Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Vestfyns Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Dansk A
|
Lærer(e)
|
Karin Hansen
|
Hold
|
2022 DA/v (1v DA, 2v DA, 3v DA)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Saga, vikingetiden
Vi arbejder litteraturhistorisk med vikingetiden og sagagenren.
Udflugt til Moesgaard Museum
Samlet omfang: 5 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Skrive
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner - Basis litterær analyse
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
2
|
Danskhistorieforløb
I dansk-historieforløbet ligger fokus på:
Middelalderen
en kort introduktion til renæssancen
en kort introduktion til barokken
Disse to perioder præsenteres, så eleverne kan forstå samspillet mellem de historiske og litterære perioder
Oplysningstiden
1800-tallet
Filmværk: En kongelig affære
Samlet omfang: 35
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Fibiger, J., & Kristensen, S. D. (2021). Middelalderens tænkesokkel Litteraturens genveje. Systime.; sider: 1-2
-
Litteraturens genveje - Folkeviser - så er der ballade, 2021; sider: 1-5
-
Agnete og Havmanden; sider: 1-3
-
Sys Bjerre - Dronning Dagmar ligger udi Ribe syg; sider: 1-5
-
Versailles (E02) Forlystelsespaladset, 2014; sider: 1-2
-
Ludvig Holberg, Jeppe på Bjerget, 1723. UDDRAG; sider: 1-2
-
Nikolaj Arcel - En kongelig affære, 2012; sider: 1-2
-
Det danske filminstitut - Man har ansvar for at fortælle en god historie, 2012; sider: 1-3
-
Fra oplyst enevælde til demokrati, 1770-1870; sider: 1-12
-
H.C. Andersen - I Danmark er jeg født 1850; sider: 1-2
-
Det moderne gennembrud (Litteraturens veje s. 194-209).pdf
-
Fibiger, Johannes: Det moderne gennembrud, Litteraturens veje - blå, Systime; sider: 1-15
-
Fibiger, Johannes: kapitel 10 Det folkelige gennembrud, Litteraturens veje - blå, Systime; sider: 1-9
-
Henrik Pontoppidan - Knokkelmanden, 1887; sider: 1-11
-
Amalie Skram, Karens Jul, 1885.pdf
-
Amalie Skram, Karens Jul, 1885; sider: 1-5
-
Martin Andersen Nexø - Lønningsdag, 1900; sider: 1-3
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Projektarbejde
- Formidling
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Overskue og strukturere
- IT
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
3
|
Selvbiografien og Knud Romer-foredrag
I forbindelse med et foredrag af Knud Romer på skolen, har vi arbejdet med selvbiografien som genre og gråområderne mellem fakta og fiktion.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Georg Græsholt - Kære Knud, Weekendavisen, 2007; sider: 1-2
-
Christensen & Jensen Livsværk (side 106-112 (Knud Romer Den som blinker er bange for døden, 2006 (uddrag)); sider: 1-6
-
Lene Møller Jørgensen - Den litterære salon, 2018; sider: 1-2
-
Betina Heltberg - Ib Michael suger effektivt i guldpiben, Politiken; sider: 1-2
-
Livsværk. Det selvbiografiske i ny dansk litteratur, s. 11-29; sider: 1-18
-
Jørgen Leth, Det uperfekte menneske, UDDRAG; sider: 1-4
-
Forside og bagside Jørgen Leth - Det uperfekte menneske, 2005; sider: 1-2
-
Margit Mønsted Shabanzadeh - Jørgen Leths elskerinde taler ud, 2005; sider: 1-2
-
Erling Jepsen, Kunsten at græde i kor, 2001. Uddrag; sider: 1-16
-
Peter Schønau Fog - Kunsten at græde i kor, 2007; sider: 1-2
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Dokumentar
I dette forløb arbejder vi med faktatekster i form af dokumentarer.
Vi definerer de forskellige dokumentartyper og ser eksempler på typer og hybrider.
Derudover bruger vi retorik og argumentation, sproghandlinger og kropssprog, facework og filmiske virkemidler som basis for vores analyser af de forskellige dokumentarer.
Filmværk:
Christoffer Guldbrandsen - Dagbog fra midten, 2009
DR - Nabokrig, afs. 3, 2010
Den sorte boks - Mysteriet om Kim
Samlet omfang: 35 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Litterære metoder i dansk
Med udgangspunkt i metodeafsnittet i Litteraturens veje har vi studeret forskellige læsemetoder og anvendt dem på Karen Blixens Ringen, 1958
Biografisk læsning
Nykritisk læsning
Strukturalistisk læsning
Ideologikritisk læsning
Psykoanalytisk læsning
Samlet omfang: 22 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Retorik og argumentation
I dette forløb introduceres flg. punkter:
Talegenrer
Ciceros retoriske pentagram
Toulmins udvidede model
Sproglige virkemidler, inkl. billeder og figurer
Fokus ligger på at give de grundlæggende værktøjer til at kunne analysere faktatekster fremover gennem analyse af taler.
Samlet omfang: 19
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Frygt
I dette forløb har vi som biotekstudieretning fokus på frygt i kroppen og frygt i litteraturen. Vi arbejder med at genkende tegnene på frygt i kroppen for at bruge det i vores analyse og fortolkning af udvalgte tekster. Derudover arbejder vi med Freuds psykoanalyse. Bemærk, at dette forløb fortsætter under Frygt og galskab.
Samlet omfang: 50 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Frygt og galskab
Fortsættelse af forløbet frygt. Vi inkorporerer en ekstra dimension ved at se på andre sindstilstande også.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
B.S. Ingemann – Glasskabet, 1847; sider: 1-2
-
Emil Aarestrup - Den kloge og den gale, ukendt år; sider: 1-3
-
St. St. Blicher - Til Sorgen, 1847, og Præludium, 1838; sider: 1-2
-
Johannes V. Jensen - Vinternat, 1908; sider: 1-3
-
James Mangold - Girl, Interrupted, 1999; sider: 0-1
-
Girl, Interrupted (1999) Trailer #1; sider: 1-2
-
Sylvia Plath - Glasklokken, uddrag, 1967; sider: 1-2
-
Gammelgaard og Boström - Behandlingsformer og -systemer, Galskab i Litteraturen, 2019; sider: 1-14
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Romantikken 1800-1870
Dette forløb arbejder vi litteraturhistorisk med perioden 1800-1870 i runde tal. Vi slår ned i de vigtigste litterære strømninger, der var i Danmark i de år.
Vi dækker følgende perioder og tekster:
Nyplatonismen: "Schack Staffeldt - Indvielsen, 1804"
Universalromantikken: "Adam Oehlenschäger - Guldhornene, 1803"
Nationalromantikken "N.F.S. Grundtvig, Danmarks Trøst, 1820"
Romantisme:
"Emil Aarestrup, Paa Sneen, Digte 1838" og "H.C. Andersen - Skyggen, 1847"
Samlet sidetal: 55
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Fibiger, Johannes: kapitel 6 Romantikken, Litteraturens veje - blå, Systime; sider: 1-25
-
Platon - Hulelignelsen (omskrivelse); sider: 1-2
-
Schack Staffeldt - Indvielsen, 1804; sider: 1-3
-
Adam Oehlenschäger - Guldhornene, 1803; sider: 1-3
-
Steen Krarup Jensen og Jakob Freud-Magnus - "Et lille land og lige midt i verden", 2007; sider: 1-2
-
Fibiger, Johannes: Nationalromantikken, Litteraturens veje - blå, Systime; sider: 1-4
-
N.F.S. Grundtvig, Danmarks Trøst, 1820; sider: 1-3
-
Thomasine Gyllembourg - af Ægtestand, 1835; sider: 1-6
-
H.C. Andersen - Skyggen, 1847; sider: 1-8
-
Emil Aarestrup, Paa Sneen, Digte 1838; sider: 1-2
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
10
|
Det moderne gennembrud
Vi arbejder med perioden Det moderne gennembrud og læser et bredt udvalg af tekster og skrivestile.
Eleverne har arbejdet med præsentationer af de forskellige forfattere, som de har givet i grupper som optakt til hver tekst.
Vi arbejder med forfatterne:
Brandes
Skram
Jacobsen
Pontoppidan
Ibsen
Strindberg
Bang er læst under forløbet Det moderne menneske, men er tænkt som en del af dette forløb.
Værk: Henrik Ibsen - Et Dukkehjem, 1879
Samlet omfang: 140
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Georg Brandes - af Hovedstrømninger i det 19. Århundredes Litteratur, 1871; sider: 1-3
-
Fibiger, Johannes: Det moderne gennembrud, Litteraturens veje - blå, Systime; sider: 1-15
-
J.P. Jacobsen - To Verdener, 1879; sider: 1-3
-
Amalie Skram, Karens Jul, 1885; sider: 1-5
-
Herman Bang - Foran alteret, 1880; sider: 1-7
-
Henrik Pontoppidan - Naadsensbrød - 1985; sider: 1-6
-
Henrik Ibsen: Et dukkehjem - hvid/blå, Lindhardt og Ringhof; sider: 1-109
-
August Strindberg - Den stærkeste, 1889; sider: 1-5
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Diskutere
- Projektarbejde
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
11
|
Krig, krise og konflikt
I dette forløb er der fokus på udvalgte dele af det 20.århundredes litteratur og et hop op i de seneste 5 år.
Vi laver følgende nedslag:
Mellemkrigstiden (ekspressionisme)
Efterkrigstiden
Eksistentialismen i 1940-1969
90'erne
Coronatid
Følgende værker har eleverne orienteret sig i, og udvalgt/fået tildelt henholdsvis et digt eller en novelle, der blev læst intensivt.
Værk: Casper Eric - Jeg vil ikke tilbage, 2020
Værk: Helle Helle - Biler og dyr, 2000
Samlet omfang: 300 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
-
3 typer ekspressionisme – fra Da-net.dk; sider: 1-2
-
Back, K.K. ,Djurhuus, S. ,Dreyer, A.A. & Schoppe, H.F. (2025). Kapitel 4: Når du skriver. I SÅDAN SKRIVER DU SRP.; sider: 1-10
-
Tom Kristensen, Det blomstrende slagsmål, 1920; sider: 1-4
-
Rudolf Broby Johansen - Bordelpige dræber ufødt, 1922; sider: 1-2
-
FORÅRET KOMMER TIL CAFEEN - Rudolf Broby Johansen, 1922; sider: 1-3
-
Pär Lagerkvist - Ångest, Ångest är min arvedel, 1916; sider: 1-2
-
Fibiger, Johannes: 13. Krig og efterkrigstid, Litteraturens veje - blå, Systime; sider: 1-43
-
Albert Camus - Sisyfos-Myten, 1942; sider: 1-6
-
Jean-Paul Sartre - af Eksistentialisme er en humanisme, 1946.pdf; sider: 1-3
-
DR Satire - Gentleman Finn er nazist (Gentleman Finn #2) | Casper og Mandrilaftalen, 1999; sider: 1-2
-
Peter Seeberg - Hullet, 1962; sider: 1-5
-
Peter Seeberg, Patienten, 1962; sider: 1-3
-
Caspar Eric - Jeg vil ikke tilbage - digte fra dage med COVID-19, 2020 komplet; sider: 0
-
Klaus Rifbjerg - Nultime, 1960; sider: 1-2
-
Helle Helle - Biler og Dyr, 2000; sider: 1-100
-
Louise Rosengreen, iBureauet/Dagbladet Information. 2015. Minimalisme i 1990'erne; sider: 1-2
-
Christoffer Guldbrandsen: Lykketoft finale (2005) 0:19:59-0:28:42 og 0:03:57-0:12:21; sider: 1-2
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Projektarbejde
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
{
"S": "/lectio/148/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52783045359",
"T": "/lectio/148/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52783045359",
"H": "/lectio/148/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52783045359"
}