Holdet 2022 DA/v - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Vestfyns Gymnasium
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Karin Hansen
Hold 2022 DA/v (1v DA, 2v DA, 3v DA)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Saga, vikingetiden
Titel 2 Danskhistorieforløb
Titel 3 Selvbiografien og Knud Romer-foredrag
Titel 4 Dokumentar
Titel 5 Litterære metoder i dansk
Titel 6 Retorik og argumentation
Titel 7 Frygt
Titel 8 Frygt og galskab
Titel 9 Romantikken 1800-1870
Titel 10 Det moderne gennembrud
Titel 11 Krig, krise og konflikt

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Saga, vikingetiden

Vi arbejder litteraturhistorisk med vikingetiden og sagagenren.

Udflugt til Moesgaard Museum

Samlet omfang: 5 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Skrive
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner - Basis litterær analyse
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 2 Danskhistorieforløb

I dansk-historieforløbet ligger fokus på:

Middelalderen
en kort introduktion til renæssancen
en kort introduktion til barokken
Disse to perioder præsenteres, så eleverne kan forstå samspillet mellem de historiske og litterære perioder
Oplysningstiden
1800-tallet



Filmværk: En kongelig affære
Samlet omfang: 35
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Overskue og strukturere
  • IT
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde
Titel 4 Dokumentar

I dette forløb arbejder vi med faktatekster i form af dokumentarer.

Vi definerer de forskellige dokumentartyper og ser eksempler på typer og hybrider.

Derudover bruger vi retorik og argumentation, sproghandlinger og kropssprog, facework og filmiske virkemidler som basis for vores analyser af de forskellige dokumentarer.

Filmværk:
Christoffer Guldbrandsen - Dagbog fra midten, 2009
DR - Nabokrig, afs. 3, 2010
Den sorte boks - Mysteriet om Kim


Samlet omfang: 35 sider

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Litterære metoder i dansk

Med udgangspunkt i metodeafsnittet i Litteraturens veje har vi studeret forskellige læsemetoder og anvendt dem på Karen Blixens Ringen, 1958

Biografisk læsning
Nykritisk læsning
Strukturalistisk læsning
Ideologikritisk læsning
Psykoanalytisk læsning

Samlet omfang: 22 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Retorik og argumentation

I dette forløb introduceres flg. punkter:

Talegenrer
Ciceros retoriske pentagram
Toulmins udvidede model
Sproglige virkemidler, inkl. billeder og figurer

Fokus ligger på at give de grundlæggende værktøjer til at kunne analysere faktatekster fremover gennem analyse af taler.

Samlet omfang: 19
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Frygt

I dette forløb har vi som biotekstudieretning fokus på frygt i kroppen og frygt i litteraturen. Vi arbejder med at genkende tegnene på frygt i kroppen for at bruge det i vores analyse og fortolkning af udvalgte tekster. Derudover arbejder vi med Freuds psykoanalyse. Bemærk, at dette forløb fortsætter under Frygt og galskab.

Samlet omfang: 50 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Romantikken 1800-1870

Dette forløb arbejder vi litteraturhistorisk med perioden 1800-1870 i runde tal. Vi slår ned i de vigtigste litterære strømninger, der var i Danmark i de år.

Vi dækker følgende perioder og tekster:

Nyplatonismen: "Schack Staffeldt - Indvielsen, 1804"
Universalromantikken: "Adam Oehlenschäger - Guldhornene, 1803"
Nationalromantikken "N.F.S. Grundtvig, Danmarks Trøst, 1820"
Romantisme:
"Emil Aarestrup, Paa Sneen, Digte 1838" og "H.C. Andersen - Skyggen, 1847"


Samlet sidetal: 55
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 10 Det moderne gennembrud

Vi arbejder med perioden Det moderne gennembrud og læser et bredt udvalg af tekster og skrivestile.

Eleverne har arbejdet med præsentationer af de forskellige forfattere, som de har givet i grupper som optakt til hver tekst.

Vi arbejder med forfatterne:
Brandes
Skram
Jacobsen
Pontoppidan
Ibsen
Strindberg
Bang er læst under forløbet Det moderne menneske, men er tænkt som en del af dette forløb.

Værk: Henrik Ibsen - Et Dukkehjem, 1879

Samlet omfang: 140
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Diskutere
  • Projektarbejde
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
Titel 11 Krig, krise og konflikt

I dette forløb er der fokus på udvalgte dele af det 20.århundredes litteratur og et hop op i de seneste 5 år.

Vi laver følgende nedslag:


Mellemkrigstiden (ekspressionisme)
Efterkrigstiden
Eksistentialismen i 1940-1969
90'erne
Coronatid


Følgende værker har eleverne orienteret sig i, og udvalgt/fået tildelt henholdsvis et digt eller en novelle, der blev læst intensivt.


Værk: Casper Eric - Jeg vil ikke tilbage, 2020
Værk: Helle Helle - Biler og dyr, 2000


Samlet omfang: 300 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde