Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Vestfyns Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Dansk A
|
Lærer(e)
|
Anne Bovin
|
Hold
|
2022 DA/a (1a DA, 2a DA, 3a DA)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Familie og køn
Forløbet omhandler familieforhold og kønsroller fra middelalderen til i dag. Eleverne er blevet introduceret for analyse, særligt lyrikanalyse. Desuden har de arbejdet med folkeviser, resume- og redegørelsesteknik.
Det forventes, at eleverne kan:
-Kende forskel på folkevisers genrekarakteristika- herunder skal du komme ind på, om det er en ridder- eller tryllevise. Særligt fokus på mundtlighedstræk.
-Have styr på udviklingen i familie og køn - fra middelalderslægt til regnbuefamilie og fra traditionelle kønsroller til nutidens.
Materiale:
-Lærerproducerede powerpoints
Tekster:
-Eiberg, Christiana: "Jeg drømmer mig tilbage til en tid, hvor kønsrollerne var opdelt", Politiken, 2015
-Iversen, Kasper: "Verden er designet til mænd", Politiken, 2020
-Moestrup, Mette: "Min kittel er for kort", 2012.
-Ukendt, "Ebbe Skammelsøn"
-Ukendt, "Elverhøj"
-V. Jensen, Johannes: "BitteSelgen", 1910
-Folkeviser: https://litthist.systime.dk/?id=135
Medier:
-Bier, Susanne: "Brødre", 2004 (MitCFU).
-"Husmor version 2.0", 2013. kortlink.dk/x6rv
-"Farfars to liv": http://thirdear.dk/arkiv/farfar/
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
DHO - det moderne gennembrud
Det forventes, at eleverne kan:
-Redegøre for de vigtigste kendetegn ved det moderne gennembrud
-Analysere, fortolke og perspektivere tekster fra det moderne gennembrud og forklare, hvilke periodetypiske træk der er i dem.
-Som del af analysen, skal du kunne bestemme skrivestilen og sproget
Tekster:
-Andersen, H. C.: "Den grimme ælling", 1843.
-Bang, Herman: "Tine" (uddrag), 1889.
-Brandes, Georg: "Hovedstrøninger i det 19'de Aarhundredes Litteratur", 1872.
-Drachmann, Henrik: "Engelske Socialister", 1872
-Ibsen, Henrik: "Et dukkehjem", 1879 (VÆRK 1:6).
-Nexø, Martin Andersen: "Lønningsdag", 1896
-Pontoppidan, Henrik: "Ørneflugt", 1894, "Ane-Mette", 1887 og "Knokkelmanden", 1884 og "Den første Gendarm", 1889
-Skram, Amalie: "Karens Jul", 1885
-"Kvindefrigørelse og sædelighedsfejde": https://litteraturensveje.systime.dk/index.php?id=614#c2792
-Om det moderne gennembrud (afsnittet i "Litteraturens Veje").
-Sædelighedsfejden: https://www.kvinfo.dk/side/1034/ og https://danmarkshistorien.dk/leksikon-og-kilder/vis/materiale/saedelighedsfejden/ og https://faktalink.dk/saedelighedsfejden og https://historielab.dk/til-undervisningen/kildebank/koen-og-seksualitet/4-koen-tid/det-saedelige-lighedskrav/
Medier:
-"1800-tallet på vrangen", afsnit 6: https://www.dr.dk/drtv/se/1800-tallet-paa-vrangen_-kulturkamp-kapitalisme-og-bordelromaner-1864_1880_70416.
-"Et dukkehjem", Bonanza: https://www.dr.dk/bonanza/serie/473/tv-t---70erne/52120/et-dukkehjem
"Øgendahl og de store forfattere": kortlink.dk/24wvs
-Pontoppidan, Henrik: "Ørneflugt": http://den2radio.dk/udsendelser/pontoppidan-krnike-rneflugt.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Iagttag dine omgivelser og dig selv i det offentlige og private "rum." Hvor kan du få øje på ligheder og forskelle mellem kønnene (bygninger, bevægelser, mennesker, relationer, billeder, tekst, sprog, adfærd mv.?)”.
-
(Gen)læs "Den grimme Ælling". Skriv ned, hvad moralen er: https://duda.dk/tema/eventyr/den-grimme-aelling/
-
Læs vedhæftede, og tag noter til mindst fem centrale pointer. En af dem skal være, hvilken rolle Georg Brandes spiller.
-
Medbring "Et dukkehjem"
-
Læs vedhæftedeHenrik Ibsen. Et dukkehjem. .docx
-
Du skal være færdig med at læse "Et dukkehjem"
-
Læs "Ane-Mette" (du skal have læst den for at kunne deltage i timen).
-
PROGRAM
-
Pontoppidan - Den første Gendarm.pdf
-
Indledning-og-afslutning.docx
-
Dine analysepunkter til "Knokkelmanden" skal være færdig. Se vedhæftede.
-
★★★★★☆ Til ungdommen - sej, smuk hyldest til nutidens ungdom
-
Vi mødes 13.55 ved den røde plads
-
Læs s. 7-13 i PDF'en (fra afsnittet "Demokrati?"). Tag noter til, hvordan forholdet for arbejderne var. Det_moderne_gennembrud.pdf
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Digital - forsiden og bagsiden af medaljen
FORLØBSBESKRIVELSE
Forløbets sigte er at sætte fokus på digital dannelse og brug af digitale medier i klasserummet og i hverdagen generelt, herunder fordele og ulemper. Der skabes bevidsthed om, hvordan man opfører sig på sociale medier, og hvordan de sociale medier medvirker til at forme vores identitet.
MATERIALE
Tekster:
-Blicher, Steen Steensen: "Brudstykker af en landsbydegns dagbog", 1824 http://wayback-01.kb.dk/wayback/20101108104452/http://www2.kb.dk/elib/lit/dan/blicher/noveller.dkl/01.htm (VÆRK 2:6).
-Larsen, Ole Schultz: "Håndbog til dansk", s. 223-225 og 231-233 (2015)
-"Bliv taget i skole af en digital indfødt", Politiken, 13. december 2016
-"Den digitale skolegård har ingen gårdvagt", 15. september 2016, fyens.dk
-"Vi kalder dem fuckbois":
https://redenung.dk/files/media/documents/Gråzoner%20og%20sugardating/vi_kalder_dem_fuckbois.pdf
-"19-årig i chok over sigtelse i sexvideo-sag: - Det vil ødelægge mit liv", TV2, 15. januar, 2018
-"Hun har fået 2000 følgere på Instagram: Nu vælter det ind på gratis produkter" https://www.dr.dk/nyheder/indland/hun-har-2000-foelgere-paa-instagram-nu-vaelter-det-ind-med-gratis-produkter#!/
Tv:
-"Ung, nøgen og udstillet", 2016, DR
-Swithtasking: https://www.youtube.com/watch?v=BCeGKxz3Q8Q
-Dokumentaruddrag om smile bright-produktet: kortlink.dk/23fvz
-"Ti stille kvinde", 2015, DR-dokumentar
-Kampagne mod digital mobning: https://www.youtube.com/watch?v=Phgqjfozvsc
-Rabøl Helle: Hvad driver mobningen Longing for belonging: http://rummelighed.org/l-longing-belonging/
-Rabøl Helle om mobning: https://www.youtube.com/watch?v=WenvnZs8kYk
-"/the social dilemma", 2020 - Netflix-dokumentar
-"Nosedive" - fra Netflix-serien "Black Mirror".
Google Docs
Synonymordbog
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Dokumentar
FORLØBSBESKRIVELSE
Forløbet har haft fokus på dokumentar, herunder fiktionsvirkemidler (fiktionskoder), autenticitetsmarkører (faktakoder), filmtekniske virkemidler, dramaturgiske modeller og kommunikationsanalyse.
Dokumentartyper: Deltagende, autoritativ og observerende.
Eleverne skal kunne:
-Analysere et uddrag af en dokumentarfilm vha. kommunikationsmodellen
-Bestemme typen af dokumentar.
-Analysere filmtekniske virkemidler. Dette er en del af kommunikationsanalysen. Det kan være en god idé at tage screenshots og vise dem frem til eksamen.
-Vurdere filmens grad af troværdighed, herunder undersøge autenticitetsmarkører og fiktionsvirkemidler. Dette er en del af kommunikationsanalysen.
Tekster:
-Anslag: https://filmcentralen.dk/grundskolen/filmsprog/anslag
-Larsen, Ole Schultz: "Håndbog til dansk", 4. udgave, s. 241.
-Den pragmatiske kommunikationsanalysemodel
-Oversigt over filmtekniske virkemidler, Aarhus Universitet - Mediefag på Nordisk
-Uddrag om dokumentartyper fra bogen "Dox" af Dorthe Granild, 2016.
Tv:
-"Helvedes homo", 2021, episode 2: https://www.dr.dk/drtv/se/helvedes-homo-_-en-muslim-springer-ud_47012
-"Plejehjemmene bag facaden", 2020: https://play.tv2.dk/programmer/dokumentar/serier/plejehjemmene-bag-facaden
-”Smiling in a War Zone”, 2006, minuttal 00:00-05:49: https://filmcentralen.dk/grundskolen/film/smiling-warzone
-VÆRK: "Testamentet", 2011, mitCFU (VÆRK 3:6)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Fra fornuft til romantik
FORLØBSBESKRIVELSE
I dette forløb er 1800-tallet og romantikken i fokus, herunder nyplatonisme, universalromantik, nationalromantik og romantisme.
Som optakt lærte eleverne kort om oplysningstiden. Desuden er der i forløbet arbejdet med metoder.
Eleverne skal kunne:
-Kende til de vigtigste kendetegn ved oplysningstiden
-Kende til Ludvig Holbergs komedier og essays
-Redegøre for de vigtigste kendetegn ved romantikken
-Have godt styr på hovedtendenserne.
-Analysere, fortolke og perspektivere tekster fra romantikken og forklare, hvilke romantiske træk der er i dem.
MATERIALE OPLYSNINSTIDEN
-"Litteraturhistorien - på langs og på tværs": https://litthist.systime.dk/?id=123 (hele kapitlet)
-Holberg, Ludvig: "Jeppe på bjerget", 1772 (uddrag).
MATERIALE ROMANTIKKEN
Tekster:
-Andersen, H. C. - samlede eventyr (VÆRK 4:6):
*"Hyrdinden og skorstensfejeren" (1845)
*"Klokken" (1845)
*"Skyggen" (1847)
*"Kærestefolkene" (1843)
*"Gartneren og Herskabet" (1872)
*"Fyrtøjet" (1835)
*"Den standhaftige Tinsoldat" (1837)
*"Snemanden" (1861)
*"Nattergalen" (1843)
-Bjørnstjerne Bjørnson: "Ja, vi elsker dette landet" (1859)
-Dybeck, Richard: "Du gamla, du fria" (1844)
-Grundtvig, N. F. S.: "Nu falmer skoven" (1844)
-Oehlenschläger, Adam: "Der er et yndigt land" (1835)
-Oehlenschläger, Adam: "Guldhornene" (1802)
-Oehlenschläger, Adam: "Morgen-Vandring" (1805)
-Staffeldt, Schack: "Indvielsen" (1804)
-Romantisme: Aarestrup, Emil: "Paa Sneen" (1838)
-"Litteraturhistorien på langs og på tværs":
https://litthist.systime.dk/?id=124
https://litthist.systime.dk/?id=161
https://litthist.systime.dk/?id=157
https://litthist.systime.dk/?id=158
https://litthist.systime.dk/?id=159
https://litthist.systime.dk/?id=162
https://litthist.systime.dk/?id=165
TV:
-"1800-tallet på vrangen" kortlink.dk/yu8v
-"Helium" - kortfilm: https://mitcfu.dk/materialeinfo.aspx?idnr=TV0000028735&cfuid=1
MATERIALE metoder
https://litteraturensveje.systime.dk/?id=751
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Argumentation og retorik
I dette forløb er fokus at gøre eleverne stærkere i argumentation og retorik bl.a. med henblik på den debatterende artikel som genre. I forløbet har vi arbejdet med diskussion, debattekster og reklamer/kampagnevideoer. Eleverne har lært om retoriske virkemidler og argumentationsformer. Vi har endvidere arbejdet med kommunikationsanalyse sagprosa, særligt med fokus på taler. Eleverne har også selv lavet taler for at prøve at bruge retorik i praksis.
Eleverne skal kunne:
-Lave en kommunikationsanalyse af sagprosatekster - særligt debattekster og taler.
-Undersøge sproget, herunder appelformer og retorik.
-Undersøge argumentationen.
-Være bevidst om, hvordan en god tale er opbygget.
MATERIALE
-Nielsen, Anette Hauge: "Dansk på ny", Systime, 2014, s. 8-32.
-"Sådan bruges de retoriske appelformer patos, logos og etos". Teksten er et forkortet og let redigeret uddrag fra Søren Marquardt Frederiksen: Talen er vejen til indflydelse, Samfundslitteratur 2009, her fra http://www.talerbloggen.dk/praktiske-raad/Logos-patos-etos
-Talens begyndelse og afslutning. Teksten er et forkortet og let redigeret uddrag fra Søren Marquardt Frederiksen: Talen er vejen til indflydelse, Samfundslitteratur 2009, her fra http://www.talerbloggen.dk/praktiske-raad/Gode-begyndelser
-Lars Løkke Rasmussens nytårstale 2019
-Mette Frederiksens nytårstale 2021
-Jens Stoltenbergs tale til Utøya-pårørende og ofre, 2011
-L.O.C: "Undskyld", 2003
-Retoriske virkemidler - en skematisk oversigt. Helle Hvas: Retorik, Ulla Albeck: Stilistik og Kjeld Mazanti Sørensen: Ideologier og diskurser.
-Kommunikationsanalysemodel
-Argumentationsformer
Tv:
-Gretha Thunberg: Tale ved klimatopmødet COP24 i Polen, d. 15.12.2018: Greta Thunberg full speech at UN Climate Change COP24 Conference
-Lars Løkke Rasmussens nytårstale 2019: https://www.regeringen.dk/aktuelt/statsministerens-nytaarstale/
-Mette Frederiksens nytårstale 2023: https://www.regeringen.dk/aktuelt/statsministerens-nytaarstale/
-Mette Frederiksens tale 24. august 2021: https://dansketaler.dk/tale/mette-frederiksens-tale-ved-konference-om-fremtidens-danmark-2021/
-Musikvideo til L.O.C. "Undskyld", 2003: https://www.youtube.com/watch?v=EGheo9gn8f4
-Stoltenbergs tale, 2011: https://www.youtube.com/watch?v=70PoQaLLD5M&t=3s
-Reklamekampagne: https://www.youtube.com/watch?v=0LzZMwjGCiQ
-23. januar 2020 på DR2 – "Debatten", vært Clement Kjersgaard: https://www.dr.dk/drtv/se/debatten_-folkeskole-i-krise_164819
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Det moderne gennembrud
Det moderne gennembrud fortsættes fra DHO, så eleverne har sat sig ind i tiden som PERIODE (ifølge læreplanens krav).
Denne gang har fokus været mere på det sproglige og på impressionisme særligt.
Eleverne skal kunne:
-Redegøre for de vigtigste kendetegn ved det moderne gennembrud
-Analysere, fortolke og perspektivere tekster fra det moderne gennembrud og forklare, hvilke periodetypiske træk der er i dem.
-Som del af analysen bestemme skrivestilen og sproget
MATERIALE
-Bang, Herman: "Impressionisme. En lille replik" (1890), "Foran Alteret" (1880)
-Om det moderne gennembrud: Kilde: https://litthist.systime.dk/index.php?id=125, s. 125 og s. 139-140 (uddrag)
-Impressionisme som skrivestil og fortælleteknik ("Litteraturen på langs og på tværs").
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Skriftlighed (minikursus)
Fokus på skriftlighed i dansk. Diverses skriveøvelser, grammatik, sætningsopbygning.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Futurisme og ekspressionisme
FORLØBSBESKRIVELSE
I forløbet har vi fokus på futurismens fremskridtsdyrkelse og begejstring for teknik og krig samt ekspressionismens forsøg på at skabe et så stærkt følelsesudtryk som muligt. Vi har set film, der fortæller om tidsånden i de første tre årtier af 1900-tallet, og læst lyrik, der bruger ekspressionistiske virkemidler. Bl.a. skal vi læse danske digte, der enten udtrykker en futuristisk begejstring for det nye tempo i storbyen (Tom Kristensen, Emil Bønnelycke) eller beskriver bagsiden af storbylivet (Rudolf Broby-Johansen).
Eleverne skal kunne:
-Redegøre for, hvad futurisme og ekspressionisme er
-Analysere, fortolke og perspektivere ekspressionistisk lyrik.
MATERIALE
Tekster
"Litteraturens veje" om ekspressionisme s. 275-277 + 487
"Litteraturens veje" om futurisme s. 496-497
Pär Lagerkvist: "Ångest "
Georg Trakl: "Til de forstummede"
Uddrag af Emil Bønnelycke: "Spartanerne"
Filippo Marinetti: "Futurismens manifest"
Pierre Albert-Birot: "Digt til at skrige og danse (Flyvemaskinen)"
Tom Kristensen: "Middag"
Rudolf Broby-Johansen: BLOD (VÆRK 5:6) – heri BORDELPIGE DRÆBER UFØDT, ODALISK-SKØNHED, LIGET, STRIDSMÆND FOR DET VI ELSKER, TRIBADER, ENESTE DÆMRING, LYSTMORD og FORÅRET KOMMER TIL CAFEEN
Perspektiveringstekster: Michael Strunge: NAT I ELECTRI-CITY 1979, Yahya Hassan: BARNDOM
Tv
"Digtere, divaer og dogmebrødre" 1900-1918 og 1918-1930
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Nyheder og debatstof
Mediestof, fokus på nyheder og debat
Eleverne skal kunne:
-Analysere en nyhedsartikel.
Materiale:
-https://issuu.com/dansklf/docs/dn4_2016_epages_web/14 - Glem forsiden
-Powerpoint med nyhedstrekanten og nyhedskriterier
-Analysemodel til nyheder
-Myten om Balder
-Netaviser: Information, Politiken, Berlingske, eb, bt, Kristeligt Dagblad, Børsen
-Information om avisens historiske udvikling og avisens genrer (lærerproduceret materiale)
-Reportagens udvikling, Lisbeth Borker og Povl Erik Brøndgaard: Den Bearbejdede virkelighed, 2001
Artikler:
-Selvvalgte artikler til fremlæggelser efter nyhedskriterier og nyhedstrekant.
-https://www.dr.dk/nyheder/indland/deres-datter-doede-i-laos-det-skal-ikke-have-vaeret-forgaeves (2025)
-https://www.information.dk/moti/2018/03/satser-paa-nok-faa-godt-igen (2018)
-Henrik Cavling: Eksplosionen. Reportage i Dags-Avisen den 20/5 1882
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Eksistentialisme og efterkrigstid
Vi har arbejdet med eksistentialistiske tekster, hvoraf nogle har været relevante ift. psykoanalyse. Desuden har vi haft en optakt til forløbet med to tekster af kanonforfattere.
Eleverne skal kunne:
-Analysere og fortolke skønlitterære tekster fra efterkrigstiden og op til i dag og sætte dem i relation til grundtanker i eksistentialisme og psykoanalyse.
-Vurdere, om teksterne er realistiske eller modernistiske
Materiale:
Baggrundsviden:
Psykoanalyse: https://www.dagens.dk/freuds-personlighedsmodel
Eksistentialisme: Lærerudarbejdet materiale (wordsider, powerpoint), Liselotte Henriksen: "Eksistentialisme i dansk, fra Kierkegaard til Sonnergaard", Systime (s. 14-25).
OPTAKT:
-Karen Blixen "De blå øjne" (1942)
-Martin A. Hansen "Roden" (1955)
EKSISTENITALISME
-Erik Knudsen: "Svar mig blæst" (1949)
-Klaus Rifbjerg: Det er blevet os pålagt (1960)
-Peter Seeberg: Hullet (1962)
Leif Panduro: Tur i natten (1966)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Mellem had og kærlighed
Vi har læst tekster fra den nyeste tid, og vi har sat fokus på nogle af de tendenser, der er typiske for nutidens litteratur.
Eleverne skal kunne:
-Redegøre for typiske træk ved nyere litteratur - lærerudarbejdet: "Typiske træk ved litteratur fra 1990’erne og op til i dag".
-Analysere og fortolke tekster fra nyeste tid (1990 til nu) med påvisning af periodetypiske træk.
-Have styr på minimalisme
-Have styr på autofiktion
-Have styr på samtaleanalyse
Materiale:
-Om minimalisme: https://litthist.systime.dk/?id=178
-Helle Helle: "Fasaner" (1996) og "En stol for lidt" (1997)
-Jan Sonnergaard: "Kimono mit hus" (1997)
-Solveig Bennike m.fl.: Faglige forbindelser i dansk s. 20-22. Forfatterne og Dansklærerforeningens Forlag 2005
-Hvor kragerne vender (film fra 2021): https://www.dr.dk/drtv/program/hvor-kragerne-vender_436801
-Jesper Stein: "Rampen" (2020) - uddrag
-Leonora Christina Skov: "Hvis vi ikke taler om det" (2021) - uddrag
-Rakel Haslund-Gjerrild: "Adam i paradis" (2021) - uddrag
-Selvvalgt roman (VÆRK 6:6).
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/148/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52783040801",
"T": "/lectio/148/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52783040801",
"H": "/lectio/148/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52783040801"
}