Vestfyns Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Vestfyns Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2022 DA/b - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
Vestfyns Gymnasium
Fag og niveau
Dansk A
Lærer(e)
Jakob Kildehave, Pernille Ullerup Kjærhus, Sinikka Rye Kjær Sandholt
Hold
2022 DA/b (
1b DA
,
2b DA
,
3b DA
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Identitet (værk 2)
Titel 2
Skriftlighed i dansk (Skriftlighedsforløb)
Titel 3
Argumentation og retorik (mundtlighedsforløb)
Titel 4
Det moderne gennembrud / DHO (værk 3)
Titel 5
Knud Romer og autofiktion
Titel 6
Dokumentar: Den iscenesatte virkelighed (Værk 4)
Titel 7
Sprog er magt - Diskursanalyse
Titel 8
Oplysning og følsomhed
Titel 9
Eksistentialisme
Titel 10
Minimalisme i dansk litteratur
Titel 11
Romantikken
Titel 12
Metode i dansk
Titel 13
Punk og 1980´erne (værk 5)
Titel 14
Sprog i spillets verden
Titel 15
Beskidt realisme (Værk 6)
Titel 16
Realisme og modernisme i dansk litteratur
Titel 17
Den lyriske genre
Titel 18
Gamle fortælleformer
Titel 19
De danske kanoner
Titel 20
Repetition og eksamensforb.
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Identitet (værk 2)
Indhold
Kernestof:
Information Artikel - Ud til kanten.pdf
Bjarne.pdf
Spørgsmål til Peder Frederik Jensens novelle Bjarne.docx
I et bur, der minder om mit.pdf
Du burde skamme dig af Marie Aubert.pdf
Tårer, Ditlevsen.pdf
Spørgsmål til novellen Tårer.docx
Psykoanalytisk læsning Freud og Jung (1).pptx
Analyserende artikel Eksempel på indledning og start på analyse og fortolkningsdel.pdf
Analyserende artkel Eksempel på analyse og fortolkning og perspektivering.pdf
kortfilm dennis - Søg Videoer
CFU-login
Omfang
Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Skriftlighed i dansk (Skriftlighedsforløb)
Indhold
Kernestof:
I et bur, der minder om mit.pdf
Analyserende artikel Eksempel på indledning og start på analyse og fortolkningsdel.pdf
Analyserende artkel Eksempel på analyse og fortolkning og perspektivering.pdf
kortfilm dennis - Søg Videoer
Grøn markedsføring:
Titel
Den debatterende artikel - karakteristika og fremgangsmåde.docx
Opgave retur: Styrker og svagheder. Hvordan bliver jeg en bedre skribent?
Eksemplarisk elevbesvarelse - den debatterende artikel.docx
Skriveværksted. Der skal minimum skrives en halv til en hel side i dag.
Vi ser på jeres debatterende artikel og ser på den nye opgave :-)
Opgave 4
Introduktion til ny skriftlig opgave & skriveværksted
Skriv opgave 4
Dagsorden:
Reflekterende skrivning STX
Guides til de skriftlige genrer i dansk.docx
Vi arbejder på den reflekterende artikel.
Fra den anden side
Skriv opgave 2 (Tilbageblik)
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 11,24
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Argumentation og retorik (mundtlighedsforløb)
Indhold
Kernestof:
Afsnit
retorik og argumentation - Bing video
Du burde skamme dig opgave 2.pdf
Mette Frederiksens nytårstale 2023
Politiske debatter
Power Point argumentation - fremlæggelse.pptx
Grupper til fremlæggelser onsdag den 18.docx
Retorik og argumentation - Diskursanalyse
Diskursanalysens centrale begreber
ordet fanger dokumentar - Bing video
God aflevering 1.docx
Humor.pdf
God aflevering 2.docx
God aflevering 3.docx
Lærke, Signe, YasminAmaya, Cathrine, Mathilde,Astrid, Rosa, MiaJosva, Sabato, AlbertBastian, Vilja, FrederikEmma, Kristin, SaraJohanne, Ida Marie, LærkeMia Harbo, Josefine, Johanne SMiriam, Mie, MilleVictor, Krystian, DanielJohanne, Ida Marie, Marie
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Det moderne gennembrud / DHO (værk 3)
Det moderne gennembrud og det folkelige gennembrud
Indhold
Kernestof:
DHO 1.b formuleringer 2023 (1).docx
Vejledning til dansk-historie opgave 2023 1b.docx
LITTERATURHISTORIE spørgmål.docx
Det moderne gennembrud.pptx
DEN SIDSTE BALKJOLE.docx
Den sidste balkjole spørgsmål.docx
Titel
"Ørneflugt" 1899
★★★★★☆ Til ungdommen - sej, smuk hyldest til nutidens ungdom
Folkelig realisme og socialrealisme (Systime).docx
Det folkelige gennembrud og Jeppe Aakjær - Dansk litteratur
Læreaar M.A. Nexø kap.13.pdf
Spørgsmål til "Læreaar" (kap. 13)
Amalie Skram - Karens jul tekst.docx
"Læreaar" - kap. 13 (Martin Andersen Nexø)
Henrik Pontoppidan - Bonde-Idyl.pdf
Karens jul
Bonde-Idyl Del 2 - Arbejdsspørgsmål.docx
Bonde-Idyl Del 1 - Arbejdsspørgsmål.docx
Herman Bang - Tine.pptx
H. Bang. af Tine.pdf
"Bonde-idyl"
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Knud Romer og autofiktion
Foredrag med Knud Romer
Fokus på autofiktion
Eleverne har skrevet en anmeldelse af foredraget med Knud Romer samt udarbejdet en PowerPoint om Knud Romer.
Indhold
Kernestof:
Opgave - Knud Romer.docx
DRTV - Knud bliver blind
Autofiktion
Den som blinker er bange for døden (Knud Romer)
Opgaver til Knud Romer Den der blinker er bange for døden.docx
Læserbrev - Kære Knud
Lektie fra mandag d. 15.5.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Dokumentar: Den iscenesatte virkelighed (Værk 4)
Indhold
Kernestof:
Kommunikationsanalyse af dokumentarfilm.docx
Dokumentarfilm, intro .pptx
DRTV - Helvedes homo - en muslim springer ud
Den deltagende dokumentar - kendetagn og hyppige virkemidler.pptx
Den observerende dokumentar - kendetegn.pptx
2.b - Arbejdsspørgsmål -Testamentet.docx
Dramaturgisk model TESTAMENTET.pdf
Genlæs PowerPoint om den observerende dokumentar (modulet d. 11. august)
Filmteknisk analyse (oversigt).pdf
Kommunikationsanalyse af dokumentarfilm-3.docx
Uddrag Armadillo
Genlæs jeres egne besvarelser til spørgsmålene til "Testamentet"
Den autoritative dokumentar - genretræk og hyppige virkemidler.pptx
Find dokumentaren på mitCFU
Den autoritative dokumentar
Herlufsholms hemmeligheder
Den-autoritative dokumentar genretræk og hyppige virkemidler.pptx
Herlufsholm for livet (2018)
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Sprog er magt - Diskursanalyse
Indhold
Kernestof:
Ophold i Dublin- Erasmus+ introduktion.pptx
Klar til forandring
diskursanalyse .pptx
ich bin ein Berliner - Bing video
kennedys Berlin tale .pdf
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 2
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Oplysning og følsomhed
Indhold
Kernestof:
Fibiger, Johannes: Litteraturens veje - sølv, Gad; sider: 108-123
Introducerende læsning på klassen til oplysningstiden.
Læs indtil Ludvig Holberg
Epistel 377. Vort modersmål.docx
Når pigerne er for næsvise SØREN TERKELSEN.docx
Det er farligt, når piger er for næsvise (1648).pdf
Titel
Den debatterende artikel - karakteristika og fremgangsmåde.docx
Vi læser om Holberg i dag.
Ludvig Holberg - af Den politiske kandestøber, 1722.pdf
Vi begynder med evaluering
Oplysningstid og Holberg
Oplysning og følsomhed ARBEJDSOPGAVE.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
Eksistentialisme
Indhold
Kernestof:
Eksistentialisme og Kritikken af den dialektiske fornuft.pdf
Keld B Jessen: "Filosofi - Fra antikken til vor tid" (PDF); sider: 258-264
s. 258-264 udleveret i pdf
Lektien skal være læst til i dag og I nåede at begynde på noterne i sidste modul. Disse skal også være færdige til i dag.
Peter Seeberg Spionen (1954).pdf
Peter Seeberg - Hullet, 1962.pdf
Martin A Hansen Paradisæblerne.pdf
Spørgsmål til Paradisæblerne 2b.docx
Søren Kirkegaard Forførerens Dagbog 1843.pdf
Spørgsmål til Forførerens Dagbog.docx
Livet forstås baglæns, men må leves forlæns.
Første 20 minutter til at afslutte gruppearbejdet fra timen 11. marts og derefter går vi til oplæg (Nogle har meldt sig næsten frivilligt, da deres telefon ikke blev i taskerne i gruppearbejdet...)
Kierkegaard og kærligheden (podcast):
Albert, Daniel, Krystian og Sara runder Kierkegaard af...
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 14
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
Minimalisme i dansk litteratur
Indhold
Kernestof:
Helle Helle - Der er ikke flere sennepsmarker i Danmark, 2000.pdf
Helle Helle Roligt ungt par.pdf
Helle Helle Fasaner, Rester.pdf
Opgave Helle Helle Fasaner.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 3
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11
Romantikken
Indhold
Kernestof:
Årsprøve i dansk: Hvad var godt, hvad var mindre godt?Jeg skrev til jer før sommerferien:
Vi arbejder med et kritisk reflekterende (meta)blik på egen besvarelse:
Medbring "Håndbog til dansk"
JK introduktion til romantikken
Ole Schultz Larsen: Håndbog til Dansk, Systime; sider: 112-126
Om sproglige billeder og sproglige figurer
Fibiger, Johannes: Litteraturens veje - sølv, Gad; sider: 137-152
Adam Oehlenschläger Guldhornene.pdf
Læs teksten og prøv at forstå den!
Kære 3.b. I stedet for at sende jer en Lectiobesked, så skrive jeg her: Overvej til denne time, hvordan du vil gribe timen an. Vil du møde velforberedt op? Vil du deltage aktivt i gruppearbejdet og nå så langt som muligt? Overvej med andre ord dit in
Universalromantik og nyplatonisme SPØRGSMÅL.docx
Schack Staffeldt - Indvielsen, 1804.doc
Gitte (GG) deltager i timen.
Spørgsmål til teksten.pptx
Kahoot-spørgsmål og repetition.
Kahoot om nationalromantik i dag. Husk at være klar med al jeres viden om nationalromantikken.
Der er et yndigt land
H.C. Andersens Skyggen.pdf
”Skyggen” af H. C. Andersen
JK gennemgang af romantisme og "Skyggen"
Emil Aarestrup Paa Sneen.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12
Metode i dansk
Indhold
Kernestof:
Litteraturens Veje At analysere litteratur METODER-kopi.pdf
Fibiger, Johannes: Litteraturens veje - sølv, Gad; sider: 22-38
(Lektien er taget fra den BLÅ udgave af Litteraturens veje)
Metode og oplæg 3b.docx
LÆS s. 22 - 38 i PDF filen! (ikke i sølvudgaven af Lit.veje)
Præsentation af skriftlig opgave (JK)
Medbring Litteraturens veje
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 4
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13
Punk og 1980´erne (værk 5)
Indhold
Kernestof:
Medbring Litteraturens veje
Michael Strunge Vi folder drømmens faner ud, 1981.pdf
Fibiger, Johannes: Litteraturens veje - sølv, Gad; sider: 391-401
Læs "Decay" s. 119-120 + "Popsang" (s.120) i PDF
ODcwOTcwLWJhc2lzOjUyMDU3NTY2.jpg
Strunge.pdf
Skriv et 10 minutters oplæg som skal handle om 1980´ernes litteratur. I skal inddrage No future generationen & punk (s. 391-394). Jeres skriftlige arbejde her skal bruges som noter til elevoplæg om 1980´erne, Punk og Strunge.
Arbejdsopgave 18112024 Strunge.docx
Læs Michael Strenge: "Revolution" fra samlingen Min krop er tung af drøm
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14
Sprog i spillets verden
Indhold
Kernestof:
Ole Schultz Larsen: Håndbog til Dansk, Systime; sider: 176-180, 188-189
Gruppe 1
Fra transskription 2.docx
Gang 1 - SOK.pptx
"Begreb om dansk"; sider: 85-87
Udleveret i PDF
Fokus er Facework, og herunder særligt:
Gang 2 - SOK.pptx
Fælles noter 3.B
Gang 3 - SOK.pptx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 3
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 15
Beskidt realisme (Værk 6)
Indhold
Kernestof:
Værk: Charles Bukowski: Ekstrabudene (1971)
Ekstrabudene arbejdsspørgmål - Beskidt realisme.docx
Billeder af en snavset virkelighed.docx
Granta 1983 Dirty Realism - Editorial.pdf
Hvem vil læse deres Bukowski-historie op? (jf. sidste gang.)
Realismer Modernismer.pdf
Auring & Svendsen: "Realismer Modernismer"; sider: 8-16
Udleveret i PDF
Spørgsmål til realismer modernismer 3b.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 2
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 16
Realisme og modernisme i dansk litteratur
Indhold
Kernestof:
Auring & Svendsen: "Realismer Modernismer"; sider: 16-32
Udleveret i PDF
Realismer Modernismer.pdf
Et ådsel Charles Baudelaire.pdf
Polterabend spørgsmål til 3b.docx
Læs Jan Sonnergaards "Polterabend" (1997) og svar på spørgsmålene i gruppearbejdet.
Villy Sørensen Blot en drengestreg.pdf
Vi analyserer og fortolker Sørensens tekst - og ser på den som realistisk og modernistisk.
Fibiger, Johannes: Litteraturens veje - sølv, Gad; sider: 333-346, 511
1960-1970´ernes ny virkelighed og modernisme.
(Hvad er modernisme?):
Hvad er modernisme og konfrontationsmodernisme.docx
Alfabet.pdf
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 17
Den lyriske genre
Indhold
Kernestof:
Om referentielt og poetisk sprog
Mose: "Digtbogen" (PDF); sider: 14-19, 22-29, 34-42, 51-59, 61-73, 75-77
PDF uddrag
Morten Nielsen: "Øjeblik" (1945) i Morten Nielsen (nr. 20, Efterladte Digte. Athenæum, 1945)
Ole Sarvig: "Regnmaaleren" (1943) i "Grønne Digte". Forlaget Branner (1943)
Digtbogen.pdf
Cecil Bødker: "Selvportræt" i Luseblomster (1955)
Emil Aarestrup: "Brønden" i Nytaarsgave fra danske Digtere (1835)
Tom Kristensen Aften (1920).pdf
Læs Tom Kristensens digt "Aften" fra samlingen Fribytter (1920)
40 minutter:
Vi indleder analysedelen med at se (og høre!) Dan Turèlls fremsige digtet "For meget, mand" (og kort berøre det formelle gennembrud og beat-generationen (jf. Bukowski-romanen)
Vi begynder med jeres analyse af Tom Kristensens digt "Aften" (se sidste time)
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 18
Gamle fortælleformer
Indhold
Kernestof:
Vi læser "Agnete og havmanden" SAMMEN i klassen.
Fibiger, Johannes: Litteraturens veje - sølv, Gad; sider: 46-71
Medbring Litteraturens veje igen..
Middelalderen spørgsmål til litteraturens veje s. 46-58.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 2
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 19
De danske kanoner
Indhold
Kernestof:
Karen Blixen - Ringen 1958.pdf
Vi læser Blicher og Grundtvig sammen i klassen.
Dagens opgave: Remedier enten Blicher eller Grundtvigs tekst fra i går. Omskriv indholdet til ny form - og formen kan fx være en novelle, en tale, en nyhedsartikel, en opskrift (svær) osv.
Södergran Landet som icke är.doc
Holdet 3b DA - Undervisningsbeskrivelse - Lectio - Vestfyns Gymnasium.pdf
Retteark til de nye eksamensgenrer.docx
Afsnit
Elevoplæg ("Landet som icke är"). Se modul 7/3.
Kære 3.b
Gruppe 1
Repetition af dokumentartyper:
Dokumentartyper JK 2025.pdf
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 20
Repetition og eksamensforb.
Indhold
Kernestof:
Elevoplæg ("Landet som icke är"). Se modul 7/3.
Kære 3.b
Gruppe 1
Repetition af dokumentartyper:
Dokumentartyper JK 2025.pdf
Dansk-1-2020-Medier-og-sprog.pdf
Så er det vist på tide...JK kage
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 4
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/148/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52783044143", "T": "/lectio/148/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52783044143", "H": "/lectio/148/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52783044143" }