Holdet 2022 EN/a - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Vestfyns Gymnasium
Fag og niveau Engelsk A
Lærer(e) Alexander Benjamin Clausen, Laura Friis Date, Vibeke Højby Marxen
Hold 2022 EN/a (1a EN, 2a EN, 3a EN)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Fantasy
Titel 2 SoMe
Titel 3 Evil - Are We Bad or Mad?
Titel 4 Genre
Titel 5 Minimalism - When less is more
Titel 6 Australia and The Stolen Generations
Titel 7 Man, Science and Art  (incl. novel)
Titel 8 Horror (SRO)
Titel 9 Gender and sexuality
Titel 10 Dystopian fiction (incl. novel)
Titel 11 American dreams, values & politics
Titel 12 Postmodernism
Titel 13 Shakespeare and the Elizabethan era
Titel 14 Repetition (Growing Up) + skriftlighed

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Fantasy

Vi arbejder med genren fantasy i litteratur (romanuddrag) og film. Fokus ligger på, at eleverne tilegner sig en række relevante fagbegreber til brug for analyse, og at de kan identificere og analysere typiske genretræk. Herudover har vi undersøgt, hvilken rolle genren har fået i løbet af de sidste årtier.

Forløbets omfang cirka: 30 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 SoMe

Dette forløb er tværfagligt (samfundsfag) og anskuer vores kultur med sociale medier fra en kritisk vinkel. Med udgangspunkt i dokumentarfilmen ”The Social Dilemma” anlægger vi en metodisk vinkel på dokumentarfilmgenren og undersøger vores vaner på de sociale medier. Vi taler om fordele og faldgruber og diskuterer skærmtid og konsekvenser.

Forløbets omfang: ca. 5 sider.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Evil - Are We Bad or Mad?

I dette tematiske forløb undersøger eleverne ondskab som litterært og kulturelt begreb ud fra en spørgende vinkel: er ondskab en psykologisk undtagelse eller en egenskab, der potentielt bor i os alle? Gennem non-fiction materiale om tortur, fangelejre og de klassiske ondskabseksperimenter som Stanford Prison Experiment og The Milgam Experiment har vi undersøgt den psykologiske vinkel, og Joshua Oppenheimers dokumentar ”The Act of Killing” har tjent som øvelse udi dokumentarfilmgenren, retorik og argumentation, faceworkteori samt metafilmanalyse. Forløbet arbejder også med fiktionsanalyse vha. bl.a. en episode fra TV-serien ”Black Mirror” om afstraffelse og retfærdighed, og eleverne har ligeledes arbejdet med fiktion i et mindre Peer Teaching-segment.

Forløbets omfang: ca. 25 sider.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Genre

Fokus i dette forløb har været genrebegrebet. Eleverne har arbejdet med de tre genrer: Horror, science fiction og drama i både short stories, romanuddrag, en graphic novel samt i en tv-serie, hvor fokus slutteligt var på genrehybriditet. Klassen undersøgte, hvordan forskellige genres konventioner spiller ind på teksterne, både enkeltstående og i samspil. Ydermere har forløbet fokuseret på tv-seriens udvikling gennem tiderne med begrebet Three Golden Ages of Television.


Forløbets omfang cirka: 20 sider.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Minimalism - When less is more

Forløbet omhandler "minimalist fiction" med særligt fokus på at inkorporere begreber, der belyser den minimalistiske litteraturs særlige kendetegn. Der læses tekster af amerikanske og engelske forfattere, blandt andet Raymond Carver & Ernest Hemingway.


Omfang: Cirka 30 sider.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Australia and The Stolen Generations

I dette forløb arbejdes der med tekster fra forskellige genrer, der alle handler om kultursammenstødet mellem de australske aboriginere og europæerne. Der er endvidere sat fokus på problematikken omkring ’The Stolen Generations’.
I forløbets første del læses et uddrag af Glenyse Wards dagbog ’Wandering Girl’, der sammen med dokumentaren ’The Stolen Generations’ og filmen ’Rabbit-proof fence’ giver et billede af både aboriginernes og europæernes oplevelse af problematikken omkring ’The Stolen Generations’. Dernæst undersøges forskellen mellem aboriginere og hvide australier i Australien i dag, hvilket sker gennem teksterne ’Fred Andrews’, ’The Past’ og ’One of my best friends’.
Forløbet om "Australia and The Stolen Generations" dækker kernestoffet omkring forståelse af engelsktalende kulturer og læsning af tekster uden for Storbritannien og USA samt engelsk som lingua franca.

Omfang: Cirka 60 sider.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Man, Science and Art (incl. novel)

I forløbet har eleverne læst romanen Never Let Me Go af Kazuo Ishiguro (2005) samt uddrag af Frankenstein af Mary Shelley (1818). Gennem læsning af Frankenstein og Never Let Me Go arbejdede vi med spørgsmål om etik, identitet, teknologi og menneskelighed i en moderne og historisk kontekst.


Omfang: 170 sider.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Horror (SRO)

Dette forløb indgik i klassens SRO. For den ene halvdel af klassen sammen med tysk - for den anden halvdel sammen med musik.

Fokus har været på de klassiske horror-elementer, samt hvorfor vi læser (og ser) horror.

Klassen har desuden set filmen "Psycho" af Alfred Hitchcock


Omfang: Cirka 60 sider.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Gender and sexuality

Forløbet har arbejdet med forskellige fiction og non-ficton tekster, der tematiserer køn og seksualitet, heriblandt emner som kønsroller, toxic masculinity, body dysphoria, transgender og intersex.

Der har været et fokus på, hvilken betydning omverdens normer og bl.a. kristendommens dogmer og regler kan have på vores forståelse af køn og vores skabelse af en kønsidentitet.

Omfang: Cirka 30 sider
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 American dreams, values & politics

Det faglige fokus har været på analyse af retoriske virkemidler og kommunikationsanalyse særligt i forbindelse med det amerikanske valg i 2020 samt generelle amerikanske værdier Derudover har vi arbejdet med forskellige politiske talegenrer og de typiske emner, som dukker op i løbet af en politisk tale i USA.


Omfang: Cirka 50 sider.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 Shakespeare and the Elizabethan era

Forløbet indledes med en introduktion til the Elizabethan era og Shakespearean language. Derefter analyserede og fortolkede vi i fælleskab store dele af Macbeth. Klassen har fordybet sig i relationerne mellem karaktererne, karakterernes udvikling samt temaerne kønsroller og magt.
Klassen har set Michael Fasbinders filmudgave af "Macbeth".


Omfang: Cirka 50 sider.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14 Repetition (Growing Up) + skriftlighed

Repetition bl.a. med fokus på grundforløbet Growing up (In Britain and America).  Grundforløb - Growing Up (in Britain and America). Fokus på forskellige tekster og film med coming of age temaet (overgange fra barn til voksen). De amerikanske og britiske "settings" blev sat i relief ift., hvordan de skaber baggrund for historierne.

Pensum:
About A Boy (2002 - film) / Juno (2007 - film) - Forskellig fra klasse til klasse.
Penelope Lively - Clara's Day
Alice Walker - The Flowers
Ernest Hemingway - Indian Camp
This is England (2006 - film)

Minlæring.dk er brugt til at øve skriftlighed og grammatikøvelser.

Omfang: cirka 20 sider.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer