Holdet 2022 DA/c - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Vestfyns Gymnasium
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Marie-Louise Seerup
Hold 2022 DA/c (1c DA, 2c DA, 3c DA)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Krimi - i virkeligheden og fiktionen (VÆRK 1)
Titel 2 DHO - vikingetid (VÆRK 2)
Titel 3 Forfatterbesøg - Knud Romer
Titel 4 Danskfaglige metoder
Titel 5 Rundt om Tove Ditlevsen (MEDIEVÆRK 3)
Titel 6 Mediacamp
Titel 7 Opl.tid. til DMG - Køn og kærlighed (VÆRK 4 + 5)
Titel 8 Taler
Titel 9 Krigen i kunsten (MEDIEVÆRK 6)
Titel 10 Selvfortalt (VÆRK 7)
Titel 11 Hjemstavn - det folkelige gennembrud og i dag
Titel 12 Kanoner og skriftlighed
Titel 13 Glenn Bech - "Jeg anerkender ikke..." (VÆRK 8)

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Krimi - i virkeligheden og fiktionen (VÆRK 1)

Forløbets omdrejningspunkt er genren true crime og vores fascination af denne. Vi beskæftiger os med både film, podcast, fortællende journalistik, debatindlæg og litteratur - og diskussionen om, hvorvidt man skal gøre virkelige menneskers tragedier til underholdning. Forløbet indeholder også værklæsning, Kirsten Hammanns "Georg-komplekset" (2022), der netop er en kritisk kommentar til true crime.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Stil 1 - True crime 18-12-2022
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 DHO - vikingetid (VÆRK 2)

Der arbejdes med vikingetiden i dansk og historie - og på at eleverne i deres DHO kan besvare nedenstående opgaveformulering. Værklæsning, 'Ravnkel Frøjsgodes saga', er derfor i centrum. Der trækkes tråde til folkeviser, som kan inddrages i det mundtlige forsvar. Teksternes tematiske fokus er slægt, ære og svære overgange.
Der er fokus på formalia i det skriftlige arbejde.

Redegør kort for vikingetiden som periode med særligt fokus på samfundsorden og hierarki.
Lav en kildekritisk analyse af Rigs vandring med særligt fokus på ovenstående.
Foretag en analyse og fortolkning af Ravnkel Frøjsgodes saga med fokus på genretræk, miljø- og personkarakteristik og herunder de værdier og egenskaber, der kommer til udtryk.
Diskutér sagaens værdi som historisk kilde.
Til det mundtlige forsvar skal inddrages en selvvalgt tekst/-er fra undervisningen, hvor du finder det relevant.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Forfatterbesøg - Knud Romer

Som forberedelse til Knud Romers besøg arbejdes med et uddrag af "Den som blinker er bange for døden" og problemerne i spændingsfeltet mellem fakta og fiktion.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Danskfaglige metoder

Der arbejdes med forskellige metodiske læsninger af den samme tekst.
Der er fokus på nykritik, strukturalisme, psykoanalyse, ideologikritisk og biografisk læsning.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Opl.tid. til DMG - Køn og kærlighed (VÆRK 4 + 5)

I forløbet er der fokus på både litteratur, sprog og medier. Tematisk arbejdes der med kønsroller og kærlighed - primært i 1800-tallet. Forløbet har et litteraturhistorisk fokus, og der arbejdes sprogligt med impressionisme og samtaleanalyse. Der trækkes tråde til i dag samarbejde med engelsk (filmen "Barbie"), Andrew Tates kvindesyn, debatten om mental load etc.

Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Krigen i kunsten (MEDIEVÆRK 6)

Danmark er en krigsførende nation, og det har sat sig spor i dansk litteratur og kunst.
Men hvad er det, litteratur og kunst kan, når det gælder om at undersøge, hvad krig er og gør ved mennesker? Hvad kan litteratur og kunst i forhold til vores indsigt i og fortolkning af krig? Dét er omdrejningspunktet i forløbet.
Teksterne varierer, men har det til fælles, at de alle forholder sig til krig. Forløbet strækker sig fra 1. verdenskrig (med fokus på ekspressionismen) til i dag. Der arbejdes specifikt med teksternes sproglige virkemidler og krigens sprog, og dokumentargenrens brug af fakta og fiktionskoder.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Selvfortalt (VÆRK 7)

I dette forløb arbejdes med begreber som autobiografi, autofiktion, dobbeltkontrakt, paratekster, hovedstol, frontstage/backstage/middle region, traumelitteratur etc. Teksterne befinder sig et sted mellem fiktion og fakta, mellem det private og det offentlige. Der diskuteres, hvad den virkelige virkelighed er - og hvem der evt. har patent på den? Vi kommer også ind på årsagen til genrens popularitet. Temaerne varierer.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Hjemstavn - det folkelige gennembrud og i dag

”De seneste år har mange interesseret sig for steder i litteraturen. I fiktionen er et sted ikke ’kun’ en scene, hvor en læseværdig historie udspiller sig – stedet kan næsten indtage en hovedrolle, fordi det har indflydelse på hovedpersonens samhørighed med eller oprør mod et steds miljø. På denne måde bliver stedet en medspiller og – oftest – en modspiller i personernes historie.” Vi skal i dette forløb se på stedets betydning – under det folkelige gennembrud og i dag.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 Glenn Bech - "Jeg anerkender ikke..." (VÆRK 8)

Værklæsning med fokus på genre, sproglige virkemidler, begreber fra arbejdet med autofiktion (se tidligere forløb), personkarakteristik og diskussion af værkets evne til at sætte vigtige samfundsproblemer under debat.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer