af differentialligninger som begreb og deres kobling til væksthastighed samt anvendelse i diverse sammenhænge.
Følgende underemner behandles:
Partikulære og fuldstændige løsninger
Tangenter og hældningsfelter
Eksponentiel vækst og forskudt eksponentiel vækst
Logistisk vækst
Lineære førsteordens differentialligninger
Numerisk løsning af differentialligninger
Modeller med differentialligninger
I den teoretiske behandling lægges der vægt på genkendelse af bevismønstre og der fokuseres på koblingen med differentialregningen og integralregningen.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Vektorfunktioner
I forløbet arbejdes med vektorfunktioner som en kobling af det tidligere arbejde med henholdsvis funktioner og vektorer. Der benyttes en praksisnær tilgang med fokus på at kunne regne og undersøge. Formelle beviser fylder ikke så meget i emnet.
Følgende underemner behandles:
Vektorfunktioner som en parametrisk beskrivelse af tid og sted
Skæringspunkter med akserne
Bestemmelse af multiple punkter
Bestemmelse af punkter med lodrette og vandrette tangenter
Hastigheds- og accelerationsvektorer
Cirklen som vektorfunktion
Anvendelse på kurvelængde og arealer
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
14
|
Funktioner af to variable
I forløbet arbejdes med funktioner af to variable, hvor følgende begreber behandles:
Funktioner og grafer i tre dimensioner, snitkurver, niveaukurver, konturplot, tangentplaner, gradienter og stationære punkter.
For at kvalificere begrebsforståelsen og skabe sammenhæng med tidligere emner, arbejdes der supplerende som indledning til emner med vektorer i rummet (særligt skalarprodukt og vektorprodukt) og planer i rummer (særligt vinkler og afstande).
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
15
|
Eksamensemne: Betinget sandsynlighed
Emneforløb ved skriftlig eksamen i 3.g.
Eleverne arbejdet selvstændigt i 6 klokketimer. Der samles ikke op efterfølgende, og emnet opgives ikke til mundtlig eksamen.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
16
|
Supplerende emne: Komplekse tal
Supplerende emne der behandles med udgangspunkt i forberedelsesmaterialet fra 2010/2011. Der arbejdes med følgende begreber:
Regning med komplekse tal
Den komplekse talplan
Modulus og argument
Polære koordinater
Løsning af ligninger, herunder andengradsligningen
Anvendelser
Der er fokus på bevisgennemgang, herunder induktionsbeviset.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
17
|
Repetition
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/148/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52782958092",
"T": "/lectio/148/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52782958092",
"H": "/lectio/148/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52782958092"
}